Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

Upoluj wejściówkę na AIBA 2025 [KONKURS]

4 sceny tematyczne, 50+ prelegentów z topowych tech marek świata – upoluj wejściówkę na konferencję o realnych wdrożeniach AI.

SZCZEGÓŁY

Piwo nie łagodzi samotności – reklama BrewDog zakazana

Piwo nie łagodzi samotności – reklama BrewDog zakazana
Reklama piwa BrewDog Wingman została zakazana w Wielkiej Brytanii przez Advertising Standards Authority. Według ASA plakat sugerował, że alkohol może złagodzić nudę, samotność i frustrację – co łamie brytyjskie przepisy reklamowe.
O autorze
1 min czytania 2025-08-06

ASA (The Advertising Standards Authority), czyli niezależny organ nadzorujący reklamę w Wielkiej Brytanii, zakazała reklamy rzemieślniczego piwa z browaru BrewDog w Szkocji, która zawierała hasło z „BrewDog. Zawsze cię wspieramy”. Na plakacie promującym piwo Wingman widnieje również seria sytuacji, w których według producentów napój może się okazać przydatny (m.in. awaria sieci WiFi i spóźnienie przyjaciela).

ASA argumentuje, że reklama piwa sugeruje, że piwo należy traktować jako „lekarstwo na nudę, samotność i inne problemy”. W efekcie browar został oskarżony o naruszanie swoimi działaniami Kodeksu CAP dotyczącego komunikacji marketingowej produktów alkoholowych.

Pomysłodawcy kampanii promocyjnej Wingmana protestują, tłumacząc, że „prezentowane na plakatach scenariusze były wyraźnie przedstawione jako przyziemne, codzienne niedogodności, a nie poważne problemy wymagające rozwiązania”. Jak twierdzi producent napoju, „kontrowersyjna zdaniem ASA reklama przedstawiała piwo jako produkt o niezawodnej jakości, a nie jako lekarstwo lub mechanizm radzenia sobie z problemami”. Takie argumenty nie przekonują jednak ASA, która surowo zakazała reklamy piwa Wingman w obecnej formule.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kolejne problemy BrewDog

Nie po raz pierwszy szkocki browar BrewDog ma problemy z prawem. Wcześniej dotyczyły one braku możliwości potwierdzenia tezy, że BrewDog jest „pierwszym na świecie browarem o ujemnym śladzie węglowym”. W 2019 roku natomiast firma oburzenie wśród rodziców wywołała reklama bezalkoholowej wersji piwa zawierająca kontrowersyjny slogan i umieszczona w pobliżu jednej ze szkockich szkół.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ostatecznie firma zaakceptowała wyrok ASA, choć wyraźnie zaznaczyła, brak zgody z argumentami prezentowanymi przez przedstawicieli organu nadzorującego rynek reklamy na Wyspach Brytyjskich.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Przyjmujemy do wiadomości orzeczenie ASA w sprawie naszej niedawnej reklamy Wingman i jesteśmy rozczarowani jej wynikiem, który naszym zdaniem nie odzwierciedla ducha ani intencji stojącej za tą kampanią. Mimo to nie będziemy ponownie emitować tej reklamy – powiedział rzecznik browaru BrewDog w oficjalnym oświadczeniu.

Zdjęcia: Daily Business Group, The Herald

PS KER: reklama „Łap chwile” piwa Lech Free narusza zasady etyki reklamy