Nowe rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczą wysokości opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami, opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań oraz opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
W pierwszym rozporządzeniu dowiadujemy się, że wysokość opłaty za sztukę jednorazowego opakowania z tworzyw sztucznych ustalono na:
Zobacz również
- 20 groszy w przypadku kubków na napoje, w tym ich wieczek i pokrywek,
- 25 groszy w przypadku pojemników na żywność, np. pudełek (z pokrywką lub bez), które służą do przechowywania żywności.
W przypadku opłat za pojemników na żywność, uszczegółowiono, że chodzi o żywność gotową do bezpośredniego spożycia (na miejscu lub na wynos), którą konsumenci najczęściej spożywają prosto z pudełka oraz o żywność gotową do spożycia bez konieczności dalszej obróbki.
Co istotne, ustawa dotyczy także jednorazowych opakowań na żywność typu fast food. Wyjątek stanowią pojemniki na napoje, talerze, paczki oraz owijki na jedzenie.
Drugie rozporządzenie dotyczy oficjalnych stawek opłat za poszczególne rodzaje opakowań. Zgodnie z rozporządzeniem, prezentują się one następująco:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych – 1,00 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania z tworzyw sztucznych – 2,70 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania z aluminium – 1,40 zł (jednostkowa stawka w zł za 1kg),
- opakowania z metali żelaznych – 0,80 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania z papieru i tektury – 0, 70 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania ze szkła – 0,30 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania z drewna – 0,30 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania wielomateriałowe – 1,70 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- opakowania środków niebezpiecznych – 2,00 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- pozostałe opakowania – 1,00 zł (jednostkowa stawka w zł za 1 kg),
- butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, z wyłączeniem szklanych lub metalowych butelek na napoje, których zakrętki i wieczka wykonane są z tworzyw sztucznych – 0,10 zł w 2025 roku, 1,00 zł w 2026, 5,00 zł w 2027 i latach następnych (jednostkowe stawki w zł za 1 kg),
- puszki metalowe o pojemności do jednego litra – 0,10 zł w 2025 roku, 1,00 zł w 2026, 5,00 zł w 2027 i latach następnych (jednostkowe stawki w zł za 1 kg),
- butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra – 0,10 zł w 2025 roku, 1,00 zł w 2026, 5,00 zł w 2027 i latach następnych (jednostkowe stawki w zł za 1 kg).
Trzy ostatnie punkty są objęte również ustawą o systemie kaucyjnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei trzeci dokument, jak można przeczytać w ustawie, dotyczy wysokości opłat „na pokrycie kosztów zbierania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tego samego rodzaju, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu, pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów, w tym na pokrycie kosztów utworzenia i utrzymania tych systemów, transportu tych odpadów i ich przetwarzania, a także uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tego samego rodzaju, jak odpady powstałe z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu”.
Rozporządzenia mają wejść w życie od 1 stycznia 2024 roku.
PS Liquid Death pokazuje sposób na pozbycie się plastikach odpadów. Można ich używać… w chirurgii plastycznej
Producent wody w puszce jest znany z mrocznego humoru i kontrowersyjnych kampanii reklamowych. W nowej reklamie Liquid Death bierze na tapet temat plastikowych śmieci, które są nie tylko masowo produkowane przez ludzi, ale także wszczepiane w ich ciała.
PS2 Barbara Pijanowska-Kuras (Credit Agricole): Zwrócenie uwagi na problem nadmiaru plastiku poprzez niestandardowe działania było naszą receptą na sukces
Na temat kampanii #mniejplastiku i działań podejmowanych przez Credit Agricole w kwestii ochrony środowiska rozmawiamy z Barbarą Pijanowską-Kuras, dyrektor zarządzającą zintegrowaną komunikacją marketingową i korporacyjną w Credit Agricole Bank Polska.