Pierwsze badanie dotyczące rozpoznawalności i wizerunku Igi Świątek

Zwycięstwo Igi Świątek w finale French Open wzbudziło ogromną radość Polaków a zainteresowanie zawodniczką znacznie wzrosło. Zawodniczka jest już rozpoznawana przez 61% Polaków w wieku 18-54 lata. Aż 57% naszych rodaków uważa ten sukces za historyczny.
O autorze
2 min czytania 2020-10-14

Konsorcjum firm Sport Management Polska oraz Sports Analytics przeprowadziło pierwsze badanie dotyczące rozpoznawalności i wizerunku Igi Świątek. Badania rozpoczęto błyskawicznie, jeszcze w niedzielne popołudnie. Kontynuowano w poniedziałek 12 października. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polaków (N = 3809) ze względu na płeć i wiek (18-54 lata) za pomocą badania Omnibusowego.

W ramach badania sprawdzano także jakie emocje wywołała zawodniczka swoim zwycięstwem w finale French Open oraz czy zwycięstwo Polki w turnieju może mieć wpływ na rozwój tenisa w Polsce. Zapytano także o rozpoznawalność sponsorów zawodniczki oraz o cechy jakie Polacy przypisują triumfatorce z Roland Garros.

Wśród ankietowanych już 61,2% deklaruje, że zna zawodniczkę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Badanych zapytano również o ich wyobrażenie dot. statusu Polki w ogólnopolskiej świadomości, które częściowo wskazuje na potencjał i rodzaj dynamiki związanej z budową pozycji Igi Światek w gronie bohaterów polskiego sportu.

Na pytanie o to, na ile zdaniem ankietowanych Iga jest w Polsce osobą znaną – uzyskano wynik 7,04/10 (odpowiedzi na skali 1-10. 1-zupełnie nieznana, 10-powszechnie znana).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Polacy bardzo wysoko oceniają i doceniają zwycięstwo Igi Świątek w finale wielkoszlemowego turnieju French Open. Ponad 57% ankietowanych uważa ten sukces za historyczny!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

27% Polaków uznaje go natomiast za wielki sukces. Jedynie mała liczba odpowiadających traktuje ten sukces jako „normalny”.

Zbadano także jakie nadzieje wiążą Polacy z występami i dalszą karierą sportową Polki.

Okazuje się, że wiara naszych rodaków jest bardzo wysoka. Polacy wierzą, że Iga Świątek zdominuje światowy tenis. Tak odpowiedziało aż 44% badanych. Natomiast 47% badanych udzieliło odpowiedzi, że Polka „powalczy przez kilka sezonów”.

Pojawiają się także postawy wstrzemięźliwe – 3,4% ankietowanych, uważa, że było to zwycięstwo przypadkowe i jednorazowe. Natomiast 5,2% spodziewa się, że Świątek będzie tzw. „gwiazdą jednego sezonu”.

– Iga Świątek z impetem wdarła się nie tylko do finału French Open ale i do świadomości Polaków. Ogladalność telewizyjna kolejnych meczów rosła skokowo a zainteresowanie Polką wzrastało. Po finale na kortach Roland Garros dumę narodową odczuwało prawie 46% naszych rodaków a do wzruszenia przyznało się aż 33% ankietowanych. Z punktu widzenia marketingowego interesujący jest także zbiór cech i atrybutów, które Polacy łaczą z zawodniczką. Wśród 45 badanych cech dominują takie jak pracowitość, solidność, waleczność, dynamika. Ale w badaniach wysoko plasuje się także odwaga i śmiałość. Ogólnie według badanych osób przyszłość Igi rysuje się w dobrych barwach. W barwach biało-czerwonych – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Sprawdzono także jaki wpływ może mieć zwycięstwo Polki na rozwój tenisa ziemnego w Polsce. Czy zainteresowanie triumfem w Paryżu przełoży się na chęć uprawiania lub nauki gry w tenisa. Pozytywne deklaracje złożyło tylko 8,1% badanych. Prawie 76% badanych odpowiedziało, że nie planuje takiej aktywności. Na uwagę zasługują natomiast deklaracje rodziców, wśród których 16% zadeklarowało, że wyraża chęć aby wysłać swoje dzieci na naukę gry w tenisa.

Zbadano także gdzie i jak Polacy „oglądali” mecz finałowy. Na czele tych wyników znajduje się oczywiście telewizja (prawie 60%) ale spory udział miało także oglądanie w internecie (27%) a prawie 12% ankietowanych czytało relacje na żywo zamieszczane na portalach internetowych.