Z Pinteresta w Polsce korzysta już 4,75 mln użytkowników, którzy spędzają na platformie średnio 14 minut dziennie* . Jak wynika z raportu „Reklamy na Pintereście w ocenie jego użytkowników” opracowanego przez agencję Open Mobi, serwis ten posiada bardzo zaangażowaną społeczność, a także ogromny potencjał reklamowy. Aż 64% jego odbiorców zwraca uwagę na reklamy, a 47% wprost przyznaje, że przyczyniły się one do zakupu danego produktu. Wyniki raportu to skarbnica wiedzy dla firm i agencji marketingowych, które poszukują skutecznych kanałów dotarcia do swojej grupy docelowej.
Kto i dlaczego korzysta z Pinteresta?
By wiedzieć, jak dotrzeć do danej społeczności, trzeba ją dobrze poznać. Pinterest jest platformą, na której użytkownicy poszukują głównie inspiracji, co potwierdza 55% badanych. Najwięcej osób, 36% ankietowanych, interesują tematy związane z ważnymi wydarzeniami w życiu, takimi jak ślub czy narodziny dziecka, niewiele mniej bo 34% szuka tam pomysłów wokół świąt kalendarzowych.
Zobacz również
Z platformy korzystają głównie kobiety, które stanowią aż 84% społeczności. Zaś 38% użytkowników to osoby w wieku 18-24 lat.
Czym interesują się użytkownicy Pinteresta? Według badania najpopularniejsze poszukiwane tam kategorie to moda (66%), uroda (61%) oraz fotografia (51%). Można zauważyć, że zainteresowania różnią się w zależności od wieku. Osoby 45+ poszukują głownie materiałów związanych z kulinariami (25%), średnia grupa wiekowa, czyli 24-44 lat, interesuje się budową i wyposażeniem wnętrz (15%), a najmłodsi – 18-24 – latkowie szukają treści związanych z modą (24%), fotografią i urodą (po 15%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Czy użytkownicy oglądają reklamy?
Pinterest okazuje się doskonałym miejscem do przeprowadzania kampanii reklamowych. Aż 90% jego użytkowników dokonuje zakupów online, szczególnie w kategorii „ubrania i dodatki” (58%). To sygnał dla marek z branży odzieżowej, że właśnie tam warto być. Co więcej, społeczność Pinteresta chętnie angażuje się w treści reklamowe. W kategoriach „uroda”, „moda” oraz „kulinaria” aż 89% ankietowanych przyznaje, że kliknęło w reklamę. Podobnie plasują się kategorie „elektronika”, „sport” i „wnętrza”, gdzie 87% wchodzi w reklamy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Jak można wywnioskować z raportu, platforma Pinterest ma ogromny potencjał reklamowy. Jej użytkownicy są bardzo zaangażowani i nie tylko zwracają uwagę na reklamy, ale też chętnie w nie klikają. Co ważne – aż 47% respondentów wprost przyznało, że reklama na Pintereście przyczyniła się do ich decyzji zakupowej – mówi Katarzyna Knecht, sales director Open Mobi. – Potwierdzają to także nasze działania, które dotychczas prowadziliśmy w tym serwisie. Zrealizowaliśmy na nim bowiem ponad 320 kampanii, dzięki czemu osiągnęliśmy ponad 323 miliony wyświetleń i 8 milionów odtworzeni video. Średni CTR wyniósł 0,8%, a CTR out 0,3%. To naprawdę znakomite wyniki – dodaje.
Jak reklamować się na Pintereście? Trendy i dobre praktyki
Podczas badań zapytano użytkowników o to, co ma największy wpływ na atrakcyjność reklam na Pintereście. Przeważającą odpowiedzią była estetyka pinów, którą wskazało 40% uczestników badania. Kolejne to przejrzystość informacji (22%) oraz wygląd nośnika reklamowego spójny z pozostałymi pinami (15%). Za najbardziej interesujące informacje zawierane w reklamach, badani uznali informacje o nowościach i promocjach (34%) oraz tipy i lifehacki (30%).
– Respondenci różnie odpowiadali na pytanie o to, co powinno się zmienić, by reklamy przykuwały większą uwagę. 32% woli, by były one spójne z pozostałymi pinami, a 20% uważa, że powinny się one mocniej wyróżniać. Jak to rozwiązać? Planując kampanię na tej platformie, warto przygotować kilka różniących się od siebie kreacji, by zaspokoić zróżnicowane preferencje użytkowników – radzi Katarzyna Knecht, sales director Open Mobi.
Należy też zwrócić uwagę na wiek grupy docelowej. Młodzi dorośli w wieku 18-24 lat najbardziej zwracają uwagę na atrakcyjność pinów i unikatowe, kreatywne grafiki. Osoby w wieku 25-44 to z kolei grupa, która najmniej zwraca uwagę na reklamy. Dlatego, by przyciągnąć ich uwagę, reklamy powinny bardziej wtapiać się w treści. Kierując przekaz do osób 45+, warto natomiast zadbać o przejrzystość informacji i skupienie uwagi na funkcjonalności produktu.
Analiza danych z raportu to klucz do skutecznej kampanii na Pintereście. Potencjał tej platformy ciągle rośnie, w ciągu 2 lat przybyło na nią bowiem ponad milion osób. Poszukując skutecznych kanałów komunikacji, warto więc zwrócić uwagę właśnie na ten serwis.
Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie openmobi.pl.