Wedel walczy z mową nienawiści. Plansza edukacyjna zamiast reklamy w TV Republika

Wedel walczy z mową nienawiści. Plansza edukacyjna zamiast reklamy w TV Republika
Wedel to jedna z wielu firm, która zdecydowała się na sprzeciw wobec przepełnionych nienawiścią treści emitowanych w TV Republika. Marka, zamiast reklam swoich produktów, pokazuje na antenie planszę wyjaśniającą, czym jest mowa nienawiści.
O autorze
2 min czytania 2024-01-18

Powszechny bojkot telewizji Tomasza Sakiewicza przez grono reklamodawców to efekt skandalicznych wypowiedzi gości stacji. Przypomnijmy, że w Sylwestra satyryk Jan Pietrzak, odznaczony 11 listopada 2022 roku przez prezydenta Andrzeja Dudę Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, na antenie TV Republika powiedział: „Mamy baraki dla imigrantów: w Auschwitz, w Majdanku, w Treblince, w Stutthoffie. Mamy bardzo dużo baraków zbudowanych tu przez Niemców, ponieważ nielegalni nie są ci ludzie, którzy uciekają do lepszego świata”. 

Z kolei publicysta, były redaktor naczelny tygodnika „Wprost” –  Marek Król – podczas swojej wizyty w studiu oznajmił, że „imigrantom należy założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada – a nawet lepiej, bo taniej, będzie wytatuować im numery na lewej ręce”. 

Obiema wypowiedziami, po lawinie skarg, zajęła się już Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Sprzeciw reklamodawców 

Szokujące komentarze padające na antenie szybko zyskującej popularność po zmianach w TVP Info stacji nie umknęły jednak uwadze reklamodawców. Z poparcia nienawiści wycofały się takie firmy jak IKEA, mBank, Tarczyński, Provident, Grupa OLX, Adamed Pharma, Pyszne.pl, Żabka Polska, Carrefour, Kaufland i Wedel. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ostatnia z wymienionych firm postanowiła zamienić reklamy swoich produktów na treści edukacyjne – planszę z wyjaśnieniem, czym jest mowa nienawiści

Stanowisko marki Wedel 

– Potwierdzamy, że firma Wedel zainicjowała publikację planszy edukacyjnej, będącej symbolicznym wyrazem sprzeciwu wobec ksenofobicznych i rasistowskich wypowiedzi prezentowanych na antenie, które są sprzeczne z naszymi wartościami. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie wykupionego z wyprzedzeniem czasu antenowego na emisję planszy prezentującej definicję mowy nienawiści autorstwa Rady Europy. Będzie ona emitowana do momentu formalnego wycofania naszych reklam ze stacji – podaje biuro prasowe Wedla

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Efekty szerzenia nienawiści 

Telewizja Republika, pomimo rosnącej widowni, notuje znaczący spadek reklam, co jest spowodowane rozszerzającym się wśród reklamodawców bojkotem stacji. W okresie od 1 do 7 stycznia 2024 roku, dzienna liczba spotów reklamowych na antenie nie przekroczyła 495. Przez kolejne dni spadek był jeszcze znaczniejszy: 11 stycznia – 255 spotów, 12 stycznia – 277 spotów, 13 stycznia – 280 spotów, 14 stycznia – 315 spotów. Łączne dochody z reklam, jakie uzyskała stacja w okresie od 1 do 14 stycznia wyniosły nieco ponad 3 miliony zł.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: materiały prasowe marki Wedel

Źródło: X

PS OLX wycofuje swoje reklamy z radiowej Trójki – to pokłosie zamieszania związanego z piosenką Kazika

Marcin Sienkowski, szef marketingu OLX, poinformował na swoim profilu na LinkedInie o zaprzestaniu reklamowania popularnego portalu w radiowej Trójce. Ma to związek z niedawnym zamieszaniem wokół piosenki Kazika.

PS2 Coca-Cola i Unilever nie będą reklamować się na Facebooku – kolejne marki dołączają do bojkotu #StopHateforProfit

Coraz więcej marek dołącza się do reklamowego bojkotu Facebooka w ramach akcji pod hasłem #StopHateforProfit zainicjowanej przez amerykańskie organizacji praw człowieka. W lipcu reklamować się w popularnym serwisie społecznościowym nie będą takie marki, jak m.in. Coca-Cola czy Unilever.