Palisz jointy? To przyłóż rękę – druga część akcji Miasto Wciąga

W warszawskich i łódzkich klubach pojawiły się zawieszone na ścianach różowe ulotki z symbolem czarnej dłoni. Napis nad dłonią prowokuje do dotknięcia ulotki: „Chcesz kupić jointa lub kreskę? To przyłóż rękę”.
O autorze
2 min czytania 2014-04-11

źródło: www.facebook.com/pages/Miasto-Wciąga

Jest to druga część akcji społecznej MIASTO WCIĄGA adresowanej do osób używających narkotyków, a realizowanej przez Fundację Inspiratornia. Działania odbywają się we współpracy z wybranymi klubami muzycznymi i klubokawiarniami w Łodzi i w Warszawie. Ulotki umieszczane są w toaletach (na ścianach lub lustrach), ponieważ to tam najczęściej dochodzi do przyjmowania narkotyków.

W toaletach klubów w Warszawie i Łodzi można znaleźć różowe ulotki na których umieszczona jest duża czarna dłoń, a nad nią, napis: „palisz jointy? to przyłóż rękę”. Po dotknięciu kartki, czarna farba znika i pojawiają się informacje na temat terapeutycznego programu Candis, dedykowanego osobom używającym marihuany i przetworów konopi. Hasło, które się pojawia jest grą słów – odbiorca wyciąga dłoń, by dotknąć ulotki, i czyta, że bezpłatne konsultacje terapeutyczne są także na „wyciągnięcie ręki”. Podobnie jest w wypadku drugiej ulotki – hasło głosi: „Chcesz kupić jointa lub kreskę? To przyłóż rękę” – jednak tutaj gra słów ma inny wydźwięk, bowiem „przykładanie ręki” dotyczy wspierania mafii narkotykowej. Po przyłożeniu dłoni do kartki, pojawi się zatem napis „mafia narkotykowa zarabia rocznie ponad 300 miliardów dolarów” oraz pytanie… „czy naprawdę chcesz do tego przykładać rękę?”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nasza akcja ma dwa cele – kontakt bezpośredni z osobami okazjonalnie sięgającymi po narkotyki po to, by przekazać im informacje na temat tego, jak mogą ograniczyć używanie narkotyków i zmniejszyć ryzyko szkód. Drugi zaś to wzbudzenie świadomości obywatelskiej – na ile każdy z nas kupując, nawet sporadycznie, jointa, kokainę, heroinę – przykłada rękę do rozwoju narkobiznesu. Po dotknięciu ulotki, pod wpływem ciepła ręki, czarna farba znika i pojawiają się informacje, z których można dowiedzieć się, jakich sum sięgają roczne dochody karteli narkotykowych – mówi Maja Ruszpel, pomysłodawczyni i autorka akcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Szacuje się, że aż 208 milionów ludzi sięga rocznie po narkotyki; głównym ich konsumentem są Ameryka Północna i Europa Zachodnia, a krajami producenckimi Ameryka Południowa i Azja. Jednak kupując narkotyki, raczej nie myślimy o tym, że właśnie wsparliśmy wojny gangów narkotykowych w Meksyku czy wyzysk rolników z Afganistanu. Ważne, by mieć tego świadomość i zastanowić się czy naprawdę chce się do tego przykładać rękę – dodaje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nierozłącznie związane z działaniami Fundacji w akcji MIASTO WCIĄGA są dyżury w wybranych klubach i klubokawiarniach poświęcone profilaktyce i edukacji przeznaczone dla osób używających narkotyków.

– Będziemy rozmawiać z użytkownikami o możliwości wzięcia udziału w programach profilaktycznych, takich jak jak FreD goes net, którego celem jest podniesienie wiedzy uczestników na temat szkodliwości używania substancji psychoaktywnych, a także zachęcenie ich do oceny indywidualnego ryzyka używania substancji psychoaktywnych i w efekcie do zmiany zachowań, czyli ograniczenia używania substancji lub abstynencji. Udzielamy także porad prawnych online oraz przekazujemy informacje na temat polskiego prawa narkotykowego w czasie dyżurów w klubach – mówi Agnieszka Sieniawska z Fundacji Inspiratornia.

Dodatkowo, osoby, które nadużywają marihuany zostaną poinformowane o specjalnym programie terapeutycznym o nazwie Candis, dedykowanym tylko im. Najczęściej używanym narkotykiem w Polsce jest marihuana, stąd dodatkowo przeznaczona dla tej grupy osób ulotka informacyjna. Po przyłożeniu dłoni pojawi się informacja na temat programu, obok zaś znajduje się adres strony internetowej i kod qr do programu Candis.

Ulotki są przyklejone do ścian w formie bloczków po 10 kartek, każdy może jedną z takich kartek oderwać i zabrać ze sobą, jeśli informacje w nich zawarte uzna za interesujące i potrzebne. Autorem projektu jest Robert Poryzała, architekt i grafik współpracujący z agencjami reklamowymi i organizacjami pozarządowymi.

Akcja finansowana jest przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Rok temu Fundacja Inspiratornia w ramach akcji Miasto Wciąga rozlepiała wlepki imitujące różne narkotyki – marihuanę, amfetaminę, ekstazy – na ścianach, na podłogach i na blatach umywalek. Wlepki były tej samej wielkości co prawdziwe narkotyki. Podobnie także, prowadzono porady prawne i zakresu harm reduction.