To właśnie ten zwyczaj sprawia, że jednych opanowuje gorączka zakupów, a innych… gorączka sprzedaży.
Rozwój ery digital dał przedsiębiorcom ważny kanał dystrybucji, komunikacji i obsługi klienta. Zakupy w Internecie są już czymś oczywistym, a cała branża e-commerce to rozwinięty obszar sprzedaży i marketingu. Jak przygotować się na przedświąteczną gorączkę w internecie?
Zobacz również
Marketing, świetne kreacje, kampanie na online w tym na Facebooku oraz Google – to wszystko jest ważne i składa się na sukces sprzedażowy tego okresu. W erze digital i wdrażania coraz to nowszych technologii często zapomina się o podstawach funkcjonowania takiego biznesu. Warto o nich na początku przypomnieć, bo są one nie mniej ważne od zaawansowanych systemów pozwalających precyzyjnie docierać do konsumentów.
1. Magazyn – pełen towarów i rąk do pracy
Przygotowując się do okresu przedświątecznego, każdy e-commerce musi wziąć pod uwagę nie tylko działania promocyjne i wpasowanie się w podaż reklamy np. na Facebooku, ale też bardziej przyziemne rzeczy. Weź pod uwagę, że przez najbliższe kilka tygodni będziesz potrzebować więcej towaru, by nie odesłać klientów z kwitkiem, więcej osób do wsparcia klientów, czy więcej rąk do pakowania towaru. Zignorowanie tego może prowadzić do opóźnień w dostawie, a w konsekwencji do utraty klientów.
2. Finalizacja sprzedaży nie jest końcem kontaktu z Klientem
Weź pod uwagę cały lejek sprzedaży. I pamiętaj, że sprzedaż nie jest końcem relacji z klientem.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
3. Nie musisz od razu skupiać się na konwersji
Na etapie akwizycji najlepiej sprawdzą się kampanie niekoniecznie skierowane na konwersje – jako cel możesz wybrać dodanie do koszyka lub nawet przejście na stronę z reklamy na Facebooku. Korzystaj z nich wtedy, gdy jest mała konkurencja na platformie (jeszcze przed najgorętszym okresem świątecznym) – zbudowane grupy odbiorców będziesz mógł wykorzystać do remarketingu później.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
4. Czas ma znaczenie – pamiętaj o datach
Kluczowe terminy dla prowadzenia kampanii:
a. Listopad – w tym okresie przesuwaj już środek ciężkości z kampanii zasięgowych na kampanie nakierowane na konwersje. Zwiększająca się konkurencja sprawia, że wskaźniki zasięgowe (CPM, CPC) się zwiększają, ale są one rekompensowane przez większe zainteresowanie zakupami – zwiększa się współczynnik konwersji, a CPA ostatecznie spada.
b. 24–28 listopada – Facebook spodziewa się wtedy globalnie największego współczynnika konwersji – mimo dużej konkurencji, ceny sprzedaży powinny pozostać na niskim poziomie.
c. 24 listopada – Czarny Piątek – tego dnia globalnie rozpoczyna się przedświąteczne szaleństwo zakupowe. Konkurencja w reklamie w poprzedzających dniach jest dość spora, jednak jest ona rekompensowana przez wyższe konwersje. Skup się w tym czasie na kampaniach nastawionych na konwersje oraz na remarketingu – pozwoli Ci to obniżyć koszty sprzedaży mimo wysokiej konkurencji.
d. 27 listopada – Cyber Monday – kontynuacja Czarnego Piątku – wiele sklepów podtrzymuje promocje przez weekend. Staraj się utrzymać wysokie budżety w kampaniach nakierowanych na konwersje.
e. 5 grudnia – Dzień Darmowej Dostawy i chyba jedna z ostatnich okazji, by móc obiecać potencjalnym klientom dostarczenie upominków na czas. Pamiętaj, że jeśli sprzedasz komuś produkt, który nie dotrze przed świętami, możesz stracić podwójnie – klient może zwrócić produkt, ale też nigdy więcej nie wrócić do Twojego sklepu.
f. 16 – 23 grudnia – konkurencja wśród reklamodawców na Facebooku jest zauważalnie mniejsza – sprzedawcy wiedzą, że nie dostarczą produktu na czas, więc odpuszczają z reklamą. Możesz to wykorzystać, jeśli sprzedajesz dobra wirtualne lub chcesz podnieść rozpoznawalność marki kampaniami zasięgowymi.
g. 26 grudnia – szaleństwo wyprzedażowe na świecie zaczyna się w drugi dzień Świąt.
5. Personalizacja czy doświadczenie? – znajdź swój sposób!
Od kilku lat mówi się o personalizacji działań, o tym, że konsument jest w centrum uwagi i oczekuje od marek rozwiązań „szytych na miarę”. Co to właściwie oznacza?
Przede wszystkim dużo pracy, działań i analizy twoich konsumentów w skali całego roku. Nazwanie kogoś po imieniu od kilku lat już nie wystarcza. Tym bardziej, jeśli otrzymany przez konsumenta komunikat dotyczy obszaru będącego zupełnie poza jego zainteresowaniami. Inspiruj się, testuj i analizuj. Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia reklamy w social mediach, e-commerce itp. Nie bój się ich używać i czerp z nich jak największą wiedzę.
Często nie jest potrzebna duża kreatywność, a trafienie z wydawałoby się standardowym komunikatem w odpowiedni moment w życiu konsumenta – urodziny, narodziny dziecka, wymarzone wakacje itp. Pamiętaj, że personalizacja jest skuteczna tylko wtedy, kiedy wywołuje emocje i tworzy pozytywne doświadczenie kontaktu z marką.
Dodatkowo
- Dla produktów z wysokim współczynnikiem konwersji, rozważ optymalizację kampanii Facbookowych pod wysoki zasięg dzienny. Dla wielu reklamodawców taka strategia była strzałem w dziesiątkę w poprzednim sezonie!
- Jeśli masz niskie konwersje, rozważ optymalizację kampanii na zdarzenie, które występuje dużo częściej niż sam zakup – np. dodanie do koszyka przy automatycznej licytacji.
- W trakcie okresu świątecznego używaj wyższych budżetów i wyższych bidów niż w normalnym okresie. Graj agresywnie i poświęcaj swoim kampaniom więcej czasu.
- W dynamicznych reklamach spróbuj bidowania na odsłony lub kliknięcia, nie na konwersje — czasem pomaga to osiągnąć bardziej zadowalające koszty.