#NMInsights Flora Food Group: Polacy „nie czują klimatu”. Coraz mniej interesują nas zmiany klimatyczne [BADANIE]

#NMInsights Flora Food Group: Polacy „nie czują klimatu”. Coraz mniej interesują nas zmiany klimatyczne [BADANIE]
Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja żywności wpływa na zmianę klimatu, ale zdecydowana większość podczas zakupów kieruje się ceną. Takie wyniki można znaleźć w raporcie „Polacy wobec zmian klimatu”.
O autorze
2 min czytania 2024-12-30

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

W tegorocznej odsłonie badania można zauważyć wyraźny spadek zarówno deklarowanej świadomości ekologicznej, jak i zainteresowania zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska w stosunku do 2021 roku. Wówczas 44% badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką – obecnie odsetek ten spadł do 29%. Jednocześnie liczba osób, które przyznają, że śledzą informacje o zmianie klimatu jedynie w sposób powierzchowny, wzrosła z 35% do 42%. Co ciekawe, czujemy przesyt treściami klimatycznymi w mediach (16% respondentów). To wzrost o 6 p.p. w stosunku do 2021 roku.

Młodzi najbardziej świadomi zmian klimatu

Autorzy badania „Polacy wobec zmian klimatu” zauważają, że najwyższy odsetek osób deklarujących wysoki poziom świadomości ekologicznej (35%) występuje w przedziale wiekowym 18–29 lat. W grupach 50–59 lat oraz powyżej 60. roku życia wynik ten wynosi po 30%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To respondenci pochodzące ze wsi (15%) częściej niż osoby z miast powyżej 250 tys. mieszkańców (6%) wskazali, że szczegółowo śledzą informacje dotyczące środowiska. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o przekonanie o eko-świadomości:

  • w dużych aglomeracjach swoją świadomość ekologiczną jako wysoką ocenia 34% pytanych,
  • na wsiach to jedynie 28%. w porównaniu do 28% na wsiach.

Co więcej, im wyższe wykształcenie, tym częściej deklarujemy również wysoki poziom świadomości ekologicznej:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • 38% osób po studiach wyższych,
  • 26% wśród osób z wykształceniem podstawowym.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.

Czy produkcja żywności ma wpływ na kondycję środowiska?

49% Polaków uważa, że produkcja żywności ma duży wpływ na zmianę klimatu. Za najbardziej obciążające środowisko naturalne uznawane są:

  • mięso wołowe (44%),
  • mięso wieprzowe (42%).

Zboża oraz warzywa i owoce postrzegane są natomiast jako najmniej szkodliwe. Jak wskazują autorzy raportu „Polacy wobec zmian klimatu”, kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory zakupowe wciąż pozostaje cena produktów (62%), podczas gdy w 2021 roku na pierwszym miejscu znajdował się skład.

Zanotowano też znaczący, bo aż dwukrotny, spadek zainteresowania respondentów zapłaceniem więcej za produkty przyjazne środowisku (34% w 2024 r. vs. 68% w 2021 roku).

Polacy chronią środowisko na różne sposoby

Publikacja Flora Food Group pozwala również przyjrzeć się eko-zwyczajom Polaków. Jak się okazuje, 81% z nas segreguje odpady, 74% używa wielorazowych toreb, a 62% deklaruje ograniczenie zużycia wody. Tuż za podium znalazły się takie aktywności, jak:

  • ograniczenie plastiku (58%),
  • korzystanie z odnawialnych źródeł energii (33%),
  • ograniczanie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych (29%),
  • wspieranie organizacji proekologicznych (24%).

Główne problemy ekologiczne wg Polaków

Na liście najbardziej palących eko-problemów w 2024 roku znalazły się m.in.:

  • zanieczyszczenie odpadami (41%),
  • jakość powietrza (40%),
  • zanieczyszczenie plastikiem i zanieczyszczenie wód (po 39%).

Pełen raport „Polacy wobec zmian klimatu” Flora Food Group przejrzysz poniżej.

Zdjęcia: „Polacy wobec zmian klimatu” Flora Food Group

PS ARC Rynek i Opinia: Polacy mniej boją się zmian klimatycznych [RAPORT]