To właśnie ten zwyczaj sprawia, że jednych opanowuje gorączka zakupów, a innych… gorączka sprzedaży.
Rozwój ery digital dał przedsiębiorcom ważny kanał dystrybucji, komunikacji i obsługi klienta. Zakupy w Internecie są już czymś oczywistym, a cała branża e-commerce to rozwinięty obszar sprzedaży i marketingu. Jak przygotować się na przedświąteczną gorączkę w internecie?
Zobacz również
Marketing, świetne kreacje, kampanie na online w tym na Facebooku oraz Google – to wszystko jest ważne i składa się na sukces sprzedażowy tego okresu. W erze digital i wdrażania coraz to nowszych technologii często zapomina się o podstawach funkcjonowania takiego biznesu. Warto o nich na początku przypomnieć, bo są one nie mniej ważne od zaawansowanych systemów pozwalających precyzyjnie docierać do konsumentów.
1. Magazyn – pełen towarów i rąk do pracy
Przygotowując się do okresu przedświątecznego, każdy e-commerce musi wziąć pod uwagę nie tylko działania promocyjne i wpasowanie się w podaż reklamy np. na Facebooku, ale też bardziej przyziemne rzeczy. Weź pod uwagę, że przez najbliższe kilka tygodni będziesz potrzebować więcej towaru, by nie odesłać klientów z kwitkiem, więcej osób do wsparcia klientów, czy więcej rąk do pakowania towaru. Zignorowanie tego może prowadzić do opóźnień w dostawie, a w konsekwencji do utraty klientów.
2. Finalizacja sprzedaży nie jest końcem kontaktu z Klientem
Weź pod uwagę cały lejek sprzedaży. I pamiętaj, że sprzedaż nie jest końcem relacji z klientem.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
3. Nie musisz od razu skupiać się na konwersji
Na etapie akwizycji najlepiej sprawdzą się kampanie niekoniecznie skierowane na konwersje – jako cel możesz wybrać dodanie do koszyka lub nawet przejście na stronę z reklamy na Facebooku. Korzystaj z nich wtedy, gdy jest mała konkurencja na platformie (jeszcze przed najgorętszym okresem świątecznym) – zbudowane grupy odbiorców będziesz mógł wykorzystać do remarketingu później.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
4. Czas ma znaczenie – pamiętaj o datach
Kluczowe terminy dla prowadzenia kampanii:
a. Listopad – w tym okresie przesuwaj już środek ciężkości z kampanii zasięgowych na kampanie nakierowane na konwersje. Zwiększająca się konkurencja sprawia, że wskaźniki zasięgowe (CPM, CPC) się zwiększają, ale są one rekompensowane przez większe zainteresowanie zakupami – zwiększa się współczynnik konwersji, a CPA ostatecznie spada.
b. 24–28 listopada – Facebook spodziewa się wtedy globalnie największego współczynnika konwersji – mimo dużej konkurencji, ceny sprzedaży powinny pozostać na niskim poziomie.
c. 24 listopada – Czarny Piątek – tego dnia globalnie rozpoczyna się przedświąteczne szaleństwo zakupowe. Konkurencja w reklamie w poprzedzających dniach jest dość spora, jednak jest ona rekompensowana przez wyższe konwersje. Skup się w tym czasie na kampaniach nastawionych na konwersje oraz na remarketingu – pozwoli Ci to obniżyć koszty sprzedaży mimo wysokiej konkurencji.
d. 27 listopada – Cyber Monday – kontynuacja Czarnego Piątku – wiele sklepów podtrzymuje promocje przez weekend. Staraj się utrzymać wysokie budżety w kampaniach nakierowanych na konwersje.
e. 5 grudnia – Dzień Darmowej Dostawy i chyba jedna z ostatnich okazji, by móc obiecać potencjalnym klientom dostarczenie upominków na czas. Pamiętaj, że jeśli sprzedasz komuś produkt, który nie dotrze przed świętami, możesz stracić podwójnie – klient może zwrócić produkt, ale też nigdy więcej nie wrócić do Twojego sklepu.
f. 16 – 23 grudnia – konkurencja wśród reklamodawców na Facebooku jest zauważalnie mniejsza – sprzedawcy wiedzą, że nie dostarczą produktu na czas, więc odpuszczają z reklamą. Możesz to wykorzystać, jeśli sprzedajesz dobra wirtualne lub chcesz podnieść rozpoznawalność marki kampaniami zasięgowymi.
g. 26 grudnia – szaleństwo wyprzedażowe na świecie zaczyna się w drugi dzień Świąt.
5. Personalizacja czy doświadczenie? – znajdź swój sposób!
Od kilku lat mówi się o personalizacji działań, o tym, że konsument jest w centrum uwagi i oczekuje od marek rozwiązań „szytych na miarę”. Co to właściwie oznacza?
Przede wszystkim dużo pracy, działań i analizy twoich konsumentów w skali całego roku. Nazwanie kogoś po imieniu od kilku lat już nie wystarcza. Tym bardziej, jeśli otrzymany przez konsumenta komunikat dotyczy obszaru będącego zupełnie poza jego zainteresowaniami. Inspiruj się, testuj i analizuj. Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia reklamy w social mediach, e-commerce itp. Nie bój się ich używać i czerp z nich jak największą wiedzę.
Często nie jest potrzebna duża kreatywność, a trafienie z wydawałoby się standardowym komunikatem w odpowiedni moment w życiu konsumenta – urodziny, narodziny dziecka, wymarzone wakacje itp. Pamiętaj, że personalizacja jest skuteczna tylko wtedy, kiedy wywołuje emocje i tworzy pozytywne doświadczenie kontaktu z marką.
Dodatkowo
- Dla produktów z wysokim współczynnikiem konwersji, rozważ optymalizację kampanii Facbookowych pod wysoki zasięg dzienny. Dla wielu reklamodawców taka strategia była strzałem w dziesiątkę w poprzednim sezonie!
- Jeśli masz niskie konwersje, rozważ optymalizację kampanii na zdarzenie, które występuje dużo częściej niż sam zakup – np. dodanie do koszyka przy automatycznej licytacji.
- W trakcie okresu świątecznego używaj wyższych budżetów i wyższych bidów niż w normalnym okresie. Graj agresywnie i poświęcaj swoim kampaniom więcej czasu.
- W dynamicznych reklamach spróbuj bidowania na odsłony lub kliknięcia, nie na konwersje — czasem pomaga to osiągnąć bardziej zadowalające koszty.