W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy, w jaki sposób instagramowe InstaStories przyczyniły się do promocji tegorocznej edycji Pol’and’Rock Festival i były nie tylko źródłem informacji, ale też pomogły zbudować bliższe relacje z odbiorcą.
Zobacz również
O kulisach realizacji działań komunikacyjnych za pośrednictwem Instagrama opowiada Olimpia Jenczek, specjalistka do spraw kreowania wizerunku w sieci współpracująca z Fundacją WOŚP.
Instagram to w tym momencie jeden z bardziej uzależniających portali – nie tylko zdobywa nowych użytkowników, ale też kradnie coraz więcej czasu już obecnym. To również bardzo wdzięczny portal dla osób odpowiedzialnych za komunikację w mediach społecznościowych. Pozwala na kreatywną zabawę treścią oraz bliższe relacje z odbiorcą.
Grzechem byłoby z tego trendu nie skorzystać. Poniżej znajdziecie porady dotyczące tego, jak tworzyć angażujące InstaStories, które będą nie tylko źródłem informacji, ale i zabawy dla odbiorcy. Dobre praktyki i wskazówki pochodzą z tegorocznego Pol’and’Rock Festiwalu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co, kto i jak
Myśląc o osobach, które były częścią InstaStories, należy patrzeć przez pryzmat trzech elementów:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- InstaReporter – czyli osoba, która rozpisuje scenariusz, tworzy i montuje materiał – w tym roku za to zadanie odpowiedzialna byłam ja, co nie wyklucza sytuacji, w której Stories tworzy więcej osób, jednak ważne jest to, aby finalnie materiał przechodził przez jedną osobę, która zapanuje nad spójnością i scenariuszem;
- osoby, które występowały w relacji – tego się nie doliczymy! Jednak należy zwrócić uwagę na to, że jeśli InstaStories ma oddawać klimat wydarzenia, powinny występować w nim zarówno osoby zajmujące się komunikacją, tworzące wydarzenie, jak i uczestnicy;
- moderacja – należy pamiętać, że InstaStories to treści, które my dostarczamy odbiorcom, ale też treści, którymi dzielą się oni z nami. Rozmowa – nie monolog! Odpowiadaj na wiadomości i reaguj na treści, w których użytkownicy wspominają twoją markę. Tym zajmowały się dwie osoby – ja oraz Aleksandra Roczek.
Realizacja
Etap przygotowań jest w tym przypadku niesamowicie ważny. Najważniejszym elementem jest rozpisanie harmonogramu i scenariusza. W szczególności mowa tu o treściach, które bezapelacyjnie muszą pojawić się w relacji, jak np. wzmianki o sponsorach, partnerzy, czy najważniejsze tematy informacyjne.
PROTIP #1: Świetnym narzędziem do tworzenia harmonogramu może być np. Trello. Poniżej przykładowa rozpiska jednego z dni przygotowań przed festiwalem.
Im więcej czasu przeznaczysz na zaplanowanie i rozpisanie relacji przed wydarzeniem, tym mniej czasu poświęcisz na to w trakcie i będziesz mógł skupić się na tworzeniu właściwego contentu.
PROTIP #2: Zapytaj obserwatorów przed wydarzeniem o to, co chcieliby oglądać. W końcu to dla nich tworzysz komunikację. Oczywistym jest, że pewne informacje musisz przekazać bez względu na wszystko – jednak możesz wykorzystać do tego formę, jakiej oczekują twoi odbiorcy.
Dzięki takim pytaniom możesz otrzymać bardzo ciekawe uwagi, jak np. „Koncerty pokazuje KręciołaTV – Wy zróbcie coś całkiem innego! Pokażcie np. ludzi! <3”. Całkowicie trafna uwaga. Stories jest do tego, aby pokazywać te miejsca i wydarzenia, do których główne kanały nie docierają.
Wyzwania
Problemy techniczne… jednak tym razem nie sprzętu, a dróg oddechowych. Po pierwszym dniu pracy w Kostrzynie, na trzy dni przed startem festiwalu, dopadła mnie – InstaReporterkę – chrypa. Jeżeli oglądałeś/aś InstaStories z tegorocznego Pol’and’Rock Festiwalu wiesz, że głos był jednym z kluczowych elementów tej relacji. Mimo że wiele osób ogląda Stories bez włączonego dźwięku, postać, która prowadzi widzów przez całą relację jest niesamowicie istotna.
PROTIP #3: Jeśli mówisz do widzów na Stories, dodaj te słowa dodatkowo na obrazie – wiele osób ogląda Stories np. w miejscach publicznych bez słuchawek, więc wyłącza dźwięk.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Tworzenie treści z uczestnikami festiwalu to jedna wielka NIESPODZIANKA. Najważniejsze jest to, aby korzystać z energii, którą emanują festiwalowicze i oddawać im to samo. To jest właśnie piękne w tworzeniu relacji z takich wydarzeń – pewnych rzeczy nie przewidzisz, ale możesz zostawić przestrzeń w harmonogramie i głowie na niezaplanowane sytuacje.
Poniżej kilka przykładów relacji, które nie powstałyby, gdyby nie uczestnicy:
1. W co Wy się tam bawicie?
PROTIP #4: Gdy zauważysz, że ktoś robi coś ciekawego, pokaż to – nawet jeśli nie jest to w twoim harmonogramie. Co więcej, możesz przekuć to w zabawę dla twoich obserwatorów i zrobić z tego challenge.
2. „To Ty jesteś Panią z Instagrama!”
Gdy pokazujesz swoją twarz na InstaStories, musisz liczyć się z tym, że po chwili zaczniesz być rozpoznawany. Tym, którzy cię rozpoznają, możesz np. zaproponować wystąpienie w relacji – z pewnością większość się uraduje i zachęci swoich znajomych do oglądania.
3. Twórz treści z uczestnikami
PROTIP #5: Wyłapuj ciekawe treści publikowane przez uczestników i baw się nimi. Gdy pokazujesz relacje uczestników, zachęcasz tym samym innych do stosowania twojego # i @.
Poniżej wycinek relacji, który został stworzony po otrzymaniu wiadomości prywatnej od uczestniczki.
4. Wszyscy popełniamy błędy, czasem to one są najbardziej interesujące
PROTIP #6: Ludzie kochają treści typu MAKING OF – nie usuwaj pomyłek, w szczególności tych zabawnych i dziel się nimi.
Marki dla festiwalowiczów
Dobrym przykładem tego, jak tworzyć strefę podatną na medialny szum, jest między innymi Miasteczko Leszka.
Działania Lecha doskonale prezentowały się w sieci zarówno ze strony organizatorów festiwalu, jak i uczestników. Co ważne – działania te zahaczały o wszystkie trzy etapy festiwalu.
Przed festiwalem:
1. Kolorowa puszka!
2. Challenge dla Influencerów podczas pakowania na festiwal
W trakcie festiwalu:
3. ECO warsztaty prowadzone przez influencerów w Kuźni Talentów
4. Barwne atrakcje
Po festiwalu:
5. Strefa „Sprawdź promile” + aplikacja
Jeśli nie widziałeś relacji prosto z kostrzyńskiego pola, możesz to nadrobić.
InstaStories z tegorocznego Pol’and’Rock Festivalu znajdziesz w wyróżnionych relacjach tutaj: www.instagram.com/polandrockfestival.
Autorka:
Olimpia Jenczek
specjalistka do spraw kreowania wizerunku w sieci współpracująca z Fundacją WOŚP
Kiedyś współpraca z organizacjami pozarządowymi wypełniała jej życie po pracy, dziś jest ważnym elementem dnia codziennego. Zawodowo zajmuje się komunikacją i kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marek komercyjnych, jaki i organizacji pozarządowych. Aby nie przyrosnąć do komputera, prowadzi szkolenia dla NGO z zakresu promocji w sieci.