Z raportu AI Chamber wynika również, że tylko 4% pracowników MŚP obawia się AI. Ponad 40% firm przewiduje pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia sztucznej inteligencji, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów. Prawie 2/3 firm jest przekonana o korzystnym wpływie AI i ML na ich pracę. Wśród najczęściej wskazywanych obszarów, na które AI i ML mają korzystny wpływ, znalazły się: IT,
marketing/tworzenie kreacji i obsługa klienta.
50% przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu nowych technologii. Raport „Rola AI w MŚP” bazuje na wynikach badania przeprowadzonego na podstawie odpowiedzi pracowników decyzyjnych MŚP (kadra zarządzająca oraz specjaliści posiadający wpływ na podejmowanie decyzji w firmie) z Polski, Czech, Estonii i Rumunii.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Według wyników badania, aż 9 na 10 małych i średnich przedsiębiorstw stosuje sztuczną inteligencję (AI) i uczenie maszynowe (ML), przy czym prawie co czwarta firma – w znacznym stopniu. Ponad 40% firm przewiduje również pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia AI/ML, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów.
Ponad 50% przedstawicieli MŚP, które korzystają z AI/ML, przewiduje również znaczące zmiany w swojej branży w wyniku dynamicznego rozwoju tych technologii. Wpływ sztucznej inteligencji ma obejmować głównie wprowadzenie nowych produktów opartych na AI, poprawę obsługi klienta dzięki chatbotom, zautomatyzowanie procesów oraz redukcję błędów.
Z raportu „Rola AI w MŚP” wynika, że prawie 63% badanych MŚP postrzega sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe jako wsparcie, 15% widzi w tej technologii konkurencję, a jedynie 4% wyraża obawy przed AI.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Według raportu MŚP najczęściej wykorzystują AI/ML do: przewidywania sprzedaży (56%), targetowania w ramach kampanii (55%), analizy zużycia zasobów (51%), dynamicznego kształtowania cen (51%), analizy sprzedaży krzyżowej (48%), analizy danych (36%), automatyzacji zadań (30%), zarządzania ryzykiem (23%), tworzenia reklam (23%) i grafik social media (21%), rozwoju nowych produktów lub usług, wykrywania oszustw i nadużyć (20%) oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych (19%).
MŚP w większości stawiają na wdrożenia inhousowe, przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych (38%). Mniej, bo 27% firm decyduje się na wdrożenie nowych technologii przez firmy zewnętrzne, które przekażą gotowe rozwiązanie lub też będą je utrzymywać (24%). Z konsultingu zewnętrznych ekspertów korzysta 26% badanych.
Jak wynika z raportu, kluczowe dla rozwoju AI w MŚP były ostatnie 2 lata – to właśnie wtedy prawie 60% małych i średnich przedsiębiorstw zaczęło korzystać z przełomowej technologii. Jednocześnie, mimo iż innowacje nie są im obce, 50% przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu technologii AI/ML.
Raport AI Chamber 2024 „Rola AI w MŚP” bazuje na badaniu przeprowadzonym na 350 pracownikach decyzyjnych (kadra zarządzająca oraz specjaliści posiadający wpływ na podejmowanie decyzji w firmie) pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, Czechach, Estonii, Rumunii.
Pełna wersja raportu do pobrania TUTAJ lub do przejrzenia poniżej.
AI Chamber (Izba AI) – to instytucja zrzeszająca już kilkadziesiąt startupów, firm, organizacji i ngos-ów AI w Polsce, a docelowo w całym regionie CEE. Za główny cel Izba obrała propagowanie odpowiedzialnego rozwoju AI w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez różnorodne działania – od badań rynku CEE, poprzez pomoc we wdrażaniu rozwiązań AI w różnych obszarach gospodarki, po budowanie dla ekspertów platformy do współpracy i dzielenia się doświadczeniami. Celem AI Chamber jest pełnienie roli lidera myśli promującego i wspierającego działania związane z rozwojem AI, a także zachęcającego do wdrażania i promowania AI w projektach organizacji pozarządowych. AI Chamber stawia nacisk na etyczne wykorzystanie i wdrażanie AI, regularnie pojawiające się w debacie publicznej. Izba koncentruje swoje wysiłki na budowaniu ekosystemu pomiędzy organizacjami pozarządowymi a sektorem prywatnym. Instytucja reprezentuje także interesy członków w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej i samorządowej, Unią Europejską oraz organizacjami pozarządowymi na całym świecie.
PS NMInsights: 20 lat badania Mediapanel. Internet wczoraj i dziś [RAPORT]
Jak wygląda internet dziś, a jak prezentował się 20 lat temu? Komu pierwszego miejsca pod względem aktywności online ustąpili przedstawiciele grupy wiekowej 15-25 lat? Ile osób korzysta dziś w Polsce z sieci? M.in. na te pytania odpowiedzi znajdziesz w porównaniu opublikowanym z okazji 20-lecia badania Mediapanel.