>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Analizę dwóch dekad e-commerce przeprowadził z okazji 20-lecia badania Mediapenel, przeprowadził Gemius oraz PBI. W analizie porównano dane za październik z roku 2004 i 2024.
Zobacz również
Cztery razy więcej serwisów, pięć razy więcej użytkowników
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024”, odsetek internatów, którzy kiedykolwiek kupili coś online, wynosi obecnie 78% i od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Jak kształtuje się natomiast liczba użytkowników, którzy przeglądają strony poświęcone e-zakupom?
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad wzrosła ponad pięciokrotnie. Użytkowników jest nie tylko więcej, są oni też znacząco bardziej zaangażowani w przeglądane treści: łączny czas, spędzany przez internautów na witrynach i aplikacjach zakupowych wydłużył się przeszło dziewięciokrotnie. Jeśli chodzi o liczbę samych sklepów i serwisów aukcyjnych dostępnych w badaniu, zwiększyła się ona ponad cztery razy, natomiast ich zasięg wzrósł z 54,4% do 92,5%.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Struktura widowni
- Przed 20 laty strony e-commerce przyciągały głównie mężczyzn (55,7%), o tyle dziś większość widowni stanowią kobiety (51,9%).
- W 2004 roku największą grupę wiekową wśród użytkowników omawianej kategorii stanowiły osoby w wieku 15-24 lat (48,4%), podczas gdy dziś największy udział należy do najstarszych internautów, 55+ (24,9%).
- Jeśli chodzi o wielkość miejscowości zamieszkania, w 2004 roku dominowały osoby mieszkające w miastach do 20-tys (24,6%), a obecnie palma pierwszeństwa należy do mieszkańców wsi (37%).
Wszystkie te zależności obserwujemy także w przypadku całego internetu, a sektor zakupów online nie jest tu wyjątkiem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Coś dla ciała, coś dla ducha
Dwie dekady temu do najpopularniejszych serwisów e-zakupowych należały m.in. sklepy oferujące literaturę, muzykę i filmy czy odzieżowe. Dziś w top 5 kategorii serwisów i sklepów e-commerce ponownie znalazły się serwisy związane z powyższymi branżami. Analizując kategorie serwisów zakupowych, trzeba jednak zwrócić uwagę, że obecnie w badaniu Mediapanel ujęte są inne kategorie niż 20 lat wcześniej, nie należy więc dokonywać pomiędzy nimi bezpośrednich porównań.
Zmiany, zmiany i… Allegro!
Spośród 100 sklepów i serwisów aukcyjnych obecnych w badaniu w 2004 roku zaledwie 10% przetrwało próbę czasu. Wśród nich znalazł się lider ówczesnego i aktualnego rankingu z kategorii zakupowej – Allegro. Pozostali gracze to m.in. globalni giganci, jak Amazon czy eBay.
Aktualne zestawienie z kategorii „Zakupy online” prezentuje się następująco:
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS #NMInsights: Dwie dekady social mediów w Polsce