#NMInsights Wizaz.pl: jak Polki kupują kosmetyki [RAPORT]

#NMInsights Wizaz.pl: jak Polki kupują kosmetyki [RAPORT]
Platforma KWC by Wizaz.pl opublikowała raport „Jak Polki kupują kosmetyki?”. To wynik analizy opinii ponad 1700 respondentek z różnych grup demograficznych. Co kieruje współczesnymi konsumentkami podczas zakupów kosmetycznych i jakie trendy zyskują na znaczeniu? Sprawdź.
O autorze
2 min czytania 2024-11-26

Kosmetyki to coś więcej niż tylko narzędzie do pielęgnacji czy podkreślania urody. Dla wielu kobiet to element codziennej rutyny związanej z samopoczuciem.

  • Aż 86% respondentek wskazało, że produkty kosmetyczne pomagają im zadbać o higienę, co czyni je podstawowym elementem codziennych nawyków.
  • Niemal 76% badanych podkreśliło również ich znaczenie dla zdrowia, co pokazuje, że wybór kosmetyków coraz częściej wiąże się z troską o siebie w szerszym kontekście.

Relaks to kolejny kluczowy aspekt.

  • Aż 69% Polek traktuje kosmetyki jako sposób na odprężenie i oderwanie się od codzienności.
  • Wprowadzenie nowości do rytuałów kosmetycznych, które wskazało 62% respondentek, sugeruje, że produkty beauty pomagają kobietom odświeżyć swoją codzienność.
  • Co ciekawe, potrzeba akceptacji przez innych jest coraz mniej istotna. Tylko 39% respondentek wskazało, że kosmetyki pomagają im w zdobyciu aprobaty otoczenia.

Gdzie Polki szukają inspiracji i informacji o kosmetykach

Dynamiczny rozwój mediów społecznościowych zrewolucjonizował sposób odkrywania nowych produktów kosmetycznych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • TikTok i Instagram stały się liderami w tej kategorii (odpowiednio 34% i 35% respondentek deklaruje, że często korzysta z tych platform w poszukiwaniu inspiracji).

Treści wideo, dynamiczne tutoriale i recenzje tworzone przez influencerów skutecznie przyciągają uwagę konsumentek. Jednak tradycyjne źródła informacji nadal mają swoje miejsce.

  • Ponad 41% badanych korzysta z Google jako wyszukiwarki, aby znaleźć nowe produkty.

Sklepy stacjonarne i internetowe również odgrywają istotną rolę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • 58% Polek odkrywa nowe produkty podczas wizyt w punktach sprzedaży, co podkreśla znaczenie fizycznego kontaktu z kosmetykami.

Nie można zapominać o bardziej klasycznych kanałach (telewizja, radio i gazetki reklamowe), które nadal mają swoich odbiorców. Choć ich popularność spada, nadal o nowych kosmetykach dowiaduje się z nich 28% respondentek. Tradycyjne formy reklamy wciąż przyciągają uwagę tych, które preferują spokojniejsze tempo poszukiwań.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Cena wciąż ważna, chociaż nie najważniejsza

Cena to wciąż kluczowy czynnik zakupowy.

  • Aż 68% badanych przywiązuje do niej dużą wagę.
  • Co interesujące, według deklaracji konsumentek istotniejsza jest jakość produktów: ich skład (78%) czy zapach (71%).

Przekłada się to na poszukiwanie opinii przed dokonaniem zakupu.

  • Powyżej połowy badanych (52%) szuka ich w Google, a 36% weryfikuje przy pomocy opinii w sklepach internetowych.

Nie zmienia to faktu, że porównywanie cen stało się standardowym elementem zakupów kosmetycznych.

  • 49% Polek korzysta z Google, aby znaleźć najlepsze ceny, natomiast 38% udaje się w tym celu do wyspecjalizowanych porównywarek cenowych. Jedna na trzy respondentki zestawia z kolei ceny z poszczególnych sklepów, zarówno internetowych (33%), jak i stacjonarnych (31%).

Lojalność i opinie. Jak budujemy relacje z markami

Zadowolenie z produktu skutkuje dużą lojalnością.

  • Aż 83% respondentek regularnie wraca do sprawdzonych kosmetyków.
  • Jednocześnie 71% Polek chętnie sięga po inne produkty tej samej marki, co pokazuje, że pozytywne doświadczenia budują trwałe relacje z markami.

Opinie bliskich są nadal istotnym źródłem informacji. Ponad połowa badanych dzieli się swoimi doświadczeniami w gronie rodziny i znajomych. Zadowolenie z zakupu najczęściej skłania konsumentki do dzielenia się opinią.

  • 54% Polek deklaruje, że chętnie poleca produkty, które spełniły ich oczekiwania.

Wyniki badania pokazują, że Polki są coraz bardziej świadome i wymagające w swoich wyborach. Kluczowe są dla nich zarówno jakość, jak i cena. Jednocześnie widać, że media społecznościowe i nowe technologie odgrywają coraz większą rolę w ścieżce zakupowej.

Pełny raport:

źródło: Wizaz.pl, opracowanie: Agata Drynko

PS PKO Bank Polski: Sytuacja bieżąca oraz prognozy rozwoju branż kosmetycznej i odzieżowej do 2028 roku [RAPORT]