#NMInsights: Połowa Polaków w wieku 18-24 lata za wzór pewności siebie częściej uważa przyjaciół niż rodzinę

#NMInsights: Połowa Polaków w wieku 18-24 lata za wzór pewności siebie częściej uważa przyjaciół niż rodzinę
Tylko 37% badanych w wieku 18-24 lata uważa, że najbliższe otoczenie postrzega ich jako pewnych siebie. Tak wynika z danych Fundacji WłączeniPlus. Co więcej, mężczyźni częściej stawiają ojca jako przykład osoby pewnej siebie, a kobiety dostrzegają tę cechę głównie u przyjaciół i partnerów.
O autorze
2 min czytania 2025-02-26

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Fundacja WłączeniPlus (wcześniej: Sukces Pisany Szminką) zleciła portalowi Socjolożki.pl przeprowadzenie badań dotyczących tematu pewności siebie wśród młodych Polaków. Publikacja towarzyszy projektowi PowerTalks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości.

Z badań wynika m.in., że 15% badanych nie jest w stanie wskazać w swoim najbliższym otoczeniu nikogo, kto charakteryzowałby się pewnością siebie. Dla ¼ respondentów jest to przyjaciel lub przyjaciółka, dla 23% – partner lub partnerka, a dla 18% – współpracownik. Co ciekawe częściej badani jako osobę pewną siebie z najbliższego otoczenia wskazują ojca (18%) niż matkę (16%).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Wraz z wiekiem rośnie przekonanie, że jesteśmy postrzegani jako osoby pewne siebie. Wśród najmłodszych dorosłych jest ono najsłabsze, co może wynikać z mniejszego doświadczenia lub wciąż kształtującej się tożsamości zawodowej i osobistej. Z kolei stabilniejsza pozycja społeczna i zawodowa w starszych grupach sprzyja większej pewności siebie oraz temu, jak odbiera nas otoczenie. To pokazuje, jak istotne jest wzmacnianie tej cechy już na wczesnym etapie życia, zarówno w relacjach prywatnych, jak i w środowisku pracy. Organizacje i liderzy mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu przestrzeni, która wspiera rozwój pewności siebie w różnych grupach wiekowych – mówi Natalia Kacprzak, Brand Business Leader marki Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich, inicjatora kampanii PowerTalks.

Połowa badanych w grupie wiekowej 18-24 stwierdziła, że ma w swoim otoczeniu osobę pewną siebie i jest to przyjaciel lub przyjaciółka. Jak zauważają autorzy badania, odsetek ten wyraźnie spada wraz ze wzrostem wieku respondentów. W grupie wiekowej 25-34 lata jest to już 30%, w grupie 35-44 lata 18%, 21% w przedziale 45-54 lata i zaledwie 15%, gdy mowa o ankietowanych wieku 55-65 lat.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak nas widzą, tak nas piszą

Okazuje się, że już co drugi Polak uważa, że jest postrzegany przez bliskich jako osoba pewna siebie. Co ciekawe, tylko 37% ankietowanych w wieku 18-24 lata uważa, że najbliższe otoczenie ocenia ich jako pewnych siebie. Co z tego wynika? Na przykład to, że sposób, w jaki widzimy samych siebie, odbiega od tego, jak postrzegają nas inni.

W tym przypadku liczba respondentów postrzegających siebie w pozytywnym świetle rośnie wraz z wiekiem pytanych. W starszych grupach wiekowych ten odsetek waha się już w okolicy 50%, a najwyższy jest wśród respondentów w wieku 55-65 lat (55%).

W ramach inicjatywy PowerTalks w Krakowie (26 marca), Wrocławiu (3 kwietnia) i Łodzi (9 kwietnia) organizowane są bezpłatne spotkania dla kobiet. Ich tematyka dotyczy m.in. pewności siebie oraz narzędzi i ćwiczeń służącym do odkrywania własnego potencjału.

O badaniu
Badanie z użyciem metodologii CAWI przeprowadzono na reprezentatywnej pod kątem wieku i płci grupie 1000 dorosłych Polaków we wrześniu 2024.

Grafiki: mat. pras.

PS „Gdybyś mógł dać dzieciom w swoim życiu cokolwiek, co byś im dał?” – pyta marka Barbie w kampanii „Give Limitless Possibilities”