Niedługo po zaprzysiężeniu na 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych Donald Trump wprowadził dotkliwe ograniczenia w handlu USA z Chinami. Efektem nałożonych na azjatyckiego giganta ceł jest gwałtowny spadek poziomu sprzedaży na platformach internetowych Temu i SHEIN. Chociaż końcowo Trump odroczył opłaty w przypadku paczek o niewielkiej wartości do momentu wprowadzenia odpowiednich systemów umożliwiających pobieranie wpływów z ceł, to chińskie e-commerce’y i tak notują dotkliwe spadki.
Zobacz również
Analiza danych kart debetowych i kredytowych przeprowadzona przez Bloomberg Second Measure pokazuje, że sprzedaż na platformie e-sprzedaży SHEIN w USA spadła aż o 41% tylko w okresie od 5 do 10 lutego 2024 roku, podczas gdy na Temu spadek ten wyniósł 32%. Dziennikarze magazynu Bloomberg zauważają, że zmiany w Białym Domu i idące za nimi roszady geopolityczne mają „mrożący wpływ na amerykańskich konsumentów”.
PrzeglądTygodnia [11.02-17.02.25]: Karol Paciorek w #InfluLAB, zaręczyny w stylu LEGO, upoluj bilet na IAB HowTo: Wideo Marketing
Przypomnijmy, że jedną z pierwszych decyzji Trumpa dotyczącą handlu międzynarodowego było nałożenie wysokich ceł na paczki wysyłane z Chin. Wspomniana opłata dotyczyła przesyłek o wartości poniżej 800 USD, a jej wcześniejszy brak przynosił istotne korzyści platformom takim jak SHEIN i Temu. W odpowiedzi na decyzje amerykańskiego prezydenta platforma e-commerce SHEIN zaapelowała do dostawców o rozpoczęcie wzmożonej ekspansji na terenie Wietnamu. Co więcej, po zniesieniu zasady „de minimis” przedstawiciele US Postal Service (amerykańskiej poczta) początkowo oświadczyli, że nie będą już przyjmowali przesyłek przychodzących z Chin i Hongkongu. Stanowisko to uległo jednak ostatecznej zmianie niecały dzień później.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zdjęcie główne: Bloomberg