Zaledwie wczoraj informowaliśmy Was o tym, że portal wPolityce.pl dotarł do informacji o nowym projekcie ustawy, w ramach której wszyscy wydawcy, telewizje, rozgłośnie radiowe, kina, a nawet koncerny technologiczne świadczące usługi reklamy internetowej na terytorium Polski, byliby zobowiązani do zapłacenia tzw. „składki solidarnościowej” – wysokość kwoty byłaby zaś naliczana od przychodów z reklam.
Natomiast krótko po tym, bo 2 lutego br. po południu, w wykazie prac legislacyjnych rządu Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Nowe przepisy wprowadzą składkę z tytułu reklamy internetowej i tradycyjnej.
Zobacz również
W projekcie ustawy czytamy, że składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5% podstawy wymiaru składki i będzie obowiązywała wyłącznie te podmioty, które w danym roku obrotowym, bez względu na miejsce ich osiągnięcia, przekroczyły ponad 750 mln euro wpływów, natomiast w Polsce – powyżej 5 mln euro przychodów z reklam internetowych.
Jeśli zaś chodzi o reklamę tradycyjną, to nowy podatek będzie naliczany dla nadawców telewizyjnych, radiowych, operatorów kin, a także nośników reklamy zewnętrznej, w momencie gdy w danym roku kalendarzowym przekroczą 1 mln zł wpływów reklamowych. Z kolei w przypadku wydawców prasowych, próg ten wyznaczono na 15 mln zł.
Tym samym prasę będą obowiązywały stawki: 2% od wpływów do 30 mln zł i 6% od wpływów powyżej 30 mln zł. Zaś gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane, stawki te wyniosą odpowiednio 4% i 12%.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wyższe kwotu będą musiały zapłacić inne niż prasa media – m.in. telewizje, rozgłośnie radiowe czy też operatorów kin – tutaj stawki podstawowe wyniosą 7,5% od przychodów nieprzekraczających 50 mln zł i 10% w zakresie przychodów przekraczających tę kwotę. W sytuacji gdy przedmiotem reklamy będą towary kwalifikowane, stawki wyniosą odpowiednio 10% i 15%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podatek od przychodów reklamowych ma zacząć obowiązywać od lipca br. Ministerstwo Finansów szacuje zaś, że w 2022 roku nowa „składka solidarnościowa” przyniesie ok. 800 mln zł.
Gdzie trafią pieniądze? Otóż, środki uzyskane z nowego podatku zostaną podzielone między trzy państwowe podmioty: NFZ (50%), Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35%) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków (15%).
Pełne założenia nowego projektu ustawy dostępne są na stronie.
PS
Trzeci kwartał 2020 roku przyniósł spodziewane odbicie dynamiki rozwojowej reklamy online. Wartość komunikacji cyfrowej wzrosła w tym czasie o ponad 4% w porównaniu do porównywalnego okresu roku 2019 – wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx.