ASA (The Advertising Standards Authority), czyli niezależny organ nadzorujący reklamę w Wielkiej Brytanii, zakazała reklamy rzemieślniczego piwa z browaru BrewDog w Szkocji, która zawierała hasło z „BrewDog. Zawsze cię wspieramy”. Na plakacie promującym piwo Wingman widnieje również seria sytuacji, w których według producentów napój może się okazać przydatny (m.in. awaria sieci WiFi i spóźnienie przyjaciela).
Zobacz również
ASA argumentuje, że reklama piwa sugeruje, że piwo należy traktować jako „lekarstwo na nudę, samotność i inne problemy”. W efekcie browar został oskarżony o naruszanie swoimi działaniami Kodeksu CAP dotyczącego komunikacji marketingowej produktów alkoholowych.
Pomysłodawcy kampanii promocyjnej Wingmana protestują, tłumacząc, że „prezentowane na plakatach scenariusze były wyraźnie przedstawione jako przyziemne, codzienne niedogodności, a nie poważne problemy wymagające rozwiązania”. Jak twierdzi producent napoju, „kontrowersyjna zdaniem ASA reklama przedstawiała piwo jako produkt o niezawodnej jakości, a nie jako lekarstwo lub mechanizm radzenia sobie z problemami”. Takie argumenty nie przekonują jednak ASA, która surowo zakazała reklamy piwa Wingman w obecnej formule.
Kolejne problemy BrewDog
Nie po raz pierwszy szkocki browar BrewDog ma problemy z prawem. Wcześniej dotyczyły one braku możliwości potwierdzenia tezy, że BrewDog jest „pierwszym na świecie browarem o ujemnym śladzie węglowym”. W 2019 roku natomiast firma oburzenie wśród rodziców wywołała reklama bezalkoholowej wersji piwa zawierająca kontrowersyjny slogan i umieszczona w pobliżu jednej ze szkockich szkół.
Czy fundacja „Dzieci Są z Nami” oswaja sharenting? [OPINIE]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ostatecznie firma zaakceptowała wyrok ASA, choć wyraźnie zaznaczyła, brak zgody z argumentami prezentowanymi przez przedstawicieli organu nadzorującego rynek reklamy na Wyspach Brytyjskich.
– Przyjmujemy do wiadomości orzeczenie ASA w sprawie naszej niedawnej reklamy Wingman i jesteśmy rozczarowani jej wynikiem, który naszym zdaniem nie odzwierciedla ducha ani intencji stojącej za tą kampanią. Mimo to nie będziemy ponownie emitować tej reklamy – powiedział rzecznik browaru BrewDog w oficjalnym oświadczeniu.
Zdjęcia: Daily Business Group, The Herald