Polski rynek e-commerce jest rozwinięty. Coraz większą rolę we wzroście odgrywa nie liczba użytkowników, a to, jak często i dużo kupujemy. Liczba użytkowników Internetu oraz ilość zakupów online w Polsce od początku pandemii wzrosła nieznacznie, co sugeruje, że rynek jest w fazie dojrzałości – z 85% w 2020 roku do 88% w 2024 roku. W Polsce aż 88% populacji to użytkownicy internetu, zaś 73% z nich stanowią użytkownicy e-commerce. Średnia unijna wynosi odpowiednio 92% i 76% a w Europie Zachodniej 93% i 78%.
Najważniejsze wnioski z raportu
- 192 mld zł – na tyle wyceniony będzie rynek e-commerce w 2028 roku, ma rosnąć 8% rocznie (CAGR).
- 52 mld zł – o tyle wzrośnie wycena rynku w prognozowanym okresie (2024-2028).
- Od 28% aż do 60% – tyle wzrosną poszczególne kategorie w prognozowanym okresie (2024-2028).
Zobacz również
- Kluczowe segmenty rynku, takie jak elektronika, dom i ogród oraz moda, będą nadal dominować, choć ich udział w rynku będzie malał.
- Obserwuje się także znaczący potencjał wzrostu w segmentach takich jak e-grocery i motoryzacja.
- Mobilne zakupy zyskują na znaczeniu i przewiduje się, że m-commerce przejmie dominację nad tradycyjnym e-commerce w ciągu najbliższych 4 lat.
- Eksperci Strategy& zakładają w swoich modelach, że Polska będzie dążyć do zrównania się z Zachodem pod kątem liczby użytkowników, częstotliwości zakupów i wielkości koszyka.
- Zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka wyraźnie rosły w ostatnich latach. Ta pierwsza wzrosła ze średniej 15,3 razy na rok w 2020 roku do 17,7 w 2023 roku. Jednocześnie, wartość koszyka w tym samym przedziale czasowym wzrosła o 9% – z 233 zł do 304 zł. Polscy konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe, robiąc coraz częstsze i większe zakupy online, zachęceni rozwiązaniami płatniczymi (np. BLIK) i logistycznymi (np. automaty paczkowe o większym zagęszczeniu.
- Średnia wartość zakupów w Polsce wynosi 304 zł, podczas gdy średnia unijna to 329 zł, a w Europie Zachodniej to 352 zł.
- Częstotliwość zakupów w Polsce (17,7 rocznie) jest już na poziomie innych rynków Europy (średnia unijna to 17,5). W kategorii „liderzy cyfrowi” aż 94% populacji stanowią użytkownicy internetu, z których 90% to użytkownicy e-commerce, zaś średnia częstotliwość zakupów dla tej grupy krajów wynosi 21,3. Do grona liderów cyfrowych zaliczamy Niderlandy, Czechy, Szwecję, Danię, Norwegię, Estonię oraz Irlandię.
- Ponad 60% konsumentów uważa, że zakupy online są bezpieczne.
- Najbardziej pozytywnie na ostatnie 12 miesięcy patrzą marketplace’y, które jako główny kontrybutor wzrostu wskazują nowych użytkowników.
– Rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji. Wzrost wolumenów sprzedaży wynika nie tylko z ekspansji kanału, ale także z intensywnej rywalizacji między graczami rynkowymi. Mimo tych wyzwań, spodziewamy się dalszego, lecz urealnionego rozwoju rynku i wzrostu udziału e-commerce w całości sprzedaży detalicznej w Polsce. Kluczowe segmenty rynku, takie jak elektronika, dom i ogród oraz moda, będą nadal dominować, jednak widzimy także znaczący potencjał wzrostu w segmencie e-grocery. Mobilne zakupy zyskują na znaczeniu i przewidujemy, że m-commerce przejmie dominację nad tradycyjnym e-commerce w ciągu najbliższych 4 lat. Zapewnienie doskonałego doświadczenia klienta, czyli Customer Experience, będzie jednym z kluczowych czynników sukcesu, ponieważ konsumenci coraz bardziej cenią sobie spersonalizowane, płynne i bezproblemowe doświadczenia zakupowe – mówi Maciej Kroenke, partner Strategy& w Polsce.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Raport dostępny do pobrania tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS Polskie e-sklepy – popularność rośnie wraz z liczbą dłużników [RAPORT]
Każdy użytkownik internetu choć raz zrobił zakupy w sieci, a aż 37 proc. zaopatruje się w ten sposób 5 razy w miesiącu i więcej – wynika z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej opracowanego przez Mobile Institute.
PS2 Rynek e-commerce w liczbach [ANALIZA]
Pandemia to złoty okres dla branży e-commerce. Jakkolwiek by to nie zabrzmiało, okazała się ona złotym okresem dla całej branży. Kolejne obostrzenia, kolejki do najpopularniejszych dyskontów czy wyznaczone godziny zakupów, a nawet brak niektórych produktów na sklepowych półkach spowodowały wzrost grupy osób deklarujących robienie zakupów w sklepach internetowych.