Pozostałe podsumowania roku 2022 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2022 dla Wyborowa opowiada Tadeusz Rusek, brand director w Wyborowa Pernod Ricard odpowiedzialny za rozwój kategorii wódek w Polsce i za granicą.
Największy sukces w 2022 roku
Niewątpliwym sukcesem rynkowym jest odbudowa i wzrost sprzedaży marki Wyborowa – zarówno ilościowo, jak i wartościowo. Wróciliśmy, a nawet przekroczyliśmy poziomy sprzed pandemii. Ważnym osiągnięciem jest dla nas również wzrost naszej marki Ostoya, zarówno pod względem wzrostu sprzedaży, jak i jej siły i rozpoznawalności. Według badań konsumenckich Ostoya jest obecnie – jak to określamy – najbardziej „dystynktywną”, czyli najbardziej charakterystyczną wizerunkowo marką w całej kategorii.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku
Wojna za wschodnią granicą, wysoka inflacja, rosnące ceny surowców i energii, a co za tym idzie wzrost kosztów produkcji, a także wzrost akcyzy – to najważniejsze wyzwania, z jakimi się mierzyliśmy. Nie jesteśmy tu wyjątkiem, bo to dotyczy całej branży. Ponadto wysoka inflacja wpływa na zachowania konsumentów, którzy są skłonni do większej kontroli wydatków i oszczędzania, co może przekładać się na decyzje zakupowe.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2022 roku
Wymieniłbym limitowaną edycję Party Editon Wyborowa, we współpracy z Klubem Komediowym, odświeżoną komunikację marki Wyborowa „Wyłącz spinę, włącz tryb spotkań”, która została świetnie przyjęta przez młodszych konsumentów. Jest ona bowiem oparta na prawdziwych potrzebach młodych ludzi, czyli właśnie na zabawie „bez spiny”. Jako trzecią wymienię limitowaną edycję Ostoya z miodem, która pozwala na stworzenie zaskakującego zimowego koktajlu oraz podkreśla bieszczadzkie pochodzenie marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Raczej nie było zaskoczeń – wszystkie osiągnęły zakładane wcześniej cele. Gdybym jednak miał wybrać jedną to sprzedaż limitowanej edycji Party Edition Wyborowa, która była wyższa, niż zakładaliśmy pierwotnie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Tu się nic nie zmieniło – niezmiennie, co roku są to: digital, inwestycje w edycje limitowane oraz ekspozycja w punktach sprzedaży.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2023 roku
Nie planujemy zmiany kanałów – obecnie wykorzystywane są efektywne. Na pewno jednak położymy nacisk na to, aby nasze ROI (zwrot z inwestycji na marketing) był jak najlepszy i aby każda złotówka wydana na marketing miała jeszcze większy wpływ na wyniki biznesowe.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Obserwujemy nowe trendy spożycia alkoholi mocnych przez młodych ludzi, czyli zwrot w kierunku koktajli zamiast spożywania wódki w shotach. Widzimy też ciągłe poszukiwanie przez konsumentów nowych smaków, co sprzyja tworzeniu nowości produktowych. Stale rośnie też liczba konsumentów otwartych na nowe smak.
Budżet na działania digitalowe
Nie ujawniamy informacji o naszych budżetach marketingowych. Mogę jedynie powiedzieć, że zamierzamy utrzymać budżet na media digitalowe na zbliżonym poziomie co w roku obecnym, przy jednoczesnej jego optymalizacji – tak aby wspierać rotację naszych marek.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Z każdym rokiem obserwujemy wzrost poziomu i jakości pomysłów marketingowych, co przekłada się na świetne kampanie, nagradzane choćby w najważniejszym konkursie efektywności w marketingu Effie Awards. Marka Wyborowa otrzymała na tegorocznej gali dwie nagrody Effie za ubiegłoroczną kampanię „Włącz Tryb Spotkań” . Tryb Domówki to innowacyjne opakowanie produktu, które było jednocześnie grą towarzyską. Każde takie wyróżnienie bardzo nas cieszy i pokazuje, że nasze działania marketingowe są coraz lepsze i coraz bardziej efektywne.
3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok
Utrzymanie wielkości sprzedaży, jednocześnie nie dopuszczając do zmniejszenie zysku, co przy rosnących kosztach produkcji i kolejnej podwyżce akcyzy może być dla nas wyzwaniem.