Ostatni wpis z serii poświęcony został branży energetycznej, najbardziej chyba wrażliwej ze wszystkich prezentowanych dotychczas case’ów. Zarówno ze względu na specyfikę sektora, często towarzyszące tematowi kontrowersje oraz sprzeciw części społeczeństwa, jak i celowość dotarcia do zgromadzonych na Snapchacie użytkowników. Przykładów jest rzeczywiście mniej niż w przypadku branży finansowej i technologicznej, a znalezienie ich okazało się nieco większym wyzwaniem. Okazuje się jednak, że nawet w tak wymagającej branży znalazło się kilka ciekawych, snapchatowych realizacji.
General Electric
Amerykański konglomerat, działający między innymi w branży energetycznej, ma konta nie tylko na Snapchacie, ale też sprawnie działa na Instagramie, Pintereście, YouTubie i Vine oraz oczywiście na Facebooku i Twitterze. Executive Director of Global Brand Marketing GE, Linda Boff w rozmowie z DigiDay podkreślała, że obecność GE w mediach społecznościowych bierze się z chęci prowadzenia dialogu z konsumentami, pracownikami, inwestorami oraz wszystkimi, którzy mogą być zainteresowani działalnością firmy. Aby skutecznie komunikować się z tymi grupami, marka musi być obecna tam, gdzie są ludzie. Stąd dzałania GE na wszystkich najpopularniejszych platformach oraz odważne eksperymentowanie z najnowszymi, obiecującymi kanałami.
Zobacz również
GE prowadzi komunikację z młodym pokoleniem, wykorzystując „geekowatą” osobowość marki, prezentując naukowe zagadnienia w lekkiej, zabawnej i angażującej formie. Przykładem takiego działania jest projekt #emojiscience przygotowny we współpracy z amerykańską Narodową Fundacją Nauki. W ramach akcji użytkownicy Snapchata mogli wysyłać GE swoje ulubione emoji, które stawało się podstawą naukowego eksperymentu. W odpowiedzi otrzymywali 15-sekundowe video z nagraniem doświadczenia zrealizowango przez zaangażowanych w akcję gości specjalnych. Elementem doświadczenia za każdym razem było wysłane emoji. Jeśli więc użytkownik Snapchata wysyłał żarówkę – w odpowiedzi otrzymywał doświadczenie z wykorzystaniem energii elektrycznej, itp. Symbolem akcji stał się układ okresowy emoji, w którym każdy element układu odpowiada innemu naukowemu doświadczeniu.
W tym roku, z okazji organizowanych w Białym Domu Dni Nauki (#WHScienceFair) GE zorganizowało specjalną edycję Science Emoji, o której informowało na swoim koncie na Twitterze.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Źródło: https://twitter.com
Słuchaj podcastu NowyMarketing
GE Global Innovation Director, Sam Olstein stwierdza, że firma jest pod wrażeniem potencjału Snapchata, który pozwala na unikalną formę kontaktu z poszerzającą się grupą najmłodszych fanów marki. GE zachęca swoją społeczność na Snapchacie do bezpośredniej interakcji, publikuje ciekawostki i zagadki naukowe oraz oczywiście ważne wydarzenia w życiu firmy.
Shell
Globalna grupa firm energetycznych i petrochemicznych Shell podeszła do tematu dużo ostrożniej niż gigant GE, ale również zaliczyła przelotny flirt ze Snapchatem przy okazji Shell Eco-marathon. Jest to globalny konkurs, który stawia młodym konstruktorom wyzwanie polegające na zaprojektowaniu, zbudowaniu oraz przetestowaniu ultra energooszczędnych pojazdów. Wydarzenie przyciąga tysiące uczestników i kibiców, wywołując dyskusję na temat przyszłości energii i mobilności. W tym roku, przy okazji kolejnej edycji wydarzenia Shell przygotował specjalny filtr na Snapchata poświęcony wydarzeniu #SEM2016. Dzięki temu informacja na jego temat mogła dotrzeć do szerszej grupy młodych odbiorców – użytkowników Snapchata.
Źródło: https://twitter.com
North Texans for Natural Gas
North Texans for Natural Gas to lokalna, oddolna inicjatywa osób wspierających wydobycie i produkcję gazu ziemnego w regionie. Organizacja postanowiła wykorzystać Snapchata do zwrócenia uwagi lokalnych mieszkańców na korzyści wynikające z produkcji gazu, zlokalizowanej w północnym Teksasie. W tym celu stworzyła filtr z okazji Święta Dziękczynienia. Użytkownicy mogli zrobić sobie zdjęcie opatrzone okolicznościową ramką z hasłem „Home for the Holidays. Thanks to Fracking”. Zrealizowane za pomocą Snapchata zdjęcia z filtrem były również wykorzystywane w innych kanałach marki, w tym przede wszystkim na Facebooku.
Źródło: https://www.facebook.com
Akcja zwraca uwagę przez nieoczywiste powiązanie branży z tak ważnym w życiu amerykańskich rodzin świętem. Trzeba również docenić chęć odniesienia do bieżących wydarzeń oraz wprowadzenia zachęcającego do interakcji elementu w komunikacji ze społecznością zgromadzoną wokół organizacji.
Źródło: https://pl.pinterest.com
Wnioski:
- Otwartość na dialog i zachęta do interakcji budują wokół marki zaangażowaną społeczność. To właśnie z tej grupy rekrutują się ambasadorzy marki.
- Budowanie relacji z marką warto zacząć już w młodym wieku – stąd siła programów skierowanych do dzieci i młodzieży. Jeśli jednak już decydujemy się na dialog z młodszym pokoleniem, musimy być obecni tam, gdzie skupiona jest ich uwaga (czyli m.in. na Snapchacie).
- Filtry na Snapchacie to uniwersalne narzędzie, służące nie tylko dobrej zabawie, ale też umożliwiające budowanie lub zmianę świadomości użytkowników oraz promocję konkretnych wydarzeń z życia firmy.
Jak widać żaden temat nie jest za poważny na Snapchata – trzeba tylko znaleźć na niego pomysł. Eksperymenty z emoji, życie firmy oczami wybranych pracowników, rekrutacja przez Snapchata, filtr promujący wydarzenie – narzędzi i możliwości wykorzystania tego kanału jest coraz więcej, a za chwilę będą pojawiać się kolejne, jako że Snapchat coraz poważniej podchodzi do rozwiązań reklamowych. Tylko czekać na kolejne, ciekawe realizacje.
Wcześniejsze wpisy z serii: