>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Jako główne bariery wymieniane są m.in. brak informacji dla pacjenta nt. dostępu do jego danych medycznych oraz analogowe systemy wciąż funkcjonujące w wielu placówkach ochrony zdrowia.

Ponadto, w treści raportu „Polacy o dostępie do danych medycznych – wobec wdrażania inicjatywy EHDS” znalazło się miejsce m.in. na omówienie problemu z dostępem Polaków do dokumentacji medycznej (na co dzień dotyka on 3/4 respondentów). Wyniki badań i historia choroby dla większości z nas są zwyczajnie niedostępne, przez co dbanie o zdrowie staje się wyraźnie utrudnione.

– Wciąż 35% osób korzysta z dostępu do danych medycznych poprzez osobisty dostęp w placówce medycznej w formie analogowej. Co więcej, 10% Polaków w ogóle nie korzysta z dostępu do swoich danych medycznych – zauważa Iwona Kubicz, ekspert rynku zdrowia i dyrektor zarządzająca agencji PRCN.
Placówki medyczne nieprzygotowane na cyfryzację
Niski poziom świadomości pacjentów na temat dostępu do danych zdrowotnych online nie jest jedynym problemem. Jak się okazuje, 27,2% pytanych skarży się na brak cyfryzacji placówek medycznych, a 28,6% nie otrzymało nawet podstawowej informacji o dostępnych możliwościach uzyskania własnej dokumentacji medycznej. Takie dane to wyraźny znak, że wiele placówek medycznych w Polsce zwyczajnie nie jest przygotowanych na wprowadzenie niezbędnych zmian i nie posiada odpowiedniego zaplecza technicznego.
Barierą jest też komunikacja, a właściwie jej brak. Przymus każdorazowego wyrażania zgody na dostęp do niezbędnych danych przez pacjentów to proceder, który nie tylko utrudnia dostęp do danych, ale także wydłuża czas potrzebny na realizację zadania.

Ciekawym zagadnieniem jest kwestia wyboru źródła danych przez poszczególne grupy ankietowanych. Platformy internetowe są najpopularniejszą opcją, najczęściej wybieraną przez wszystkie grupy respondentów, niezależnie od stopnia ich zamożności. Jednocześnie korzystanie z innych
form dostępu do danych istotnie zmienia się wraz z wysokością dochodu osób ankietowanych.
- Polacy o niższych dochodach częściej nie korzystają z dostępu do danych medycznych lub robią to osobiście (w placówkach).
- Osoby o najwyższych dochodach poza platformami internetowymi częściej do komunikacji z placówką medyczną wykorzystują mail lub telefon.

Mężczyźni rzadziej niż kobiety odwiedzają placówki medyczne, aby odebrać wyniki. Na taki krok decyduje się odpowiednio 32,9% mężczyzn i 36% kobiet. To znak, że mężczyźni chętniej korzystają z rozwiązań cyfrowych, jednak wspomniana wartość procentowa wciąż jest w Polsce wyjątkowo niska.

Autorzy raportu „Polacy o dostępie do danych medycznych – wobec wdrażania inicjatywy EHDS” zwrócili też uwagę na relację pomiędzy stopniem wykluczenia cyfrowego a poziomem wykształcenia. Jak się okazuje, wraz ze wzrostem wykształcenia rośnie świadomość ograniczeń w dostępie do własnych danych medycznych. Oznacza to znaczną lukę w cyfryzacji systemu i rosnące wykluczenie najuboższych grup społecznych.

Pełen raport „Polacy o dostępie do danych medycznych – wobec wdrażania inicjatywy EHDS” przeczytasz poniżej lub >> TUTAJ.