Zrealizowane z YouGov tegoroczne badanie „The Rise of the Change Makers” objęło ponad 156 500 respondentów i wykazało, że choć 70% ludzi uważa, że świat zmierza w złym kierunku globalnie, 69% nie pozwoli, aby trudne czasy ich przygniotły.
Zobacz również
– Weszliśmy w Nową Erę Sprawczości, gdzie jedynym sposobem na przetrwanie jest adaptacja. Widzimy, jak ludzie robią krok naprzód. Nadal oczekują pomocy ze strony marek, ale jednocześnie odczuwają nowe poczucie siły, czują w sobie sprawczość do wprowadzania zmian i budowania przyszłości jakiej pragną – komentuje Mark Sinnock, Global Chief Strategy, Data and Innovation Officer, Havas Creative Network.
Portrety psychograficzne pokazujące potrzebę zmian
Badanie pokazuje także, że nowe czasy hiper-zmian wpływają na ludzi na różne sposoby. Wyróżniono sześć różnych portretów psychograficznych pokazujących, jak pragnienie i potrzeba zmian manifestują się w całej populacji. Te kluczowe segmenty to:
- Zaangażowani Obywatele
- Postępowi Optymiści
- Beztroscy Pragmatycy
- Poddani Presji Adwokaci
- Wyzywający Sceptycy
- Zniechęceni Pesymiści
Pomimo różnych reakcji na przeciwności, wszystkie segmenty łączy oczekiwanie, że marki będą działać zdecydowanie, rozumieć ich osobiste potrzeby i, co najważniejsze, stawiać człowieka na pierwszym miejscu.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
– Raport Meaningful Brands 2024 „The Rise of the Change Makers” pokazuje, że konsumenci oczekują od marek realnych działań na rzecz pozytywnych zmian. Aż 64% osób wierzy, że marki powinny wykorzystywać swój wpływ do tworzenia lepszego świata. Kluczowe obszary, które cenią konsumenci, to zdrowie, odpowiedzialność za środowisko oraz postęp technologiczny, choć mają obawy dotyczące prywatności. Marka musi być empatyczna, odpowiedzialna i angażować się w autentyczne działania, by odpowiadać na te oczekiwania – komentuje Jakub Świrszcz, Senior Strategist w Havas Creative Network Poland.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak marki mogą sprostać nowym oczekiwaniom ludzi
Badanie Meaningful Brands 2024 podkreśla pięć przewodnich zasad dotyczących tego, jak marki mogą sprostać nowym oczekiwaniom ludzi:
- Oferuj praktyczne i pragmatyczne rozwiązania, aby wspierać podstawowe potrzeby oszczędzania czasu i pieniędzy oraz upraszczania życia;
- Bądź odpowiedzialny w obszarze innowacji, oferuj klientom nowe technologie, ale pamiętaj o ich bezpieczeństwie;
- Wspieraj budowanie lepszej jakości życia wszystkich swoich klientów;
- Jeśli mówisz o zmianach, realnie je wprowadzaj. Promuj cel i dobro ogółu poprzez działania i wpływ, aby napędzać zmiany;
- Szanuj różne społeczności i wspieraj więzi pomiędzy nimi.
Oczekiwania wobec marek, aby dokonywały znaczących zmian są wysokie:
- 69% badanych uważa, że marki powinny wykazywać się większym humanitaryzmem i hojnością w trudnych czasach,
- 69% badanych uważa, że marki powinny robić więcej, aby wspierać lokalne społeczności/sprawy,
- 66% badanych uważa, że marki powinny robić znacznie więcej dla dobra społeczeństwa i przyszłości naszej planety, komunikacja to za mało.
Ponadto:
- 56% ludzi czuje, że dziś jest wiele innowacyjnych idei napędzających nasz postęp,
- 64% badanych oczekuje, że firmy i marki powinny wykorzystać swoją siłę, aby wpływać i tworzyć zmiany,
- 60% respondentów uważa, że technologia daje nam nowe, ekscytujące możliwości jako społeczeństwu,
- 67% niepokoi brak osobistej prywatności w dobie ery digitalu.
Najbardziej znaczące marki 2024
Dzięki badaniom udało się wyłonić 30 najbardziej znaczących marek w 2024 roku.
– Wyniki tegorocznego badania Meaningful Brands są budujące. Ludzie dostrzegają wyzwania dzisiejszego świata, ale jednocześnie budują w sobie poczucie sprawczości. Marki, które zrozumieją tego nowego, odpornego i jednak optymistycznego konsumenta oraz umożliwią mu budowanie życia, jakiego pragnie, zbudują lojalne i trwałe relacje ze swoimi klientami – komentuje Joanna Lawrence, Global Chief Strategy Officer, Havas Media Network.
– Ja ze swojej strony chciałabym zwrócić uwagę na fakt, jak mocno na ludzi, których zwykliśmy nazywać konsumentami, oddziałują makro zjawiska otaczającego ich świata. Polityka, klimat, marko ekonomia. Przez lata mieliśmy jako marketerzy tendencję do wycinania tego szerokiego tła, koncentrując się wyłącznie na zachowaniach zakupowych. Tegoroczne dane przypominają nam, że nasi konsumenci lub shopperzy to przede wszystkim ludzie, których emocje przekonania i postawy, w tym te, które wpływają na ich wybory przy półce, podlegają silnemu wpływowi makro otoczenia, którego zrozumienie jest kluczowe dla długoterminowego budowania equity marki – dodaje Anna Kuropatwa, Strategy & Consumer Science Analytics Managing Partner CSA, Havas Media Network Poland.
Raport globalny dostępny do pobrania na stronie. Raport z danymi dotyczącymi polskiego rynku można pobrać ze strony.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko