fot. Startup Stock Photos
W zależności od celów kampanii świadomość Twojej marki lub sprzedaż produktu czy usługi wzrośnie.
Zobacz również
Jedna z kluczowych kwestii to dobór odpowiednich nośników reklamowych do kampanii. Jeśli tylko możesz, zrób inspekcję wybranych przez Ciebie lokalizacji. Zadaj sobie trud, aby sprawdzić wszystkie wybrane do kampanii tablice reklamowe. Jeśli nie jesteś w stanie sprawdzić wszystkich, poproś o pomoc swoich przedstawicieli regionalnych lub sprawdź wyrywkowo lokalizacje na danym obszarze.
Możesz posłużyć się narzędziem Street View na mapie Google, aby obejrzeć lokalizacje pod różnymi kątami i przekonać się, czy karty lokalizacji przekazane przez firmę outdoorową, zawierają rzetelne informacje. Pamiętaj, że w reklamie zewnętrznej, podobnie jak w nieruchomościach najważniejsze są trzy rzeczy – lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Nie każda firma reklamy zewnętrznej aktualizuje swoje karty lokalizacji, a rzetelność i aktualność niektórych informacji jest daleka od stanu faktycznego.
Liczy się nie tylko sama tablica reklamowa, jej estetyka, widoczność, niezakłócona niczym ekspozycja oraz to, jak długo jest w zasięgu wzroku mijającego ją obserwatora, ale także jej otoczenie. Ważne, aby zwrócić uwagę na zieleń – gdy nie ma liści na drzewach, niektóre tablice reklamowe mogą być całkiem nieźle widoczne, ale gdy drzewa się zazielenią a gałęzie urosną – nikt nie zobaczy Twojego logo.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Mając do wyboru oferty kilku firm, warto zapytać konsultanta o jakość i legalność poszczególnych nośników.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Czy tablice są na bieżąco monitorowane i remontowane?
- Czy lampy w oświetleniu są wymieniane regularnie i kompleksowo ( jeśli wymieniana jest jedna z kilku lamp, światło będzie padało na plakat z różnym natężeniem a to wpływa na kolor i efekt)
- Sprawdź, czy nośniki nie budzą zastrzeżeń administracyjnych – warto wiedzieć, czy firma outdoorowa, z którą chcesz rozpocząć współpracę, postępuje zgodnie z zasadami fair play.
Pomyśl o tych wszystkich tablicach reklamowych, które mijasz i nawet ich nie zauważasz … Pamiętaj, że reklama zewnętrzna to medium wizualne. Z reguły obserwator ma nie więcej niż 5-7 sekund na to, aby dostrzec i zrozumieć Twój komunikat. Dlatego powinien być krótki i zawierać nie więcej niż siedem słów. Ważne, jakiej czcionki użyjesz – od tego zależy, czy ludzie będą w stanie z większej odległości przeczytać Twoje przesłanie. Równie istotne jest, jakiego tła użyjesz – jeśli plakat będzie miał białe tło, a za nim będą zaśnieżone pola, to Twoja reklama będzie jak kameleon ukryty w dżungli. Dobrym sprawdzianem dla Twojej kreacji jest wydrukowanie projektu na kartce A4, powieszenie jej na ścianie i zobaczenie z odległości paru metrów, na ile Twój projekt jest czytelny.
To, co może wzmocnić oddziaływanie Twojej reklamy (jak pokazują badania nawet dwukrotnie zwiększyć siłę jej oddziaływania) to elementy wystające poza obrys planszy reklamowej. Nie wahaj się ich użyć! Zapytaj firmę reklamy zewnętrznej, jakie inne niestandardowe zabiegi zwiększające efektywność Twojej kampanii może Ci zaproponować.
Tworząc kreację na outdoor idealnie by było, aby Twój komunikat był powiązany kontekstowo z tym, co jest wokół billboardu, aby wręcz komentował otoczenie. Kampanie tego typu najbardziej działają na wyobraźnię odbiorcy. Są lepiej zapamiętywane. Kontekst zwiększa oddziaływanie komunikatu.
Dni, kiedy na plakacie umieszczało się adres, numery telefonów, faxów odeszły w niepamięć. W czasach, gdy dysponujemy osobistymi urządzeniami stale podłączonymi do internetu, Twoi potencjalni klienci znajdą Cię bez trudu, o ile tylko przyciągniesz ich uwagę niebanalną, intrygującą kreacją i odpowiednio sformułowanym hasłem. Pamiętaj, że dzisiaj ludzie nie „tracą na wadze” tylko „zyskują pewność siebie” lub „energię”.
Nie wahaj się pokazać swojemu konsultantowi z firmy outdoorowej projekt kampanii już na bardzo wstępnym etapie rozmów. To może pomóc w doborze nośników reklamowych. Łatwiej będzie dobrać lokalizacje tak, aby kontekst w jakim reklama się pojawi, działał na korzyść wzmocnienia przekazu. Skorzystaj z doświadczenia ekspertów od outdooru, którzy mogą doradzić Ci ewentualne zmiany w projekcie, działające na korzyść i lepszy efekt kampanii.
Planując kampanię, pytaj o liczby – jaki jest średni ruch dobowy na odcinku drogi przy wybranym przez Ciebie billboardzie? Staraj się pozyskać dane, dotyczące potencjalnej widowni.
Najbardziej efektywne kosztowo jest wynajmowanie tablic reklamowych na dłuższe okresy czasu, np. na 6-12 miesięcy. Możesz wtedy wybrać najlepsze nośniki i zarezerwować je dla swoich potrzeb. Jeśli zależy Ci na większym zasięgu kampanii, rozważ wykorzystanie programu rotacyjnego – wydrukuj plakaty na winylu PVC lub winylu ekologicznym i zmieniaj miejsca ekspozycji co parę tygodni. Ze zrozumieniem podejdź do prośby o zgodę na krótką przerwę w ekspozycji. To się może zdarzyć w przypadku dłuższych kampanii – każdy nośnik czasem potrzebuje rewitalizacji…
Negocjując cenę z firmą reklamy zewnętrznej pamiętaj, że koszt wynajmu tablicy nie może zejść poniżej pewnej granicy opłacalności, zwłaszcza jeśli zależy Ci na profesjonalnej obsłudze i najwyższej jakości. Negocjacje to nie tylko walka o najniższą cenę najmu. Można też wziąć pod uwagę takie elementy jak obniżenie kosztów przeklejek, produkcja wliczona w cenę najmu, dodatkowe tablice gratisowe dobierane na ostatnią chwilę przed kampanią, parę dodatkowych tygodni ekspozycji na koniec kontraktu – jeśli jest to ekspozycja długoterminowa.
Jeśli masz bardzo ograniczony budżet, możesz spróbować wynegocjować program rotacyjny na nośnikach, które w danym miesiącu są wolne – Twoje plakaty będą prezentowane na tablicach wybranych z puli dostępnych w danym miesiącu. Nie będzie wielkiego wyboru co do miejsc ekspozycji, ale jeśli pula udostępnianych nośników będzie odpowiednia, to zasięg kampanii może być spory. Taki plan jest dobrym rozwiązaniem, jeśli ściśle określona lokalizacja kampanii nie ma kluczowego znaczenia.
Pomyśl, do kogo chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem. Jaka jest Twoja grupa docelowa? Jak ci właśnie ludzie spędzają czas? Dobieraj nośniki reklamowe pod tym kątem. I przede wszystkim zbuduj prawdziwie partnerską relację z konsultantem z firmy outdoorowej, z którym pracujesz. Relację opartą na zaufaniu, dobrej komunikacji, przekazywaniu informacji zwrotnych.
Pamiętaj, że po drugiej stronie masz sojusznika, któremu bardzo zależy na Twoim sukcesie.
Michał Ciundziewicki
Prezes zarządu, założyciel i współwłaściciel Jet Line, firmy OOH, która w ciągu 20 lat istnienia zrealizowała i/lub wyprodukowała kilka tysięcy kampanii outdoorowych.