#NMInsights Obserwatorium Trendów dla Kultury: „Cele zrównoważonego rozwoju a turystyka kulturalna” [RAPORT]

cele zrównoważonego rozwoju a turystyka kulturalna raport
Obserwatorium Trendów dla Kultury opublikowało raport „Cele zrównoważonego rozwoju a turystyka kulturalna”, który odpowiada na pytanie, jak rozwijać turystykę w zgodzie ze środowiskiem i społeczeństwem.
O autorze
2 min czytania 2025-09-26

Turystyka kulturalna znajduje się na rozdrożu, ponieważ z jednej strony ludzie chcą podróżować, poznawać nowe miejsca, mieć kontakt z dziedzictwem kulturowym, ale także z osobami spoza swojego miejsca zamieszkania. Z drugiej – nasze otoczenie aż prosi się o zwrócenie uwagi na takie zjawiska jak zmiana klimatu czy potrzeba zmodyfikowania stylu podróżowania na bardziej świadomy. Nie chodzi tylko o kwestie dotyczące ekologii, ale również te społeczne.

Twórcy raportu „Cele zrównoważonego rozwoju a turystyka kulturalna” zadali sobie pytanie: jak rozwijać turystykę, która wzmacnia, nie niszczy? Która wnosi wartość jednocześnie dla turystów, miejsc i mieszkańców?

Potrzeba zmian

Eksperci proponują, by spojrzeć na przyszłość turystyki kulturalnej przez pryzmat filozofii 6D:

  • doświadczenie – od popularnej turystyki „must-see” do faktycznej chęci poznania i przeżycia,
  • dobrostan – zadbanie o czas na regenerację,
  • droga – wprowadzenie nowych sposobów na zmianę miejsc i kształtowanie rytmu podróży,
  • dzikość – zadbanie, by relacja z naturą opierała się na szanowaniu jej i współistnieniu z nią,
  • dziedzictwo – ochrona i współtworzenie zrównoważonych zasobów kulturowych,
  • dialog – budowanie mostów pomiędzy turystą a mieszkańcem.

W odniesieniu do tej filozofii przyjrzano się trendom i praktykom, które odpowiadają na współczesne wyzwania. Pokazano również nowe ścieżki dla turystyki i podróżowania w inny sposób. Przede wszystkim po to, by zostawić wartościowy ślad.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Finalnie, udało się zebrać aż 36 trendów i case studies z całego świata, które pokazują, jak turystyka może się zmienić na bardziej regeneracyjną, współodpowiedzialną, a doświadczenia z nią związane na takie w stylu life-seeing i ROMO lub JOMO.

Wśród kluczowych przekierowań w turystyce znalazły się:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • sight seeing -> life seeing,
  • fomo -> romo -> jomo,
  • dopamine society -> low-stimulation society,
  • hyper optimization -> good growth,
  • self-care -> collective care,
  • płynne granice między turystą a mieszkańcem -> tourident (tourist + resident).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z kolei wśród trendów wskazano między innymi:

  • purposeful journey, gdzie dominujący dotychczas model 3S (sun, sand, sea) ustępuje miejsca modelowi 3E (excitement, entertainment, education),

  • sustaina-fest movement, czyli poszukiwanie bardziej zrównoważonych modeli turystyki eventowej,

  • savecation, który stawia w centrum świadome gospodarowanie budżetem podróży i odpowiedzialne wydawanie w odwiedzanych miejscach,

  • coolcation, czyli „ochłodzenie” podróży jako odpowiedź na kryzys klimatyczny. Rosnące fale upałów sprawiły, że turyści coraz chętniej wybierają chłodniejsze kierunki: Skandynawię, kraje bałtyckie, Alaskę, Kanadę, Arktykę,

  • city as national park, czyli podejście, w ramach którego traktujemy całe miasto jak park narodowy, z troską o każdy fragment zieleni, dziką roślinność przy torach, drzewo przy parkingu czy trawnik między kamienicami.

Zobacz pełny raport:

PS „Czy to przynajmniej miasto?” Spot antyreklamowy promuje Oslo