>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Fundacja WłączeniPlus (wcześniej: Sukces Pisany Szminką) zleciła portalowi Socjolożki.pl przeprowadzenie badań dotyczących tematu pewności siebie wśród młodych Polaków. Publikacja towarzyszy projektowi PowerTalks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości.
Zobacz również
Z badań wynika m.in., że 15% badanych nie jest w stanie wskazać w swoim najbliższym otoczeniu nikogo, kto charakteryzowałby się pewnością siebie. Dla ¼ respondentów jest to przyjaciel lub przyjaciółka, dla 23% – partner lub partnerka, a dla 18% – współpracownik. Co ciekawe częściej badani jako osobę pewną siebie z najbliższego otoczenia wskazują ojca (18%) niż matkę (16%).

– Wraz z wiekiem rośnie przekonanie, że jesteśmy postrzegani jako osoby pewne siebie. Wśród najmłodszych dorosłych jest ono najsłabsze, co może wynikać z mniejszego doświadczenia lub wciąż kształtującej się tożsamości zawodowej i osobistej. Z kolei stabilniejsza pozycja społeczna i zawodowa w starszych grupach sprzyja większej pewności siebie oraz temu, jak odbiera nas otoczenie. To pokazuje, jak istotne jest wzmacnianie tej cechy już na wczesnym etapie życia, zarówno w relacjach prywatnych, jak i w środowisku pracy. Organizacje i liderzy mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu przestrzeni, która wspiera rozwój pewności siebie w różnych grupach wiekowych – mówi Natalia Kacprzak, Brand Business Leader marki Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich, inicjatora kampanii PowerTalks.
RECONNECTING: marki wspierają konsumentów w kryzysie relacji
Połowa badanych w grupie wiekowej 18-24 stwierdziła, że ma w swoim otoczeniu osobę pewną siebie i jest to przyjaciel lub przyjaciółka. Jak zauważają autorzy badania, odsetek ten wyraźnie spada wraz ze wzrostem wieku respondentów. W grupie wiekowej 25-34 lata jest to już 30%, w grupie 35-44 lata 18%, 21% w przedziale 45-54 lata i zaledwie 15%, gdy mowa o ankietowanych wieku 55-65 lat.
Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak nas widzą, tak nas piszą
Okazuje się, że już co drugi Polak uważa, że jest postrzegany przez bliskich jako osoba pewna siebie. Co ciekawe, tylko 37% ankietowanych w wieku 18-24 lata uważa, że najbliższe otoczenie ocenia ich jako pewnych siebie. Co z tego wynika? Na przykład to, że sposób, w jaki widzimy samych siebie, odbiega od tego, jak postrzegają nas inni.
W tym przypadku liczba respondentów postrzegających siebie w pozytywnym świetle rośnie wraz z wiekiem pytanych. W starszych grupach wiekowych ten odsetek waha się już w okolicy 50%, a najwyższy jest wśród respondentów w wieku 55-65 lat (55%).
W ramach inicjatywy PowerTalks w Krakowie (26 marca), Wrocławiu (3 kwietnia) i Łodzi (9 kwietnia) organizowane są bezpłatne spotkania dla kobiet. Ich tematyka dotyczy m.in. pewności siebie oraz narzędzi i ćwiczeń służącym do odkrywania własnego potencjału.
O badaniu
Badanie z użyciem metodologii CAWI przeprowadzono na reprezentatywnej pod kątem wieku i płci grupie 1000 dorosłych Polaków we wrześniu 2024.
Grafiki: mat. pras.