#OdKulis: Pol’and’Rock Festival 2018 – festiwalowe Instagram Stories

#OdKulis: Pol’and’Rock Festival 2018 – festiwalowe Instagram Stories
Przy organizacji tak dużego wydarzenia, jakim jest Pol’and’Rock Festival, nie sposób nie skorzystać z wszechobecnych mediów społecznościowych do komunikacji online. W tym roku twórcy festiwalu postawili przede wszystkim na Instagram, a dokładniej jego narzędzie – InstaStories.
O autorze
4 min czytania 2018-08-23

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy, w jaki sposób instagramowe InstaStories przyczyniły się do promocji tegorocznej edycji Pol’and’Rock Festival i były nie tylko źródłem informacji, ale też pomogły zbudować bliższe relacje z odbiorcą.

O kulisach realizacji działań komunikacyjnych za pośrednictwem Instagrama opowiada Olimpia Jenczek, specjalistka do spraw kreowania wizerunku w sieci współpracująca z Fundacją WOŚP.

Instagram to w tym momencie jeden z bardziej uzależniających portali – nie tylko zdobywa nowych użytkowników, ale też kradnie coraz więcej czasu już obecnym. To również bardzo wdzięczny portal dla osób odpowiedzialnych za komunikację w mediach społecznościowych. Pozwala na kreatywną zabawę treścią oraz bliższe relacje z odbiorcą.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Grzechem byłoby z tego trendu nie skorzystać. Poniżej znajdziecie porady dotyczące tego, jak tworzyć angażujące InstaStories, które będą nie tylko źródłem informacji, ale i zabawy dla odbiorcy. Dobre praktyki i wskazówki pochodzą z tegorocznego Pol’and’Rock Festiwalu.

Co, kto i jak

Myśląc o osobach, które były częścią InstaStories, należy patrzeć przez pryzmat trzech elementów:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • InstaReporter – czyli osoba, która rozpisuje scenariusz, tworzy i montuje materiał – w tym roku za to zadanie odpowiedzialna byłam ja, co nie wyklucza sytuacji, w której Stories tworzy więcej osób, jednak ważne jest to, aby finalnie materiał przechodził przez jedną osobę, która zapanuje nad spójnością i scenariuszem;
  • osoby, które występowały w relacji – tego się nie doliczymy! Jednak należy zwrócić uwagę na to, że jeśli InstaStories ma oddawać klimat wydarzenia, powinny występować w nim zarówno osoby zajmujące się komunikacją, tworzące wydarzenie, jak i uczestnicy;
  • moderacja – należy pamiętać, że InstaStories to treści, które my dostarczamy odbiorcom, ale też treści, którymi dzielą się oni z nami. Rozmowa – nie monolog! Odpowiadaj na wiadomości i reaguj na treści, w których użytkownicy wspominają twoją markę. Tym zajmowały się dwie osoby – ja oraz Aleksandra Roczek.

Realizacja

Etap przygotowań jest w tym przypadku niesamowicie ważny. Najważniejszym elementem jest rozpisanie harmonogramu i scenariusza. W szczególności mowa tu o treściach, które bezapelacyjnie muszą pojawić się w relacji, jak np. wzmianki o sponsorach, partnerzy, czy najważniejsze tematy informacyjne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PROTIP #1: Świetnym narzędziem do tworzenia harmonogramu może być np. Trello. Poniżej przykładowa rozpiska jednego z dni przygotowań przed festiwalem.

Im więcej czasu przeznaczysz na zaplanowanie i rozpisanie relacji przed wydarzeniem, tym mniej czasu poświęcisz na to w trakcie i będziesz mógł skupić się na tworzeniu właściwego contentu.

PROTIP #2: Zapytaj obserwatorów przed wydarzeniem o to, co chcieliby oglądać. W końcu to dla nich tworzysz komunikację. Oczywistym jest, że pewne informacje musisz przekazać bez względu na wszystko – jednak możesz wykorzystać do tego formę, jakiej oczekują twoi odbiorcy.

Dzięki takim pytaniom możesz otrzymać bardzo ciekawe uwagi, jak np. „Koncerty pokazuje KręciołaTV – Wy zróbcie coś całkiem innego! Pokażcie np. ludzi! <3”. Całkowicie trafna uwaga. Stories jest do tego, aby pokazywać te miejsca i wydarzenia, do których główne kanały nie docierają.

Wyzwania

Problemy techniczne… jednak tym razem nie sprzętu, a dróg oddechowych. Po pierwszym dniu pracy w Kostrzynie, na trzy dni przed startem festiwalu, dopadła mnie – InstaReporterkę – chrypa. Jeżeli oglądałeś/aś InstaStories z tegorocznego Pol’and’Rock Festiwalu wiesz, że głos był jednym z kluczowych elementów tej relacji. Mimo że wiele osób ogląda Stories bez włączonego dźwięku, postać, która prowadzi widzów przez całą relację jest niesamowicie istotna.

PROTIP #3: Jeśli mówisz do widzów na Stories, dodaj te słowa dodatkowo na obrazie – wiele osób ogląda Stories np. w miejscach publicznych bez słuchawek, więc wyłącza dźwięk.

Niespodzianki i nieplanowane sytuacje

Tworzenie treści z uczestnikami festiwalu to jedna wielka NIESPODZIANKA. Najważniejsze jest to, aby korzystać z energii, którą emanują festiwalowicze i oddawać im to samo. To jest właśnie piękne w tworzeniu relacji z takich wydarzeń – pewnych rzeczy nie przewidzisz, ale możesz zostawić przestrzeń w harmonogramie i głowie na niezaplanowane sytuacje.

Poniżej kilka przykładów relacji, które nie powstałyby, gdyby nie uczestnicy:

1. W co Wy się tam bawicie?

PROTIP #4: Gdy zauważysz, że ktoś robi coś ciekawego, pokaż to – nawet jeśli nie jest to w twoim harmonogramie. Co więcej, możesz przekuć to w zabawę dla twoich obserwatorów i zrobić z tego challenge.

2. „To Ty jesteś Panią z Instagrama!”

Gdy pokazujesz swoją twarz na InstaStories, musisz liczyć się z tym, że po chwili zaczniesz być rozpoznawany. Tym, którzy cię rozpoznają, możesz np. zaproponować wystąpienie w relacji – z pewnością większość się uraduje i zachęci swoich znajomych do oglądania.

3. Twórz treści z uczestnikami

PROTIP #5: Wyłapuj ciekawe treści publikowane przez uczestników i baw się nimi. Gdy pokazujesz relacje uczestników, zachęcasz tym samym innych do stosowania twojego # i @.

Poniżej wycinek relacji, który został stworzony po otrzymaniu wiadomości prywatnej od uczestniczki.

4. Wszyscy popełniamy błędy, czasem to one są najbardziej interesujące

PROTIP #6: Ludzie kochają treści typu MAKING OF – nie usuwaj pomyłek, w szczególności tych zabawnych i dziel się nimi.

Marki dla festiwalowiczów

Dobrym przykładem tego, jak tworzyć strefę podatną na medialny szum, jest między innymi Miasteczko Leszka.
Działania Lecha doskonale prezentowały się w sieci zarówno ze strony organizatorów festiwalu, jak i uczestników. Co ważne – działania te zahaczały o wszystkie trzy etapy festiwalu.

Przed festiwalem:

1. Kolorowa puszka!

2. Challenge dla Influencerów podczas pakowania na festiwal

W trakcie festiwalu:

3. ECO warsztaty prowadzone przez influencerów w Kuźni Talentów

4. Barwne atrakcje

Po festiwalu:

5. Strefa „Sprawdź promile” + aplikacja

Jeśli nie widziałeś relacji prosto z kostrzyńskiego pola, możesz to nadrobić.

InstaStories z tegorocznego Pol’and’Rock Festivalu znajdziesz w wyróżnionych relacjach tutaj: www.instagram.com/polandrockfestival.

 

Autorka:

Olimpia Jenczek
specjalistka do spraw kreowania wizerunku w sieci współpracująca z Fundacją WOŚP

Kiedyś współpraca z organizacjami pozarządowymi wypełniała jej życie po pracy, dziś jest ważnym elementem dnia codziennego. Zawodowo zajmuje się komunikacją i kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marek komercyjnych, jaki i organizacji pozarządowych. Aby nie przyrosnąć do komputera, prowadzi szkolenia dla NGO z zakresu promocji w sieci.