#NMInsights Google: Reklamy cyfrowe w UE [RAPORT]

#NMInsights Google: Reklamy cyfrowe w UE [RAPORT]
Google przedstawia wyniki ich najnowszego raportu „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii”.
O autorze
3 min czytania 2025-04-16

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Przedsiębiorcy – zarówno właściciele niewielkich, lokalnych firm, jak i liderzy międzynarodowych korporacji – często pytają: „Jak rozwijać swoją firmę w świecie, w którym innowacje pojawiają się w zawrotnym tempie, a możliwości zdają się mnożyć z dnia na dzień?”. To zagadnienie nie jest obojętne także Komisji Europejskiej i rządom państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których w 2025 roku priorytetem pozostaje wspieranie wzrostu gospodarczego oraz zwiększanie konkurencyjności europejskich gospodarek.

W tym procesie kluczową rolę odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa – fundament europejskiej ekonomii. To one przyczyniają się do wzrostu produktywności i budowania ogólnego dobrobytu. Właśnie dlatego Google w najnowszym raporcie „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii”, opracowanym we współpracy z Centre for Information Policy Leadership (CIPL) oraz Public First, analizuje wpływ spersonalizowanych reklam internetowych na rozwój gospodarczy i konkurencyjność, szczególnie w kontekście sektora MŚP. Badanie obejmuje 4287 europejskich przedsiębiorstw z 13 krajów.

Wyniki jednoznacznie wykazują:

  • 86% przedsiębiorców wskazuje reklamy spersonalizowane jako kluczowy czynnik wzrostu przychodów.

To dowód na to, że w dzisiejszym dynamicznym świecie umiejętność skutecznego dotarcia do odbiorców staje się nie tyle przewagą, co koniecznością.

Siła małych przedsiębiorców. Jak Google pomaga im konkurować

Dla małych i średnich przedsiębiorstw reklama spersonalizowana to nie tylko szansa na dotarcie do właściwego odbiorcy, ale także realna możliwość ekspansji na nowe rynki i skutecznej rywalizacji z większymi podmiotami. Wiele firm, zwłaszcza tych o wąsko sprofilowanej ofercie, uznaje ją za jedyny skuteczny sposób na dotarcie do precyzyjnie określonej grupy klientów.

  • Aż 76% MŚP w Unii Europejskiej wskazuje, że dzięki spersonalizowanym reklamom mogą konkurować z dużymi firmami.
  • 73% przyznaje, że bez nich znalezienie odpowiednich klientów byłoby trudne lub wręcz niemożliwe.

Znaczenie reklamy spersonalizowanej dla polskich MŚP

W Polsce znaczenie reklam spersonalizowanych jest istotne.

  • Aż 89% małych i średnich firm odnotowało wzrost przychodów, dzięki ich precyzyjnemu wykorzystaniu.
  • Ponad 79% przedsiębiorców podkreśla, że dzięki reklamom online mogą skutecznie konkurować z większymi graczami.

W dobie cyfrowej transformacji, gdy połowa polskich MŚP kieruje swoją ofertę do ściśle określonej grupy odbiorców, personalizacja przekazu marketingowego staje się nie tyle możliwością, co koniecznością.

Optymizm polskich przedsiębiorców wobec reklamy online jest wyraźny.

  • 91% widzi w niej kluczowe narzędzie dalszego rozwoju.
  • Ponad 60% wskazuje na jej rolę w pozyskiwaniu nowych klientów.
  • 53% firm odnotowało bezpośredni wpływ reklamy online na wzrost swoich przychodów.
  • 71% ankietowanych uznaje zwrot z inwestycji w reklamę internetową za wyższy niż w mediach drukowanych.
  • 60% twierdzi, że przynosi ona lepsze efekty niż tradycyjna telewizja.

To dowód, że marketing cyfrowy nie tylko zmienia sposób prowadzenia biznesu, ale także staje się jednym z najskuteczniejszych narzędzi wzrostu w dynamicznie rozwijającym się świecie.

Niezamierzone konsekwencje

Ograniczenie dostępu do reklam spersonalizowanych mogłoby mieć poważne konsekwencje dla całej gospodarki – od spadku przychodów firm, przez redukcję miejsc pracy, aż po ograniczenie dostępu do informacji. 

  • Prawie połowa (47%) MŚP w UE prognozuje, że w takiej sytuacji musiałaby podnieść ceny swoich produktów i usług.
  • 21% przewiduje konieczność redukcji zatrudnienia w celu zrekompensowania strat.

W Polsce skutki mogłyby być jeszcze bardziej dotkliwe.

  • 31% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu kosztów marketingowych.
  • 50% przewiduje spadek przychodów, gdyby personalizacja reklam została ograniczona.
  • W obliczu takich wyzwań 24% firm deklaruje konieczność redukcji zatrudnienia, a 25% mogłoby być zmuszonych do zamknięcia placówek.
  • 56% MŚP przyznaje, że jedynym wyjściem byłoby podniesienie cen swoich produktów i usług, co nie tylko ograniczyłoby ich konkurencyjność, ale także wpłynęło na dostępność oferty dla konsumentów.

AI w reklamie

Rewolucja sztucznej inteligencji w dynamicznym tempie zmienia krajobraz reklamy internetowej, a europejskie firmy już dziś dostrzegają jej ogromny potencjał. Odpowiedzialne wykorzystanie AI oraz innowacje oparte na danych mogą stać się katalizatorem wzrostu gospodarczego w Europie. Dlatego wspieramy przedsiębiorstwa w nauce efektywnego korzystania z tych technologii.

  • W ramach inicjatywy AI Opportunity Fund, 80 organizacji przeszkoli 20 000 osób z różnych branż w 24 krajach europejskich, pomagając im zdobyć kluczowe kompetencje w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.
  • Jednocześnie, w Polsce, od stycznia 2025 roku ponad 18 tysięcy osób wzięło udział w bezpłatnym programie Umiejętności Jutra: AI, który Google realizuje we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Szkolenia koncentrują się na praktycznych zastosowaniach sztucznej inteligencji w biznesie i pokazują, jak skutecznie wdrażać narzędzia AI w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Równowaga między innowacją a regulacją

Europa ma najwyższe standardy ochrony konsumentów i reklamy na świecie. Jednak nadmierne regulacje mogą zahamować rozwój oraz utrudnić firmom – niezależnie od ich wielkości – skuteczne docieranie do klientów. Ochrona użytkowników w internecie jest priorytetem, ale równie istotne jest zapewnienie im przejrzystości i możliwości wyboru.

Dlatego Google stale inwestuje w technologie zwiększające prywatność, które pozwalają firmom docierać do odbiorców w sposób odpowiedzialny i zgodny z oczekiwaniami użytkowników. Badania pokazują, że internauci preferują reklamy dopasowane do ich zainteresowań – kiedy są one tworzone w przemyślany sposób, mogą pomóc im odkrywać nowe produkty i usługi. Balans między prywatnością a innowacją to klucz do budowania konkurencyjnej i zrównoważonej gospodarki cyfrowej w Europie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS IAB i Kantar Media: Co konsumenci w UE wiedzą na temat internetu finansowanego z reklam [RAPORT]