>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Polska żywność zyskuje w oczach konsumentów, w tym warzywa i owoce, które stanowić powinny połowę tego, co jemy. To dobra wiadomość przed rozpoczynającym się sezonem. Komentujący wyniki badań eksperci zwracają uwagę na szansę, jaką niesie zainteresowanie tym, co lokalne i sezonowe.
Zobacz również
– Deklaracje na poziomie 60% to informacja niezwykle pocieszająca. Pokazuje, że za każdym wydarzeniem, które budzi świadomość Polaków, idą przyszłe lepsze wybory żywieniowe. Jeśli Polacy, słysząc o tym, że może być zagrożona produkcja polskiej żywności, stawiają na to, by wspierać polskich rolników poprzez kupowanie polskich owoców i warzyw – pomagają podwójnie – producentom i sobie – przekonuje prof. Ewa Stachowska, kierownik Katedry Żywienia Człowieka i Metabolomiki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie.
Jesteśmy zmotywowani, by kupować polskie, lokalne i sezonowe
Wśród owoców najchętniej sięgać będą po polskie jabłka (25%), truskawki (22%), czereśnie (17%), maliny (15%), śliwki (13%), gruszki (12%). Dalej owoce, których sezon przed nami: borówka wysoka (7%), jagoda kamczacka (5%), agrest (5%), porzeczki (4%) oraz polskie minikiwi (3%).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród warzyw najchętniej sięgać będą po polskie pomidory (27%), ogórki (24%), ziemniaki (21%), marchew (17%), cebulę (14%), kapustę (12%), paprykę (12%), pieczarki (10%) oraz cukinie (6%).
Statystyki warto śledzić na stronie badania: wczorajnatalerzu.pl
Polacy coraz chętniej jedzą owoce i warzywa
– Polacy coraz chętniej jedzą owoce i warzywa, lecz w niedostatecznej ilości. Potrzebna jest edukacja i modelowanie postaw – mówiła dr Beata Sińska, p.o. kierownika Zakładu Żywienia Człowieka, Wydział Nauk o Zdrowiu WUM podczas webinarium „Gramy do jednej skrzynki. Jak kształtować nawyki żywieniowe i zwiększać konsumpcję owoców i warzyw?”.
– Badania, które wskazują na rosnącą świadomość konsumentów i zainteresowanie polskimi owocami i warzywami, są niezwykle optymistycznym sygnałem dla rodzimej produkcji rolniczej. Dzięki polskiej hodowli, na rynku dostępnych jest coraz więcej nowych odmian owoców i warzyw. Szczególnie zachęcające są wysokie deklaracje dotyczące owoców jagodowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów – mówi dr Agnieszka Orzeł, hodowca z Niwa Hodowla Roślin Jagodowych w Brzeznej.
Źródło: www.wczorajnatalerzu.pl
Owoce i warzywa kupuj lokalnie
– Warzywa i owoce, które przemierzają do nas setki tysiące kilometrów, nie są – fizycznie nie mogą być – produktem porównywalnie wartościowym odżywczo. Truskawka, która jedzie z Maroka, była zbierana jako niedojrzała, mówi się >>na blado<<. Musimy to zrozumieć i wybierać żywność, której świeżość i dostępność mamy na wyciągnięcie ręki. […] Świadomy konsument wybierze lokalne – podpowiadają Weronika i Karol Maciejczyk, producenci truskawek i pionierzy samozbiorów, Truskawki od Karola.
Konsumpcja owoców i warzyw rośnie w Polsce od pandemii. Polacy postrzegają je jako podstawę zdrowego odżywania i źródło odporności. Największą jakościową zmianą było postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyści z jedzenia warzyw i owoców.
W pandemii więcej czasu poświęcaliśmy na gotowanie. W efekcie nie postrzegamy już warzyw i owoców jako trudne i czasochłonne w przygotowaniu. Były to istotne bariery dla konsumentów. Aktualne badania pokazują, że te trendy i protesty rolników motywują – aż 60 proc. Polaków – do większych zakupów.
>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Informacje o badaniach:
Badanie CBOS „Aktualności” zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w okresie 4-7 marca 2024 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 15-20 marca 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
Zdjęcia: PAP MediaRoom