#NMInsights: Standardy reklamy display IAB Polska 2025

#NMInsights: Standardy reklamy display IAB Polska 2025
Grupa Robocza Ad Standards IAB Polska opublikowała nowe zalecenia związane z lepszym dostosowaniem reklamy display do aktualnych wymagań nośników treści internetowych.
O autorze
1 min czytania 2025-01-09

W nowych Standardach Reklamy Display zaktualizowano najczęściej stosowane w Polsce formaty reklamowe i dopuszczalne typy plików. Zrezygnowano np. z formatu SWF, który został wycofany w grudniu 2020 r. oraz z oddzielnych wymagań emisyjnych dla tabletów.

– Poza ogólnymi wytycznymi, mówiącymi m.in. o tym, że reklama musi być zgodna z przepisami prawa, czy nie może zawierać treści szkodliwych lub niebezpiecznych, kluczowa zmiana dotyczy integracji standardów dla desktop i mobile. Współczesnym zachowaniom użytkowników zdecydowanie lepiej odpowiada podejście multiscreen, dlatego scalenie standardów dla różnych typów ekranów było konieczne – mówi Agnieszka Przewoźnik, Board Member w Tri-table Sp. z o. o. z Grupy Zadaniowej Standardy Reklamy Display IAB Polska.

Zmieniające się wymogi i potrzeby technologiczne oraz rynkowe wpłynęły także na zwiększenie dopuszczalnych maksymalnych rozmiarów plików. Dzięki tej zmianie, reklamy są lepiej dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników rynków (użytkowników, wydawców, reklamodawców).

Standardy Display 2025 zawierają też uaktualnione zasady emisji reklam zawierających materiały wideo. Twórcy dokumentu uwzględnili możliwości emisji wideo w głównych formatach, określając szczegółowe zalecenia techniczne. To z pewnością jedna z najważniejszych zmian dla środowiska marketerów, bo wideomarketing, jako jeden z najsilniejszych trendów, staje się dla wielu firm głównym narzędziem pozyskiwania uwagi i zwiększania zaangażowania odbiorców.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rozszerzone zalecenia dotyczące emisji reklam display

W związku z nowymi regulacjami Internetu, m.in. obowiązującym od kilku miesięcy Aktem o Usługach Cyfrowych (DSA), nowe standardy wymagały również uwzględnienia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników. Doprecyzowane zostały zasady jasnego określania przestrzeni reklamowej, m.in. to, że jednostka reklamowa musi mieć wyraźnie określone granice, być oznaczona słowem „Reklama” i wyraźnie odróżnialna od treści wydawcy.

Nowe rekomendacje kładą nacisk na czytelność samych formatów – w Standardach znalazł się zapis mówiący, że reklama powinna być jasna, zrozumiała i nie wprowadzać użytkownika w błąd.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Dążenie do większej transparentności pokazuje dużą dojrzałość polskiego środowiska digital, które rozumie, że bezpieczny i sprawiedliwy Internet to właśnie ta rzeczywistość, którą chcemy budować. Aktualizacja standardów reklamy display jest odpowiedzią na potrzeby obydwu stron – konsumentów i marketerów. Dostosowanie się do wymogów prawnych i spełnienie nowych norm technicznych z jednej strony chroni interesy użytkowników, z drugiej, wpływając na lepszą widoczność reklamy i większą jej atrakcyjność, jest korzystne dla reklamodawców. Znamy badania pokazujące pozytywną korelację między viewability, a zapamiętywalnością reklam display, chcemy zatem pokazywać użytkownikom treści, które będą dla nich czytelne i wartościowe, by w ten sposób budować z nimi trwałe relacje. Można więc powiedzieć, że Standardy Display 2025 stanowią fundament digital marketingu, który wyznacza dobry kierunek dla wszystkich uczestników tego ekosystemu – podsumowuje Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poznaj nowe standardy reklamy display:

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Krok po kroku przez przetargi z influencerami, czyli na co zwrócić uwagę podczas współpracy” [publikacja IAB Polska]