NowyMarketing prognozuje rok 2017: Siemens

NowyMarketing prognozuje rok 2017: Siemens
O podsumowanie roku 2016 i prognozy na 2017 poprosiliśmy kilka dużych marek. Na nasze pytania odpowiedział również Cezary Mychlewicz, Dyrektor ds. Marketingu branż przemysłowych w firmie Siemens.
O autorze
4 min czytania 2017-01-19

Najważniejsze wydarzenie dla Państwa w 2016 roku

2016 rok był bardzo intensywny i bogaty w wydarzenia, dlatego wspomnę tylko o niektórych, najważniejszych z punktu widzenia klientów oraz firmy. Nasze działania komunikacyjne nastawione były na popularyzację tematyki Smart Industry oraz promowanie koncepcji industry 4.0. w kraju. Warto także wspomnieć o tym, że w 2016 obchodziliśmy 25 lecie firmy Siemens w Polsce i z tego powodu był to także rok dla nas szczególny.

Najważniejszy sukces dla Państwa w 2016 roku

Wiele tematów dotyczących przemysłu, które poruszamy w debacie publicznej zaczyna docierać do właściwej grupy odbiorców. Industry 4.0. staje się powoli pojęciem coraz powszechniej znanym, zwłaszcza w środowisku menedżerów i osób odpowiedzialnych za rozwój przedsiębiorstw przemysłowych. Aktywny udział w debacie publicznej zaznaczył m.in. dyrektor branż przemysłowych w Siemens – pan Tomasz Haiduk, członek Zespołu ds. Transformacji Przemysłowej przy Ministerstwie Rozwoju.

Najtrudniejsze wyzwanie dla Państwa w 2016 roku

Na pewno nie jest łatwo dotrzeć z trudnym przekazem do odbiorców. Tematy bardzo techniczne, takie jak Czwarta Rewolucja Przemysłowa, powinny być omawiane w sposób łatwy do przyswojenia, czemu nie zawsze łatwo sprostać. Skomplikowane terminy koniecznie należy ilustrować oddziałującymi na wyobraźnię przykładami. Pojęcie Internet Rzeczy (Internet of Things) zapewne większości odbiorców nie powie zbyt wiele. Ale można opowiedzieć o możliwościach inteligentnej lodówki, która potrafi komunikować się ze światem i zamawiać produkty przez Internet, co będzie dla odbiorcy dużo bardziej zrozumiałe.

Równie trudno jest dotrzeć do menedżerów i kadry kierowniczej podejmującej decyzje strategiczne w przedsiębiorstwach. Czasy rewolucji przemysłowej wymagają nowego, rewolucyjnego myślenia o zarządzaniu. Wielu osobom o konserwatywnych poglądach dotyczących zarządzania finansami w firmie niełatwo przychodzi pogodzenie się ze zmianą imperatywu księgowości dotychczas nakazującego czekanie z modernizacją parku maszynowego i linii technologicznych aż do zakończenia okresu amortyzacji. W czasach Czwartej Rewolucji Przemysłowej zasada ta przestaje obowiązywać, bo koniecznym stało się szybsze reagowanie na zmiany w otoczeniu. Aby być o krok przed konkurencją i nie przegrać gry rynkowej trzeba odrzucić dotychczasowe poglądy finansowe i otworzyć się na podejście zgodne z filozofią Industry 4.0. Przykłady firm takich jak Uber, która zrewolucjonizowała rynek usług przewozowych, czy Alibaba, która odniosła szybki sukces na rynku handlu detalicznego pokazują, w jak dynamicznych czasach żyjemy. Najlepiej ilustruje to scena z klasyki literatury, książki Lewisa Carrolla „Alicja w Krainie Czarów. Po drugiej Stronie Lustra”. W powieści tej Czerwona Królowa szachów staje do zawodów biegowych z tytułową bohaterką. Alicja jednak szybko spostrzega, że pomimo, że obydwie zawodniczki energicznie przebierają nogami – stoją w miejscu. Wówczas Czerwona Królowa tłumaczy Alicji, że tutaj, aby utrzymać się w tym samym miejscu, trzeba biec dwa razy szybciej i te słowa stanowią najlepszy opis sytuacji, w jakiej znalazł się przemysł na początku 21. wieku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najciekawsze trendy dla Państwa w 2016 roku

Na pewno godnym odnotowania, ciekawym trendem jest wyższa, choć zaznaczę, że nadal niewystarczająca, skłonność do inwestowania firm w szkolenie pracowników. Kultura oparta na wiedzy i gospodarka oparta na wiedzy stały się odpowiedzią na potrzeby rynku. Konieczność posługiwania się nowatorskimi technologiami wiąże się z pozyskiwaniem wymaganych kompetencji przez pracowników. Inżynier 4.0 musi być osobą otwartą na innowację, nie tylko w obszarze swojej specjalizacji. Kluczową kompetencją jest otwartość, również w obszarze współpracy międzyludzkiej.

Jak oceniają Państwo obecną kondycję branży marketingowej w Polsce?

Branża jest w trudnym momencie – media tradycyjne ustępują miejsca Internetowi, prasa powoli zaczyna mieć znaczenie wyłącznie w kategoriach prestiżu. Prognozuję, że ten trend utrzyma się, a nawet rozwinie w kierunku zastępowalności telewizji i radia, dążąc do pełnej dominacji Internetu. Na tym polu również jesteśmy świadkami rewolucji – ci, którzy nie przewidzą potrzeb konsumentów, nie utrzymają się na rynku – otwartość, elastyczność i wyprzedzanie trendów to konieczność, szczególnie w tak dynamicznym biznesie. Przykładem dobrych praktyk jest połączenie wp.pl i money.pl czy telewizja dziennika Rzeczpospolita. Z zainteresowaniem śledzę oczywiście kampanie marek również w segmencie B2C. Osobiście jestem fanem wszystkich działań, które w czasie rzeczywistym reagują na wydarzenia, również te trudne, jak np. Browar Namysłów, który dziękował strażakom za pomoc w gaszeniu pożaru w Braniewie. Świetnym tegorocznym przykładem, co prawda zagranicznym, jest też interdyscyplinarna kampania piwa Old Irish – ambient, storytelling i nowoczesne technologie w wydaniu VR. Człowiek od razu miał ochotę uruchomić przeglądarkę i zakupić bilet do Irlandii.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie macie Państwo najważniejsze plany na 2017 rok?

Jak co roku będziemy obecni na Międzynarodowych Targach Innowacyjnych Technologii Przemysłowych w Hanowerze, czyli Hannover Messe. W ubiegłym roku Siemens gościł u siebie na stoisku kanclerz Niemiec Angelę Merkel, a w tym roku liczymy na znaczącą obecność polskiej delegacji. W 2016 wiceminister rozwoju Paweł Chorąży podpisał Memorandum „Polska Krajem Partnerskim Hannover Messe 2017”, dlatego należy oczekiwać, że Polska będzie licznie reprezentowana podczas tego wydarzenia nie tylko ze strony przedsiębiorstw, ale także przez delegacje rządową oraz izby gospodarcze.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie wyzwania czekają Państwa w 2017 roku?

Ze względu na zmianę pokoleniową niezwykle ważne jest dla nas dotarcie do młodych inżynierów. Dodatkowo, z powodów głównie demograficznych rynek pracy zmienia się i staje się coraz bardziej wymagający dla pracodawcy. Firmy, które będą potrafiły dotrzeć do ludzi młodych, czasami jeszcze kształcących się lub dopiero wkraczających na rynek pracy, które skutecznie zainteresują ich swoją technologią, pokażą narzędzia i ułatwią pozyskiwanie kompetencji w ich zakresie, zyskają większy wpływ na późniejsze wybory dokonywane przez nich już w trakcie kariery zawodowej.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 roku?

W ramach prowadzonych działań marketingowych należy spodziewać się kontynuacji dotychczasowych trendów i nastawienia na komunikację w Internecie. Na pewno coraz więcej działań kierowanych będzie przez sieciowe kanały komunikacji, ale innowacją może okazać się także nowy sposób przekazywania informacji, przeznaczony wyłącznie dla inżynierów. Być może zaowocuje to innowacyjnymi sposobami komunikacji w ramach serwisów społecznościowych, bardziej hermetycznymi, dedykowanymi dla ściśle określonych grup użytkowników. Kto wie, czy już nie nadszedł czas na „nowego Facebooka” lub podobną mu platformę. Być może powstanie „Snapchat dla inżynierów”?

Czy planują Państwo istotne zmiany w strukturze budżetu na 2017 r.? Czy któreś kanały znacząco stracą lub zyskają na znaczeniu?

W 2017 roku, oprócz działań PR i marketingu bezpośredniego skierowanego do klienta końcowego, silnie postawimy na budowanie relacji z kanałem dystrybucji. Także struktura budżetowa w tym roku będzie opierała się nie na dwóch, ale na tych trzech filarach.

Pozostałe podsumowania roku 2016 przeczytacie tu >