Mastercard udostępnił nową, odświeżoną wersję platformy GdzieZamieszkac.com, która pozwala na sprawdzenie kosztów życia i możliwości zarobkowych w wybranych miastach i miejscowościach w Polsce. Dzięki współpracy z Grupą Morizon-Gratka, korzystający z platformy będą mogli teraz przyjrzeć się także aktualnym ofertom pracy i wynajmu mieszkania w wybranych przez siebie lokalizacjach. Nowa, wzbogacona platforma to odpowiedź na wciąż zmieniające się potrzeby obywateli Ukrainy, którzy w Polsce szukają schronienia przed wojną i miejsca do życia, jak również źródło informacji dla Polaków, którzy decydują się na życiowe zmiany.
Sposób na mądre pomaganie
Impulsem do powstania platformy GdzieZamieszkac.com, która po raz pierwszy udostępniona została w lipcu 2022 roku, była potrzeba znalezienia odpowiedzi na kryzys związany z wybuchem wojny w Ukrainie. W pierwszych miesiącach kluczowe było wsparcie osób uchodźczych w znalezieniu tymczasowego miejsca do życia w Polsce.
Zobacz również
Po roku od tamtych wydarzeń na pierwszy plan wysuwa się konieczność pomocy w usamodzielnianiu się Ukraińców, którzy zamieszkali w naszym kraju, wsparcie ich w osiągnięciu stabilizacji życiowej oraz integracji społecznej i ekonomicznej. GdzieZamieszkac.com, w oparciu o wiarygodne dane i statystyki, bazując na informacjach podanych przez użytkownika, prezentuje aktualne koszty życia i utrzymania w wybranych miastach i miejscowościach w Polsce, jak również oferty mieszkaniowe i zatrudnienia w danej lokalizacji, odpowiadające kompetencjom i potrzebom szukającego.
– Od początku wojny do Polski przyjechało ok. 2 mln obywateli Ukrainy poszukujących schronienia. To jednak nie koniec – pojawiają się nowe fale imigracji z powodów ekonomicznych – przybyli poszukują pracy, która umożliwi godziwe funkcjonowanie im oraz ich bliskim. Od czego zaczynać budowanie swojego nowego życia? Narzędzie GdzieZamieszkać.com może być świetnym początkiem. W pomaganiu liczy się nie tylko efekt, ale i proces. Wsparcie to częstokroć umożliwienie samodzielnego funkcjonowania, budowania zasobów i sprawczości poprzez przywracanie do aktywności zawodowej i samowystarczalność. To buduje poczucie godności, sensu, wzmacnia dobrostan i sprawia, że ta obca rzeczywistość zamiast straszyć, daje się zadomowić, kojąc chociaż częściowo wojenne cierpienia – komentuje Joanna Gutral, psycholożka i psychoterapeutka.
Przybywający do Polski obywatele Ukrainy w zdecydowanej większości trafiali najpierw do dużych miast, gdzie zagwarantowano im potrzebną pomoc. Wielu z nich nie planowała tam jednak zostać – w Warszawie osiedlić się zamierzało tylko 12 proc. z nich, a w Łodzi 17 proc.[1] Ze względu na wysokie koszty życia w większych ośrodkach miejskich, naturalnym kierunkiem dalszej emigracji mogłyby stać się mniejsze miejscowości. Zwłaszcza te o niskiej stopie bezrobocia, gdyż możliwość znalezienia pracy zarobkowej była niezwykle ważna dla usamodzielniania się osób uchodźczych z Ukrainy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Z badań wynika, że spośród przybyłych do Polski po wybuchu wojny, 4 na 10 osób znalazło już zatrudnienie w naszym kraju. 79% z nich podjęło jakąkolwiek pracę, ale planuje znaleźć dla siebie lepszą posadę, 51% pracuje w innym niż dotychczas zawodzie, poniżej kompetencji, 13% jest zadowolonych z aktualnie wykonywanej pracy, a 10% pracuje w swoim zawodzie, ale na niższym stanowisku[2].
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Skorelowanie dwóch czynników – kosztów utrzymania i szans na znalezienie pracy – może rozwiać wiele wątpliwości i pomóc osobom uchodźczym w podjęciu właściwej decyzji. Do takiej analizy potrzebny jest jednak dostęp do wielu danych pochodzących z różnych źródeł. Oferuje go platforma GdzieZamieszkać.com, u podstaw której stoi idea mądrego i odpowiedzialnego pomagania, poprzez oferowanie uchodźcom oraz każdej innej osobie, która planuje zmianę miejsca zamieszkania, możliwości przygotowania się do tego ruchu i podjęcia decyzji opartej na realnych i konkretnych danych – wyjaśnia Marek Kolano, dyrektor działu Data Driven Solutions w Mastercard.
Technologia w służbie człowiekowi
GdzieZamieszkac.com to proste i przyjazne w obsłudze narzędzie, niewymagające rejestracji czy logowania, dostosowane zarówno do urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Po wypełnieniu formularza dotyczącego potrzeb i preferencji, odwiedzający stronę może sprawdzić, ile w przybliżeniu będzie go kosztowało życie w innym mieście i porównać wyniki z różnych lokalizacji, co może znacznie ułatwić decyzję o relokacji. Każdy wynik dopasowany jest do odpowiedzi udzielonych podczas uzupełniania formularza.
Dzięki danym od Grupy Morizon-Gratka, narzędzie informuje nie tylko o orientacyjnych kosztach opłat, czynszu czy wysokości wynagrodzenia, ale także wyświetla aktualne oferty zatrudnienia i najmu mieszkania w wybranych lokalizacjach. W jednym miejscu użytkownik otrzymuje zatem wachlarz informacji, które mogą pomóc w podjęciu decyzji związanej z dalszymi życiowymi planami.
GdzieZamieszkac.com to przykład odpowiedzialnego wykorzystania i analizy danych w służbie społeczeństwu. Dane o trendach zakupowych w połączeniu z informacjami z Głównego Urzędu Statystycznego, umożliwiają użytkownikom przyjrzenie się realnym kosztom życia w różnych miejscach w Polsce i zderzeniu ich z własnymi możliwościami finansowymi lub perspektywą otrzymania satysfakcjonującej pracy.
GdzieZamieszkac.com od Mastercard wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych, stosowanymi przez Mastercard.
Pomysłodawcą i twórcą GdzieZamieszkac.com jest Mastercard, który zaprojektował i wdrożył narzędzie we współpracy z agencją McCann. Agencja McCann odpowiada za opracowanie strategii, kreację i realizację kampanii, w tym za komunikację display, a także za działania w social mediach. W projekt włączyła się Grupa Morizon-Gratka, która dostarcza dostępne na platformie oferty pracy i najmu mieszkań. Za budowę i optymalizację technologiczną narzędzia oraz jego analitykę odpowiada agencja SpacecampX. Planowaniem i zakupem mediów w ramach prowadzonej kampanii komunikacyjnej narzędzia zajmuje się dom mediowy Carat.
[1] nbp.pl/publikacje/migracyjne/sytuacja-uchodzcow-z-Ukrainy-w-Polsce.pdf
[2] „Sytuacja zawodowa uchodźców z Ukrainy w Polsce” badanie zrealizowane przez Manpower i Fundację Totalizatora Sportowego: fundacja.totalizator.pl/aktualnosci/2023/02/raport-sytuacja-zawodowa-uchodzcow-z-ukrainy-w-polsce