Podaj Rękę, czyli jakiego public relations potrzebuje firma

Podaj Rękę, czyli jakiego public relations potrzebuje firma
Z czym kojarzą się PR-owcy? Z kontaktem z dziennikarzami. Tak naprawdę światowe trendy z zakresu komunikacji pokazują, że specjaliści tej dyscypliny, dbając o wizerunek firm i instytucji, muszą pamiętać nie tylko o kontaktach ze światem mediów.
O autorze
3 min czytania 2015-04-23

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Dbanie o wizerunek to podstawowe zadanie specjalistów z zakresu public relations. Współczesny PR-owiec nie powinien zajmować się wyłącznie kontaktami z prasą, radiem, telewizją, czy redakcjami internetowymi. Musi być niczym wizerunkowy ekspert, śledzący komunikacyjne trendy i podążający za potrzebami reprezentowanej organizacji. Media relations to już nie tylko komunikacja z prasą tradycyjną. To przede wszystkim animowanie kontaktów z dziennikarzami, często dostarczanie im unikatowych wiadomości i materiałów. Współczesny MR to również współpraca przy projektach specjalnych, łączących materiały firmowe z redakcyjnymi.

Przyciągać tekstem

Content marketing i tworzenie dobrze stargetowanych materiałów adresowanych stricte do różnych grup docelowych – to dzisiaj jedno z podstawowych wyzwań współczesnego PR-owca. Nie chodzi tutaj tylko o przygotowanie komunikatów prasowych, ale przede wszystkim o pisanie unikatowych materiałów dopasowanych do miejsca publikacji i specyfiki jego odbiorców. Angażujący tekst to dzisiaj podstawa efektywnego przekazu sprzedażowego, skutecznych stron, serwisów i landing page’y, czy innych działań e-marktingowych. Kreatywne pióro z całą pewnością to jedno z oręży, jakie każdy fachowiec od PR-u powinien doskonalić. Co ciekawe, współczesny system edukacji PR-owców nie stawia na możliwość rozwoju kompetencji w tym zakresie. Trudno znaleźć dużą liczbę godzin zajęć na ten temat w programach studiów i specjalizacji z zakresu PR, nie wspominając o pojedynczych przypadkach kierunków podyplomowych w tym zakresie. A przecież storytelling to dzisiaj jeden z najważniejszych trendów w budowaniu zintegrowanej komunikacji marketingowej. Kochamy opowieści. Za ich pomocą lepiej zbudować wizerunek marki, zaangażować potencjalnego klienta, kreować świadomość, czy w końcu sprzedać określony produkt, czy usługę.

Świecić w sieci

Dzięki unikatowym treściom jesteśmy także w stanie budować wyższą pozycję naszych serwisów w wyszukiwarce Google. Dobre SEO tak naprawdę nie może obejść się bez PR-u. Stąd powstała już funkcjonująca nawet definicyjnie specjalizacja jaką jest SEO PR, która polega na tworzeniu unikatowych treści przetwarzanych przez mechanizmy wyszukiwarek. Metatytuły, czy metaopisy dzięki swojej angażującej formule mogą zdecydowanie bardziej przyciągnąć odbiorcę komunikatu w wyszukiwarce od automatycznie zasysanych treści. Dyscypliną rozwijającą się w ramach public relations w Europie Zachodniej jest social media marketing. Tam to właśnie specjaliści od PR-u prowadzą dialog na odpowiednio dobranych kanałach społecznościowych z grupami interesariuszy. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, fora internetowe – możliwości jest tyle, ile potrzeb i oczekiwań ze strony organizacji i jej otoczenia. W dobie dzisiejszej komunikacji kompetencje w zakresie e-marketingu są jednymi z ważniejszych, które powinien uzupełniać współczesny PR-owiec.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Reprezentacja jak z Ligi Mistrzów

Organizacja eventów, kongresów, konferencji – czyli szeroko pojmowany event marketing – to także jedno z najczęstszych z wyzwań. Z resztą to właśnie reprezentowanie firmy „na zewnątrz” to od lat zadanie będące w zakresie obowiązków ekspertów od PR. Wystąpienia publiczne to jednak zdecydowanie za mało. Konieczność dialogu i współpracy z szeroko definiowanym otoczeniem firmy – instytucjami publicznymi, konkurencją, organizacjami branżowymi, klastrami, partnerami społecznymi – powinna być wpisana w DNA codzienności. W naturę profesji jest wpisany dialog, stąd takie działania jak public affairs wydają się czymś niezwykle naturalnym. Zwykle także działania z zakresu CSR trafiają pod opiekę specjalistów od komunikacji. I tutaj najważniejsze jest to, aby nie zapomnieć, że istotną zrównoważonego rozwoju firm nie są wcale aspekty wizerunkowe, ale autentyczne korzyści, także finansowe, które dzięki działaniom odpowiedzialnym zyskuje przedsiębiorstwo. Nowoczesny PR-owiec jest zatem świadomy tego, że CSR to Podawanie Ręki, ale nie jego subdyscyplina i z całą pewnością nie opiera się wyłącznie na pojedynczych akcjach, czy filantropii. Niegdyś zwana komunikacją wewnętrzną, dzisiaj święci triumf jako employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy, wspólnie ze specjalistami od zarządzania zasobami ludzkimi, to dzisiaj jedno z najbardziej istotnych wyzwań firm, szczególnie w segmentach, gdzie rynek pracy stał się rynkiem pracownika. Implementacja skutecznej i wiarygodnej komunikacji w firmie z odpowiednim dodatkiem pokazywania ludzi na zewnątrz może stanowić udany przepis na zgraną i zmotywowaną firmę. Co ważne, firmowy PR-owiec zawsze musi mieć szybką ścieżkę dostępu do zarządu, czy głównych managerów przedsiębiorstwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu – zyskują wszyscy.

Niezależnie od definicji public relations obszar zainteresowania specjalistów tej dyscypliny zmienia się. Komunikacja z mediami, niegdyś główne zadanie, dzisiaj spada z tronu i staje się jednym z wielu równoległych wyzwań, które potrzebują nowoczesne przedsiębiorstwa. Podający Rękę muszą być swoistymi tredsetterami, śledzącymi otoczenie organizacji, szukającymi innowacji i ciekawych rozwiązań. PR-owiec musi wychodzić w swoich zainteresowaniach poza swoją dyscyplinę. Inaczej, DNA rozwoju wpisane w tę profesję, sprawi, że jego wyzwania i codzienna praca nie będą miały znaczenia i nie przełożą się na efekty firmy, instytucji, czy organizacji, w której pracuje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Adam Piwek
Head of Public Relations w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Entuzjasta skutecznego employer brandingu i efektywnej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).