#PiwoToTeżAlkohol: kampania influencerki Olgi Legosz przeciwko promocji alkoholu w przestrzeni publicznej

#PiwoToTeżAlkohol: kampania influencerki Olgi Legosz przeciwko promocji alkoholu w przestrzeni publicznej
Influencerka Olga Legosz, znana w sieci jako nomadmum81, rozpoczęła kolejną odsłonę kampanii społecznej #PiwoToTeżAlkohol. Celem akcji jest wprowadzenie zakazu reklamowania alkoholu w przestrzeni publicznej.
O autorze
1 min czytania 2025-07-22

Na stronie internetowej kampanii podano dane z Raportu Instytutu Człowieka Świadomego, badania „Inicjacja alkoholowa i postawy wobec alkoholu” zrealizowanego w kwietniu 2024 r. przez Delikatesy Badawcze na osobach w wieku 18-22 lata, zgodnie z którymi:

  • 8 na 10 niepełnoletnich w Polsce ma za sobą inicjację alkoholową,
  • 78% z nich sięga po piwo,
  • ponad 80% badanych próbowało pić alkohol w wieku 10-12 lat za zgodą lub zachętą rodziców.

Inicjatorka akcji podkreśla, że nie godzi się na używanie sformułowania, „to tylko piwo”, ponieważ to stawianie, np. piwa bezalkoholowego na równi z lemoniadą. A co za tym idzie – na przyzwyczajanie najmłodszych do obecności piwa i innych alkoholi wszędzie, nie tylko w otoczeniu domowym, ale również w miejscach publicznych.

To właśnie usunięcie reklam alkoholu z przestrzeni publicznej jest głównym celem kampanii. Olga Legosz wskazuje, że młodzież, która na co dzień widzi przekazy normalizujące spożycie alkoholu, traktuje go jako element codzienności, zabawy, a nie jak zagrożenie.

Influencerka nawołuje, by włączyć się w akcję, zrobić krok w stronę odpowiedzialnej polityki zdrowotnej i ochrony młodych ludzi przez presją społeczną oraz uzależnieniami. W lutym 2025 roku przekazana została petycja do Ministerstwa Zdrowia oraz Sejmu, podpisana przez blisko 48 tysięcy osób, a złożona przez Olgę. Na stronie wciąż trwa zbieranie podpisów.

Można również zobaczyć, jak prezentuje się przestrzeń miejska pozbawiona reklam alkoholu.

PS „Młodzi Polacy vs alkohol”: ponad 80 proc. Polaków w wieku 18-25 lat korzysta z alkoholu [RAPORT]

PS2 Ministerstwo Zdrowia domaga się m.in. zakazu sprzedaży alkoholu w „wielosztukach”

PS3 Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o zakaz reklam i sponsoringu imprez masowych przez producentów piwa