Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

#NMInsights: Według Barometr Retail polscy retailerzy mają problem z efektywnym wykorzystaniem danych konsumenckich [BADANIE]

#NMInsights: Według Barometr Retail polscy retailerzy mają problem z efektywnym wykorzystaniem danych konsumenckich [BADANIE]
Wyniki badania Barometr Retail, przeprowadzonego przez Future Mind, pokazują, że tylko 9% respondentów ma dokładnie zdefiniowaną strategię danych konsumenckich. 36% twierdzi, że posiada strategię, ale wymaga ona dalszej pracy, a prawie 40% planuje ją dopiero stworzyć. Organizacje mają też problemy z podstawowymi zagadnieniami, jak gromadzenie informacji demograficznych, co robi jedynie 12% ankietowanych.
O autorze
2 min czytania 2024-06-13

Pomimo ogromnego potencjału w zakresie zbierania danych konsumenckich, branża retail wskazuje na kilka głównych barier w ich monetyzacji. Są to:

  • brak odpowiednich procesów (50 proc.),
  • ograniczone zasoby finansowe (38 proc.),
  • niedostateczna jakość danych (38 proc.),
  • niewystarczająca infrastruktura technologiczna (29 proc.),
  • brak kompetencji w zakresie analizy danych (29 proc.).

– W środowisku korporacyjnym głównym wyzwaniem nie jest samo pozyskanie czy dostęp do informacji o kliencie. Bariery pojawiają się na innym etapie – monetyzacja danych konsumenckich często wymaga zmian mentalnych oraz pełnego zrozumienia ich wartości wewnątrz struktury firmy. Ten proces niejednokrotnie bywa bardziej złożony niż implementacja zmian systemowych czy technologicznych. Tym, co należy traktować jako wyzwanie, jest także ograniczony dostęp do odpowiednio wykwalifikowanej kadry, która potrafi strukturyzować dane pozyskiwane z różnych źródeł i przekuwać je w wartościowe dla biznesu i zrozumiałe insighty – mówi Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce w GK Martes Sport.

Perspektywy na przyszłość

Jak pokazują wyniki najnowszego Barometru Retail od Future Mind, największym wyzwaniem firm w obszarze danych konsumenckich nie jest brak pomysłów na monetyzację, ale przekonanie decydentów do inwestycji w ten obszar. Spośród respondentów tylko 6,3 proc. wskazało na brak pomysłów na monetyzację danych, natomiast kwestie kulturowe to sumarycznie 34,4 proc. odpowiedzi ankietowanych. Dlatego kluczowe jest stworzenie strategii danych, która przekona organizację, że inwestycja w ich wykorzystanie może przynieść wysokie zyski.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Z całą pewnością możliwość monetyzacji danych wymaga inwestycji w technologię i infrastrukturę, a brak nakładów budżetowych na ten obszar może przekreślić skuteczność i efektywność na starcie. Korci, żeby powiedzieć, że największym problemem jest brak strategii w tym obszarze. Niemniej, dużo większą przeszkodą są kwestie kulturowe. Zbudowanie kultury data-driven wymaga sporo czasu, a także uzbrojenia ludzi w niezbędne kompetencje. Nie chcę powiedzieć, że kultura zjada strategię na śniadanie, ale niewątpliwie jedzą one razem to śniadanie przy stoliku pełnym rozwiązań technologicznych – komentuje Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.

Skutecznym sposobem na rozwiązanie problemów z jak najefektywniejszą utylizacją danych jest pozyskanie niezbędnej wiedzy i doświadczenia w dziedzinie zarządzania nimi. To sprowadza się do zatrudnienia odpowiednich specjalistów lub inwestycji we wsparcie zewnętrznych ekspertów. W perspektywie najbliższych miesięcy potencjał takich działań wzrasta, ponieważ, według ankietowanych ekspertów branży, zarządzanie danymi, analityka i AI to obszar technologiczny, w który najwięcej firm planuje zwiększać inwestycje. Obecnie, najpopularniejszą metodą monetyzacji danych konsumenckich są programy lojalnościowe (66 proc. wskazań). W najbliższym roku zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania personalizacją komunikacji. Plany te są uzasadnione, ponieważ wśród największych szans dla branży retail respondenci biorący udział w badaniu Future Mind wymieniają wykorzystanie AI do personalizacji produktów, usług i komunikacji marketingowej (52 proc. wskazań).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Future Mind: blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii [RAPORT]

Z raportu firmy doradczo technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat realny z cyfrowym, lecz tylko jedna trzecia faktycznie z nich korzysta.