>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
W tegorocznej odsłonie badania można zauważyć wyraźny spadek zarówno deklarowanej świadomości ekologicznej, jak i zainteresowania zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska w stosunku do 2021 roku. Wówczas 44% badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką – obecnie odsetek ten spadł do 29%. Jednocześnie liczba osób, które przyznają, że śledzą informacje o zmianie klimatu jedynie w sposób powierzchowny, wzrosła z 35% do 42%. Co ciekawe, czujemy przesyt treściami klimatycznymi w mediach (16% respondentów). To wzrost o 6 p.p. w stosunku do 2021 roku.
Zobacz również
Młodzi najbardziej świadomi zmian klimatu
Autorzy badania „Polacy wobec zmian klimatu” zauważają, że najwyższy odsetek osób deklarujących wysoki poziom świadomości ekologicznej (35%) występuje w przedziale wiekowym 18–29 lat. W grupach 50–59 lat oraz powyżej 60. roku życia wynik ten wynosi po 30%.
To respondenci pochodzące ze wsi (15%) częściej niż osoby z miast powyżej 250 tys. mieszkańców (6%) wskazali, że szczegółowo śledzą informacje dotyczące środowiska. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o przekonanie o eko-świadomości:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- w dużych aglomeracjach swoją świadomość ekologiczną jako wysoką ocenia 34% pytanych,
- na wsiach to jedynie 28%. w porównaniu do 28% na wsiach.
Co więcej, im wyższe wykształcenie, tym częściej deklarujemy również wysoki poziom świadomości ekologicznej:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- 38% osób po studiach wyższych,
- 26% wśród osób z wykształceniem podstawowym.
– Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.
Czy produkcja żywności ma wpływ na kondycję środowiska?
49% Polaków uważa, że produkcja żywności ma duży wpływ na zmianę klimatu. Za najbardziej obciążające środowisko naturalne uznawane są:
- mięso wołowe (44%),
- mięso wieprzowe (42%).
Zboża oraz warzywa i owoce postrzegane są natomiast jako najmniej szkodliwe. Jak wskazują autorzy raportu „Polacy wobec zmian klimatu”, kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory zakupowe wciąż pozostaje cena produktów (62%), podczas gdy w 2021 roku na pierwszym miejscu znajdował się skład.
Zanotowano też znaczący, bo aż dwukrotny, spadek zainteresowania respondentów zapłaceniem więcej za produkty przyjazne środowisku (34% w 2024 r. vs. 68% w 2021 roku).
Polacy chronią środowisko na różne sposoby
Publikacja Flora Food Group pozwala również przyjrzeć się eko-zwyczajom Polaków. Jak się okazuje, 81% z nas segreguje odpady, 74% używa wielorazowych toreb, a 62% deklaruje ograniczenie zużycia wody. Tuż za podium znalazły się takie aktywności, jak:
- ograniczenie plastiku (58%),
- korzystanie z odnawialnych źródeł energii (33%),
- ograniczanie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych (29%),
- wspieranie organizacji proekologicznych (24%).
Główne problemy ekologiczne wg Polaków
Na liście najbardziej palących eko-problemów w 2024 roku znalazły się m.in.:
- zanieczyszczenie odpadami (41%),
- jakość powietrza (40%),
- zanieczyszczenie plastikiem i zanieczyszczenie wód (po 39%).
Pełen raport „Polacy wobec zmian klimatu” Flora Food Group przejrzysz poniżej.
Zdjęcia: „Polacy wobec zmian klimatu” Flora Food Group