Najważniejsze wydarzenie dla Państwa marki w 2016 roku
Dla nas największym wydarzeniem był rebranding autorskich salonów na terenie całej Europy. Do tej pory wprowadziliśmy zmiany w 100 polskich punktach sprzedaży i kontynuujemy rebranding również na innych rynkach, m.in. we Francji i Włoszech. Rebranding jest efektem naszej nowej strategii, która zakłada znacznie więcej designu i technologii również w obsłudze klienta.
Najważniejszy sukces dla Państwa marki w 2016 roku
Dla mnie największym sukcesem było wprowadzenie na rynek naszego najnowszego okna PIXEL, które zapewnia 22% więcej światła naturalnego w pomieszczeniu oraz jego wyjątkowa premiera. Technologia, design i światło były motywami przewodnimi spektakularnego eventu, który zaprezentowany został w postaci mappingu 360 stopni w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Pokazaliśmy na nim okno w artystycznej i lekkiej formie, dlatego jednym z prelegentów był znany malarz Jacek Sroka, który opowiadał o świetle i jego roli w sztuce. W wydarzeniu wzięło udział ponad 150 dziennikarzy z Polski, Francji, Niemiec i Włoch, blogerów, architektów i potencjalnych klientów. Premiera okna została bardzo pozytywnie odebrana, a sam produkt stał się hitem sprzedażowym szczególnie na rynku włoskim, gdzie po sześciu miesiącach stał się najchętniej kupowanym produktem z naszej oferty.
Zobacz również
Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa marki w 2016 roku
Zdecydowanie wejście na rynek szwedzki i dostosowanie komunikacji do tego rynku, na którym okna PVC są praktycznie nieznane, a ich sprzedaż sięga kilku procent.
Drugim równie ważnym wyzwaniem w 2016 roku było dostarczenie klientowi, który kupuje okna raz, maksymalnie dwa razy w życiu, ciekawego komunikatu w odpowiednim dla niego momencie.
W branży okołobudowlanej brakuje dobrych doświadczeń i ciekawej komunikacji marketingowej. Do tej pory okno traktowane było jako materiał budowlany, obok cegieł, gwoździ, tynku i wylewek. Dlatego też firmy okienne nie przywiązywały większej wagi do komunikacji, a duża większość wręcz nie prowadziła żadnych działań w tym zakresie. Mam wrażenie, że producenci okien nie bardzo mają pomysł/, jak pokazać swoje produkty, by stały się atrakcyjne dla klientów. Komunikacja skupiała się na technikaliach, współczynnikach i eksperckości. To wszystko sprawia, że klient nie rozumie przekazów, a oferta producentów nie wyróżniała się na tle licznej konkurencji. Dlatego w Oknoplast od dawna staramy się iść własną drogą w tej dziedzinie. Zburzyliśmy trudną i niezrozumiałą komunikację z klientem, a w zamian posługujemy się czytelnym i zrozumiałym przekazem. W ten sposób mówimy tym samym językiem co klient i dostarczamy mu rzeczywiste rozwiązania jego problemów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najciekawsze trendy dla Państwa marki w 2016 roku
Dostarczanie właściwych treści klientowi już nie tylko w realnym czasie („real time”), ale przede wszystkim w odpowiednim momencie („right time”).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?
Współpracujemy z kilkoma niezależnymi agencjami reklamowymi i PR na rynkach zagranicznych, na których jesteśmy i mogę powiedzieć, że nasze polskie agencje są na bardzo dobrym poziomie. Są dynamiczne i kreatywne, nastawione na potrzeby klienta, potrafią wykorzystać nowe narzędzia, co szczerze mówiąc nie jest już z tak oczywiste w przypadku zagranicznych agencji. We Francji czy we Włoszech nadal przeważają tradycyjne media i komunikaty. Oczywiście globalne firmy narzucają standardy w komunikacji, ale z mojej perspektywy polska branża marketingowa nie ma się czego wstydzić, bo jest bardzo innowacyjna i naprawdę na porównywalnym poziomie.
Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2017 rok?
Chcemy się skupić na wzmocnieniu strategii i budowaniu relacji z klientem ostatecznym OKNOPLAST na obecnych rynkach, a także na budowie spójnego wizerunku marki w ujęciu globalnym.
Jakie wyzwania czekają Państwa w 2017 roku?
Przede wszystkim dużym wyzwaniem, głównie organizacyjnym będzie budowa sieci sprzedaży salonów premium na wszystkich rynkach. Jego celem jest stworzenie grupy Partnerów i salonów, którzy przestrzegają standardów marki OKNOPLAST: są spójne wizualnie, a obsługa klienta jest na najwyższym poziomie.
Drugim wyzwaniem będzie nadążanie za bardzo dynamicznie zmieniającymi się oczekiwaniami klientów co do komunikatów, narzędzi oraz produktów, które odpowiadają na ich potrzeby. Dlatego cały czas nie tylko kreujemy trendy w branży, ale również wychodzimy naprzeciw naszym klientom.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 roku?
Jak przewidują eksperci, w 2017 roku Internet stanie się największym medium na 1/3 globalnego rynku reklamowego. W związku z tym myślę, że można się spodziewać dalszego rozwoju narzędzi, które umożliwiają bezpośredni kontakt z klientem w każdym miejscu, w którym przebywa i w każdym czasie, kiedy ma ochotę na styczność z marką. To już nie tylko kanały social media, ale różnego rodzaju live chat, komunikatory, dzięki którym klient otrzyma natychmiastową reakcję na swoje zapytanie.
W związku z tym, że Polacy nie lubią reklam (stąd tak ogromna popularność AdBlocka), uważam, że utrzyma się trend, w którym kontakt marki z klientem jest subtelniejszy za pomocą m.in. reklamy natywnej – bezinwazyjnej, wkomponowanej w interesującą dla klienta treść (np. tekstów poradnikowych). Tradycyjna, krzycząca reklama już od kilku lat się nie sprawdza, a w przyszłym roku będzie coraz bardziej wypierana nie tylko przez reklamę natywną, ale również przez influencer marketing. Tym bardziej, że decyzje zakupowe zaczyna podejmować pokolenie liczące się z opiniami swoich idoli z blogosfery i vlogosfery.
Na pewno będzie to również rok większego wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości, która do tej pory pozostawała niszowa ze względu na brak odpowiednich narzędzi, pomysłu oraz wysokich kosztów. W 2016 roku aplikacja Pokemon GO pokazała, że rynek zaczyna powoli być gotowy na tę nową płaszczyznę interakcji z klientem. W 2017 roku będziemy obserwować także dalszy wzrost popularności video online. Natomiast uważam, że wraz z coraz większą liczbą materiałów filmowych w Internecie, wzrośnie również selektywność i wymagania odbiorców co do jakości i przydatności tych materiałów.
Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2017 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?
Planujemy wprowadzić zmiany zgodnie z naszą strategią marketingową – na pewno ograniczymy wydatki na prasę drukowaną, natomiast podniesiemy wydatki na Internet w związku ze zmieniającymi się światowymi trendami w marketingu.