1. Sylwester Wrona, Digital Strategy Director w agencji INSIGNIA
2. Joanna Bartkowska, Senior Strategy Manager w agencji VMR
3. Aleksandra Bujnowska, Digital Director, Havas Media Group
4. Robert Sosnowski, Dyrektor Zarządzający, agencja Biuro Podróży Reklamy
5. Radosław Dąbrowski, Dyrektor kreatywny, agencja BYSS.PL
6. Tomasz Mazurek, Strategy Manager, agencja IMAGINE
7. Miłosz Spławski, Media Planner, V&P
8. Rafał Trąbski, Head of Paid Search, Bluerank
9. Mariusz Maksymiuk, Dyrektor Zarządzający, Adexon
10. Dominik Cymer, Dyrektor Kreatywny, Cyber Kids on Real
Drugą część podsumowania w kategorii reklama internetowa przeczytasz tu >
Zobacz również
Sylwester Wrona
Digital Strategy Director w agencji INSIGNIA
Najważniejszy sukces 2016
Pokemon GO to nie kampania internetowa i pozornie nie powinno być o niej mowy w tym tekście. Niemniej jednak ten fenomen internetowo-społeczny uważam za największy sukces, gdyż jest pośrednio związany z kampaniami internetowymi. Każdy marketer i pracownik agencji reklamowej czy interaktywnej marzy o tym, aby jego akcja przyniosła tak spektakularny efekt. Akcja, która połączyła młodych, starszych i jeszcze starszych, jednoczyła ich w sieci oraz w realu, zmusiła do pokonywania wielu kilometrów dziennie, gościła w niemal każdej gazecie, stacji radiowej czy telewizyjnej, a nawet w komunikatach na tablicach świetlnych autostradzie: „NIE ŁAPAĆ POKEMONÓW PODCZAS JAZDY”… jest wyzwaniem dla wszystkich. Wiele firm próbowało to wykorzystać, ale…. O tym już poniżej.
Największa porażka 2016
Porażą roku jest dla mnie stosunkowo słabe wykorzystanie nieprzeciętnej popularności Pokemon Go w kampaniach internetowych. Oczywiście wiele firm to zrobiło, ale były to przede wszystkim lokalne działania na niewielka skalę. Pokazuje nam to w branży, że mimo, wydawałoby się błyskawicznego reagowania komunikatem reklamowym na wydarzenia, nie udaje nam się tak szybko przygotować kampanii (wyceny, akcepty u Klienta, akcepty centrali etc.). Duże kampanie nie zdążyły powstać zanim popularność równie spektakularnie opadła. Wiem o kilku projektach, które miały być wdrażane, ale w międzyczasie buzz opadł.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejsza zmiana w 2016
Wprowadzenie transmisji na żywo via Facebook. Choć na razie w kampaniach reklamowych nie wprowadziła rewolucji, to jestem pewien, że w przyszłym roku, tak popularny już wśród użytkowników, streaming znajdzie zastosowanie w wielu dużych kampaniach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Gra miejska prowadzona za pomocą Snapchata w kampanii H&M promującej pierwszą imprezę Boiler Room w Polsce. Moim zdaniem jest to bardzo ciekawa akcja, choć bardzo mało o niej mówiono. Myślę, że to idealny przykład na to, jak można w sposób naturalny i kreatywny wykorzystać Snapa w działaniach marketingowych.
Najciekawsze trendy w 2016
Wiodącym trendem w 2016 było bardzo szerokie zaangażowanie blogerów i vlogerów w kampanie różnych marek. W stosunku do lat ubiegłych skala i różnorodność zjawiska bardzo wzrosła. Masa chyba jest przez wszystkich zauważalna, natomiast jako przykłady ciekawe i niejednoznaczne wskazałbym misję Orange Travel z zaangażowaniem 5 blogerów i videoblogerów czy Akcję Orange z Maffashion, gdzie blogerka poinformowała o rzekomej kradzieży telefonu i relacjonowała aktywności „ złodzieja” dzięki usłudze Orange Cloud.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Chociaż o roku mobile słyszę już chyba od 10 lat, to mam wrażenie, że ten był naprawdę przełomowy, ponieważ udział ruchu mobilnego w działaniach internetowych był bardzo istotny. Mimo tak powszechnego korzystania z urządzeń mobilnych i dostępnych aplikacji niemal do wszystkiego (od poziomicy do przymierzania tatuażu), użytkownicy korzystają z nich bardzo krótko, z reguły najdłużej przez miesiąc. Wyzwaniem, które nadal pozostaje przed twórcami aplikacji i markami za nimi stojącymi, jest zlojalizowanie użytkowników aplikacji na znacznie dłuższy okres.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Gdyby DecoMorreno promowane jako książka było zaplanowaną akcją marketingową, to byłby to majstersztyk. Jednak, z tego, co wiem, marka dopiero później przypięła się do organicznej wrzawy. Bardzo dobrze zapamiętałem akcję Żywca „Ż do kwadratu”. Akcja z pozoru bardzo prosta, ale zrobiona z dużym smakiem i humorem.
Ocena obecnej kondycji branży
Mimo przetasowań na różnych płaszczyznach, które były, są i będą, cała branża ma się bardzo dobrze, a przynajmniej stabilnie.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Przypuszczam, że potentaci od kampanii klikowych, czyli Google i Facebook, rozwiną swoje platformy reklamowe pod kątem skrócenia ścieżki zakupowej oraz polepszenia konwersji na sprzedaż. Myślę, że kontynuowana będzie praca nad wprowadzaniem i optymalizowaniem guzików szybkiej interakcji. Spodziewam się również nowych rozwiązań e-comercowych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
O części wyzwań już wspominałem przy wcześniejszych pytaniach, ale myślę, że obecnie największym wyzwaniem jest przekonwertowanie ogromnego ruchu mobilnego na konwersję kończącą na smartfonach czy tabletach. Teraz w większości przypadków, mimo że początek sesji zaczyna się z urządzenia mobilnego, to jej zakończenie zakupem odbywa się z laptopów czy komputerów stacjonarnych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Sądzę, że będzie kontynuowane zjawisko angażowania dużej liczby blogerów i vlogerów do kampanii nie tylko internetowych, ale również 360°, a same akcje będą robione z jeszcze większym rozmachem. Przypuszczam, że wiele firm i agencji będzie się chciało odróżnić od tego trendu i te działania będą jeszcze bardziej odjechane i zaskakujące. Na to liczę.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na coś, o czym teraz jeszcze nie wiemy, a będziemy o tym pisać za rok. 🙂 Wszak każdy rok przynosi coś niespodziewanego, co wspominamy przy podsumowaniu.
————————————————-
Joanna Bartkowska
Senior Strategy Manager w agencji VMR
Najważniejszy sukces 2016
W tym roku brakuje mi spektakularnych sukcesów o stricte reklamowym charakterze.
Można jednak wyróżnić branżowe dwa ciekawe fakty pochodzące z zupełnie przeciwnych biegunów. W każdym z nich kluczową rolę odgrywają pieniądze…
Pozytywnym akcentem jest to, że mamy wreszcie pierwszego polskiego unicorna w postaci CD Project.
Optymistyczna jest także popularność i skuteczność charytatywnych działań ratujących życie i zdrowie, prowadzonych przez platformę SiePomaga. Cieszy aktywny social mediowy ruch pomagaczy, który się dzięki niej wyłonił.
Największa porażka 2016
Trudno wskazać największą porażkę. Nie powinniśmy zresztą łatwo ferować wyroków. 🙂
Warto jednak wspomnieć tutaj niesławną kampanię Warszawskiej Szkoły Reklamy, której pozytywnym efektem była wzmożona dyskusja o etosie naszej pracy.
Pewną porażką jest też dla mnie lista topowych użytkowników Snapchata, na szczycie której króluje autorka contentu dla dorosłych.
Porażką mogą być także ujawnione niedawno wyniki YouTube Red i niespełnienie nadziei twórców przez ten projekt.
Najważniejsza zmiana w 2016
Ciekawe były dla mnie wszelkie przenikania się kanałów, rozwiązań, zadań.
Telewizja jak internet, internet jak telewizja. Celebryci jako internauci, internauci jako celebryci. Redaktorzy i marketerzy jako blogerzy, blogerzy jako redaktorzy i marketerzy, Instagram jak Snapchat, Facebook jak YouTube – długo by wymieniać… Ważną rolę odegrały w tym roku także liczne roszady personalne, spektakularne odejścia i transfery.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Były to przypuszczalnie wybory w USA – jako cyrk medialny. Zaskoczył nie tylko ich przebieg. Wydarzeniem okazała się cała otoczka – poziom dyskusji w social media, twitterowe wojny, fałszywe wiadomości na Facebooku, celebryci w popkulturowym natarciu. Dlugofalowe znaczenie ma zresztą generalne przytłoczenie social media przez tematy polityczne.
Na rynku polskim do wydarzeń należą z pewnością zmiany prawne, programy i instrumenty, wydarzenia dedykowane startupom. Znaczące są także sukcesy polskich startupowców w konkursach i zestawieniach zagranicznych.
Najciekawsze trendy w 2016
Millenialsi są passe? Nadchodzi pokolenie Alpha, czyli dzieci urodzone w cyfrowym świecie, dla których Internet, mobile, a niebawem VR i IoT będą naturalne niczym oddychanie. Ciekawi mnie rozwój projektów skierowanych do digitalowych dzieciaków. Można wymienić tutaj chociażby wyróżnianego polskiego robota Photon do nauki programowania. Czy niebawem smartfony znajdą się wyprawkach dla noworodków, a każda agencja otworzy dział kidvertisingu?
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
To chyba zawsze te same pytania: jak efektywnie wykorzystać budżet dla założonych celów oraz jak przełamać obojętność odbiorców i jak zmierzyć ich reakcję. Za tym idą wszystkie codzienne wyzwania związane monitorowaniem i analizą działań.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Na polskim rynku zainteresowała mnie kampania marki Tołpa realizowana z blogerami. Nie tak spektakularna jak kampanie z milionowymi budżetami i topowymi celebrytami, ale wyrazista, spójna, z ciekawym hasłem – „nasze off jest nowym on” i konsekwentnie dobranymi blogerami. Być może dlatego z namysłem wybranymi, że za kampanią stoi Magdalena Kostyszyn, sama będąca rozpoznawalną blogerką. Warto jednocześnie na marginesie pochwalić markę za minimalistyczny design opakowań spójny z konceptem „małej wielkiej pielęgnacji”.
W duchu powyższej kampanii realizowane są także działania marki Ikea, której spoty z drugiej połowy roku wzbudziły duże zainteresowanie w social media. Mowa tu o mocno osadzonych w rzeczywistości projektach Spotkania Sąsiedzkie, Jesienne zmiany czy nagrodzonej Effie Kuchni Spotkań. Ikea zawsze wzbudza dyskusje i w zaskakujący sposób interpretuje codzienność.
W przypadku zagranicznych kampanii zawsze zwracam uwagę na to, co ciekawego słychać w femvertisingu i wszelkich niszach. Dlatego moją uwagę przykuła przełamująca kolejne tabu kampania Blood marki BodyForm.
O ograniczeniach zupełnie innego typu i ich pokonywaniu ciekawie mówiła zaś paraolimpijska kampania Meet the Superhumans oraz polska pt. Nie Chcę być Strażakiem.
Ocena obecnej kondycji branży
W pewnych obszarach gonimy w piętkę, sięgając po sprawdzone, bezpieczne rozwiązania. Powielamy je po raz tysięczny, powodując marketingową zgagę. W innych – śmiało śledzimy trendy i adaptujemy je do naszych realiów, tworząc „misia na miarę naszych możliwości”. Branża z czujnością się obserwuje, dzięki czemu w naszym małym ulu ciągle buzuje.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych oraz konieczność przygotowania i dostosowania się do tych nowych regulacji wprowadzi trochę zamieszania, pytań i niepewności w naszych działaniach. Do tego generalnie dochodzi ważny trend „incognito individuals” rzucający wyzwania w obszarach prywatności, anonimowości, bezpieczeństwa w cyfrowym świecie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Przygotowując propozycje dla klientów będziemy szukać balansu między spektakularnymi nowinkami a twardymi realiami liczb. Hasło „Keep it simple, stupid” będzie wybrzmiewało coraz częściej jako odpowiedź na ogólne zmęczenie pogonią za technologicznym oczarowaniem.
Wszyscy z uwagą będziemy obserwować wyłaniające się rozwiązania oparte na botach i czatach, a także nowe projekty w obrębie IoT.
Będziemy w niekończącym się patologicznym romansie z Facebookiem i Google oraz ich algorytmami, czego efektem będzie praca nad podnoszeniem poziomu działań content marketingowych. Rekomendować będziemy również klientom inwestycję w jakościowe video – tworzone samodzielnie lub z partnerami. Między innymi dlatego będziemy poszukiwać nowych formuł współpracy z influencerami oraz intensywnie przekopywać ich świat w obrębie świeżych, ciekawych i profesjonalnych autorów.
Do niekończących się wyzwań należeć będą: odwieczne przebijanie się przez komunikacyjny szum, walka z liczbami i wskaźnikami oraz kwestie integracji wielokanałowej komunikacji.
Ciekawym nowym wyzwaniem na przyszłość będzie kwestia nowych regulacji w obszarze prywatności oraz poszukiwanie oferty i sposobów dotarcia do grup, które świadomie usuwają się na obrzeża świata konsumpcji.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Wśród wielu trendów warto moim zdaniem zwrócić uwagę na dwa przykładowe kierunki:
1) wprowadzanie nadrzeczywistości do codzienności
Rzeczywistość wirtualna będzie odmieniana przez wszystkie przypadki. Jeżeli okulary VR pojawiają się w Biedronce, to wiedz, że coś się dzieje… Myślę, że pole do popisu mają nie tylko agencje pracujące dla największych marek, mogących inwestować w gadżeciarskie rozwiązania w komercyjnych kampaniach, ale także np. edukatorzy czy twórcy kampanii społecznych. Dzięki VR będą mogli skuteczniej wciągnąć odbiorcę w świat przeżyć beneficjentów akcji i poruszyć emocje.
2) codzienność i normalność jako temat przewodni, czyli kontynuacja trendu be more human
Trend ten inkorporowany będzie do dużych i małych kampanii, rozwijany w różnych wariantach, w sposób i naturalistyczny, i żartobliwy, i liryczny. Storytelling oparty na codziennych bohaterach, autentyczności i odkrywaniu kolejnych nisz będzie coraz bardziej widoczny, nawet w bardziej tradycyjnych branżach. Przykładem mogą być spoty Obi z małymi katastrofami budowlanymi, odległe przecież od tradycyjnego wizerunku pana majsterklepki z seksowną asystentką u boku.
Sądzę też, że na fali będzie wdzięczne termin Hygge. Po slow life i minimalizmie nadszedł czas na nowe niezużyte jeszcze hasło, które branża będzie chciała zawłaszczyć za wszelką cenę.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
„Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie”. A nasza branża uwielbia rozpustę.
Jak zawsze na topie będzie przemyślana, kusząca strategia, spójność oraz perwersyjnie dobre, oryginalne pomysły. A poważnie mówiąc – zawodowa uczciwość i konsekwencja, która pozwoli nam zachować rozsądek w natłoku trendów, kampanii, komunikatów, influencerów czy modeli rozliczeń… Czego sobie i innym życzę. 🙂
————————————————-
Aleksandra Bujnowska
Digital Director, Havas Media Group
Najważniejszy sukces 2016
Coraz więcej kampanii stawiających na user experience i storytelling. Stanowią one realną wartość dla konsumenta i są niezbędne, żeby budować skuteczne działania marketingowe.
Największa porażka 2016
Brak zrozumienia konsumentów, ich oczekiwań i bierność branży w zakresie adblocków. Wciąż nie umiemy radzić sobie z adblockami; Polacy są liderami w blokowaniu reklam. Wg Cloud Technologies prawie 40% odsłon w sklepach internetowych generują użytkownicy korzystający z adblocków.
Najważniejsza zmiana w 2016
W 2015 r. niewielu marketerów wiedziało, co to w ogóle jest Programmatic. W tym momencie są już klienci, którzy są w stanie podjąć dialog na ten temat i rozumieją procesy, które w takim zakupie występują. To z kolei spowodowało nawiązanie dialogu z wydawcami odnośnie otwarcia ich powierzchni na ten model sprzedaży.
Możliwość kupowania DOOH w Programmaticu. Na razie jest to usługa dość ograniczona funkcjonalnie, aczkolwiek jest to pierwszy, realny na Polskim rynku, krok ku temu, by Programmatic wyszedł poza ramy reklamy stricte internetowej.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Coraz większe znaczenie telewizji internetowej i przejście do tego kanału dziennikarzy kojarzonych z offline (Kuźniar, Tadla, Sekielski, Biedrzycka-Osica), podmioty internetowe otwierają swoją stację telewizyjną.
Najciekawsze trendy w 2016
Video – w wielu odcieniach – Video 360, VR, telewizja internetowa, video w mobile, live streaming na FB.
Konsumpcja video w mobile nadal będzie rosła. Za wzrost odpowiedzialni będą tak wydawcy produkujący treści dostosowane do wymagań nowych kanałów, jak i sami użytkownicy generujący ogromne ilości treści video przesyłanych między sobą.
Content „telewizyjny” będzie przenosił się do social media. Ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji (Snapchat, Instagram, Facebook Messenger – każda z nich wprowadza nową formaty), roli transmisji live (ponownie, dostępne już w tych aplikacjach) i tym samym kanału mobile.
Treści video będą coraz krótszymi, ale w bogatszej formie. Nacisk padnie przede wszystkim na możliwość interakcji z contentem video przez oglądających, a docelowo na współtworzenie w ten sposób treści. Pierwsze takie rozwiązania są już testowane na Facebooku (reakcje live w czasie trwania video bezpośrednio się na nim pokazujące).
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Zmiana podejścia do komunikacji na omnichannel spowodowała konieczność myślenia o planowaniu komunikacji do pojedynczego konsumenta z punktu widzenia przyjętych celów, w zależności od tego: kim on jest (demo i psychograficznie) oraz na jakim etapie ścieżki zakupowej się znajduje.
Wyzwaniem jest umiejętne wykorzystanie danych na szeroką skalę. Rynek powinien nauczyć się wyciągać wnioski i przeprowadzać więcej wartościowych analiz działań marketingowych
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Z naszego punktu widzenia jedną z najciekawszych akcji była zimowa kampania Driving Red Bulla skierowana do kierowców z wybranych województw udających się na ferie. W kampanii zostały wykorzystane dane real time. Docierała ona do osób jadących długi dystans samochodem używających nawigacji. Po przejechaniu min 150 km kierowca otrzymywał reklamę zachęcającą do wypicia Red Bulla.
Ocena obecnej kondycji branży
Idziemy w dobrą stronę, coraz większą uwagę przykładamy do zachowań i oczekiwań konsumentów. Umiejętne wykorzystanie Big Data i ich analiza pozwoli nam na dalszy rozwój.
Następuje digitalizacja kolejnych przyczółków offline (prasa, radio, ooh, tv); coraz więcej budżetów jest kierowane do kanału online.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Rozwój aplikacji messagingowych w kontekście kontaktu z konsumentem i reklamy. Rok 2017 będzie należał do komunikatorów, które otwierają się na nowe formaty reklamowe pozwalające dotrzeć do odbiorcy z personalizowanym przekazem uzależnionym np. od rodzaju interakcji jakich dokonuje na profilu marki (FB Messenger) i innych nowym form targetowania (oglądany content na snapchacie, Instagramie etc.). Dodatkowo oczywiście boty na Facebook Messengerze w kontekście suportu/customer relationship management.
Rosnący udział programmaticu przemodeluje rynek – zarówno dla klientów, domów mediowych jak i wydawców. Zmiana podejścia do tematyki jakości powierzchni – większy nacisk na twarde liczby i efekty kampanii niż na nazwy domen.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Umiejętność zarządzania danymi i ich analiza. Nauczenie się wykorzystywania w całej komunikacji do konsumenta platform do zarządzania danymi, czyli DMP oraz zmiana myślenia marketerów pod kątem KPI działań marketingowych.
Wyzwaniem jest także edukacja branży w zakresie viewability reklam i wypracowanie benchmarków.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dalszy rozwój technologii w zakresie zakupu programatycznego oraz zarządzania danymi.
Ciekawym obszarem wartym uwagi jest machine learning i jego wejście w obszar planowania mediów i szeroko pojętych działań marketingowych. Rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystanie tych rozwiązań do komunikacji z klientami za pomocą np. botów.
Liczę na to, że rozwinie się też micro-moment marketing, który do tej pory jest wykorzystywany na małą skalę, a ma bardzo duży potencjał.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na budowanie relacji z klientem, na tworzenie komunikacji, która go zainteresuje i wzbudzi emocje, która wywoła dialog. Trafianie do użytkownika z dopasowanym do jego potrzeb spersonalizowanym komunikatem. Zarówno machine learning, jak i umiejętność analizy danych w bardzo dużym stopniu to ułatwią.
————————————————-
Robert Sosnowski
Dyrektor Zarządzający, agencja Biuro Podróży Reklamy
Najważniejszy sukces 2016
Robert Lewandowski jako twarz reklamowa dla wielu produktów i marek.
Największa porażka 2016
Sukcesy marketingowe populizmów politycznych.
Najważniejsza zmiana w 2016
Zmiana właścicielska w Allegro i Ceneo. Dotychczas rekord na polskim rynku akwizycji. Allegro i Ceneo to potężne narzędzia marketingowo-reklamowe. Być może najpotężniejsze w polskim internecie.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Zdecydowanie sprzedaż Allegro i Ceneo. Wartość transakcji wyniosła tyle co roczne wydatki na reklamę w całym polskim internecie.
Najciekawsze trendy w 2016
Rozwój algorytmów i wzrost ich roli w codziennym życiu internautów, również tych służących do reklamy oraz rozwój VR – tu z pewnością reklama ma szerokie pole do popisu.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Z jednej strony cyberprzestępczość: wycieki danych, kradzieże środków z kont banków internetowych a z drugiej strony wychodząca im naprzeciw, jako rozwiązanie – inwigilacja. To wszystko przekłada się na wzrastający brak zaufania użytkowników, również do reklamodawców i do serwisów internetowych. Wzrasta ilość userów korzystających z adblocków. To będzie trend narastający w kolejnych latach.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Bez wątpienia kampania reklamowa Donalda Trumpa.
Ocena obecnej kondycji branży
Raczej bardzo dobra. Na rodzimym rynku rodzi się coraz więcej jakościowych, wyrafinowanych kampanii. Choć oczywiście najczęściej można zobaczyć standard. Ale też coraz mniej jest kuriozalnych kampanii, kryzysów reklamowych marek.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Trudno spodziewać się radykalnych zmian. Możliwe jest zmniejszenie dynamiki wzrostu wydatków na media. Zapewne znów najmniej straci internet a najwięcej prasa i radio.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
To zapewne kolejny trudny rok dla wydawców prasowych i stacji radiowych. W efekcie możliwe przejęcia i upadki niektórych mniejszych wydawców.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dalszy gwałtowny rozwój VR-u. Zwłaszcza przez konsole. Czy w 2017 zacznie nam rosnąć pokolenie, które stworzy Matrixa? 😉
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Zapewne branża będzie bardzo czujna w zakresie dynamiki wzrostów lub spadków budżetów reklamowych. To wciąż może być bardzo dobry rok, ale trudno mieć duże zaufanie do własnego optymizmu.
————————————————-
Radosław Dąbrowski
Dyrektor kreatywny, agencja BYSS.PL
Najważniejszy sukces 2016
Akcja #ryjkuzniara nagrodzona złotem w kategorii digital&mobile w konkursie KTR 2016. Ekipa DDB&Tribal odpowiedzialnie podeszła do problemu wszechobecnego języka nienawiści.
Największa porażka 2016
Fakt, iż Polacy to światowa czołówka użytkowników ad blocków. Według badania MEC Wavemaker z maja 2016 reklamy blokuje aż 36% polskich Internautów.
Najważniejsza zmiana w 2016
Pomijając przymiotniki, w jakie od roku stroi się słowo „zmiana”, warto zauważyć migrację do świata mediów internetowych wielu osobistości znanych do tej pory z TV i radia.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Sprzedaż Allegro i Ceneo, wprowadzenie przez Facebook Sekcji Sklep oraz „pirotechniczne” kłopoty Samsunga.
Najciekawsze trendy w 2016
Inspirujące przykłady reklamowego wykorzystywania rzeczywistości wirtualnej. Tu warto wspomnieć o działaniach tego typu prowadzonych w USA przez HBO w ramach promocji serialu „Westworld”.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Poszukiwanie skutecznych metod zniechęcania Internautów do blokowania reklam.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Klip „Co można zrobić dla ojczyzny?” wymyślony przez agencję K2 i zrealizowany przez dom produkcyjny D35 dla kampanii Dawca.pl z okazji 11 listopada. Świetny przykład mądrej kontry dla powierzchownego, ostentacyjnego patriotyzmu.
Ocena obecnej kondycji branży
Lata intensywnego treningu zaczynają przynosić owoce – wiodące rodzime agencje bez zadyszki dotrzymują kroku światowej czołówce zarówno w kwestii pomysłów, jak i ich egzekucji.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Na pewno liczne i oby jak najczęściej pozytywne.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Więcej pracy przy tworzeniu treści video, rozwiązań mobilnych i tych związanych z Big Data oraz wirtualną rzeczywistością.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
W trendbooku Natalii Hatalskiej na rok 2016 zjawisko to opisano jako #HumanTouchInConsumerExperience, czyli „maszyny udające ludzi w kontakcie z ludźmi”. Tu dobry przykład dało K2, tworząc K2 Bank, gdzie pogadać można z BankBotem.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Upowszechnienie zestawów do korzystania z wirtualnej rzeczywistości zwiększy popyt na kreatywne sposoby wykorzystania ich do prezentacji produktów i usług oraz angażowania konsumentów.
————————————————-
Tomasz Mazurek
Strategy Manager, agencja IMAGINE
Najważniejszy sukces 2016
Powtórzę to, co pisałem w ubiegłym roku. Stabilizacja, utrzymanie dwucyfrowego wzrostu rynku reklamy internetowej i podobne prognozy na przyszły roku uważam za największy sukces. Stabilność w prowadzeniu biznesu jest ogromną wartością.
Największa porażka 2016
Myślę, że porażką roku dla rynku jest to, że jesteśmy liderem w Europie w blokowaniu reklam. Co to oznacza? Jest to jasny sygnał od użytkowników, że reklama jest zbyt nachalna i odbiorcy nie chcą jej oglądać. Do tego reklamy blokują najbardziej świadomi użytkownicy internetu, czyli ci, na których agencjom i marketerom zależy najbardziej.
Najważniejsza zmiana w 2016
Znaczący wzrost wydatków na reklamę w kanałach mobile. Liczba użytkowników internetów korzystających z urządzeń mobilnych globalnie jest większa, niż użytkowników łączących się przez desktop, więc nie powinien już nikogo dziwić sukcesywny wzrost. Również kreacje powstające na mobile są coraz bardziej odważne i angażujące.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Nie widzę jednego wydarzenia, które miałoby wpływ na całą branżę. Pozostawię to pytanie bez odpowiedzi.
Najciekawsze trendy w 2016
Myślę, że tu prym wiodły dwa trendy – reklama wideo i content marketing. To z jednej strony efekt odwrócenia się użytkowników od reklamy display i konieczność szukania nowych rozwiązań. Z drugiej strony większe zaangażowanie, jakie osiągamy tymi kanałami sprawia, że są one tak pożądane.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Dotarcie do użytkowników, którzy są zmęczeni przekazem reklamowym. Efektem tego, jak zaznaczyłem wcześniej, jest rosnąca popularność adblocków wszelkiego typu. Znalezienie „innej drogi” było głównym wyzwaniem.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Tutaj w pamięci zostały mi szczególnie dwa przykłady oparte na wideo z jednej stajni. Zawsze czekam na świąteczną kampanię Allegro, bo trzeba przyznać, że zawsze trzymają wysoki poziom. Właśnie najnowsza realizacja ujrzała światło dzienne. Trzeba przyznać, że to content marketing najwyższej klasy, brawo!
Druga kampania to seria filmów Legendy Polskie, również od Allegro, które zebrały już ponad 10 mln wyświetleń. Skala i rozmach filmów na wysokim poziomie, na jaki mało kto może sobie pozwolić w Polsce.
Ocena obecnej kondycji branży
Bez zmian, bardzo dobra. Przychody rosną, technologia przełamuje kolejne bariery, co pozwala robić coraz ciekawsze kreacje. Potwierdzają to zresztą raporty podsumowujące kondycję agencji.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Nie wróżę jakiś globalnych zmian. Myślę, że coraz większy nacisk będzie kładziony na docieranie do użytkowników kanałami mobile. Mimo wszystko nadal desktop jest traktowany jako pierwszy wybór, a powinniśmy odwrócić to myślenie.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Wyzwanie również pozostanie niezmienne. Nadal musimy poradzić sobie z problemem blokowania reklam. Drogą na pewno nie jest narzucanie rozwiązań prawnych, jak to się próbuje robić w niektórych krajach. Myślę, że pewnym kierunkiem jest budowanie świadomości wśród użytkowników, że wartościowe treści i dobre dziennikarstwo może być dostarczone tylko w wyniku odpowiedniego poziomu wpływu z reklam. Akcję tego typu przeprowadził ostatnio Financial Times, publikując wyrywkowe fragmenty artykułów opatrzone komentarzem, że tak wygląda dziennikarstwo bez odpowiedniego finansowania. Myślę, że to dobry kierunek.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Ogromnym polem do rozwoju jest obecnie personalizacja przekazu zarówno wideo jak i display. Obecnie kampanie tego typu mają dużo lepsze wyniki niż tradycyjna forma. Narzędzia do tego mamy, kluczem jest teraz odpowiednie wykorzystanie wiedzy, którą mamy na temat naszych użytkowników.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Wyżej wspominania personalizacja nie obejdzie się bez dobrego Big Data. Szczególną uwagę zwróciłbym na narzędzia i firmy łączące dobrą analizę informacji na temat swoich użytkowników z personalizacją przekazu reklamowego. Jeśli do tego dołożymy automatyzację tych procesów, będziemy mogli mówić o dużym kroku w przód.
————————————————-
Miłosz Spławski
Media Planner, V&P
Reklama internetowa w 2016 roku przyniosła tak wiele zmian, że przy planowaniu wydatków na media z początkiem roku pod jego koniec okazało się, że brakuje budżetu na wykorzystanie nowych możliwości. Monitoring, wideo, automatyzacja, Big Data – to hasła, które przewijały się w zestawieniach trendów na rok 2016.
Najważniejszy sukces 2016
Google i jego „mobile first”
Wprowadzenie zmian dotyczących reklam mobilnych w systemie reklamowym Google. Dzięki posiadanym danym dotyczącym zachowań użytkowników Google przewidziało wzrost znaczenia mobile w konsumpcji treści reklamowych i przystosowało do tego nie tylko treści reklamowe w AdWords, ale także rozszerzenia dotyczące instalacji aplikacji i nowe formaty reklamowe wideo w YouTube z Call-To-Action wyświetlane na mobile. Hasło „mobile first” już nie jest tylko pustym frazesem, ale standardem, do którego przystosowanie jest swoistym być albo nie być. Podział planu mediowego na kampanie mobile i desktop się zaciera, ponieważ reklamy mobilne stały się już integralną częścią komunikacji i zjadają coraz większą część budżetów.
Największa porażka 2016
Dwuletni sukces wideo zakończony porażką
Wiadomość o błędnym zliczaniu danych dotyczących wyświetleń wideo na Facebooku. Wyniki oglądalności wideo na portalu od dwóch lat były zawyżone o 60-80%. Ta „pomyłka”, jak ją określa Facebook, sprawiła, że reklamodawcy, bazując na tych statystykach, przeznaczali dużo większe budżety na ten format, co skutkowało ich przepalaniem – miała być rewolucja w konsumpcji wideo na FB, a wyszła manipulacja.
Najważniejsza zmiana w 2016
Wzrost roli konsumentów
Wzrost znaczenia szeroko rozumianych „shared media”, czyli tak naprawdę darmowej reklamy, którą tworzą konsumenci. Marki wykorzystują te media w różny sposób, jednak chyba najgłośniej zrobiło się o monitoringu internetu – i to nie tylko Social Mediów, ale wszelkiego rodzaju blogów i stron branżowych. Teraz marki mogą reklamować się tam, gdzie ich konsumenci są bardzo zaangażowani. To samo tyczy się wzrostu roli influencerów – powstanie takich aplikacji jak indaHash wprowadziło zmianę dotyczącą myślenia nie tylko o najbardziej zasięgowych postaciach internetu, ale także tych mniejszych, bliższych użytkownikowi końcowemu.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Kiedy cię znajdę? Google mówi – teraz!
Wprowadzenie Google Analytics 360 Suite, czyli pakietu narzędzi pozwalających na lepsze zrozumienie drogi klientów między urządzeniami. Narzędzia te posłużą do łączenia danych z Google Analytics z danymi z innych źródeł w celu tworzenia grup odbiorców i targetowania na tej podstawie reklam, a także usprawnią obieg danych w dużych firmach, gdzie liczy się szybkość podejmowanych działań, oraz pozwolą na personalizację strony WWW na podstawie wcześniejszych zachowań użytkowników. Dodatkowo pakiet ten posiada możliwość kompilacji danych z różnych źródeł – w tym także kanałów offline.
Najciekawsze trendy w 2016
Personalizacja, czyli każdy jest inny
Zdecydowanie najciekawszym trendem jest stosowanie coraz bardziej zawężonej grupy Custom Audience – już nie musimy targetować reklamy tylko na adresy mailowe lub osoby, które odwiedziły stronę WWW. Otworzyły się możliwości targetowania na podjętą akcję na WWW i w ramach Facebooka, na produkt włożony do koszyka, kwotę transakcji, a nawet dochody gospodarstwa domowego. Już nawet Spotify utworzył możliwość targetowania reklam na słuchane utwory dla firm trzecich – co oznacza, że wszelkie działania w Spotify będą mogły zostać użyte do lepszego sprofilowania użytkownika.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Efekt ROPO przy promocji e-commerce
Wyzwaniem roku dotyczącym dużego rozwoju e-commerce na polskim rynku był efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline). Kierując reklamy do sprecyzowanego targetu, trafiamy do osób, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą, jednak w dużej mierze Polacy i tak wolą pójść do sklepu i sprawdzić produkt. Wyzwaniem jest mierzenie tego efektu, czyli sprawdzenie, czy wyświetlona reklama internetowa, która nie skutkowała konwersją online, przełożyła się na zakup w sklepie stacjonarnym. Marki próbują sobie z tym radzić dzięki beaconom oraz wdrożeniu funkcji UserID z Google Analytics na kartach lojalnościowych, jednak to nadal raczkujące rozwiązania. Facebook wprowadza narzędzia pozwalające badać konwersję online i offline dzięki integracji programów kasowych z panelem reklamowym, więc czekam, co w tym zakresie przyniesie rok 2017.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Adidas – Lubię To!
Moim faworytem była akcja TubularUncover realizowana przez salon Sizeer, Adidasa i agencję Lubię To – Linked by Isobar z udziałem Maffashion. Akcja zdecydowanie wyróżniła się poprzez połączenie wielu kanałów digital: transmisji Facebook Mentions, podczas której blogerka zadawała zagadki, Snapchata, na którym umieszczała podpowiedzi, oraz Instagrama, gdyż rozwiązanie należało umieścić w formie hasztaga na instagramowym profilu marki Sizeer. Akcja, mimo że nowatorska, miała zasięg około 600 tysięcy użytkowników, a w ciągu dwóch godzin powstało 6 tysięcy komentarzy jej dotyczących. Oczywiście niemałym faktem zwiastującym sukces była sama marka Adidas z nowym produktem, ale i występ znanej blogerki – według mnie – świetne połączenie.
Ocena obecnej kondycji branży
Media plan = Double Billboard
Niektóre marki cały czas mają przeświadczenie o tym, że najlepiej inwestować w portale horyzontalne i budować zasięg, dlatego z dużym dystansem podchodzą do zakupu reklam w modelu RTB dopasowującym komunikat do klienta. Użytkownicy w Polsce są na czele w statystyce osób korzystających z AdBlocka, właśnie przez ciągłe oglądanie niedopasowanych reklam. Z nadzieją patrzę na wzrastający odsetek wydatków na modele RTB oraz na wzrost znaczenia Big Data w reklamie – pozwala to dostrzec wzrost świadomości marek dotyczącej personalizacji przekazu, co dla nas klientów oznacza trafniejsze reklamy.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Social Media sprzedają
Facebook wprowadzając możliwości reklamowe skupione na e-commerce, może zgarnąć jeszcze większą część tortu mediowego, bo zamiast skupiać się „tylko” na pozyskaniu ruchu dla e- -commerce, w końcu zacznie walczyć ze sloganem „Social Media nie sprzedają” mierzalnymi narzędziami i może nimi sporo namieszać.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Co klient robi na kanapie?
Multiscreening jest coraz poważniejszym trendem, często korzystamy z co najmniej dwóch urządzeń jednocześnie, najczęściej w duecie jest telewizor i smartfon. Wyzwaniem dla marek od dłuższego czasu była spójność reklam ATL i komunikatu internetowego, natomiast teraz komunikat ten musi być także pokazany w odpowiednim czasie. Istnieją już możliwości reklamowania się podczas spotów w TV (TV Sync), ale problemem jest umiejscowienie reklam. Facebook w roku 2016 wprowadził model rozliczania „Zasięg i częstotliwość” – co jest odpowiednikiem rozliczania się za pasmo reklam przed programami w telewizji, więc nie możemy już teraz mówić o duecie reklamowym TV i internet, ale raczej o duecie TV i Facebook. Umiejętne zbudowanie platformy komunikacyjnej ATL i Digital dostarczanej w odpowiednim czasie dla użytkownika będzie wyzwaniem roku 2017.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Reklama w ruchu
Wzrost znaczenia wideo i formatów animowanych względem formatów statycznych dla zwiększenia zaangażowania użytkowników. Wymusi to tworzenie przez marki komunikatów o wadze do 150 kB, a przez wydawców tworzenie nowych systemów statystyk, które będą mierzyć czas poświęcony na oglądanie kreacji.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Co moje, to moje
Szczególną uwagę należy zwrócić na to, by nie zaniedbywać kanałów Own Media. Facebook, Google, Instagram i inni tworzą coraz to nowsze i skuteczniejsze formaty i modele reklamowe – pamiętajmy, że w głównej mierze reklamując się w tych kanałach i zdobywając tam klientów, zostajemy skazani na permanentne pozostawianie tam wydatków, dlatego warto mieć na uwadze zbieranie własnych danych dotyczących klientów.
————————————————-
Rafał Trąbski
Head of Paid Search, Bluerank
Największa porażka 2016
Nie chciałbym nazywać tego porażką, ale myślę, że dużym zaskoczeniem było wycofanie Facebook Atlas. Przygoda drużyny Marka Zuckerberga z tym narzędziem trwała krócej niż można było przypuszczać i musi być w pewnym stopniu rozczarowaniem dla tych, którzy widzieli w nim duży potencjał, szczególnie biorąc pod uwagę fundament Atlasa, jakim było imperium z Palo Alto.
Najważniejsza zmiana i wydarzenie w 2016
Zdecydowanie takim wydarzeniem był fakt, iż w skali globalnej, udział Internetu mobilnego przewyższył Internet na desktopie. Wg firmy badawczej StatCounter, w październiku 2016 nastąpił moment, gdy na świecie częściej korzysta się z Internetu za pomocą smartfonu czy tabletu aniżeli z użyciem komputera. To ważna zmiana dla reklamodawców, którzy mają kolejny motywator do tego, aby jeszcze poważniej traktować kanał mobilny w kontekście swoich działań promocyjnych.
Najciekawsze trendy w 2016
Sądzę, że najsilniejszym trendem ciągle jest niezwykła moc video, zarówno jako formy przekazu, jak i formatu reklamowego. Zauważmy, że najchętniej oglądanymi i przyswajanymi treściami jest właśnie video. Widać to m.in. na portalach horyzontalnych, jak i w blogosferze, która coraz częściej jest vlogosferą. To wszystko przekłada się na rozwój formatów reklamowych dostosowanych do video. Dobrym przykładem jest choćby opcja True-View for Shopping dostępna w YouTube Ads, czyli możliwość wyświetlania wyselekcjonowanych produktów przy reklamie video. Jest to szczególnie ciekawe rozwiązanie, jeśli chcielibyśmy, jako reklamodawca posiadający sklep online, ułatwić użytkownikowi kupno produktów, które są pokazywane w naszym filmie reklamowym.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Ciągle bardzo dużym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniego (pod względem jakości, szybkości czy dostępności) wsparcia IT dla działań reklamowych. Automatyzacja, rozwój narzędzi czy wzrost możliwości w zakresie programmatic buying w reklamie online, wymuszają coraz szersze wykorzystanie wiedzy programistycznej. Dotyczy to zarówno prac po stronie klienta, jak i po stronie agencji.
Ocena obecnej kondycji branży
Z czystym sumieniem można powiedzieć, że branża reklamy internetowej jest w bardzo dobrej formie. Jeżeli chodzi o polski rynek reklamy online, to na podstawie badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, w pierwszej połowie 2016 roku wartość reklamy online w Polsce zanotowała aż 19,9% wzrostu. To bardzo dobry wskaźnik, który pozwala z dużym optymizmem patrzeć w kolejne lata.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Myślę, że jedną z takich zmian w obszarze reklamy płatnej – może bardziej w kontekście narzędziowym niż ogólnym – będzie długo oczekiwany, nowy panel AdWords. Ciągle na niego czekamy, ale myślę, że początek 2017 przyniesie już nowy interface. Reklamy zarządzane w AdWords to duża część reklamowego tortu, więc zmiana będzie dotyczyła niemałego grona osób – począwszy od specjalistów PPC, na finansujących działania reklamodawcach kończąc.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
W mojej opinii wyzwaniem dla reklamodawców będzie rozwijanie baz klientów po własnej stronie. Na rynku jest bowiem coraz więcej narzędzi, które są w stanie efektywnie wykorzystywać dane o klientach np. do różnego rodzaju form retargetingu czy usług personalizacji w reklamie online.
Sporym wyzwaniem jest jeszcze ciągle mierzenie danych – szczególnie w odniesieniu do ruchu pochodzącego z kampanii płatnych. Mam tu na myśli analizę ścieżek konwersji, transferu między witrynami czy przełączania się użytkowników pomiędzy urządzeniami. W tym obszarze jest jeszcze ciągle wiele do optymalizacji, począwszy od etapu zbierania danych, na ich analizie kończąc.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Duże znaczenie będzie miał ciągle rozwój produktów reklamowych, których głównym celem będzie bezpośrednie generowanie sprzedaży. Zarówno po stronie Google, jak i Facebooka pojawiają się ciągle nowe narzędzia czy opcje, które mają ten cel zagospodarować (choćby oczekiwane wkrótce nowe możliwości zakupowe na Instagramie).
Ważnym zagadnieniem w 2017 roku będzie również mierzenie konwersji offline. Tutaj warto choćby wspomnieć o roli Beaconów w mierzeniu konwersji offline na bazie reklamy mobile.
W perspektywie dalszego wzrostu ruchu generowanego przez urządzenia mobilne i związanego z tym zwiększaniem nakładów na reklamę w mobile’u, jeszcze większego znaczenia nabierze temat poprawnego mierzenia Cross-device conversion.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Po pierwsze – dość banalna rzecz, ale ciągle aktualna – responsywność strony internetowej. Jeżeli chcemy generować efektywne wizyty na naszej stronie www czy w sklepie online, nie możemy zapomnieć o tym, aby poprawnie wyświetlić ich zawartość użytkownikowi, a dodatkowo powinniśmy zadbać o to, by w sposób maksymalny ułatwić mu drogę do konwersji – realizacji zamówienia czy wygenerowania leada.
Druga rzecz – choć będąca jeszcze raczkująca w Polsce – to Voice search (wyszukiwanie głosowe). Zgodnie z tym, co powiedział jakiś czas temu CEO Google Sundar Pichai, 20% zapytań do wyszukiwarki pochodzących z urządzeń mobilnych to zapytania głosowe. Przodują w tym osoby młode, można więc przypuszczać, że w kolejnych latach udział takich zapytań będzie się zwiększał. Będzie to zatem kolejne wyzwanie dla reklamodawców.
Trzeci obszar to polityka zarządzania cookies. W związku z rozwojem wspomnianych wcześniej baz danych klientów wzrasta znaczenie jakości przechowywania tych informacji oraz procedur związanych z ich wykorzystaniem. Pojawiają się też nowe rozwiązania prawne dotyczące tej sfery. Przykładem może być Tarcza prywatności UE-USA, z którą zgodność (wyrażoną odpowiednim certyfikatem) uzyskał ostatnio Google Analytics. Daje to nadzieję na zapewnienie lepszej ochrony danych osobowych użytkowników serwisów internetowych.
————————————————-
Mariusz Maksymiuk
Dyrektor Zarządzający, Adexon
Moim zdaniem niewątpliwym sukcesem 2016 roku jest wykorzystanie viralu w social media. Bardzo dobrym przykładem tego rozwiązania są kampanie stworzone przez Allegro. Wykorzystali oni viral jako narzędzie w reklamie internetowej i przenieśli je do mediów społecznościowych, co zapewniło ogromne dotarcie.
Reklama z wykorzystaniem elementów viralu, dzielenie się contentem oraz większe wykorzystanie social media, to kierunki, ku którym marketerzy będą skłaniać się w przyszłym roku. To wszystko będzie w coraz większym stopniu dotyczyło mobile. Jego znaczenie wzrasta z roku na rok i w 2017 ten trend się utrzyma. Cała branża w nadchodzącym roku będzie dążyć do jeszcze bardziej precyzyjnego dotarcia do klientów w danym momencie, pobudzania potrzeb zakupowych i jeszcze większego angażowania konsumentów, budowania wiarygodności marek oraz zwiększenia interakcji z fanami.
Ocena obecnej kondycji branży
Szeroko rozumiana branża reklamy internetowej ma się dobrze, można powiedzieć, że jest to stabilny kawałek biznesu. W połączeniu z rozwojem nowych technologii daje reklamodawcom dużo możliwości jeśli chodzi o przestrzeń i jej wykorzystanie. Cały czas obserwujemy mocną dominację Google na rynku reklamy w Polsce, jednak nie hamuje on rozwoju innych jej obszarów.
————————————————-
Dominik Cymer
Dyrektor Kreatywny, Cyber Kids on Real
Najważniejszy sukces 2016
Naszym wewnętrznym sukcesem jest to, że wystartowaliśmy z własnym produktem w wersji beta. Jest to nowy format multimedialny w skrócie określamy go jako „interaktywny GIF”, „interaktywny film”. Format ten połączony jest z platformą rozrywkową, którą zaczynamy rozwijać. www.vidok.co.
Największa porażka 2016
Obecny rząd jest największą porażką. Zaorają demokrację, gospodarkę i kreatywność też. Zaczynamy to coraz bardziej odczuwać… bezpośrednio.
Najważniejsza zmiana w 2016
Zastój w projektach kulturalnych. W Cyber Kids on Real projekty dla instytucji kultury lub społecznych zawsze były ważną częścią działań. Na własnej skórze odczuwamy efekt dobrej zmiany. Instytucje czekają na sąd ostateczny, decyzje są zawieszone.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Czarny protest i medialny szum wokół niego. W kontekście naszej branży jest to ciekawe zjawisko do obserwacji. Sprawność mobilizacyjna ludzi, bardzo dobra komunikacja w social mediach. I kreatywność protestujących, którzy prześcigają się w tworzeniu transparentów, haseł i aktywności. Moje ulubione hasła na transparentach to „Urodzę Wam lewaka” , „Wyskrobać Sejm”, „Macice wyklęte”.
Poza tym: Facebook usunął profil ONR-u, mamy Netflixa w Polsce, a Kanye West trafił do psychiatryka.
Najciekawsze trendy w 2016
Wiele osób jest podekscytowanych VR-em. Trzymam kciuki za każde nowe dziecko technologii. Nie jestem jednak przekonany, czy VR tak szybko wejdzie do szerszego zastosowania marketingowego albo użytkowego.
Myślę, że potrzeba na to jeszcze trochę czasu. Na razie braliśmy pod uwagę użycie VR w jednym naszym projekcie…
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Dla nas to działanie w niepewnej sytuacji gospodarczo politycznej. Nie możemy stać z boku wydarzeń i udawać, że polityka to jedno, a my tu dalej robimy marketing i nic się nie zmieniło…
Działania obecnej władzy są nieprzewidywalne, odcisną się w końcu na całej naszej branży.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
W tym roku zwróciłem uwagę na kilka realizacji. Z kreatywnego punktu widzenia oceniam bardzo dobrze pomysł, który zrealizował Pan Generator dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Była to instalacja ze spadającymi łuskami pocisków, które układały się w napisy. Innym projektem, który bardzo lubię i doceniam w nim dowcip oraz umiejętność żartowania z trudnych tematów, to kampania „Nie chcę być strażakiem”.
Ocena obecnej kondycji branży
Ciekawym zjawiskiem jest to, że reklama się postarzała. Pionierzy reklamy są wypierani przez „świeżą krew”. Młodych talentów jest mnóstwo – branże kreatywne przyciągają ludzi. Obserwuję powolną zmianę warty. To naturalna kolej rzeczy, ale w polskiej reklamie emerytury wydarzą się po raz pierwszy, bo historia nie jest tak długa.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
To doskonałe pytanie dla wróżki. Na szczęście nią jestem :)… więc w mojej szklanej kuli widzę, że będzie coraz zabawniej. Będzie jeszcze więcej tematów do żartów.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Przetrwać w realiach absurdu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Myślę, że zrodzi się zjawisko marketingu opozycyjnego. Pojawią się wirtualne protesty w grach komputerowych. Ludzie uciekną w świat VR.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na to, że nasza branża nie jest odcięta od realiów świata.