#NMInsights: „Warsaw Principles” – zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR

#NMInsights: „Warsaw Principles” – zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR
Związek Firm Public Relations przyjął „Warsaw Principles”, czyli zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR, opracowane przez Międzynarodową Organizację Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO). Stanowią one pomoc przy organizowaniu procesów oraz rozwiązywaniu dylematów etycznych, jakie pojawiają się podczas wykorzystywania przez PR-owców rozwiązań AI.
O autorze
2 min czytania 2024-05-15

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

„Warsaw Principles” to zbiór dziesięciu kluczowych zasad dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji przez profesjonalistów PR. Zostały one przyjęte przez stowarzyszenia członkowskie ICCO podczas ICCO Global Summit, które odbyło się w październiku 2023 r. w Warszawie. Pracami nad ich powstaniem kierowała Christina Forsgård – ICCO Ethics Chair.

Jak podano w raporcie Muck Rack „The State of AI in PR”, w 2023 roku aż 61% PR-owców już korzystało ze sztucznej inteligencji lub zainteresowało się jej wykorzystaniem. Z kolei zgodnie z badaniem „The State of PR Technology 2023” przeprowadzonym przez Prowly, fake newsy oraz potencjalne ryzyka nadużycia lub manipulacji treściami w celu rozpowszechniania dezinformacji, są w opinii PR-owców największymi zagrożeniami związanymi z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji (wskazane przez 63,9% respondentów).

Dlatego też „Warsaw Principles” stanowią punkt odniesienia dla PR-owców i pomagają radzić sobie ze złożonymi kwestiami etycznymi związanymi z AI. Przyjęcie i zaadaptowanie do specyfiki polskiego rynku tych zasad przez Związek Firm PR oraz deklaracja przestrzegania ich przez wszystkie agencje PR zrzeszone w ZFPR, to krok w kierunku budowania zaufania, przejrzystości i zapewnienia, że sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w sposób etyczny i zgodny z interesem społecznym.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Korzystając z zasad „Warsaw Principles”, profesjonaliści PR mogą w sposób odpowiedzialny wykorzystywać sztuczną inteligencję do tworzenia różnorodnych treści, zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych i problemowych oraz budowania pozytywnych, a także opartych na zaufaniu relacji z dziennikarzami i innymi interesariuszami.

– Szybki rozwój sztucznej inteligencji stanowi dla naszej profesji unikalną okazję do przyspieszonego rozwoju, ale stwarza również szereg wyzwań etycznych, z którymi musimy się zmierzyć. W miarę rozwoju tej technologii, zwłaszcza w kontekście deepfake’ów, teorii spiskowych i hybrydowych zagrożeń dla demokracji, konieczne jest utrzymanie zaufania do naszej profesji. Warsaw Principles to więcej niż tylko wytyczne; stanowią one etyczny kompas dla profesjonalistów ds. komunikacji na całym świecie, który ma nam pomóc to zaufanie utrzymać. Wyposażeni w sztuczną inteligencję, nadal mamy obowiązek priorytetowego traktowania w naszych komunikatach faktów opartych na nauce i dbania o to, by każda wiadomość była przejrzysta i nie budziła wątpliwości co do swojej intencji – podkreśla Grzegorz Szczepański,  ICCO President.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Rozwój sztucznej inteligencji i powiązanych z nią technologii, jak również towarzyszący w tym procesie obieg danych i informacji odbywa się ponad granicami państwowymi. Dlatego tak ważne jest zharmonizowane podejście do wyzwań jakie niesie ze sobą AI, a to wymaga przede wszystkim przyjęcia wspólnej definicji i zapewnienia przestrzegania podstawowych wartości. Etyczne korzystanie ze sztucznej inteligencji zaczyna się od dobrego zarządzania i internalizacji tych zasad w organizacjach i agencjach, zaś obowiązek odpowiedzialnego korzystania z tych technologii spoczywa na wszystkich pracownikach PR. Zależy nam, aby AI koncentrowało się na człowieku i wykorzystane było w służbie ludzkości. Pełny jego potencjał będziemy mogli odkryć wyłącznie świadomi zagrożeń i ograniczeń z jakimi jest związane – mówi Daria Tworek, Wiceprezeska ZFPR.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poznaj zasady „Warsaw Principles”:

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS AI wpływa na branżę PR – poznaj 8 obszarów, w których sztuczna inteligencja będzie świetnym partnerem dla PR’owców

To już nie pora na pytania jak AI wpłynie na PR. To czas na stwierdzenie, że ona już wywiera duży wpływ na branżę, a jeśli w porę nie rozpoczniemy z nią efektywnej współpracy – nie wyprzedzimy konkurencji. Sztuczna inteligencja to gałąź informatyki, która zajmuje się tworzeniem inteligentnych maszyn lub programów, które są zdolne wykonać zadania przeznaczone typowo dla ludzi, ale niekoniecznie (jeszcze) będą one w stanie ich zastąpić. Przynajmniej w branży PR, gdzie core stanowi budowanie relacji. 

PS2 Fałszowanie polskiego PRu

Jeden z najpopularniejszych raperów nowego pokolenia – Avi, w swoim utworze Gelenda melorecytuje: „zrodzony, nie stworzony przez tych od PR-u”. Dzięki temu 12 milionów razy powtórzono tezę, że PR to tak naprawdę manipulacja. To ani pierwszy, ani ostatni taki raz, a w zasadzie nowy trend. Dlaczego dziedzina, której głównym założeniem jest sprawna komunikacja stała się w Polsce synonimem podstępu i krętactwa?