Z tej okazji, między innymi o tym: dlaczego animowany content jest ważny w komunikacji marketingowej opowiedział nam Piotr Piotr Krauschar, managing partner agencji digitaloweh faceADDICTED, jeden z jurorów konkursu Timecode Akcja Animacja.
Czym obecnie charakteryzuje się marketing w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe to przede wszystkim komunikacja tu i teraz. I nie mówimy już tylko o Facebook, Twitterze czy o innych platformach stricte społecznościowych, ale o cały Internecie, który stał się socjalny. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wchodzić w komunikację z obecnym lub potencjalnym klientem nie tylko na Facebooku, ale też na forach czy na portalach horyzontalnych. Obecna komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym, szybko się pojawia, ale też szybko znika. Treści są ulotne, dlatego też wkład w ich przygotowywanie jest bardzo duży. Jednym z najważniejszych wyzwań jest budowanie lojalności.
Zobacz również
Jakie są najskuteczniejsze formy komunikacji w social mediach?
Jak w każdej sytuacji jesteśmy zależni od tematu, sytuacji, pory dnia czy od wielu innych czynników, które moglibyśmy nieskończenie wymieniać. Na pewno sprawdza się storytelling zarówno w formie opisowo graficznej, jak i w tej dynamicznej. Na pewno ze względu na algorytmy portali społecznościowych większą szansę zaistnienia mają formy dynamiczne; czy animacje, czy też relacje na żywo.
Dlaczego content dynamiczny trafia do większości współczesnych odbiorców?
Powodów jest na pewno wiele, ale skupmy się na tych najważniejszych. Żyjemy w czasach kultury obrazkowej, w której ludzie wolą oglądać niż czytać, co niestety wiąże się z tym, że oglądamy dużo dynamicznych treści, często, kiepskiej jakości. Dlatego już tutaj pojawia się wyzwanie dla twórców — w krótkim czasie stworzyć treść, która w kilku, kilkunastu klatkach wybije się ponad reklamowy clutter, która historią, a nie budżetem reklamowym, przyciągnie widza, który wejdzie z marką w dialog, zostawi po sobie ślad, chociażby pozostawi lajka. Kolejny powód to sposób, w jaki skonstruowane są portale społecznościowe i w jaki sposób zarządzają tym, co jest ważne, co ma się pokazać użytkownikom w sposób organiczny, a co przejdzie bez echa. Tutaj mamy do czynienia z algorytmami, a one dziś sprzyjają treściom dynamicznym; animacjom czy też filmom. Dlaczego tak się dzieje? Chociażby dlatego, że np. Facebook od lat czyni zakusy, aby stać się platformą video nr 1. Stąd też ukłon w stronę ruchomych obrazków. Mają się klikać, być widoczne, mają przyciągać użytkowników.
Czym cechuje się komunikacja marki „dbającej o klienta”?
Jeżeli mówimy o Internecie, to coraz częściej użytkownik wchodzi w dialog z marką w konkretnym celu, w konkretnej sytuacji i w tym samym momencie oczekuje pomocy czy też rady. Dlatego tak ważnym aspektem jest tutaj czas. Bo skoro pisze do nas Klient z zapytaniem, stojąc jednocześnie przed drzwiami dwóch telekomów, ale jego wiedza na ich temat jest tylko taka, że jeden ma logo pomarańczowe, a drugi logo w kolorze magenty, to możemy go wygrać, właśnie przez to, że jesteśmy responsywni, a przede wszystkim merytoryczni. Nie wystarczy już publikować śmiesznych treści, bo wokół nich nie zbudujemy społeczności, ale już tym, że jesteśmy pomocni, możemy zasłużyć na szacunek i lojalność ze strony użytkownika.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jaką taktykę obrać, aby dotrzeć do jak największej ilości odbiorców?
Strategii jest wiele, nie ma jednej uniwersalnej. Wszystko zależy od kategorii, do której należy nasza marka; inaczej docieramy do osób, które są potencjalnie zainteresowane zakupem samochodu, a inaczej do tych, którzy powinni kupić bilety do kina na jutrzejszy wieczór. W obu przypadkach, gdy dysponujemy nieograniczonym budżetem, możemy docierać do użytkowników ze skutecznością telewizji, natomiast życie pokazuje, że takich marek jest niewiele. Warto tu wspomnieć telekomy, które na pewno w tej materii przodują. Ale co zrobić, gdy ten budżet nie jest w wersji „sky is the limit”? Tutaj na pewno pomaga budowanie jakościowej komunikacji. Mam na myśli zarówno to, co piszemy, co pokazujemy w postach, ale także to, jak prowadzimy dialog. Ma być dynamicznie i na temat, czasami z przymrużeniem oka.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeżeli jesteś ambitny/a, jeżeli nie chcesz, aby Twoje prace nie pozostawały dla dnie twardego dysku, spróbuj swoich sił w konkursie Timecode Akcja Animacja. Zamiast przechodzić szczeble kariery agencyjnej, zyskasz szansę na zaistnienie w świadomości zarówno klientów, jak i agencji czy domów produkcyjnych, które szukają takich osób jak Ty – młodych, zdolnych i kreatywnych.