W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Teraz przedstawiamy kulisy realizacji gali Bestsellery Empiku.
Zobacz również
Bestsellery Empiku to nagrody przyznawane przez samych odbiorców – czytelników, słuchaczy i widzów. O zwycięstwie decyduje popularność wydanych w danym roku książek, płyt i filmów – statuetki wędrują do twórców tych najchętniej kupowanych w Empiku produktów kulturalnych. Zwycięzcy są prezentowani podczas gali nadawanej na żywo w telewizji TVN i na facebookowym profilu Empiku.
Allegro Brand Experience Agency po raz 3. z rzędu odpowiadało za kompleksową produkcję gali Bestsellery Empiku. W tym roku agencja po raz pierwszy na polskim rynku wykorzystała technologię extended reality w nadawanej na żywo gali telewizyjnej.
Przygotowując motyw przewodni i całą oprawę gali, agencja nawiązała do nowej misji i pozycjonowania Empiku (claim: „wszystkie pasje, zajawki, koniki”). Zbudowała od podstaw tzw. „Miasto Pasji” – koncepcję pokazującą tkankę miejską jako organizm tętniący życiem, dzięki autorom i twórcom, którzy owocami swojej pracy kulturalnej nieustannie inspirują jego mieszkańców. Rollout motywu przewodniego objął scenografię, materiały graficzne, wizyjne i efekty extended reality. Widzowie mogli zobaczyć elementy wirtualnej rzeczywistości, które – rozwijając scenografię i materiały wizyjne w zapowiedziach poszczególnych kategorii nagród – pozwalały jeszcze głębiej wchodzić do świata Empiku. Rozwiązanie zostało przygotowane w sposób maksymalnie uproszczony dla end usera – nie wymagało od widzów wykorzystania dodatkowego sprzętu czy oprogramowania. Pogłębione doświadczenie świata marki Empik było możliwe bezpośrednio z poziomu ekranu telewizora czy smartphona. Wybierając extended reality agencja postawiła na rozwiązanie, którego rosnąca popularność może odegrać kluczową rolę na rynku eventowym w najbliższych latach.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
O wydarzeniu opowiadają Anna Beszczyńska, senior event manager, producentka gali i Michał Korejba, event creative director, współodpowiedzialny za koncepcję kreatywną, z Allegro Brand Experience Agency.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Autorzy i pomysłodawcy
Praca nad Bestsellerami Empiku to co roku połączenie sił po stronie naszego klienta – Empiku, agencji i najlepszych ludzi z branży. W Agencji Allegro kompletujemy zespół składający się z kilkunastu osób, z których każda odpowiada za inny aspekt projektu. Mamy producentów, inżyniera, specjalistów od komunikacji, art directorów, w tym jedną osobę, która nadaje główny ton komunikacji graficznej oraz dyrektora kreatywnego, który dba o spójność wizji i jej perfekcyjny roll out. Do kooperacji zapraszamy już od 2 lat reżysera TVN Macieja Sobocińskiego, który doskonale czuje klimat Empiku, a współpraca z nim to zawsze kreatywna przygoda i masa inspiracji. Autorem projektu jest więc cały zespół, któremu ton nadają reżyser, dyrektor kreatywny i główny producent. Wspólnymi siłami tworzymy spójną wizję wydarzenia przygotowaną w najdrobniejszych szczegółach.
Pomysł
Poszukiwania insightu rozpoczęliśmy od sięgnięcia do nowej strategii marki Empik. „Wszystkie pasje, zajawki, koniki” – jest o nas, o tym czego chcemy od życia, co nas nakręca, porusza i wzrusza. Kiedy brakuje nam kreatywnego paliwa, kiedy jest trochę smutniej i czegoś brak albo szukamy dalszych inspiracji, żeby było jeszcze ciekawiej, radośniej, bardziej emocjonująco – sięgamy po kulturę, którą dostarcza nam Empik. Wtedy rodzi się magia. Tak powstał nasz insight – Pasja. Magia. Miejska Energia. To historia o ludziach, ich emocjach i pragnieniach, dążeniu do samorealizacji i ciągłego „budowania siebie”. Wizja wychodząca z insightu urealniła się w już namacalnym koncepcie „Miasta Pasji”. O czym ono jest?
Twoja nowa książka czy film, który obejrzałeś, nowy singiel ulubionego artysty czy cokolwiek innego, czego ostatnio doświadczyliśmy… It’s a kind of magic! To nieuchwytne poczucia spełnienia, emocje, te momenty, w których z czynności, w których jesteśmy odbiorcą wydobywamy inspiracje do tego, żeby stać się też twórcą, ale też lepiej żyć, przeżywać zachwyt. Miasto nigdy nie zasypia i stale się zmienia, jak „Times Square” w godzinach szczytu. Inspiruje nas ciągły ruch, zmienność, ale też wielokolorowa codzienność. Te wszystkie aspekty mają swój rytm, naturę i „brzmienia”, które inspirują twórców. To taki zlepek elektronów, które przyciągają się i odpychają stale tworząc coś nowego i nowego i nowego, a zatem pasja to puls miasta, który płynie z Empiku. To miasto tętni energią, jest żywe, pełne ludzi, osobowości – to w nim realizują się wszystkie nasze marzenia i inspiracje. To miasto żyje kulturą, tak jak Empik.
Tak powstała koncepcja kreatywna, którą w naturalny sposób przenieśliśmy „do realu”. Zbudowaliśmy prawdziwe miasto, z jego kamienicami i uliczkami – w tym kamienicą Empik, inspirowaną tą z ul. Nowy Świat w Warszawie. Nad ulicami Miasta Pasji górował przecinek-planeta – czyli symbol marki Empik. W scenografii ukryliśmy sceny dla artystów, czyli m.in. rooftop stage na dachu wieżowca – gdzie zagrała Monika Brodka i Roksana Węgiel. Drugą ze scen była ta w oknie kamienicy Empik, na której zagrał m.in. SLASH czy Dawid Podsiadło. Scenę centralną zaaranżowaliśmy w formie miejskiego ronda. Była ona w całości powierzchnią projekcyjną i stawała się portalem do „innych światów” – kiedy kamera patrzyła z góry, zupełnie jak w teledysku Coldplay. Publiczność zasiadła na „miejskim skwerze” i obserwowała miejski puls wydarzeń, a było tego sporo. Tak więc konsekwentnie wychodziliśmy z koncepcji widzowie-scena, goście wydarzenia byli w centrum wydarzeń.
Wyróżnikiem tegorocznej gali było użycie w relacji telewizyjnej LIVE, po raz pierwszy w Polsce, efektów extended reality (XR). Do obrazu kamer na żywo dołączaliśmy trójwymiarowe efekty wizyjne, które uzupełniały rzeczywistość Podgląd tej ukrytej warstwy, był też dostępny dla osób oglądających galę na żywo.
Osoby zaangażowane w realizację
W realizacji gali od rozpoczęcia prac nad koncepcją aż do dni rozpoczynających produkcję wydarzenia uczestniczył ten sam team agencyjny, składający się z kilkunastu osób. Co ważne – team kreatywny stale współpracował z klientem, dopracowując poszczególne elementy koncepcji, ta praca wybiegła daleko poza samą ofertę przetargową. W produkcji, czyli faktycznej „budowie miasta” wzięło udział ok. 500 osób, a przy samej realizacji pracowało 250 specjalistów – za koordynację tej pracy w całości odpowiadała Agencja Allegro. Przy doskonałej ekipie firm współpracujących i doskonałym zagraniu zespołów było możliwe osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu.
Przygotowania
Przygotowanie koncepcji kreatywnej trwało około miesiąc, podczas którego wielokrotnie spotykaliśmy się, realnie i wirtualnie, dzieliliśmy spostrzeżeniami i wizualizacjami aby ustabilizować finalną, wspólną wizję, którą pokazaliśmy klientowi. Po wygranym przetargu pracowaliśmy jeszcze intensywniej rozwijając nasze koncepcje – już razem z klientem. Te przygotowania do gali ruszyły w październiku, na 5 miesięcy przed wydarzeniem, które było planowane na luty. Na początku roku stworzyliśmy finalne projekty graficzne still&motion. Budowa gali w ATM studio rozpoczęła się 5 dni przed wydarzeniem.
Wyzwania
Gala telewizyjna nadawana na żywo, która musi być atrakcyjna dla widzów w studio, telewidzów i internautów oraz spełniać warunki kilkunastu artystów to eventowy zegarek szwajcarski. Samo zrealizowanie wymagającej koncepcji kreatywnej zarówno na płaszczyźnie scenograficznej, jak i multimedialnej, wymaga wiedzy, zgranego teamu i ogromnego nakładu pracy. Szczególnym wyzwaniem było to, co nowe – efekty extended reality nadawane były w trakcie gali live po raz pierwszy w Polsce. Na wydarzeniu zagrali Slash z Myles Kennedy & The Conspirators, Dawid Podsiadło, Brodka, Kamil Bednarek, Paweł Domagała, Roksana Węgiel oraz L.U.C. & Rebel Babel Ensemble. Przy tak dużej ilości riderów twórców oraz ich złożoności, praca na backstage’u musiała być doskonale przygotowana, aby efekt dla widza był jak najlepszy.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Podczas realizacji wszystko przebiegało planowo – przy transmisji live nie ma przestrzeni na niespodzianki. Jednak wymagało to specjalnych środków, np. do wdrożenia extended reality TVN zapewnił drugi wóz wizyjny z dedykowanym teamem, który odpowiadał tylko za ten aspekt gali.