fot. depositphotos
1. Anna Gromańska, Publishing & Innovations Director, Cube Group
2. Paulina Olszak, Social Media Project Manager, K2 Media
3. Katarzyna Surowik, Social Media Executive, Deloitte Digital
4. Marta Ulman, Strategic Planner, GoldenSubmarine
5. Lidija Vukić, Członek zarządu i Head of Talents, TalentMedia
6. Grzegorz Paliś, Influencer Manager, INSIGNIA
Pierwszą część podsumowania w kategorii blogosfera/vlogosfera przeczytasz tu >
Zobacz również
Anna Gromańska
Publishing & Innovations Director, Cube Group
Najważniejszy sukces 2017
Rosnące zainteresowanie influencer marketingiem wśród reklamodawców – coraz większe budżety na współpracę z blogerami i vlogerami. W tym roku ta dynamika była bardzo widoczna.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Profesjonalizacja influencerów w tworzeniu contentu – nierzadko mogą oni konkurować z profesjonalnymi redakcjami wielkich wydawców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Większa świadomość wśród czytelników/widzów, że produkcja dobrego contentu kosztuje i warto wspierać cenionych twórców.
Największa porażka 2017
„Kombinowanie” z liczbą fanów/followersów/subskrybentów. To, że można ich kupić, wiadomo nie od dziś, ale dopiero rozliczenia bazujące na liczbie fanów rzucają światło na problem wiarygodności. Eksperyment przeprowadzony przez agencję MediaKix pokazał, jak wydając kilkaset dolarów na followersów i komentarze na Instagramie, można stać się „influencerem” i otrzymać oferty współpracy… To pokazuje tylko, że w kampaniach z Influencerami patrzenie jedynie na zasięg jest mocno krótkowzroczne.
Najważniejsza zmiana w 2017
Odejście ekipy Abstrachuje z Lifetube, a tuż po tym – kolejny news o zdobyciu inwestorów na nowe projekty i o planach ekspansji zagranicznej. To pokazuje, jak najlepsi w branży przeobrażają się w prawdziwe „kombajny marketingowe”, które są w stanie zaproponować dużo więcej niż wpis na blogu czy lokowanie produktów w filmie.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Podróż Gonciarza na Grenlandię – sponsorowana przez jego widzów w ramach Patronite. Piękne zdjęcia, świetny montaż – relację można pomylić z produkcjami National Geographic, które pochłaniają zwykle ogromny budżet. W szczególności dla twórców internetowych jest ważne i motywujące, że ich użytkownicy rozumieją, że za dobry content warto zapłacić, a vloger nie szukając jedynie kolejnej okazji do współpracy z marką, może skupić się na wolności tworzenia.
Najciekawsze trendy w 2017
Zdecydowanie mikroinfluencer marketing. Oczywiście nadal wielu marketerów po prostu stawia na rozpoznawalne twarze. Coraz więcej z nich jednak rozumie, że influencerzy skupiający mniejsze społeczności często dają dużo większe zaangażowanie. Stąd rozwój platform influencerskich, które pozwalają tym najmniejszym zdobywać budżety reklamowe. Ten trend na pewno będzie się nadal mocno rozwijać.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Wybór odpowiednich influencerów do współpracy – takich, którzy wpiszą się w założenia kampanii i pozostaną przy tym sobą, a ich odbiorcy pozytywnie zareagują na działania reklamowe.
Cena, jaką marketer płaci za współpracę. Influencer marketing jest bardzo młodą dziedziną, ciągle się rozwija i współtworzy go ogromna grupa osób, która często nie była wcześniej związana z marketingiem – stąd ogromny rozstrzał cenowy. Trzeba uważnie analizować ceny oferowane przez influencerów i weryfikować je z zasięgiem, jakością treści i zaangażowaniem społeczności influencera.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Podoba mi się koncept akcji Nowoczesnicukrzycy.pl – angażuje samych chorych i porusza ważny społeczny problem, jakim jest cukrzyca. W pierwszym etapie Mediafun, Jason Hunt i Doktor Ania wyłonili trzy osoby, które miały stać się vlogerami dokumentującymi swoje życie z cukrzycą przy wsparciu nowoczesnego urządzenia stale monitorującego poziom cukru we krwi. Bo przecież kampanie z blogerami to nie tylko ładne zdjęcia i produkty FMCG.
Ocena obecnej kondycji branży
Ostatnio przez kilka lat mieliśmy rok mobile, więc chyba teraz możemy to zamienić na rok influencer marketingu 🙂 A tak na serio – jesteśmy na etapie bardzo intensywnego rozwoju tej branży. Oznacza to oczywiście wiele szans, ale i wiele pułapek.
Gdyby kilka lat temu ktoś powiedział nam, że niedługo każdy będzie mógł mieć niemal swój własny program telewizyjny, magazyn czy minigalerię, stwierdzilibyśmy, że jest fantastą-marzycielem. Dziś to realna możliwość – dla każdego, kto ma pomysł i motywację, by dotrzeć do użytkowników YouTube’a, bloga czy Instagrama i stać się gwiazdą internetu.
Dla marek otwierają się szanse w postaci nowego kanału dotarcia do użytkowników, co jest wybawieniem, gdy stare metody zostały już mocno wyeksploatowane. Ale są również zagrożenia: ryzyko przepalenia budżetu, a nawet problemy wizerunkowe po nieumiejętnie przeprowadzonej kampanii. Dodatkowo problem z wiarygodnością społeczności fanów, trudność w weryfikowaniu wysokości stawek przy współpracy, bardzo różny poziom wiedzy influencerów na temat samego marketingu i zrozumienia procesów po stronie reklamodawców. Jednak i dla marek pozostaje lekcja do odrobienia – niektóre podchodzą do współpracy z blogerami i vlogerami bez przygotowania i zrozumienia specyfiki takich działań.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Na pewno dalsza profesjonalizacja blogerów i vlogerów, co powinno zaowocować lepszym poziomem współpracy. Myślę, że nadal będą powstawały kolejne podmioty łączące influencerów z markami i kolejne podmioty wspierające tego typu wpółpracę – zwłaszcza że działania w tym kanale to znacznie więcej niż zlecenie kilku tysięcy odsłon czy wysyłka mailingu. Marketerzy po stronie reklamodawców potrzebują więc wsparcia, począwszy od wyboru influencerów, poprzez raportowanie, aż po analizę wyników i rekomendacje.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Wyzwań jest sporo i to po obu stronach.
Dla Klientów i agencji – przede wszystkim mierzenie realnej efektywności działań z inflencerami – nie tylko w wymiarze zasięgu i zaangażowania, ale przełożenia tego na customer journey, a co za tym idzie modelowanie atrybucyjne. Może to pozwoli finalnie przekonać blogerów do rozliczeń performance’owych — trzymam mocno kciuki!
Dla twórców – zachowanie umiaru w kwestii contentu sponsorowanego i organicznego – łatwo wpaść w pułapkę szybkich pieniędzy, która w długotrwałej perspektywie może spowodować odpływ fanów. Ponadto utrzymywanie zainteresowania użytkowników – bariera wejścia do blogosfery jest niska, stąd więc konieczność wyróżniania się na tle innych i zaangażowanego budowania społeczności.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Mam nadzieję, że wraz z rozwojem branży i wyklarowaniem pewnych dobrych praktyk doczekamy się w końcu usystematyzowanego oznaczania treści reklamowych i sponsorowanych. Instagram zaczyna wyznaczać standardy w kwestii postów reklamowych na profilach influencerów za pomocą odpowiednich hasztagów. W przypadku blogerów i vlogerów jest to zdecydowanie trudniejsze do ustandaryzowania i wyegzekwowania, ze względu na bardzo różnorodny charakter treści.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
2018 to ostatni dzwonek dla tych, którzy jeszcze nie rozważali działań z influencerami – zatem do dzieła!
————————————————-
Paulina Olszak
Social Media Project Manager, K2 Media
Największy sukces 2017
Influencerzy połączyli siły i zabrali głos w słusznej sprawie. Anja Rubik zainicjowała kampanię edukacyjną #sexedpl, dzięki której postanowiła dotrzeć do młodych ludzi i przekazać im niezbędną wiedzę na temat szeroko pojętej seksualności. Chociaż w kampanii można zobaczyć głównie artystów, a nie topowych YouTuberów, akcja zyskała w sieci spory zasięg i była chętnie udostępniana na kanałach twórców, którzy nie byli w nią bezpośrednio zaangażowani. Krótkie formaty wideo, z liderami opinii w rolach głównych, umieszczone na Facebooku, są tym, co młodzi odbiorcy konsumują najchętniej. Zagadnienia takie jak antykoncepcja czy homoseksualizm zostały osadzone w prostym formacie, idealnie dopasowanym do grupy docelowej. Sukces kampanii tkwi również w jej autentyczności, osiągniętej dzięki zaproszeniu do niej osób publicznych znanych z angażowania się w sprawy społeczne i bezpośredniego wyrażania poglądów. Każdy z bohaterów opowiada o swoim temacie wprost, bez owijania w bawełnę. Dzięki temu przekaz jest wiarygodny, a efektywność całego przedsięwzięcia gwarantowana.
Największa porażka 2017
„Nieważne co o Tobie mówią, ważne, żeby mówili”. Można odnieść wrażenie, że z takim podejściem blogerska fit-para Deynn i Majewski pojawili się na kanapie u Kuby Wojewódzkiego. To był zdecydowanie jeden z głośniej komentowanych odcinków tego sezonu, ale niestety pozytywnych komentarzy na temat występu influencerów w telewizyjnym show nie ma zbyt wiele. Poziom rozmowy był zatrważająco niski, a cytaty z odcinka szybko zaczęły krążyć w sieci jako memy. Nie ma się zresztą co dziwić, bo bohaterowie zamieszania nie potrafili poradzić sobie z najprostszymi pytaniami, a ich wypowiedzi trudno było zrozumieć, mimo że rozmowa prowadzona była przecież w języku polskim. Chociaż duet podczas programu zgodnie stwierdził, że hejt jest miarą sukcesu, nie należy chyba prędko spodziewać się Deynn i Majewskiego na srebrnym ekranie. Jak było widać i słychać, nie wszystkim twórcom wejście w nową rolę wychodzi tak dobrze, jak kolejne selfie.
Najważniejsza zmiana w 2017
Co prawda Instagram Stories zadebiutowało już w 2016 roku, ale influencerom zajęło chwilę, żeby w pełni docenić jego przewagę nad Snapchatem i przenieść większość komunikacji „na żywo” do fotograficznej aplikacji ze stajni Marka Zuckerberga. Ostatnie doniesienia o wyprzedawaniu przez Evana Spiegela, założyciela Snapchata, akcji firmy nie pozostawiają złudzeń – #instastories przejmuje dowodzenie. Instagram, pełniąc teraz funkcję aplikacji 2w1, nie pozwala użytkownikom się nudzić, regularnie proponując nowe narzędzia i funkcjonalności, z których influencerzy chętnie korzystają w swoich relacjach. Miejmy nadzieję, że live stream we dwójkę czy uwielbiana przez wszystkich funkcja ankiet to dopiero rozgrzewka i Instagram Stories zaskoczy nas pozytywnie jeszcze nie raz. Działania z influencerami prowadzone na tym kanale mogą stać się dla marek #musthave każdej kampanii.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Influencerzy rozwijają skrzydła i wyfruwają z gniazd. Opuszczenie przez grupę Abstra sieci MCN, a co za tym idzie usamodzielnienie się twórców, to zdecydowanie najbardziej przełomowa decyzja ostatnich miesięcy. Abstrachuje.TV, weterani influencer marketingu w Polsce, wraz z pozostałymi sześcioma kanałami wchodzącymi w skład grupy, zakończyli współpracę z siecią LifeTube i zaczynają sami dbać o swoje interesy. Nowy model współpracy między twórcami a markami może przynieść korzyści obu stronom. Grupa Abstra już zapowiada profesjonalizację produkowanych treści i rozszerzenie portfolio o nowe formaty, a brak pośrednika w postaci sieci partnerskiej może przyspieszyć proces twórczy i pomóc w zbudowaniu lepszej relacji na linii influencer — marka. Większe zrozumienie potrzeb klienta powinno wpłynąć nie tylko na poprawienie jakości treści, ale przede wszystkim na ich dopasowanie do grupy docelowej.
Najciekawsze trendy w 2017
Influencer marketing w Polsce ma za sobą kolejny rok i… ma się bardzo dobrze! Marki przestały bać się tego zjawiska, a obawy zostały zastąpione podejściem „Wszyscy mają influencera — mam i ja!”. Twórcy przestali być zarezerwowani wyłącznie dla branży modowej, kosmetycznej czy FMCG. Dziś praktycznie każda marka znajdzie swojego twórcę, dzięki któremu dotrze do wybranej grupy docelowej. Współpraca influencerów z markami pewnie jeszcze długo pozostanie trendem samym w sobie, ale w tym „sezonie” dało się zauważyć kilka ciekawych zmian, dzięki którym kampanie są lepiej dopasowane do odbiorców. Marki zaczęły bardziej ufać twórcom, a co za tym idzie, pozwalają im na realizowanie coraz odważniejszych pomysłów, zwiększając tym samym wiarygodność przekazu. W końcu nikt nie zna swoich fanów lepiej niż sam twórca. Zmieniło się też podejście do samej roli influencera, który przestał być jedynie modnym dodatkiem i coraz częściej stanowi punkt styku dla różnych kanałów komunikacji marki. Docenienie przez marketerów znaczenia obecności influencera spowodowało też, że współprace zaczynają być długoterminowe, a lojalny twórca może żyć z marką jako jej ambasador długo i szczęśliwie.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2017
W tym roku mogliśmy zaobserwować prawdziwy wysyp influencerów. Większość z nich, za odpowiednią stawkę oczywiście, jest gotowa promować każdy produkt czy usługę. Nic więc dziwnego, że twarze niektórych twórców widywaliśmy przy kampaniach dość regularnie, ale w towarzystwie kilku różnych produktów. Influencerzy budują swoje marki osobiste dzięki liczbie podjętych kontraktów, a kiedy mają ich już sporo, to ich wiarygodność jako ekspertów od wszystkiego tez jest zagrożona. Jak więc dopasować influencera do produktu tak, aby podejmowane przez niego działania były autentyczne zarówno dla jego odbiorców, jak i a może przede wszystkim dla fanów marki? Oto jest wyzwanie! Na szczęście brandy radzą sobie z nim coraz lepiej i z przyjemnością oglądaliśmy w tym roku efekty niejednej przemyślanej współpracy. W końcu naturalne i niewymuszone działania z kilkoma mniejszymi twórcami mogą często zrobić dla marki więcej dobrego, niż kosztowna współpraca z topowymi nazwiskami, których odbiorcy nie nadążają za ilością lokowanych produktów.
Najciekawsza kampania / akcja 2017
Przepis na udaną kampanię? Idealne połączenie twórcy, produktu i… formatu! Samsung udowodnił, że prezentacja usługi dostępnej na telewizorze nie musi być nudna, a influencer może zrobić dla marki technologicznej dużo więcej niż klasyczny unboxing. „Studio Konesera” prowadzone przez Jakuba Dębskiego, youtubera znanego jako DEM3000, to zdecydowanie jedna z ciekawszych polskich kampanii z udziałem influencerów w 2017 roku. Demland w charakterystyczny dla siebie sposób przeprowadza rozmowy z gośćmi zaproszonymi do studia, jednocześnie przybliżając widowni zalety usługi Samsung Smart TV. Ciekawie poprowadzona narracja i dobór zaproszonych gości sprawiają, że każdy odcinek programu jest prawdziwą intelektualną ucztą. Takiego formatu jeszcze u nas nie było. Brawa należą się zarówno za pomysł, jak i realizację na najwyższym poziomie.
Ocena obecnej kondycji branży
Influencer marketing w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz więcej marek, praktycznie z każdej branży, decyduje się na zaangażowanie twórców do swoich kampanii, dając im jednocześnie większą swobodę w tworzeniu treści. Influencerzy są na dobrej drodze, aby zostać lojalnymi partnerami, a nie tylko podwykonawcami marek. Marketerzy rozumieją już, że przygotowanie twórcy gotowego scenariusza, czy ulokowanie produktów w każdej wolnej przestrzeni kadru nie spełnia swojej funkcji. Z kolei influencerzy pracują nad niestandardowymi formatami szytymi na miarę tak, aby każda współpraca była dobrze dopasowana do produktu i jego grupy docelowej. W produkcję treści po stronie influencerów często zaangażowane są wieloosobowe zespoły dysponujące profesjonalnym sprzętem, co pozwala na osiągnięcie jeszcze lepszej jakości w jeszcze krótszym czasie.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Obserwując zmiany zachodzące w influencer marketingu na przestrzeni ostatniego roku, można spodziewać się, że twórcy będą dążyli do jeszcze większej profesjonalizacji, a także usprawnienia procesu produkcji treści. Jeśli usamodzielnienie się grupy Abstra okaże się dobrą decyzją, za ich przykładem mogą pójść kolejne kanały chcące działać z markami bez dodatkowych pośredników. Naturalne będzie też coraz śmielsze wychodzenie influencerów z internetowej strefy komfortu i próbowanie sił w formatach TV, co może umocnić ich pozycję na rynku. W tym roku szlaki przetarli kolejni twórcy — ReZigiusz jako juror programu „The Brain. Genialny Umysł”, czy Łukasz Jakóbiak prowadzący kanał 20m2, jako uczestnik reality show „Azja Express”.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
W dobie mediów społecznościowych i ogromnej ilości napływających zewsząd komunikatów, największym wyzwaniem nadchodzącego roku będzie oczywiście przyciągnięcie i utrzymanie uwagi odbiorców. Influencer marketing rośnie, a wraz z nim będą rosły także oczekiwania wobec powstających kampanii. Wyzwaniem będzie zarówno kreatywne i świeże wykorzystywanie istniejących rozwiązań, jak i dużo odważniejsze zainicjowanie nowych kierunków działań. Rola influencerów jako wiarygodnych liderów opinii będzie miała dla konsumentów coraz większe znaczenie, ale wciąż nie lada sztuką będzie przekonanie marketerów, że są oni warci swojej ceny. Wyzwaniem będzie więc zaplanowanie działań w taki sposób, żeby oprócz budowy wizerunku marki przełożyły się również na realną sprzedaż produktu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
„Rok wideo” trwa w najlepsze i nie zapowiada się, aby został prędko wyparty przez nowy format. Sukces mogą natomiast odnieść kampanie, w których influencerzy angażują swoich odbiorców i pozwalają im mieć wpływ na przebieg „akcji”. Interaktywne podejście do wideo może zwiększyć zaangażowanie wokół marki i pomóc zbudować lojalną grupę użytkowników. Z sukcesem działa już w ten sposób „Studio Tymbark”, które szybko stało się najpopularniejszym polskim kanałem na YouTube. Możemy więc być pewni, że w przyszłym roku pojawią się kolejne tego typu formaty.
————————————————-
Katarzyna Surowik
Social Media Executive, Deloitte Digital
Najważniejszy sukces 2017
Mijający rok 2017 przyniósł ze sobą kilka ciekawych sukcesów, które były związane ze współpracą z influencerami. Istotne wydaje się być pojawienie Deynn na okładce czerwcowego magazynu Joy. Pierwszy raz w historii pisma zdecydowano o dodruku nakładu, którego połowa została wyprzedana w ciągu zaledwie kilku dni. Sytuacja wyraźnie pokazuje, że twórcy internetowi nie są tylko postaciami, których rozpoznawalność kończy się na Instagramie, blogu czy kanale YouTube.
Warto odnotować również pojawienie się w rankingu 50 najbardziej wpływowych Polek 2017 opracowanym przez magazyn Wprost: Julii Kuczyńskiej (17 miejsce), Magdaleny Kostyszyn (18 miejsce) oraz Jessiki Mercedes. Polskie blogerki wyprzedziły w zestawieniu m.in. Monikę Olejnik, Ewę Chodakowską czy Martynę Wojciechowską.
Pomimo ogromnego hejtu wokół książki „Trening życia” Deynn i Majewskiego, jeszcze w przedsprzedaży osiągnęła ona status bestsellera na empik.com. Para sukcesywnie budowała napięcie wokół projektu, trafiając przekazem doskonale do grupy docelowej: osób potrzebujących prostej motywacji. Również już po pojawieniu się książki na półkach księgarni Deynn i Majewski zrobili kilka relacji live, podczas których odpowiadali na pytania dotyczące publikacji.
Największa porażka 2017
W tym roku trudno mówić o dużych porażkach na linii influencer-marka. Na pewno szerokim echem odbił się film Łukasza Jakóbiaka, który przeprowadził wizualizację swojego wywiadu z Ellen DeGeneres. Całe zajście zostało zauważone nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Ethan Klein z h3h3Productions dość ostro zareagował na produkcję autora „20m2” i skrytykował go za nią.
To doskonały przykład na to, że wszelkie nie do końca autentyczne działania z udziałem influencerów, mogą spotkać się z negatywnym odbiorem realizacji.
Należy również wspomnieć o powstaniu Polskiego Stowarzyszenia Influencerów i Osób Aktywnych w Mediach Internetowych (PSIOAMI). Niedosyt konkretnych informacji w statusie organizacji, a także brak zaproszenia samych zainteresowanych do tworzenia inicjatywy, to główne zarzuty, jakie wystosowano w kierunku Stowarzyszenia. Z pewnością nie pomogła tutaj niefortunna komunikacja w mediach społecznościowych założycieli PSIOAMI.
Najważniejsza zmiana 2017
Ważną zmianą w 2017 roku jest odejście grupy Abstrachuje z szeregów LifeTube i założenie Grupy Abstra. Youtuberzy mówią wprost o tym, że chcą przyśpieszyć współpracę na linii twórca – agencja, a brak pośrednika ma im w tym pomóc. W planach jest również ekspansja na rynki zagraniczne, chociaż tutaj nie będą pierwsi – autorzy „5 sposobów na” uruchomili już kilka obcojęzycznych wersji swojego kanału. Ruch twórców Abstrachuje jest śmiały i – moim zdaniem – możliwe, że kolejni polscy twórcy pójdą tą ścieżką.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W Polsce jest wiele wydarzeń dla influencerów, zdecydowanie najważniejszym pośród nich wydaje się być Blog Forum Gdańsk, które odbywa się cyklicznie od 8 lat. Nie jest to oczywiście jedyna konferencja warta uwagi zarówno influencerów, jak i agencji. Warto na nich być lub chociaż śledzić ich oficjalne kanały, by poznać tematy podejmowane przez polskich twórców.
Najciekawsze trendy w 2017
W tym roku influencerzy, a co za tym idzie marki, wyraźnie dostrzegli walory treści typu „stories”, czyli krótkich materiałów, które znikają po 24h. Świetny przykład zagospodarowania tej przestrzeni daje Aleksandra Radomska, która opowiada anegdotki (idealnie dopasowane do jej odbiorców) ze swojego życia na Instagram Stories.
Coraz częściej mówi się również o afiliacji, gdzie marki zauważają potencjał dla rozwoju swojej komunikacji marketingowej. Dzięki tego typu rozwiązaniom influencerzy mogą zarabiać pieniądze na polecanych przez siebie produktach, np. w poradnikach zakupowych, tak jak fanboy, który skupił się na tematyce sprzętu komputerowego.
Rok 2017 przyniósł kilka projektów z muzykami, co – moim zdaniem – jest jednym z ciekawszych obszarów influence marketingu. Tutaj, na szczególną uwagę zasługuje kontynuacja projektu Johnnie Walkera „Rób to, w co wierzysz” z Dawidem Podsiadło i Sokołem.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Najtrudniejszym wyzwaniem, jakie stało przed influencerami w tym roku to utrzymanie uwagi widza. Coraz więcej osób próbuje swoich sił w blogowaniu, na YouTube, a różnorodność interesujących profili na Instagramie jest wręcz przytłaczająca.
Istotne będzie również znalezienie złotego środka między treściami sponsorowanymi, a organicznymi. Nieodpowiednie rozplanowanie tych treści może powodować stracenie istotnej dla influencerów wiarygodności i przekształcenie ich w słupy ogłoszeniowe.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Moją ulubioną tegoroczną akcją jest kontynuacja kampanii „Rób to, w co wierzysz” Dawida Podsiadło i Sokoła z marką whisky – Johnnie Walker Blender’s Red Rye Finish, której wynikiem jest piosenka i teledysk „Świadomy sen”. Materiał ten zebrał dużą liczbę wyświetleń i masę pozytywnych komentarzy. A także kilka branżowych nagród.
Influence marketing przeżywa ostatnio bardzo dużą popularność. Wiedzą o tym zarówno twórcy, agencje oraz marki. Coraz więcej pieniędzy przeznacza się na działania z liderami opinii, dostrzega się również atut mikroinfluencerów. Coraz częściej twórcy wiążą się z markami na dłużej, dzięki czemu te mają szansę zbudować długoterminową strategię marketingową, której twórca może być istotnym filarem.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Influencerzy nie będą koncentrować się wyłącznie na współpracy z markami, będą również powoli z nimi rywalizować o klienta, wypuszczając na rynek własne produkty.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Coraz większa liczba kampanii z udziałem influencerów stwarza ryzyko przesytu. To wymusza na twórcach coraz bardziej kreatywne podejście do tematu współpracy z markami. Publikowane treści – nie tylko te reklamowe – muszą stać na najwyższym poziomie, a jego utrzymanie nie jest proste.
Wyzwaniem dla marek oraz agencji będzie zachowanie dobrych relacji z influencerami. Sposobów na to jest oczywiście wiele, od popularnych #darówlosu po szkolenia i wspólne spotkania.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Video, video, video. Nie ma co się oszukiwać, video nadal będzie jednym z najważniejszych typów contentu dla influencerów oraz marek. Nie jest to równoznaczne z końcem tradycyjnych (już) blogów: zapotrzebowanie na teksty i artykuły sponsorowane nie maleje. Niemniej jednak rynek coraz chętniej odwraca się w stronę krótkich relacji oraz transmisji live.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
W przyszłym roku influencerzy będą musieli uważać, aby w pogoni za współpracą z markami nie przypominać tablicy ogłoszeniowej. Przed brandami stoi natomiast wyzwanie, które wymusi na nich szukanie nowych osobowości, nowych twarzy lub nawet zbudowania własnego ambasadora-influencera.
————————————————-
Marta Ulman
Strategic Planner, GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2017
- Self-publishing – po Michale Szafrańskim, który zdecydował się samodzielnie wydać swoją książkę przyszła pora na Radka Kotarskiego, który nie tylko sam wydał swoją nową pozycję, ale przy okazji założył także wydawnictwo, które wspiera niezależnych autorów. Co godne pochwały i podkreślenia, każda sprzedana książka z jego wydawnictwa. Podobnie jak w przypadku „Finansowego Ninji” to jeden posiłek w akcji Pajacyk (dożywianie dzieci).
- Poważny biznes – to, co produkuje Grupa Abstra zbiera różne opinie, ale panom na pewno nie można odmówić pomysłu i wizji. W tym roku nie tylko zrezygnowali ze współpracy z siecią partnerską LifeTube i pozyskali inwestorów, którzy zainwestowali w Absta ok 2-4 mln zł, ale także ogłosili, że planują intensywną ekspansję zagraniczną.
Największa porażka 2017
- Dramaty blogerskie
- Mikroinfluencerzy – jakość produkowanych treści pozostawia wiele do życzenia, nawet przy współpracy z sieciami
- Fejkowe konta z kupowanymi fanami i boty lajkujące wszystko jak leci
Najważniejsza zmiana w 2017
Przede wszystkim coraz trudniej mówić o branży youtuberów czy blogerów, a raczej powinno się mówić o Socially Important People (SIP), czyli VIP-ach naszych czasów. Nie musisz mieć vloga czy bloga, żeby być gwiazdą internetów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Żeby była jasność: najważniejsze, nie oznacza, że najlepsze, ale ważne, bo mają wpływ na to, co się dzieje na rynku, wyznaczają nowe trendy.
Lokalnie: YouTube zlecił pierwsze w Polsce badanie dotyczące tzw. siły marek osobistych youtuberów
Lokalnie: Dee poszukuję Wojtka, czyli fake news w natarciu
Globalnie: Kendall Jenner – modelka, ale w pierwszej kolejności królowa social mediów, zdetronizowała Gisele Bundchen i została najlepiej zarabiającą modelką na świecie. Z pewnością jej popularność na Instagramie ma z tym związek.
Najciekawsze trendy w 2017
Wzrost znaczenia SIPów: do gry wchodzą influencerzy, którzy znani są z tego, że mają konto w danym kanale. W sieci coraz bardziej liczą się „ATLowi celebryci” czy osoby niewywodzące się z internetu (niekwestionowaną gwiazdą social mediów jest Robert Lewandowski)
Coraz większa profesjonalizacja branży (sama kibicuję twórcom – szczególnie piszącym – którzy chcą i są o czymś np. Styledigger, Dr Lifestyle, Michał Szafrański)
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
- Stworzenie dobrej, jakościowej kampanii z social influencerami
- Ciekawe wykorzystanie influencerów w kanałach własnych marek
Najciekawsza kampania/akcja 2017
- Nie najciekawsza, a już na pewno nie najlepsza, ale chyba jedna z najgłośniejszych akcji tego roku to Łukasz Jakóbiak i jego wizualizacja level up;
- Zazdroszczę konsekwencji i budżetów Playowi i Coca-coli. Koncept, któremu warto się przyglądać to Studio Tymbark;
- Duże brawa dla Wyborowej za akcję z Jimkiem 30/90.
Ocena obecnej kondycji branży
Zaskakująco dobra.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Jeszcze więcej video i coraz bardziej zacięta walka o budżety digitalowe między youtuberami, blogerami, a innymi influencerami obecnymi w sieci.
Życzeniowo: coraz większa jakość treści produkowanych przez influencerów dla marek.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
- Co zrobić z blogami? Użytkownicy niż czytać długie teksty, wolą oglądać video lub zdjęcia z krótkimi opisami. Wydaje mi się, że w Polsce jest coraz mniej dużych, zasięgowych, poczytnych, ale jakościowych i o czymś blogów.
- Ogarnięcie (się) – mikroinfluencerów;
- Połączenie nowych technologii i rozwiązań (np. AR) z influencer marketingiem.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
- Coraz większe znaczenie influencerów w kampaniach marek (już teraz niektóre z nich całą swoją obecność w social mediach osadzają właśnie na współpracy z influencerami);
- Rozwój i stała ekspansja live streamingu;
- Coraz większe rozwarstwienie blogo- i vlogosfery;
- Coraz silniejsza pozycja i rozwój Instagrama i twórców tam obecnych.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
- Instagram Stories, które już teraz miesięcznie używa ponad 200 milionów ludzi;
- Generację Z;
- Platformy komunikacyjne;
- Snapchata i twórców obecnych na tym kanale.
————————————————-
Lidija Vukić
Członek zarządu i Head of Talents, TalentMedia
Najważniejszy sukces 2017
Za jeden z największych sukcesów ostatnich miesięcy trzeba zdecydowanie uznać sukces Ewy Grzelakowskiej-Kostoglu, czyli Red Lipstick Monster oraz sukcesy produkcji grupy Abstra. Ewa wydała 2 książki, stała się ogromnie rozpoznawalna i osiągnęła jako pierwsza kobieta 1 mln subskrypcji na swoim kanale. Z kolei panowie z Abstra uniezależnili się od sieci partnerskiej, stając się profesjonalną firmą produkującą kontent i to z dużym sukcesem, za przykład niech posłuży serial Nieprzygotowani. Mamy też drugi „kobiecy milion” subskrypcji na kanale YouTube, który osiągnęła Zuzanna Borucka. Był to więc bardzo znaczący rok na kobiecym YouTube, ale i jasny sygnał, że treści tworzone przez kobiety swoim zasięgiem niejednokrotnie przebijają treści produkowane przez popularnych YouTuberów. Ten trend będzie się umacniał.
Największa porażka 2017
Moim zdaniem, największe porażki to bardzo duża popularność i wypromowanie się osób typu Daniel Magical. Nie jest to kierunek, w który należy iść. Budowanie popularności na agresji, wulgarności i robieniu rzeczy po prostu niebezpiecznych, nie powinno być przykładem dla młodych widzów, którzy jak wiemy, potrafią naśladować swoich idoli. Podsuwanie widzom takich pomysłów jest skrajnie nieodpowiedzialne. Na pewno w Polsce do porażki trzeba zaliczyć zamknięcie działalności Epic Makers – najstarszego MCN-u, należącego do Agory. Na świecie należy odnotować konflikt Maker Studio należącego do firmy Disney z największym YouTuberem na świecie (według subskrypcji) – PewDiePie i co za tym poszło – ogromne ograniczenie działalności Maker Studio.
Najważniejsza zmiana w 2017
Jedną z obserwowanych od dłuższego czasu zmian jest ogromna popularność krótkich form, dających poczucie uczestniczenia widza w „chwili” z influencerem – Insastories czy Musical.ly, ale i transmisji live na Facebooku i YouTube. Te ostatnie zdecydowanie zyskały w roku 2017 na popularności i uważam, że w przyszłym roku zobaczymy więcej kampanii opartych na tych formach. Za granicą sytuacja wygląda bardzo podobnie, więc jest to trend globalny.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Niestety ten rok pewnie zostanie zapamiętany przez negatywne wydarzenia jak konflikt PewDiePie z Maker Studio Disneya, a w Polsce przez zakończenie działalności sieci Epic Makers.
Najciekawsze trendy w 2017
Podobnie jak przy najważniejszych zmianach – trendy to zdecydowanie rosnące znacznie takich platform jak Musical.ly, Live.ly oraz wzrost popularność transmisji live na Facebooku i YouTube.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Przez tak ogromny wzrost popularności transmisji live, wyzwaniem będzie pewnego rodzaju „kontrola” nad treściami pokazywanymi w ten sposób, tu powrócę niestety do negatywnego przykładu i Daniela Magicala.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Moim zdaniem na wyróżnienie zasługuje zdecydowanie kampania Play — teledysk z YouTuberami, który powstał z ideą wsparcia WOŚP, genialna kampania Discovery promująca czwarty sezon Złomowisko.pl z Cyber Marianem, ŚmiechawąTV, Chwytakiem. Niesamowitym wyróżnieniem dla polskiej marki Local Heros było stworzenie kolekcji we współpracy z Chiarą Ferragni (The Blond Salad) – najsłynniejszą blogerką modową na świecie. Wyróżniłabym też kampanie AXE – „Is it ok for guys”, która swoim konceptem przypomina doskonałą kampanię marki Always- „Like a girl”.
Ocena obecnej kondycji branży
Nadal widoczny jest ogromny trend wzrostowy całej branży. Wprawdzie jesteśmy jeszcze daleko od peaku, ale branża staje się coraz bardziej dojrzała, profesjonalizuje się. Z kolei klienci mają coraz większą wiedzę i doświadczenia we współpracach z blogerami/vlogerami, a blogerzy/vlogerzy coraz częściej występują w kampaniach offline. Przykładem mogą być współprace banków z Ekskluzywnym Menelem, Martinem Stankiewiczem, Maffashion w outdoorowej kampanii Kontigo, YouTuberzy w reklamach telewizyjnych i outdoorowych Play itd. Myślę, że to też będzie trend wzrostowy, światy offline i online coraz bardziej się przenikają, a internetowe gwiazdy mają coraz większy wpływ i zasięgi, które dla klasycznych nadawców są kuszące.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Jeszcze większa profesjonalizacja kontentu i współpracy na linii marketer-influencer. Marketerzy będą też coraz większe budżety lokować na działania video branded content i z jeszcze większym rozmachem, tu polski przykład wspomnianej kampanii Złomowiska.pl z Cyber Marianem, Maffashion i Jessici Mercedes, które jako pierwsze blogerki z Polski były na backstage pokazu Victoria’s Secret w Szanghaju, JDabrowskiego, który jedzie na kameralny (dla 200 osób) koncert Eda Sheerana itd. W 2018 roku zobaczymy więcej influencerów w reklamach i programach TV, co przełoży się na zwiększenie ich rozpoznawalność wśród szerokiej publiczności. Prawdopodobnie coraz więcej dojrzałych twórców, za przykładem Ewy RLM i Abstra, uniezależni się od sieci i stanie się firmami produkującymi kontent.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Ze względu na coraz większe budżety przeznaczane na kampanie video, marketerzy zaczną wymagać i naciskać na większą oryginalność produkcji. Z pewnością wzrośnie wartości wizerunku twórców, którzy coraz częściej pełnią rolę wpływowych celebrytów. Wraz z wymogiem jeszcze większej kreatywności od twórców będzie się wymagać także pełnej profesjonalność, ponieważ jest coraz więcej influencerów i kanałów, które mają do zaoferowania markom ciekawe i angażujące treści, więc marki mają coraz większy wybór.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Zdecydowanie uważam, że streaming i transmisje live dalej będą się rozwijały, a to otworzy nowe pole do proponowania markom kreatywnych, oryginalnych treści. Drugim, mocnym trendem będzie dalszy wzrost platform dla młodzieży jak Live.ly i Musical.ly. Będziemy mogli zaobserwować także rosnącą obecność gwiazd internetowych w działaniach offline, w TV czy outdoorze.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Wieloplatformowe działania firm i dużych graczy, którzy wchodzą w branżę jak np. TVN i przejęcie sieci Gamellon, wymusi profesjonalizację treści i jakości materiałów. W takich okolicznościach wyzwaniem będzie tworzenie profesjonalnych treści, ale z zachowaniem istoty i wyczucia platformy, na jakiej dana treść będzie publikowana, tak aby nie stracić nic z autentyczności i szczerości w przekazie, szczególnie w przypadku treści tworzonych na YouTube.
————————————————-
Grzegoz Paliś
Influencer Manager, INSIGNIA
Najważniejszy sukces 2017
To, że marketingowcy przestali już bać się influencerów nie jest niczym nowym. Warto jednego zwrócić uwagę na klientów, a właściwie branże, które zaczęły się w takie współprace angażować. Do tej pory była to przede wszystkim moda, kosmetyki, FMCG czy nowe technologie. Obecnie do influencer marketingu powoli przekonują się przedsiębiorstwa, które na pierwszy rzut oka nic wspólnego z blogosferą nie mają. Najlepszym przykładem jest, chociażby ostatnia kampania Ceramiki Paradyż #wStyluParadyż. Kto jeszcze kilka lat temu przypuszczał, że producent płytek ceramicznych będzie chciał skorzystać z pomocy influencerów? A jednak. Rosnące budżety przeznaczane na influencer marketing to również niewątpliwy sukces roku 2017.
Największa porażka 2017
W branży wyraźnie widać dominację kilku nazwisk, które możemy już właściwie nazwać markami. To one skupiają na sobie większość zainteresowania – nie tylko mediów tradycyjnych, ale także reklamodawców. Skoncentrowana uwaga nie jest jeszcze niczym złym, ale nadmierna eksploatacja zaledwie kilku influencerów już tak. Ma to swoje konsekwencje. Wszyscy znamy przypadki, gdy na Instagramie influencera, w krótkim czasie pojawiają się zdjęcia marek bezpośrednio ze sobą konkurujących. Jedni zapytają: gdzie więc jest ta moralność i odpowiedzialność influencera, który reklamuje miód, mydło i powidło? Ja natomiast pytam: gdzie głowa na karku marketingowca, który proponuje współpracę danej osobie, nie sprawdzając, czy kilka dni wcześniej nie reklamowała konkurencji?
Dzisiaj większość użytkowników Internetu jest świadomych tego, że influencerzy nie żywią się manną z nieba, a prowadzenie bloga jest ich regularną, czasem całkiem nieźle płatną pracą. Pamiętajmy o tym i zwracajmy uwagę na eksploatację danego influencera przez marki, zwłaszcza konkurencję. Zastanówmy się, czy przypadkiem nasz produkt nie zginie w gąszczu wszechobecnej reklamy w jego mediach.
Najważniejsza zmiana w 2017
Influencerzy wychodzą z Internetu. Najbardziej medialne osoby zaczynają współpracę z telewizją i całkiem nieźle się w niej odnajdują. Karol Paciorek rozpoczyna współpracę z TVN jako prowadzący program „Europa na Weekend”. Macademian Girl, po udanym debiucie telewizyjnym, otrzymała nawet swój program w telewizji Lifetime „Królowe Second Handów”, którego format został uszyty specjalnie na nią.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
SeeBloggers. To zdecydowanie największa impreza przeznaczona dla influencerów, ale także marketerów zainteresowanych tą tematyką. Tegoroczne wydarzenie było na naprawdę wysokim poziomie – zarówno organizacyjnym, jak i merytorycznym. Koniecznie wybierzcie się w przyszłym roku na wakacje do Gdyni i weźcie udział w tym evencie.
Najciekawsze trendy w 2017
Wielu influencerów o dużym stażu w branży mówi wprost, że czasem o przyjęciu konkretnego zlecenia nie decyduje już budżet czy prestiż marki, ale szansa na długofalową współpracę i regularne działania z marką. Blogerzy się stabilizują, a do takiej stabilizacji potrzebują zaufanych partnerów – marek, które rozumieją, jakie korzyści taka długofalowa współpraca może im przynieść. Miło patrzy się na marki, które zaufały influencerom o małych zasięgach, ale dużym potencjale. Okazuje się bowiem, że taki potencjał odpowiednio wykorzystany i poprowadzony może spowodować powstanie wiarygodnego i skutecznego ambasadora marki.
Influencerzy sami wydają swoje książki. Zaczęło się od Michała Szafrańskiego, a jeszcze wcześniej od Kominka. Bank rozbił jednak w tym roku Radosław Kotarski, który nie tylko wydał swoją książkę, ale posunął się krok dalej, zakładając własne wydawnictwo. Oprócz jego najnowszej pozycji „Włam się do Mózgu”, można w nim także nabyć pozycje innych popularnych twórców internetowych, Ewy Grzelakowskiej – Kostoglu (Red Lipstick Monster) oraz Arleny Witt (Po Cudzemu).
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Nadchodzi, a może już nadeszła, fala influencerów (Instagramerów) o niebywale dużych zasięgach na Instagramie, którzy wyrastają niczym grzyby po deszczu. Wysoka liczba obserwujących i stosunkowo niskie wymagania finansowe? Warto dokładniej sprawdzić taką osobę i poza interakcjami pod konkretnym postami zerknąć w obserwujących. Weryfikacja podrabianych influencerów będzie zdecydowanie jednym z ważniejszych wyzwań branży w nadchodzącym roku.
Kilka miesięcy temu zawrzało, ponieważ Instagram zadeklarował, że w niedalekiej przyszłości wszystkie posty na Instagramie powstałe we współpracy z markami będą odpowiednio oznakowane. Ma to na celu niewprowadzanie odbiorców w błąd i widoczne oznaczanie reklamy natywnej. Znowu pojawią się więc pytania: Oznaczać czy nie oznaczać? Subtelna reklama czy nachalny product placement? Wydawałby się, że są to pytania retoryczne, a jednak patrząc na niektóre realizacje, trudno nie powiedzieć, że mogą to być wyzwania nadchodzącego roku.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Wiele marek w tym roku zdecydowało się na działania z influencerami opartymi na zasadzie: „Weźmy influencera do kampanii, nie ważne, co będzie w niej robić, ale ważne, żeby był, bo taki jest teraz trend”.
Wyłuskałem jednak kilka przykładów współprac, które zwróciły moją uwagę ze względu na trzy zmienne: efektowność, efektywność, przesłanie.
Efektowność: Jemerced & Adidas Jessica Mercedes Kirschner została tegoroczną dyrektorką kreatywną treningów Adidasa #HereToCreate, co wiązało się z organizacją 7 treningów dla kobiet w 7 wyjątkowych lokalizacjach. Jessica relacjonowała wszystkie treningi w swoich social media, równie aktywie w nich uczestnicząc, co zapraszając do udziału swoich obserwatorów. Zajęcia odbyły się między innymi na podziemnym parkingu, na deskach surfingowych, na basenie czy w ogrodzie botanicznym. Wszystkie lokalizacje zostały perfekcyjnie wystylizowane i techniczne przygotowane do treningów.
Efektywność: Deynn & JOY Marita Surma pojawiła się na czerwcowej okładce Joya. W związku z tym blogerka zorganizował konkurs okładowy dla swoich czytelników. Osoba, która zrobiła sobie zdjęcie z okładką Joy i opublikowała je na swoich social mediach, miała okazję spędzić jeden dzień ze swoją idolką. Spowodowało to lawinowy wzrost sprzedaży. Połowa nakładu Joy’a wyprzedała się po 5 dniach, co spowodowało, że w 11-letniej historii pisma wydawnictwo po raz pierwszy zdecydowało się na jego dodruk.
Przesłanie: Cykl „Zawodowe Dziewczyny” na blogu Joanny Glogazy. Asia, znana w sieci jako Style Digger, od kilku miesięcy prowadzi inspirujący cykl wywiadów z niezwykłymi kobietami. Do tej pory mogliśmy poznać historie: projektantki odzieży, nauczycielki jogi, psychoterapeutki czy dziennikarki radiowej. Historie momentami poruszają, szokują, ale przede wszystkim są cennym źródłem informacji o tym, jak dany zawód wygląda od kulis.
Ocena obecnej kondycji branży
Kondycja branży blogerów, vlogerów, influencerów ma się nadal dobrze i nie przypuszczam, żeby ta sytuacja miała się zmienić. Influencerzy wkraczają do coraz to nowszych branż, wzrastają budżety przeznaczane są na współpracę z nimi, tworzą się agencja, osobne stanowiska pracy, które specjalizują się w ich obsłudze. Prywatnie, życzyłbym sobie delikatnego liftingu i odświeżania – pojawienia się nowych twarzy, twórczych osób, które zatrząsną tą branżą w posadach.
Jakie zmiany czekają nas w 2018?
Oznaczone posty sponsorowane na Instagramie: patrząc na amerykańskich influencerów, praktyka ta jest już niemal na porządku dziennym. W Polsce nadal są to działania sporadyczne. Myślę, że najbliższy rok będzie rokiem upowszechnienia się tego narzędzia.
Spadek zasięgów na Facebooku: Pod koniec listopada pojawiał się sensacyjna informacja, że organiczne zasięgi na Facebooku już wkrótce będą spadać… do zera. Szczerze wierzę, że taka sytuacja może mieć miejsce. Czy powstanie medium alternatywne do Facebooka? Może kiedyś, ale raczej nie w najbliższym roku, będziemy musieli raczej pogodzić się z dodatkowymi nakładami finansowymi na promocję na Facebooku.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018?
Jesteśmy obecnie w takim momencie, kiedy bycie blogerem, influencerem stało bardzo popularne. Dzisiaj, nie trzeba już przecież nawet uczyć się obsługi blogspota i zakładać własnej strony. Wystarczy mieć konto na Instagramie i publikować. Mam wrażenie, że bardzo wielu osobom taki styl życia oraz pracy bardzo się spodobały. I nie ma w tym nic złego. Pamiętajmy jednak, że praca nad blogiem jest żmudna, czasochłonna i wymagająca. To nie jest krótkoterminowa inwestycja z pewnym zyskiem, a raczej lokata z niewielkim oprocentowaniem. Oczywiście powinniśmy zwracać uwagę na nowe twarze pojawiające się na rynku, ale należy robić to z pewną dozą ograniczonego zaufania.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018?
Nie będąc wyrocznią trudno mi cokolwiek wieszczyć w tak zmiennym, zróżnicowanym i zmieniającym się środowisku. Jednego jestem pewien – będzie się wiele działo.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018?
Sprawdzajmy influencerów, kierujemy się miarodajnymi oraz racjonalnymi wskaźnikami, zanim zdecydujemy się na współpracę. Analizujmy, analizujmy i jeszcze raz analizujmy. Czasem kilka dodatkowych godzin poświęconych na dokładny research może zdziałać cuda w kampanii. Pamiętajmy także, że nie zawsze zasięg w przypadku wyboru influencera do kampanii zasięg jest najważniejszy. Czasem znacznie słabszy zasięgowo influencer, ale lepiej dopasowany, może zdziałać cuda.
źródła:
socialpress.pl/2017/08/jak-rozwija-sie-influencer-marketing-i-przeznaczane-na-niego-budzety/
wirtualnemedia.pl/artykul/blogerka-deynn-hitem-miesiecznika-joy-w-kilka-dni-sprzedano-polowe-nakladu-bedzie-dodruk
wirtualnemedia.pl/artykul/macademian-girl-krolowe-second-handow-lifetime
antyweb.pl/radek-kotarski-ksiazka-wydawnictwo-sukces/