Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
Outdoor na przełomie 2019/2020 podsumowują: Marcin Gudowicz ze Ströer Polska, Andrzej Grudziński z Cityboard Media, Grażyna Gołębiowska z AMS, Agnieszka Maszewska z Jet Line, Marcin Ochmański z Warexpo.
Marcin Gudowicz
V-ce prezes zarządu, Ströer Polska
3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2019 roku w Polsce
Po pierwsze kampania promująca koncert Pezeta, w której odgadując hasła, do których podpowiedzi zamieszczono na billboardach, można było wygrać bilety na wyprzedane koncert artysty na Torwarze. Tego typu akcje, stawiające na zaskoczenie i wprowadzające do komunikacji element gry miejskiej są coraz popularniejsze. To również, że nawet najbardziej tradycyjne nośniki, odpowiednio wykorzystane mogą być skutecznie wykorzystane. W 2018 roku na podobnym założeniu oparto outdoorową promocję trasy koncertowej Dawida Podsiadły.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Druga akcja to zorganizowana przez nas wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych inicjatywa „MetrOdSztuki”, czyli wystawa najlepszych prac studentów z ostatnich 10 lat zorganizowana w przestrzeni II linii metra. 40 wybranych prac zajęło na ponad miesiąc wszystkie nośniki reklamowe na II linii metra, tworząc jedyną w swoim rodzaju podziemną galerię sztuki – z zaplanowaną ścieżką zwiedzania i dedykowaną stroną internetową, zawierającą informacje uzupełniające i pokazujące kontekst każdej pokazywanej pracy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcja MetrOdSztuki w Warszawskim Metrze.
Trzecia kampania to outdoorowa promocja serialu „Wataha”. Dawno żadna premiera polskiej produkcji nie miała kampanii przygotowanej z takim rozmachem. Mnogość wykorzystanych formatów, jakość kreacji, a przede wszystkim wykorzystanie rozwiązań niestandardowych – to wszystko spowodowało, że nie dało się tej akcji nie zauważyć. Jednym z takich niestandardowych rozwiązań był branding całej stacji metra Ratusz Arsenał. Na miesiąc wszystkie ściany i nośniki reklamowe na całym peronie „opanowały” postacie z serialu, a na ekranach Infoscreen wyświetlane były spoty promujące produkcję. Wszystko stworzyło jedyny w swoim rodzaju, nieco mroczny klimat, który zachwycił wielu pasażerów – nie brak było głosów, że stacja wygląda dużo lepiej niż w swojej codziennej odsłonie.
Kampania „Watahy” w Warszawskim Metrze
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na outdoor
Bez wątpienia najważniejszym newsem było w ubiegłym roku wprowadzenie przez najważniejszych graczy na rynku nowej polityki handlowej opartej o badania Outdoor Track. To prawdziwy rynkowy game-changer. Główne firmy na rynku – AMS i Ströer – przyjęły jednolity standard badawczy, a swoje nośniki sklasyfikowały w zależności od wielkości widowni, a nie formatu. Dla klientów stwarza to zupełnie nowe możliwości planowania kampanii, porównywania jakości nośników, a przede wszystkim zestawiania kosztów dotarcia w OOH, względem innych mediów.
Cieszymy, się, że na tak fundamentalną zmianę klienci zareagowali w ogromnej większości pozytywnie. Otrzymujemy wiele sygnałów świadczących o tym, że zmiana była potrzebna i oczekiwana przez rynek. Obserwujemy też wzrosty w badaniach opinii klientów, przeprowadzanych przez media branżowe.
Drugim wydarzeniem o istotnym znaczeniu jest implementacja nośników trzeciego największego na rynku operatora OOH – Clear Channel Poland – do bazy Outdoor Track. Sprawia to, że w platformie Inventory Delivery System (programie do wyliczania wskaźników mediowych kampanii zgodnie z danymi badania) jest już ogromna większość systemowych nośników OOH w Polsce. W efekcie outdoor Track staje się polskim rynkowym standardem, jeśli chodzi o pomiar i planowanie kampanii.
Trzeci punkt to stopniowa, postępująca digitalizacja branży – trend, który widać na całym świecie.
W Polsce ten proces zachodzi on jednak wolniej i w ograniczonym zakresie. Dlaczego? Ponieważ wprowadzanie tego typu rozwiązań wymaga pogłębionej współpracy na linii profesjonalni operatorzy OOH – władze lokalne i wypracowania wspólnej wizji, jak takie nośniki powinny wyglądać.
W największych światowych metropoliach dzięki takim działaniom tradycyjny outdoor zastępowany jest najnowszymi technologiami. Brak wizji samorządów co do kształtu reklamy digital, w dużej mierze uniemożliwia rozwój systemowych sieci DOOH w przestrzeni ulicznej i skutkuje stawianiem pojedynczych ekranów, często w przypadkowych miejscach – co dodatkowo negatywnie wpływa na wizerunek branży. Rozwój profesjonalnych produktów DOOH odbywa się tylko punktowo, zwykle w przestrzeniach zamkniętych takich jak galerie handlowe czy metro. Taka jest nasza nowa sieć Digital Metroboard na peronach Warszawskiego Metra – 28 wielkoformatowych ekranów na peronach II linii. Od krzykliwych i agresywnych ekranów pojawiających się na miejskich drogach odróżnia je to, że są usytuowane w uporządkowanej, nieprzeładowanej bodźcami przestrzeni, w optymalnej odległości od odbiorców. Jednocześnie gwarantują one masowy zasięg – II linię metra odwiedza ok. 200 tysięcy osób dziennie.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2020 roku
1. Ciągła praca nad modernizacją i digitalizacją oferty. Przy czym modernizacja to również nowe sposoby kupowania outdooru. W tym roku planujemy położyć szczególny nacisk na promowanie zakupu pakietów widowni, a przede wszystkim zmianę podejścia do koncepcji pakietów. Kiedyś pakiet kojarzył się z zestawem kilku lepszych i gorszych nośników, dobieranych arbitralnie, na podstawie doświadczenia albo bliskości do odpowiedniego POI. Teraz, dzięki danym z badania Outdoor Track klient, kupując dany pakiet, doskonale wie, do ilu odbiorców dociera i z jaką częstotliwością. Nie musi za to martwić się o dobór nośników. W najbliższych miesiącach zaprezentujemy klientom szereg pakietów umożliwiających dotarcie do wyselekcjonowanych grup klientów – pod względem demograficznym lub behawioralnym.
2. Dalsze przekonywanie do standardu badawczego Outdoor Track – zarówno nowych klientów z branż, które dotychczas z OOH nie korzystały (często ze względu na słabą „policzalność”), jak inne firmy z branży reklamy zewnętrznej. Wyniki badania potwierdziły to, o czym mówiliśmy od lat – że OOH jest obecnie, w epoce fragmentaryzacji mediów, odchodzenia młodszych odbiorców od mediów tradycyjnych (radio, TV), jedynym medium masowym, umożliwiającym szybkie dotarcie do ogromnej liczby odbiorców. Z drugiej strony łatwość wykorzystania danych dotyczących liczby kontaktów, ich częstotliwości i demografii widowni w poszczególnych miastach, kompletnie zmienia perspektywę i otwiera nam zupełnie nowe możliwości planowania skutecznych kampanii. Zbliża to outdoor pod względem „policzalności” odbiorców do Internetu.
3. Stała praca nad poprawą wizerunku branży wśród mieszkańców miast – m.in. poprzez organizowanie akcji i przedstawianie rozwiązań, które przynoszą korzyść mieszkańcom i mogą uatrakcyjnić przestrzeń publiczną. Możliwości jest wiele, jak chociażby liczne projekty kulturalne i artystyczne realizowane na nośnikach OOH, dzięki którym sztuka ma szansę wyjścia z zamkniętych galerii i pojawić się w ogólnodostępnych miejscach.
Nowinki technologiczne a outdoor w 2020 roku
Na pewno będziemy obserwować stałą digitalizację branży – to jak będzie szybka i jakie nowinki technologiczne zobaczymy na polskich ulicach zależy jednak w ogromnej mierze od legislacji i wizji samorządów dotyczących kształtu reklamy DOOH.
Trendem, nie tylko technologicznym, będzie też wprowadzanie rozwiązań ekologicznych, przez operatorów – zarówno w zakresie energooszczędnych nośników, jak również upcyclingu wykorzystywanych materiałów reklamowych.
Andrzej Grudziński
pełnomocnik zarządu Cityboard Media
3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2019 roku w Polsce
1. CO₂ zmienia klimat (naukaoklimacie.pl). Ten projekt, poprzez swój ogromny zasięg i siłę przekazu uzmysławia istotę poważnego problemu, jakim jest grabieżcza ingerencja człowieka w naturę. Otwiera oczy tym, którzy zaślepieni konsumpcjonizmem codziennie dokładają starań, aby naszym następcom pozostawić wyniszczoną planetę, targaną klęskami żywiołowymi.
2. Posiadanie sensem życia? (ING Bank Śląski). Kampania ta zasługuje na wyróżnienie z uwagi na kreatywny przekaz graficzny z wykorzystaniem techniki komiksowej, dzięki któremu absorbuje uwagę odbiorcy i skłania do refleksji nad jego istotą. Nie bez znaczenia jest fakt, że po zakończeniu kampanii Ekoplakaty zostały zdemontowane z nośników i znalazły „nowe życie” w postaci plecaków, które reklamodawca wykorzystuje w swoich działaniach marketingowych.
3. Jeju (Ziaja) i Malinowy Król (Stowarzyszenie Malinowy Król). Oba projekty charakteryzował potężny zasięg ogólnopolskiej kampanii. Ich cechą wspólną jest czytelny przekaz, z lekkim przymrużeniem oka, przyjemny dla odbiorcy i wywołujący pozytywne skojarzenia. Obie kampanie są również dziełem polskich przedsiębiorców. Pierwszym z nich jest istniejący od trzydziestu lat i znany na całym świecie producent leków i wysokiej jakości kosmetyków, drugim – powstałe w 2019 roku stowarzyszenie integrujące polskich producentów pomidorów.
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na outdoor
W 2019 roku jedno wydarzenie zdominowało sektor reklamy OOH. W czerwcu Naczelny Sąd Administracyjny w precedensowym orzeczeniu skierował do Trybunału Konstytucyjnego pytanie prawne o zgodność z Konstytucją art. 37a ust. 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepis ten nakazuje, aby po upływie tzw. okresu dostosowawczego usuwać zbudowane w gminie nośniki reklamowe, jeśli tzw. gminna uchwała krajobrazowa w tym miejscu ich zakazuje. Rozebrać trzeba nawet nośniki zbudowane legalnie (w oparciu o pozwolenie na budowę czy zgłoszenie), bo inaczej właścicielom działek i tych nośników grożą wysokie kary. W maju 2019 r. NSA rozpatrywał skargę kasacyjną Cityboard Media na uchwałę krajobrazową z Opola. Skład sędziowski złożony z największych autorytetów w dziedzinie prawa budowlanego i zagospodarowania przestrzennego doszedł do wniosku, że przepis ten może naruszać Konstytucję, bo nie zapewnia żadnej ochrony prawnej ani odszkodowania tym podmiotom, które na reklamy miały wszystkie wymagane prawem zgody. Zdaniem składu orzekającego przepis ten może naruszać zasadę zaufania obywatela do państwa, ochronę praw słusznie nabytych, prawo własności i wolność prowadzenia działalności gospodarczej, a także tzw. zasadę proporcjonalności. Jeśli Trybunał podzieli zdanie NSA, to przepis utraci moc prawną.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2020 roku
Po pierwsze: efektywne łączenie mediów, tak aby zadziałała synergia. To jedno z podstawowych wyzwań, z którymi muszą się mierzyć firmy mediowe, jeśli chcą oferować produkty najwyższej jakości. Jak pokazało ostatnie badanie przeprowadzone na zlecenie Facebooka, dla Millenialsów i Generacji Z outdoor reklama na Facebooku to podstawowe źródło informacji o produktach i usługach. W Cityboard Media stawiamy na łączenie outdooru z rozwiązaniami digitalowymi, bo w tym tkwi przyszłość komunikacji.
Po drugie: stałe podnoszenie jakości oferowanych produktów OOH. Dobre lokalizacje, jakość wydruku, nowoczesne oświetlenie – to elementy techniczne, które decydują o wartości oferty. Zadbanie o nie, jest priorytetem, ponieważ klienci kładą z każdym rokiem coraz większy nacisk na jakość produktów, które chcą zakupić.
Po trzecie: zwiększanie ekologicznej świadomości i stosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku, które są dziś priorytetem dla wielu firm. Z tego powodu duża grupa naszych klientów decyduje się realizować kampanie na Ekoplakacie, który gwarantuje doskonałą jakość ekspozycji, niezależnie od warunków atmosferycznych, i może być wykorzystany ponownie, w tak zwanych kampaniach rotujących, a co najważniejsze – w 100 procentach podlega recyklingowi, więc nie zanieczyszcza środowiska. Równie istotna jest troska o zasoby naturalne poprzez, na przykład, ograniczanie zużycia energii. Cityboard Media sukcesywnie przechodzi na źródła światła redukujące zapotrzebowanie na energię o ponad 80%.
Nowinki technologiczne a outdoor w 2020 roku
Na pewno taką nowinką już jest geotargetowanie OOH. Technologia, którą stosujemy w Cityboard Media pozwala na dotarcie (za pomocą reklam banerowych w aplikacjach i serwisach mobilnych) do osób, które miały kontakt z reklamą na wybranym nośniku outdoorowym. Jeśli w miejscu, które interesuje klienta nie mamy nośnika, możemy przygotować tak zwany wirtualny billboard i docierać do wybranych osób na odpowiednim obszarze. Po wybraniu promienia wyszukiwania (od 250 m do 2,5 km) mamy informacje o dziennej liczbie osób przebywających w danej lokalizacji, ich cechach demograficznych oraz profilach behawioralnych (określonych na podstawie danych z ostatnich 12 miesięcy). To doskonałe narzędzie, które pozwala tworzyć efektywne kampanie reklamowe na OOH.
Grażyna Gołębiowska
dyrektor marketingu AMS
3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2019 roku w Polsce
- Kampania Audi A6, A7, A8 i Q8 – w największej zrealizowanej do tej pory kampanii z wykorzystaniem nośników Dynamic Backlight klient odwzorował rzeczywiste działanie samochodu na nośnikach reklamowych. Za pomocą światła kilkudziesięciu tysięcy diod została przedstawiona sekwencja działania reflektorów reklamowanych samochodów. Animacje realistycznie odzwierciedlały działanie świateł podczas uruchamiania i wyłączania pojazdu. Kreatywność na szóstkę!
- Kampania Garmin – prawdopodobnie najbardziej multiformatowa kampania 2019 roku. Klient wykorzystał całe dobrodziejstwo formatów analogowego i cyfrowego OOH. Tak łączyć!
- Kampania niekomercyjna dla Muzeum Narodowego w Krakowie „Przystanek Wajda” – od Szczecina po Kraków wiaty AMS opowiadały historię kina Andrzeja Wajdy. Ikoniczne kadry z filmów Mistrza wkomponowane w miejski pejzaż rozbudziły wyobraźnię mieszkańców Szczecina, Gdańska, Poznania, Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Ściany przystanków zostały oklejone kontekstowo kadrami z filmów – w pamięci widzów na stałe zapisały się obrazy powstańczej Warszawy – z „Kanału”, prężnie rozwijającej się Łodzi z „Ziemi obiecanej”, rosnącej w siłę Nowej Huty z „Człowieka z marmuru” czy Gdańska – wypełnionego tłumem stoczniowców zagrzewających wszystkich Polaków do walki o wolność z „Człowieka z żelaza”. Nie tylko biznes!
3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na outdoor
W obszarze oferty OOH było to uzależnienie ceny nośników od wielkości generowanej przez nie widowni. Po wielu latach oczekiwań stało się to możliwe dzięki implementacji wyników badań Outdoor Track do ofert handlowych operatorów.
W obszarze rozwoju DOOH – narastanie zjawiska „dzikiego digitalu” na ulicach polskich miast. Brak uregulowania tego segmentu rynku i w związku z tym jego niekontrolowany rozwój, będzie skutkować niechęcią samorządów do rozwoju nowoczesnego DOOH w Polsce.
W obszarze współpracy z samorządami to zmiana modelu prowadzenia działalności reklamowej, jaką mogliśmy zaobserwować w Poznaniu. Zarządzanie wiatami przystankowymi przejęła tam miejska spółka Międzynarodowe Targi Poznańskie w ramach powierzenia jej zadania własnego gminy. Dopiero na mocy umowy z MTP firmy komercyjne, w tym AMS, zostały operatorami reklamy na wiatach przystankowych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2020 roku
Najważniejszym wyzwaniem 2020 roku będzie rozszerzenie zakresu użycia danych oraz wskaźników mediowych do planowania kampanii OOH. Za nami pierwszy niepełny rok sprzedaży nośników w oparciu o widownię tychże i skorelowany z tymi danymi cennik. Był to rok zbierania doświadczeń i bacznego wsłuchiwania się w głosy klientów. Przeważało wycenianie kampanii według nowego modelu cenowego w stosunku do pełnego planowania na wskaźnikach mediowych. Wyzwaniem będzie zamiana tych proporcji.
Innym wyzwaniem będzie poradzenie sobie z ewentualnymi skutkami uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Z dniem 2 kwietnia 2020 r. kończy się w Gdańsku tzw. okres dostosowawczy, w którym tablice i urządzenia reklamowe mogły funkcjonować na dotychczasowych zasadach. Nowe przepisy są bardzo restrykcyjne. Zgodnie z decyzją władz Gdańska duża część tablic i urządzeń reklamowych, poza nośnikami typu citylight, będzie musiała być zdemontowana. Zmiany dotyczą wszystkich właścicieli nośników reklamowych, a także innych przedsiębiorców, spółdzielni mieszkaniowych czy właścicieli lokali usługowych, do których należą szyldy, tablice i urządzenia reklamowe.
Nieustająco wyzwaniem pozostaje przekonywanie samorządów do nowoczesnej i przyjaznej reklamy digital. Mimo istotnej zmiany na lepsze, wciąż w wielu samorządach ta forma reklamy kojarzona jest z dużymi, mocno święcącymi ledami niskiej jakości, które od wielu lat psują jej wizerunek. Potrzebna jest dalsza ciągła praca polegająca na realizacji dobrych przykładów nowoczesnego i przyjaznego digitalu, który współgra z tkanką miejską, a nie jest dla niej elementem obcym. Takie rozwiązania oferuje AMS proponując harmonijne łączenie reklamy cyfrowej z funkcjonalnościami przydatnymi dla mieszkańców oraz interesującym ich kontentem.
Nowinki technologiczne a outdoor w 2020 roku
- Trend, który w AMS-ie monitorujemy od lat, tj. racjonalne łączenie reklamy OOH z funkcjonalnościami ułatwiającymi życie w mieście, a wszystko w duchu rozwiązań smart city.
- Dalszy rozwój reklamy cyfrowej – nowoczesnej i przyjaznej, która współgra z życiem współczesnego miasta.
- Wzrost znaczenia contentu jako istotnego atraktora cyfrowych nośników OOH, będącego składową reklamowych usług premium.
Agnieszka Maszewska
szefowa komunikacji, Jet Line
3 najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2019 roku w Polsce
W outdoorze, jak zawsze i wszędzie zresztą, najważniejszy jest pomysł. Oto moje typy:
- Jeśli „kradzież to prawdziwa sztuka” to lipcowa akcja dla 3. sezonu „Domu z papieru” w Krakowie była dziełem. Dwie maski, jeden Netflix.
- Edukacyjna rzecz o tym, jak segregować śmieci, czyli „Segreguj na 5” od Warexpo dla Miasta Stołecznego Warszawa, wyróżniona tegoroczną Kreaturą.
- W całości pro bono, w całości prawdziwe i naprawdę straszne. WWF Polska w Halloween zwróciła uwagę na to, co #NaprawdeStraszne. Powstał wyjątkowy kostium przedstawiający wymarły gatunek: nosorożca białego północnego i kampania, która w sieci i na DOOH zaangażowała kilka milionów odbiorców.
Wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na outdoor
Zanim o wydarzeniu to wskażę na obecny od kilku lat i coraz wyraźniejszy trend: cyfryzację outdooru. On prowadzi do najważniejszego wydarzenia w 2019 roku u nas w Jet Line: uruchomienia sieci MORE, Miejskich Okien REklamowych, czyli cyfrowych ekranów w witrynach sklepów i punktów usługowych.
Ponad cztery lata funkcjonuje ustawa krajobrazowa, o której wiadomo, że jest wadliwa. W 2019 roku do Trybunału Konstytucyjnego trafiło zapytanie o zgodność ustawy z konstytucją. To ważne, ponieważ możliwość uchwalania na podstawie istniejącej ustawy uchwał krajobrazowych przez samorządy ogranicza inwestowanie w firmach OOH i rozwój nowoczesnego outdooru.
Najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2020 roku
Najważniejsze wyzwanie widzę w zadbaniu o dobry wizerunek nowoczesnej reklamy oraz w namówieniu ludzi w samorządach do przyjęcia perspektywy, że DOOH jest elementem przestrzeni. Taka perspektywa to pierwszy krok do konstruktywnych dyskusji, jasnych wniosków i dobrego prawa dla rozwoju outdooru jako narzędzia komunikacji w przestrzeni.
Nowinki technologiczne a outdoor w 2020 roku
Głównym trendem nadal będzie cyfryzacja. Choć klasyczny OOH ma się nadal nieźle, firmy outdoorowe inwestują w nośniki cyfrowe i to bardzo dobrze. Przy czym pamiętajmy, że samo narzędzie, nieważne jak bardzo będzie nowoczesne – bez wiedzy jako działa i bez pomysłów na wykorzystanie, na niewiele się przyda. Życzę nam, aby największy wpływ na rozwój outdooru mieli kreatywni art directorzy i otwarte głowy klientów.
Marcin Ochmański
prezes Warexpo sp. z. o.o.
Najciekawsze akcje/kampanie outdoorowe z 2019 roku w Polsce
Jestem fanem Netflixa i tego, jak używa OOH. Podobały mi się spektakularne murale „Wiedźmina” i „Stranger Things” czy uświadamiająca realizacja przy okazji promocji serialu „Nasza Planeta”.
Na przestrzeni całego roku wyróżniła się tez kampania m.st. Warszawy #segregujna5 z artystycznymi w pierwszej części, a w drugiej bardzo czytelnymi kreacjami Oli Jasionowskiej. Mieliśmy swój wkład w tę kampanię, projektując i realizując jej niestandardową odsłonę na naszych słupach, za co dostaliśmy wyróżnienie w konkursie Kreatura.
Wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na outdoor
Jak się okazuje, najważniejszym wydarzeniem była kontynuacja prac nad uchwałą krajobrazową w Warszawie, która została uchwalona w pierwszych dniach stycznia 2020 roku. Warszawa to największy i najważniejszy rynek z punktu widzenia OOH. Jeżeli uchwała wejdzie w życie, to w ciągu dwóch lat obraz reklamy zewnętrznej ulegnie dużemu przeobrażeniu. To wyzwanie, ale i szansa dla branży. Uregulowany rynek jest bardziej dojrzały i stabilny. Daje gwarancje zwrotu z inwestycji oraz lepszej jakości nośników, które mogą stać się elementem smart city.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed outdoorem w 2020 roku
Poza dostosowaniem się do zapisów uchwały sporym wyzwaniem będzie dalsza digitalizacja OOH. Doświadczenia większych i dojrzalszych rynków wskazują na to, że warto robić to w sposób zrównoważony. DOOH to powiew świeżości dla reklamy zewnętrznej, ale nie należy pochopnie pozbywać się nośników analogowych. Są klienci, którzy cenią sobie nowoczesne możliwości, jakie daje digital out of home, ale są i będą klienci, którzy cenią wyłączność powierzchni, jaką oferuje analogowa reklama zewnętrzna.
Nowinki technologiczne a outdoor w 2020 roku
Projekty, które łączą reklamę zewnętrzna z smart city jak nasz nośnik Junior oferujący wi-fi, informacje w czasie rzeczywistym jak stan powietrza, mapę czy możliwość ładowania urządzeń mobilnych. Podobny projekt zaproponował AMS ze swoim digital citylight. Warto zwrócić uwagę na wdrożenie MORE przez Jetline, które w dużej skali oferuje oprócz reklamy content niekomercyjny.