TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

„Ona temu winna?”: kampania, która przełamuje mity na temat ofiar gwałtu

„Ona temu winna?”: kampania, która przełamuje mity na temat ofiar gwałtu
Każdego roku w Polsce około 30 tysięcy kobiet pada ofiarą gwałtu. Zadaniem kampanii „Ona temu winna?” jest zmiana narracji i sposobu postrzegania ofiar przez społeczeństwo, a przede wszystkim zdjęcie z nich jażma odpowiedzialności.
O autorze
1 min czytania 2025-04-04

„Ona temu winna”, czyli słowa weselnej przyśpiewki, stały się hasłem przewodnim kampanii społecznej Centrum Praw Kobiet, której celem jest zmiana narracji w opowieściach o wykorzystywaniu seksualnym.

Akcja ma za zadanie zrzucenie odpowiedzialności z ofiar gwałtu i zmianę sposobu myślenia społeczeństwa na temat przemocy seksualnej.

Na stronie internetowej www.wspieramnieobwiniam.cpk.org.pl można znaleźć zatrważające informacje na temat gwałtów w Polsce. Jak się okazuje, takich sytuację na policję nie zgłasza nawet 90% poszkodowanych kobiet, najczęściej z obawy przed stygmatyzacją i obwinianiem. Co więcej, ponad 80% poszkodowanych znało napastnika, a aż 75% tych, które zdecydowały się zgłosić gwałt, podczas przesłuchań spotkało się z krzywdzącymi mitami.

Wspieraj, nie obwiniaj!

Tak brzmi główne hasło kampanii „Ona temu winna?”. Na wspomnianej stronie internetowej można znaleźć również krótki poradnik o tym, jak pomóc ofiarom zgwałceń. To szczególnie ważne w kontekście wsparcia psychicznego, którego udzielanie w tak krytycznych momentach dla wielu z nas nie jest łatwe. Ponadto w sieci pojawił się też spot promujący kampanię w całej Polsce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wspólne obalanie mitów, informowanie o skali gwałtów w Polsce, a przede wszystkim szeroko zakrojona edukacja to elementy, które mogą zmienić sposób postrzegania ofiar przez społeczeństwo. Dziś nadwyraz często można się bowiem spotkać ze stwierdzeniami typu: „sama się o to prosiła”, „ma czego chciała” lub „sama jest sobie winna”, a także „mogła się tak nie ubierać”, „mogła nie wychodzić sama po zmierzchu”.

Twórcy kampanii to agencja reklamowa OpusB i Fundacja Centrum Praw Kobiet.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Partnerem kampanii jest sieć kin Helios.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcia: mat. pras.

PS „Bezpieczny powrót”: kampania SEXEDPL przeciwdziałająca przemocy