Paweł Tkaczyk: Rebrandingu nie robi się, dlatego, że znudziła ci się identyfikacja

Paweł Tkaczyk: Rebrandingu nie robi się, dlatego, że znudziła ci się identyfikacja
Dlaczego niekoniecznie kupilibyśmy pastę do zębów od Samsunga, ale kurtkę od Tchibo już tak? Czym różni się rebranding od repozycjonowania? I kiedy przychodzi dobry moment na oba? No i wreszcie – jak budować świadomość i lojalność klientów? Sprawdź najnowszy podcast z Pawłem Tkaczykiem.
O autorze
1 min czytania 2024-01-16

Rebranding i repozycjonowanie często się łączą i nierzadko marki biorą „pakiet 2w1”. Jednak de facto są to dwie różne kwestie. Jak przekonuje Paweł Tkaczyk – rebranding to w dużej mierze wymiana szaty, ale zachowanie dotychczasowego rynku. Z kolei repozycjonowanie to wyjście na nowe rynki lub rozszerzenie portfolio produktowego i brand stretching.

Mimo to marki często, kiedy dochodzą ze swoim rozwojem do sufitu – decydują się na przeprowadzenie obu procesów na raz. Nie jest jednak dobrym pomysłem przeprowadzanie ich tylko dlatego, że konkurencja robi coś nowego albo z powodu… znudzenia się obecną identyfikacją.

– My [ludzie – przypis red.] mamy straszny problem z przypisaniem jednej nazwy konceptu jakiegoś skrótu myślowego do wielu kategorii, to najczęściej razem z zamianą rynku, trzeba zamienić szatki, zrobić rebranding. Dobry przykład to Sodexo, które kojarzyło się z papierowymi bonami na tyle mocno, że po przekształceniu portfolio na cyfrowe, dla przeciętnego odbiorcy mogłoby to być mylące. Jeśli pożegnali się z poprzednim zestawem produktów i skojarzeń, to dobrym krokiem jest pożegnanie się również z nazwą, która je reprezentuje – mówi Paweł Tkaczyk. 

Jak sprawić, by o marce było głośno?

Rebranding i repozycjonowanie często wiążą się z tym, że marce muszą usłyszeć aktualni i nowi klienci. W końcu to zazwyczaj wywrócenie o 180 stopni tym, czym marka dotychczas była. Jak to zrobić? Paweł Tkaczyk wspomina, że jednym z dobrych pomysłów może być tzw. energizer, czyli mocna marketingowa akcja, dzięki której klienci będą mieć powód, aby o brandzie rozmawiać.

Dobrym pomysłem są również programy lojalnościowe, które motywują klientów do zapoznania się z marką, ale też budują ich lojalność. To wszystko wymaga jednak dobrego pomysłu. 

W najnowszym odcinku videocastu Sales & Marketing Power by Pluxee posłuchasz, co Paweł Tkaczyk ma do powiedzenia w kontekście tego, czym różni się rebranding od repozycjonowania, dlaczego „znudzenie się” identyfikacją to nie jest dobry argument do zmiany, jakie błędy firmy popełniają przy procesach rebrandingowych, jak budować wyraziste marki, jak wykorzystać program lojalnościowy do budowania świadomości marki i co motywuje uczestników tychże programów – nagroda za wysiłek czy za osiągnięcie?

Artykuł oraz videocast powstały przy współpracy z Pluxee.