Obecnie szacuje się, że liczba sklepów internetowych może wahać się pomiędzy 15 000, a nawet 20 000. Biorąc pod uwagę wartość e-handlu, to w 2013 roku wyniosła ona 26 mld zł, a w 2014 osiągnęła poziom 30 mld zł.
Czy profesjonalna ekspozycja i opis produktu w sklepie stacjonarnym, które zwiększają sprzedaż, różnią się czymkolwiek od wirtualnej ekspozycji i opisywania produktów w e-sklepach?
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio wyeksponowany produkt na półce sklepowej znacząco wpływa na wzrost sprzedaży.
Zobacz również
Cele merchandisingu:
- zainteresowanie klientów;
- wzrost sprzedaży;
- zwiększenie subiektywnej wartości towaru w oczach kupującego;
- poprawa wizerunku firmy i ugruntowanie pozycji marki;
- właściwa ekspozycja produktów w placówce handlowej;
- utrzymywanie i zdobywanie rynków detalicznych;
- niedopuszczanie do występowania braków na półkach sklepowych;
- realizacja sprzedaży i zysku.
Badania przeprowadzone przez firmy handlowe pokazują następujące wyniki (Aleksander Binsztok, Tymoteusz Zuzański; „Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumenckich”, Helion 2013):
- produkty dodatkowo oznaczone specjalną listwą – wzrost sprzedaży o 194%
- produkty przecenione i reklamowane, umieszczone na specjalnej ekspozycji – wzrost sprzedaży o 120%
- oznakowanie produktów wywieszkami – wzrost sprzedaży o 112%
- produkty przeniesione na poziom podłogi z poziomu wzroku – spadek sprzedaży o 80%
- produkty przeniesione na poziom sięgnięcia ręką z poziomu podłogi – wzrost sprzedaży o 43%
- produkty, których liczbę face’ów zwiększono z 4 do 6 – wzrost sprzedaży o 40%
W przypadku e-sklepu konsument nie ma fizycznej możliwości wzięcia towaru do ręki, dotknięcia, obejrzenia z każdej strony. Dlatego w sklepie internetowym tak ważne jest, by opisy produktów były jak najbardziej precyzyjne, zawierające najważniejsze parametry techniczne oraz oddające fizyczne właściwości danego produktu.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Jak dobrze zaprezentować produkt w sklepie internetowym?
Jeśli planujemy stworzyć swój e-sklep, to przede wszystkim musimy zadbać o pełne zaplecze produktowe, o profesjonalną ekspozycję naszego towaru w naszym e-sklepie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co składa się na prawidłowe wyeksponowanie naszego produktu? Są to trzy części składowe:
- zdjęcie/wizualizacja produktu
- opis produktu
- specyfikacja techniczna
Zdjęcie produktu:
Warto zadbać o to, by zdjęcia były jak najwyższej jakości oraz w pełni oddawały rzeczywisty wygląd produktu. Ulepszanie zdjęć i nawet drobna ich modyfikacja mogą wpływać na zafałszowanie realiów, co może skutkować dla konsumentów zakupem produktu, który nie spełnia ich oczekiwań.
Ciekawym, mocno rozwijającym się narzędziem, wspierającym e-commerce, są wizualizacje produktów w formie 3D. Jest to krótki film wideo, przedstawiający produkt z każdej możliwej perspektywy – w formie obracającego się przedmiotu. Ta forma w pełni oddaje fizyczne parametry oraz jego wygląd.
Specyfikacja techniczna:
Są to dane, zawierają ustalone wymagania techniczne, które powinien spełniać dany produkt, by funkcjonować poprawnie i zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Zawierają się tu wszelkie dane oraz parametry techniczne.
Opis produktu:
Ta część ekspozycji produktu jest najważniejsza dla konsumenta podczas procesu zakupowego. Spełnia on rolę „wirtualnego sprzedawcy”. Opis powinien być krótki, treściwy, napisany przystępnym językiem i w zrozumiałej formie, oddający możliwie najwięcej cech i szczegółów produktu, które nie są zawarte w specyfikacji technicznej oraz są niewidoczne na zdjęciu lub wizualizacji.
E-sklepy powinny dbać, by opisy na stronie internetowej były w jednolitym formacie. Umożliwi to konsumentowi porównywanie wielu produktów w obrębie jednej kategorii i wybranie tego, który spełnia jego oczekiwania.
Dla konsumenta najbardziej korzystną sytuacją jest, gdy dany producent zadba o profesjonalny, jednolity opis swoich produktów już w momencie ich wytworzenia. Dystrybucja produktów powinna odbywać się jednocześnie wraz z jego zdjęciem, opisem i specyfikacją. Dotychczas producenci tworzą na własne potrzeby obszerne katalogi, które przekazują dystrybutorom własnych produktów. Na podstawie właśnie tych technicznych katalogów tworzone są opisy na potrzeby dystrybutorów i e-sklepów, lecz każdy z nich zmuszony jest robić to własnymi zasobami. Stąd też opisy tych samych produktów, w różnych sklepach, różnią się diametralnie i nie oddają w pełni tych informacji, które producent chciałby w nich przekazać.
Najkorzystniejszą sytuacją dla konsumentów byłoby, gdyby producent zadbał o ujednolicone zdjęcia/wizualizacje i opisy były dystrybuowane wraz z produktami. Wspomagałoby to budowanie świadomości danej marki u konsumentów oraz wpływało na jednolitą, pożądaną ekspozycję produktów w świecie e-commerce, na poziomie każdego kanału sprzedaży.
Opisy produktów a Content Marketing
We współczesnym świecie e-rozwiązania pełnią coraz bardziej znaczącą rolę w procesie sprzedaży. Czym jest sam Content Marketing? Content marketing, czyli tzw. marketing treści, to strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. (Ann Handley, C.C. Chapman: Content rules, New Jersey, John Wiley & Sons, Inc., 2012; Brian Halligan, Dharmesh Shah: Inbound marketing, Gliwice, Helion, 2010).
Upraszczając powyższą definicję, można stwierdzić, iż content marketing polega na tworzeniu unikatowych treści, które mają zwrócić uwagę potencjalnych odbiorców; wyróżniać się wśród e-treści, często przepełnionych nadmiarem zbędnych informacji. Pomaga to wtedy wyszukiwarkom wypozycjonować nasze produkty na atrakcyjnych, rankingowych pozycjach.
Ważnym jest jednak, by nie skupiać się tylko na tworzeniu opisów produktów pod kątem wyszukiwarek. Dużo ważniejszą kwestią jest, by dane w opisie były prezentowane w przystępny sposób dla konsumentów. Długie opisy marketingowe, naszpikowane wyszukanymi słowami i kluczowymi zwrotami, mogą mieć nikłą wartość merytoryczną i wprowadzać zbędny chaos w przystępnym zrozumieniu opisu.
Skąd brać profesjonalne opisy do sklepu internetowego?
Samych źródeł opisów internetowych nie ma zbyt dużo. Właściciele sklepów internetowych stoją więc przed dużym wyzwaniem.
Obecnie sklepy internetowe najczęściej wytwarzają content we własnym zakresie, na podstawie specyfikacji produktów, które otrzymują od dystrybutorów. Pomimo, że jest to zazwyczaj darmowe źródło contentu, to i tak wiąże się to z dużymi kosztami. Ze względu na czasochłonność takiego zajęcia, pojawia się potrzeba zatrudnienia dedykowanego pracownika lub nawet całego zespołu.
Inną opcją pozyskania opisów internetowych jest zlecenie ich wytworzenia przez agencje copywriterskie. Jednak w tym przypadku koszt jest również bardzo wysoki.
Na polskim rynku dostępne są dwa katalogi opisów produktów, jednak bazy te są bardzo ograniczone i dotyczą określonych rynków, np. FMCG.
Co w takim razie ma zrobić sklep internetowy, jeśli sprzedaje inne produkty?
W ostatnim czasie pojawiło się nowe rozwiązanie: e-opisy.pl – usługa skierowana zarówna dla sklepów internetowych, jak i producentów i dystrybutorów. Obecnie w bazie znajduje się ponad 800 tys. opisów produktów z różnych kategorii produktowych. Oprócz kompletnych i aktualnych opisów produktów, które przygotowane są zgodnie ze wszystkimi normami unijnymi, w ofercie znajdują się opisy marketingowe. Jako jedyne tak kompleksowe rozwiązanie na rynku umożliwia skorzystanie z aplikacji do samodzielnego projektowania i tworzenia etykiet w sklepach stacjonarnych oraz tworzenie QR kodów, linkujących do specyfikacji technicznych produktów.
Dlaczego tak ważna jest prezentacja contentu dobrej jakości?
Żyjemy w czasach przeładowania informacyjnego. Użytkownikom coraz trudniej jest dotrzeć do wartościowych informacji. Dlatego tak ważne jest, aby w działaniach każdego sklepu internetowego znalazło się miejsce na content marketing i odpowiednią strategię ekspozycji produktów w sklepie internetowym.
Dotacje na innowacje. Inwestujemy w waszą przyszłość. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.