1. Karina Dudzińska, Social Media Executive, Digital Kingdom
2. Magda Szulc, Social Media Manager, GoldenSubmarine
3. Piotr Łokuciejewski, Project Manager, REACHaBLOGGER.PL
4. Adrian Kwiatkowski, Senior Social Media Executive, Deloitte Digital
5. Andrzej Dudik, Influencer Relations Lead, VML Poland
6. Martyna Kłosińska, Account director, zjednoczenie.com
7. Szymon Krzysiak, Senior digital planner, Eskadra
Drugą część podsumowania w kategorii blogosfera/vlogosfera przeczytasz tu >
Zobacz również
Karina Dudzińska
Social Media Executive, Digital Kingdom
Najważniejszy sukces 2016
Do największych sukcesów 2016 roku na pewno zaliczę kampanię IKEA #JESIENNE ZMIANY. To kolejna kampania, gdzie IKEA chce być bliżej ludzi. Jest również zaprzeczeniem „influencerskiego” trendu, którego w mediach mamy pod dostatkiem. Tu, zamiast znanej twarzy, poznajemy anonimowe osoby, borykające się z codziennymi problemami. Gdzieś w tle pojawia się produkt, ale nie on jest tu najważniejszy. Ważniejsza jest historia bohaterów. Istotnym przekazem jest to, że my sami dostosowujemy przestrzeń do siebie, chcielibyśmy aby była ona elastyczna, ponieważ sytuacje życiowe zmuszają nas do zmian. IKEA opowiada więc historie, nie unikając tematów trudnych, takich jak np. rozwód rodziców i zostawia przestrzeń dla życiowych sytuacji. Bo nawet te trudne da się zaakceptować i mogą przynieść coś ciekawego. To co ujmuje mnie w tej kampanii to jej naturalność i bezpretensjonalność. IKEA daje nam wiarę w to, że da się zrobić reklamę, z którą łatwo można się identyfikować.
Największa porażka 2016
Casting do reklamy Coca-Cola. Jak wiadomo nic nie sprzedaje tak jak influencerzy, a szczególnie Ci z astronomicznymi zasięgami. Są jednak sytuacje, kiedy nawet to nie pomoże. Mowa tu o kampanii, w której youtuberzy biorą udział w castingu do reklamy Coca-Coli. Mamy więc Littlemooonster96, Deynn, Rezigiusza i Ajgora Ignacego, którzy starają się jak mogą, by wygrać. Towarzyszy im dwóch panów, apodyktyczny reżyser i jego asystent o fizjonomii nauczyciela historii i podobnym usposobieniu. W założeniu ma być śmiesznie, starsi mają być przeciwwagą młodych, a wszyscy chcą pokazać, że Coca-Cola jest super i dla każdego. Niestety, nie udaje się ani to, ani rozśmieszenie widza, bo jeśli pojawia się na naszej twarzy uśmiech, to jedynie z politowania. Niech najlepszym podsumowaniem będzie jeden z komentarzy: „i to polskie kabarety są podobno nieśmieszne…” To przykład reklamy, na której łatwo można się nauczyć, że kluczem nie tylko jest dobry scenariusz, ale także odpowiedni dobór influencerów. Zasięgi nie zawsze zrobią przysłowiową robotę.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najważniejsza zmiana w 2016
Instagram stories – moda na znikające obrazy nadal trwa! Wydawać by się mogło, że monopol Snapchata na chwilowe treści jest niezaprzeczalny. Innego zdania byli jednak twórcy Instagrama, który w wakacje wprowadził dodatkową opcję „stories”, dzięki której możemy podzielić się ze znajomymi krótkim filmikiem lub zdjęciem. Początkowo nikt nie brał na poważnie tej funkcji, będącej kalką tak popularnego Snapchata, ale po paru miesiącach „stories” mają się dobrze i korzysta z nich coraz więcej infuencerów. Z pewnością, wygodniej jest im korzystać z Instagrama, ponieważ spełnia więcej funkcji niż Snapchat, a to otwiera agencjom nowe możliwości na interesujące kampanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Powstanie kanału BeautyBoya, czyli zupełnej nowości na polskim rynku youtube. Władek Klimczuk postanowił stworzyć kanał, w którym każdy, bez względu na płeć będzie mógł nauczyć się malować czy dowiedzieć się jak zatuszować swoje niedoskonałości. To ogromna odwaga z jego strony, bo nieustannie narażony jest na internetowy ostracyzm, chociaż technikę makijażu opanował lepiej niż niejedna beauty vlogerka! Czekam na markę, która jako pierwsza odważy się zaangażować Klimczuka do swojej kampanii, a tym samym dołączy do marek takich jak Cover Girl, które nie boją się angażować kontrowersyjnych postaci.
Najciekawsze trendy w 2016
Z pewnością najciekawszym trendem, nie tylko w ramach blogosfery, jest powrót do estetyki z przełomu lat 80. i 90. Objawia się to zarówno w muzyce, filmie czy serialach, ale przede wszystkim w modzie co błyskawicznie adaptowane jest przez blogerki i vlogosferę. Mamy więc nowe trendy w makijażu u beauty vlogerek, które podkreślają brwi i noszą astronomicznie długie paznokcie, wzorując się tym samym na influencerskim guru – Kylie Jenner. Powrót kaset i magnetofonów jest nieuchronny!
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Profil Francuzki, Lousie Delage w ciągu dwóch miesięcy zdobył ponad 100k obserwujących. Był profilem jakich wiele na Instagramie, ładne zdjęcia z podróży, imprez, obiadów i zwykłych dni. Kolejni obserwujący szybko się gromadzili, by podziwiać luksusowe życie. Nikt z nich nie zauważył jednak, że na każdym zdjęciu widoczny jest alkohol, a dziewczyna prawdopodobnie ma poważny problem. W ten sposób fundacja Addict Aide przeprowadziła wakacyjną kampanię, która miała uświadomić, że alkoholikiem może być każdy z nas, powinniśmy więc bardziej zwracać uwagę na otoczenie i nie bagatelizować niepokojących sygnałów. To przykład kampanii, która w sposób niestandardowy wychodzi do odbiorcy. Z pewnością nie bez przyczyny został wybrany właśnie Instagram, to właśnie tam więcej kont mają kobiety, które coraz częściej dotyka problem alkoholizmu.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Trudno przewidzieć zmiany czy trendy na przyszły rok. Technologia dynamicznie się zmienia, co determinuje zmiany na rynku, które wymagają od nas kreatywności i szybciej adaptacji nowych rozwiązań. Mówi się również o tym, że kampanie influencerskie mają coraz mniejsze oddziaływanie i możliwe, że powoli będzie się odchodzić od takich form współpracy lub będą one działały na innych zasadach. Być może odwróceniem tego trendu jest wspomniana przeze mnie kampania IKEA, gdzie widzimy nieznanych ludzi, którzy opowiadają o zwykłym życiu. Możliwe więc, że zmierzamy w kierunku „zwyczajności” i naturalności, a do lamusa odchodzi bycie idealnym.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Myślę, że jednym z wyzwań pod kątem blogosfery może być Joasia Gąska, czyli dziewczyna, której licznik bardzo szybko bije na YT. Filmiki o tym jak się uczesać lub umalować do autobusu to coś, co ludzie najwidoczniej uwielbiają oglądać, a abnegacja Joasi jest fantastyczną satyrą na wrażliwe blogerki. Podejrzewam, że Joasia nie jest głupią gąską, a za tą maską kryje się ciekawy projekt. Czas pokaże, jaki i czy będzie wyzwaniem, czy może żartem studentki akademii teatralnej.
————————————————-
Magda Szulc
Social Media Manager, GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2016
Jessica Marcedes na liście 40 najbardziej wpływowych Polaków według „Wprost”. Obok polityków (Andrzej Duda, Beata Szydło, Donald Tusk), aktorów, biskupów i innych czołowych postaci, znalazła się blogerka modowa. To dowód nie tylko na jej indywidualny sukces, ale też sukces całej blogosfery, nie tylko tej modowej. Influencerzy wywierają coraz większy influence. Tak duży, że trafiają do prestiżowego rankingu najbardziej wpływowych (influencerskich) osób w kraju.
Największa porażka 2016
Louise Delage, czyli sztucznie wykreowana instagramowiczka, która miała być symbolem kampanii walki z alkoholizmem. Moim zdaniem nietrafione i bardzo sztuczne. Druga porażka to Seksmasterka, czyli kopiowanie treści z innych portali na kanale blond Anieli, która w negliżu i wyzywających pozach opisuje tajniki swej alkowy.
Najważniejsza zmiana w 2016
Nie da się ukryć, że blogosfera coraz bardziej się profesjonalizuje. Blogerzy nie tylko prowadzą swoje strony, ale też budują swoje marki – w sieci i poza nią. Piszą książki, otwierają swoje sklepy, projektują własną odzież i dodatki i zarabiają na ich sprzedaży, która nakręcana jest oczywiście ich nazwiskiem. Pytanie brzmi czy to wciąż blogerzy, czy już tylko celebryci.
Najciekawsze trendy w 2016
Już nie blogerzy czy vlogerzy, ale influencerzy. Trend ten był prognozowany już rok temu. Nie musisz mieć bloga czy kanału na YouTube, by zostać influencerem. Wystarczy np. konto na Instagramie czy Snapchacie. Ten model wybiera coraz więcej influencerów, którzy w ten sposób współpracują np. z indahash.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Wszystko już było? Marketerzy muszą przygotowywać coraz ciekawsze kampanie współpracy z blogerami, zarówno po to, by ich samych zachęcić do wzięcia w nich udziału, jak i dla ich odbiorców, którzy widzieli już setki kampanii z udziałem blogerów czy vlogerów.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
IKEA pokusiła się o jedną z największych kampanii w Polsce, na skalę której wcześniej nie było. Do wzięcia w niej udziału zostali zaproszeni między innymi Marysia Górecka, Red Lipstick Monster, Crazy Nauka czy Nishka. Poza nimi markę promuje jeszcze kilkudziesięciu innych blogerów i vlogerów. Kampania jest długofalowa i szeroko zasięgowa.
Ocena obecnej kondycji branży
Powoli dążymy do modeli obecnych w USA czy UK. Nadal wiele brakuje by bloger/vloger był zawodem równie cenionym co inne w branży kreatywnej, jednak coraz więcej influencerów już utrzymuje się tylko z tego zajęcia, co pokazuje, że branża się rozwija. Rośnie też liczba obserwatorów blogów/vlogów i influencerów. Myślę, że nie trzeba się już bać określania influencerów mianem piątej władzy.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Coraz więcej vlogerów, coraz mniej blogerów. Ludzie nie chcą czytać, ale chcą oglądać. Coraz więcej video widać we wszystkich social media, w tym także w blogosferze. Jeszcze więcej ciekawych, eksperymentalnych współprac reklamowych (oby!).
————————————————-
Piotr Łokuciejewski
Project Manager, REACHaBLOGGER.PL
Najważniejszy sukces 2016
Krzysztof Gonciarz i patronite.pl – deklaracja 28 710 zł miesięcznie ze strony patronów. Pozwoliło to autorowi na uniezależnienie się od innych źródeł finansowania. Bardzo odważny ruch, będę obserwować dalej. Dla mnie bomba!
Największa porażka 2016
Nie czuję się do końca kompetentny, by wyrokować o porażkach. A i jeszcze za wcześnie na to – kampanie roku 2016 jeszcze nie wybrzmiały, dajmy sobie trochę czasu. 🙂
Najważniejsza zmiana w 2016
Profesjonalizacja topowych vlogerów i blogerów – coraz częściej są reprezentowani przez firmy impresaryjne, posiadające umowy na wyłączność. Ułatwia to (ale i formalizuje) zaangażowanie danego twórcy do kampanii.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Trudno wybrać jedno… na pewno Blog Forum Gdańsk – profesjonalnie zorganizowana impreza dla vlogerów i blogerów. Doskonałe źródło inspiracji i miejsce wymiany doświadczeń zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych blogerów.
TrendBook 2016 Natalii Hatalskiej. Tradycyjnie, jak co roku solidna porcja materiału do przemyśleń.
Najciekawsze trendy w 2016
„Druga fala” blogerów w Polsce. Po wybuchu blogosfery kilka lat temu, ustaleniu się czołówki blogersko-vlogersko-celeberyckiej nadchodzi druga fala – blogerów wracających do źródeł, blogujących, bo im to sprawia radość, dla których blog jest dodatkowym, nie głównym źródłem dochodów. Bardzo mi się ten trend podoba – dzięki temu powstają naprawdę oryginalne i ciekawe treści!
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Wydaje mi się, że ten rok nie był jakoś szczególnie trudny. Wyzwania? Jak zwykle – stworzyć i przeprowadzić oryginalną kampanię, która przyniesie oczekiwany efekt.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Kampania Reiffeisen Polbank z Eksluzywnym Menelem. Dlaczego? Bo jest to bardzo przemyślana koncepcja, do której wizerunek kreowany przez Kamila Pawelskiego pasuje doskonale. Bankowość przedstawiona przez pryzmat stylu (który się ma – jak mówi Menel :)) – bardzo kibicuję tej kampanii. Wnosi powiew świeżości w nieco zastały segment rynku.
Ocena obecnej kondycji branży
Widoczny jest wyraźny podział na gwiazdy blogerskie/vlogerskie, blogerów aspirujących oraz początkujących. Ale – jak wspomniałem wcześniej – nadchodzi „druga fala” – myślę, że rok 2017 będzie bardzo ciekawy dla polskiej blogosfery.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Dalsza „mobilizacja” internetu, czyli dostosowanie treści do wyświetlania i konsumpcji na ekranach telefonów. Dalszy rozwój reklamy digital, w tym kampanii przeprowadzanych z blogerami.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Coraz większy udział starszych osób w konsumpcji treści w internecie wymusi zmiany w UX i prezentacji. Postępująca tabloidyzacja treści – często nie odróżniamy pomiędzy informacjami prawdziwymi a fałszywymi. Chyba czas na działania edukacyjne w tym zakresie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Nadchodzi wielkimi krokami VR. Na razie urządzenia są drogie, ale pierwsze komputery też nie były tanie. Jeśli pojawi się powszechnie dostępne (relatywnie tanie) urządzenie na rynku – zdobędzie go szturmem. Czy już w 2017? Zobaczymy. 🙂
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Rozwój nowych nisz tematycznych w blogosferze – powstają (i są prowadzone) blogi o bardzo specyficznych profilach. Nawet jeśli nie są duże, to publiczność zgromadzona wokół nich jest bardzo jakościowa. Coraz łatwiej zatem zrealizować kampanię o bardzo egzotycznej tematyce.
————————————————-
Adrian Kwiatkowski
Senior Social Media Executive, Deloitte Digital
Najważniejszy sukces roku 2016
W tym roku kilka projektów może śmiało ubiegać się o tytuł najważniejszego osiągnięcia roku. Warte odnotowania jest dokonanie Michała Szafrańskiego, który popularność bloga przekuł w niepodważalny sukces swojej książki. Dla mnie, osobiście, najważniejszy jest projekt „Sztuka Składania Historii” Krzysztofa Gonciarza, który powstał przy współpracy z Intelem. Jest to jedna z najlepiej zorganizowanych kooperacji marki z twórcą internetowym na naszym rynku. Należy też dodać, że to nie jedyna udana koncepcja Gonciarza w tym roku. Jego vlog, który stał się bardzo popularnym formatem i porwał setki widzów, przy okazji pozwolił mu dotrzeć do nowej rzeszy odbiorców. Projekty Krzysztofa pokazują, że w blogosferze liczy się jakość i ludzie tej jakości oczekują.
Największa porażka
W tym roku było kilka nietrafionych akcji, nie lubię o tym mówić, ale jeśli miałbym coś wybrać to za najbardziej nieudaną uważam współpracę New Balance i pyta.pl. Film stworzony przez YouTuberów został szybko usunięty z sieci i już nigdy do niej nie wrócił. Widzowie przez krótki czas emisji materiału zdążyli dobitnie dać do zrozumienia, że materiał im nie odpowiada. Przy tej okazji w branży znowu podniosła się istotna dyskusja, na ile marki i agencje powinny ingerować w to, co robią twórcy internetowi.
Najciekawsze trendy 2016
Blogosfera wciąż się rozwija i jej twórcy chętnie sięgają po nowe narzędzia. Wcześniej niedoceniany Snapchat stał się codziennością, a YouTuberzy coraz częściej trafiają do telewizji. Samo video jest tym, co wszyscy chcą robić, niezależnie od tego, czy wybierają krótką czy dużo bardziej rozbudowaną jego formę. Warto też zwrócić uwagę na rosnące wsparcie akcji charytatywnych i organizacji pozarządowych. Coraz trudniej wyobrazić sobie tego typu akcje bez udziału twórców internetowych.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Jednym z moich faworytów jest kampania firmy Olewnik, w ramach której marka postanowiła przeznaczyć 20 tysięcy złotych na akcję z digital influencerem. Blogerzy mieli za zadanie samodzielnie wymyślić kampanię, którą potem chcieliby zrealizować z marką. Według mnie to świeże i wyróżniające się podejście, które pokazuje, że twórcy Internetowi mają duży kredyt zaufania u marketerów, a brandy są otwarte na ich nieograniczoną kreatywność i znajomość swoich odbiorców.
Ocena obecnej kondycji branży
Twórcy internetowi i ich interesy mają się dobrze, przynajmniej nic nie wskazuje na to, by było inaczej. Digital influencerzy wciąż chętnie i często są brani pod uwagę przez agencje przy tworzeniu aktywacji. Coraz częściej sami twórcy tworzą własne produkty, które niejednokrotnie okazują się hitami. Sztandarowymi tego przykładami są książki Red Lipstick Monster czy „Finansowy Ninja” Michała Szafrańskiego.
Klienci chętnie podążają za nowymi trendami i zauważają wysoką jakość materiałów dostarczanych przez twórców internetowych. Jedni i drudzy są dla siebie partnerami biznesowymi, a czasy, w których youtuber czy bloger był zwykłą ciekawostką minęły chyba już bezpowrotnie.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Rok 2017 powinien też być tym, w którym blogerzy zaczną chętniej korzystać z dobrodziejstw afiliacji. Moim zdaniem, w tym miejscu skupi spora ilość sił twórców. Coraz częściej też będziemy widywać ich w telewizji, która również dostrzega tu potencjał, szczególnie w zakresie zainteresowania młodszego widza swoją ofertą programową.
Platformy wspierające współpracę z influencerami np. IndaHash jeszcze bardziej wzmocnią swoją pozycję. Jest to doskonały przykład tego, jak w różnoraki sposób środowisko twórców internetowych ewoluuje.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Jednym z większych wyzwań, jakie będzie stało przed twórcami internetowymi, to utrzymanie wysokiego i profesjonalnego poziomu, zarówno w swoich publikacjach, jak i w kontaktach z markami. Utrzymanie uwagi widza również staje się coraz trudniejsze. Aktualnie treści są porozbijane na coraz więcej kanałów: blogi, YouTube, Instagram, Snapchat. Każdy z nich wymaga odpowiedniego podejścia oraz wysokiej jakości materiałów, ponieważ tylko te zabiegi będą szansą na wyróżnienie się z tłumu.
————————————————-
Andrzej Dudik
Influencer Relations Lead, VML Poland
Najważniejszy sukces 2016
Z początkiem 2015 roku swoją premierę miała platforma indaHash – narzędzie pozwalające automatyzować kampanie z instagramerami. Bardzo szybko przypadła do gustu zarówno marketerom, jak i samym influencerom. Oficjalnie narzędzie zaczęło działać w Polsce w lutym. W tym momencie dostępne jest już na 14 rynkach, z inventory przekraczającym 100 000 instagramerów i z dotarciem do ponad 511 000 000 followersów. Moim zdaniem jest to najważniejszy sukces mijającego roku. Na uznanie zasługuje również Play za całoroczną kampanię z wykorzystaniem gwiazd YouTube’a, której kulminacją była reklama telewizyjna. Perełką na koniec roku okazał się całkowicie nowy kanał „Nieprzygotowani” autorstwa Abstrachuje. Serial na YouTube, który powstał w listopadzie br., notuje ponad milionowe wyświetlenia na każdym odcinku.
Największa porażka 2016
TVN z programem „Lip Sync Battle ustawka”, który dzięki wykorzystaniu gwiazd Internetu miał być skazany na sukces. Finalnie okazał się niewypałem. Plus dla Grupy ITI za to, że próbują połączyć media tradycyjne z influencerami. Z mniejszych porażek – SA Wardęga w kwietniu ogłosił reaktywację i zmianę swojego kanału „Krulestwo”. Stworzył swój nowy format – wywiady we własnym studiu. Miało być głośno, miało być ostro i z ciekawymi ludźmi. Skończyło się tylko na wielkich planach.
Najważniejsza zmiana w 2016
Zmiana dotyczy podejścia samych twórców do działań, jakie podejmują. Do tej pory youtuberzy kręcili filmy, blogerzy pisali, a instagramerzy robili zdjęcia. W 2016 roku wszystko się ze sobą przemieszało. Nastąpił czas wieloplatformowości. Standardowi influencerzy stali się SIPami (Social Important People), którzy są silni na każdym polu i we wszystkich kanałach komunikacji. Dzięki temu współpracując z jednym twórcą możemy angażować społeczności wielu portali społecznościowych jednocześnie.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Moim zdaniem najważniejszym wydarzeniem 2016 roku była premiera indaHasha na rynkach europejskich. Basia Sołtysińska i Włas Chorowiec dali wszystkim marketerom nieograniczone możliwości planowania kampanii z influencerami na Instagramie, Facebooku, a od końca roku również i na Snapchacie.
Najciekawsze trendy w 2016
Zdecydowanie automatyzacja. Możliwość realizowania kampanii z wieloma twórcami jednocześnie bez konieczności prowadzenia długich negocjacji i podpisywania wielu umów. Wszystko załatwia się z poziomu jednej platformy w kilkanaście minut. Na drugim miejscu postawiłbym wieloplatformowość influencerów, która daje dużo większe możliwości przy planowaniu kampanii.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Na uznanie zasługuje działalność marki IKEA, która dość znacząco dała się zauważyć w mijającym roku. Współpraca z Hash.fm i stworzenie platformy do współpracy pomiędzy firmą a influencerami to przejaw innowatorskiego myślenia. Totalnie nowe podejście do współpracy. Do tej pory to marka za pomocą agencji poszukiwała influencerów. Nowa platforma przełamuje to podejście i przekazuje pałeczkę twórcom. Mogą oni proponować IKEI pomysły z wykorzystaniem swoich kanałów. Najciekawsze z nich są realizowane. Dodatkowo, marka odpaliła projekt „Kuchnia Spotkań IKEA”, który idealnie wpasował się w wartości marki.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża influencer marketingu z roku na rok rozwija się dynamicznie. Firmy tylko w pierwszym kwartale 2016 roku wydały na reklamę online ponad 800 mln zł. Trzeba pamiętać, że rynek influencerów to nadal tylko część tych wydatków. Obserwujemy dość dynamiczną tendencję wzrostową w tym obszarze już od kilku lat. Marki coraz chętniej wspierają swoje kampanie, współpracując z twórcami internetowymi. Powód jest bardzo prosty – jest to efektywne.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Moim zdaniem w 2017 roku jeszcze silniej będzie można odczuć wpływ automatyzacji na rynek influencerski. Odejdziemy od „ręcznego” poszukiwania twórców na rzecz korzystania z agregatów, które już teraz działają całkiem nieźle. Będzie szybciej, będzie sprawniej i korzystniej dla wszystkich stron.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
2017 może być rokiem VR, która dzięki upowszechnieniu zyska bardziej przystępną formę dla przeciętnego użytkownika, a tym samym stanie się łakomym kąskiem ze sporym potencjałem reklamowym. Marketerzy będą musieli dostosować się do dynamicznie zmieniającego się rynku. Klienci będą oczekiwali nowych, ciekawszych propozycji, a VR może być odpowiedzią na ich potrzeby. Oglądać film w VR z przerwą na personalizowane reklamy z udziałem influencerów? Dlaczego nie?
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dalszy rozwój automatyzacji. Powstaną nowe podmioty oferujące kolejne usługi w tym zakresie. Już teraz mamy ich kilkanaście, a to dopiero początek. Jeśli chodzi o influencerów – będą jeszcze lepiej widoczni poza Internetem. Płynąc na fali swojej popularności będą rozwijać się w każdej możliwej dziedzinie. Nowe kampanie 360 stopni, napisane książki, lokale brandowane nazwą kanału, sklepy internetowe i stacjonarne, własne linie produktów, programy TV itd.
————————————————-
Martyna Kłosińska
Account director, zjednoczenie.com
Co trzeci Polak regularnie czyta blogi. Co czwarty czytelnik deklaruje, że podjął jakieś decyzje (np. dotyczące uprawiania sportu) na skutek treści publikowanych przez ulubionych blogerów. Te i inne wyniki tegorocznego badania Mobile Institute dla Blog Forum Gdańsk mogą pobudzać marketingową wyobraźnię. I pobudzają. Choć 2016 trudno byłoby jednoznacznie nazwać rokiem influencer marketingu, to śmiało można powiedzieć, że ostatnie 12 miesięcy przyniosło w tej branży wiele pozytywnych trendów, niespodzianek i wykorzystanych okazji.
Przede wszystkim, profesjonalizacja blogosfery stała się faktem. Blogi to dzisiaj często kilkuosobowe, prężnie działające machiny redakcyjne. Równolegle obserwujemy wysoki poziom specjalizacji. To, co moim zdaniem zasługuje na szczególną uwagę w kontekście mijającego roku, to coraz częstsze poczucie misji i społecznej odpowiedzialności. I to nie tylko w słowach. Na długo zapamiętam wyprawę do węgierskiego obozu dla uchodźców, w którą wybrali się Jakub Górnicki (podrozniccy.com) oraz Konrad Kruczkowski (haloziemia.pl). Jeszcze większe wrażenie zrobiła na mnie ubiegłoroczna akcja „Jak popełnić samobójstwo”, zainicjowana przez Jana Favre z bloga StayFly.pl. Jej efekty widać do dzisiaj. A kampanii o charakterze społecznym można wymienić naprawdę wiele.
Na linii bloger-marka też sporo się zmienia. Szczególnie cieszy coraz większa świadomość tego, że dobry bloger to nie tylko statystyki i zasięgi, ale również świetny twórca treści. Modeli współpracy w oparciu o content jest wiele, a dobrych przykładów nie trzeba szukać daleko. Wystarczy wspomnieć filmowe projekty Krzyśka Gonciarza z Intelem i Orange, czy długofalową strategię współpracy z blogosferą realizowaną przez bank ING. Takie podejście opłaca się wszystkim.
————————————————-
Szymon Krzysiak
Senior digital planner, Eskadra
Najważniejszy sukces 2016
Marki zwiększyły zaufanie do influencerów i pozwalają im na większą swobodę. Briefy agencyjne, które trafiają w ręce Youtubera, nie są już tylko wizją kreatywnych, ale także prośbami o własne/autorskie pomysły influencera na kampanie. Co więcej, cieszy mnie fakt, że bloger czy vloger nie jest już tylko przystawką w zintegrowanej kampanii, ale stanowi jej duży element. Jest to zapewne wynikiem zasięgów, jakie osiągają twórcy Internetu. Często są one znacznie wyższe niż reklama telewizyjna, zwłaszcza w przedziale 15 -24 lata. Najlepszym dowodem są jednak badania. Dentsu Aegis Network Polska oraz ARC Rynek i Opinia wykazały na przykład, że w kategorii kobiecych kosmetyków dużo wyższy poziom oddziaływania mają blogerki modowe i lifestylowe niż gwiazdy kina i telewizji, które głównie takie produkty reklamują
Największa porażka 2016
Informacja w briefie od klienta: „Chcemy virala takiego jak zrobił Wardęga. Weźcie jakiegoś Youtubera z rynku i zróbcie buzz w sieci. Potrzebny nam jest zasięg. Zróbcie coś”.
Najważniejsza zmiana w 2016
Zmieniono podejście do formatów współpracy z blogerami/vlogerami. Nie ogranicza się ono już to tylko do lokowania produktu, bywania na eventach, czy organizowania OOTD w przypadku vlogerów typu fashion. Obecni influencerzy są ambasadorami marki. Ich osobowość jest dopasowana do osobowości marki. Ich charakter jest w większości tożsamy z wartościami danej marki, a światopogląd spójny z jej wizją.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Uważam, że do najważniejszych wydarzeń związanych z Youtuberami można zaliczyć MeetUpy, konwenty, eventy. Kiedy czytam relacje o wzmocnieniu ochrony na tego rodzaju wydarzeniach, oczekiwaniu kilka godzin na autograf ulubionego gamingowca, czy o tym, że grupa 10 tysięcy fanek zaatakowała Jaśka Dąbrowskiego to zaczynam wierzyć, że to nie przejściowy trend, a poważne zjawisko społeczne i kulturowe. A kiedy słyszę, że Papież Franciszek spotyka się z Youtuberami, a PewDiePie zgarnia 8 mln dolarów rocznie to myślę sobie, świat należy do nich. Na jak długo? Dzisiaj chyba nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.
Najciekawsze trendy w 2016
Omnichannel i multitasking influencerów internetowych. Już teraz możemy zauważyć, że blogerzy i vlogerzy przyjmują różne role i wychodzą poza swoją strefę działania. W Internecie można np. natknąć się na ogłoszenia typu: „Ferie zimowe z Naruciakiem”, „Koszulki od Blowka”, „Sushi od Abstrachuje”, czy „Obóz młodzieżowy z Littlemooonster”. Mówiąc inaczej, influencer to osoba na wyciągnięcie ręki.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Obawiam się, że wyzwaniem dla wielu marek, zwłaszcza tych mniejszych, było pogodzenie się z faktem, że dany influencer nie wystąpi w ich reklamie. Dlaczego? Czysty pragmatyzm – po prostu ich nie było na to stać. Często okazuje się, że gwiazdy sieci są kilkukrotnie droższe niż te znane np. z serialu. Takie są realia.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Najbardziej do mnie przemówiła obecność gwiazd Internetu na puszkach Coca Coli. Doceniam pomysł, wpisanie się w trendy, autentyzm i zachowanie balansu pomiędzy światem online i offline.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża oswoiła się z twórcami opinii w Internecie i traktuje ich bardzo poważnie. Influencer to mix wielu zmiennych, na których zależy działom marketingu: połączenie wysokich zasięgów, multiplatformowość, generowanie leadów, video marketing, sprzedaż, wizerunek i wiele innych. Dodatkowo branża reklamowa zaczęła stawiać na autentyczność przekazu, stąd oddanie dużej swobody influencerom i wdrażanie w kampanie ich własnych autorskich pomysłów. Z kolei blogerzy i vlogerzy właśnie tę wartość – autentyczność – zaczęli cenić bardziej niż pieniądze.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Sądzę, że powstaną nowe narzędzie analityczne, które pozwolą jeszcze bardziej precyzyjnie ocenić jakość doboru influencera do kampanii, a następnie dowieść słuszność tej decyzji w oparciu o określone wskaźniki efektywności.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Uważam, że największym wyzwaniem będzie zachowanie zdrowego rozsądku w angażowaniu influencerów w kampanie. Odnoszę wrażenie, że od pewnego czasu panuje przekonanie w stylu, jeśli nie wiesz kogo zaprosić na event, nie wiesz jak wypromować swoją markę, masz problem z rozkręceniem swojego Instagrama, to idź do blogera/vlogera – on ci pomoże.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Intensyfikacja współpracy marek z Youtuberami. Influencerzy już teraz bawią nas w galeriach handlowych, sprzedają telefony w Play, czy oferują kredyty w banku (patrz Radek Kotarski). Każdy nich należy do określonej kategorii: gaming, beauty, fashion, lifestyle, ale od pewnego czasu ten podział wyraźnie się zaciera. Nie ma problemu, żeby przy projekcie promocji katalogu Ikea spotkali się przedstawiciele różnych specjalizacji. Jest tam miejsce zarówno na Red Lipstick Monster, Maffashion, Jadłomanię, czy Marysię Górecką. Zasięgi ich pojedynczych materiałów video są często kilkukrotnie wyższe niż zasięgi programów telewizyjnych.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Zwracajmy uwagę na to, aby nie zapędzić się w kozi róg, decydując się na współpracę z influencerem. Jeśli jesteśmy marką, która sprzedaje luksusowe samochody, dżemy lub zabawki dla dzieci i mamy określone KPI, to nie miejmy złudnej nadziei, że 20 letni Youtuber spełni nasze oczekiwania biznesowe. Zacznijmy najpierw od swojego produktu, następnie jego grupy docelowej i na końcu po dogłębnej analizie, zdecydujmy się na budowanie relacji z liderem opinii w sieci.