Polacy na zakupach, czyli 8 faktów, które mówią o nas wszystko

Z prawie 26 milionów polskich internautów aż 47% kupuje w e-sklepach. Chociaż zakupy przez internet są niezwykle popularne, wciąż uwielbiamy odwiedzać galerie handlowe i sklepy stacjonarne.
O autorze
2 min czytania 2017-10-23

Niektóre produkty wolimy najpierw zobaczyć na żywo, a dopiero później zdecydować się na zakup w sieci.

„Powiedz mi, jak kupujesz, a powiem Ci, kim jesteś” – ta zależność naprawdę działa i – co więcej – sprawdza się zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Prezentujemy 8 faktów związanych z zakupami, które wiele mówią o nas samych.

Fakt 1: Liczymy się z opinią sprzedawców

Aż 65% Polaków woli porozmawiać w sklepie stacjonarnym ze sprzedawcą niż szukać opinii przez smartfona. Szczególnie ważne dla klientów są opinie na temat sprzętów RTV i AGD.

Fakt 2: Co trzeci Polak reaguje na napis SALE

Obok napisu SALE, szczególnie umieszczonego na czerwonym tle, trudno przejść obojętnie. Według badań kolor czerwony działa na nas wyjątkowo: podnosi ciśnienie krwi, zwiększa poziom adrenaliny i ekscytacji organizmu. Dlatego większość materiałów promocyjnych jest czerwona, a sklepy tak często wykorzystują nawiązania do znaku drogowego „stop”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Fakt 3: To mężczyźni łatwiej ulegają promocjom

Aż 45% mężczyzn podejmuje swoje decyzje zakupowe na podstawie promocji i obniżek cen. Panowie zdecydowanie chętniej sięgają do portfela w okresie wyprzedaży.

Fakt 4: Wolimy zaplanować swoje zakupy

Tylko 14% Polaków nie robi przygotowań przed zakupami. Zdecydowana większość woli: stworzyć dokładną listę, przejrzeć gazetki promocyjne, porównać oferty i ceny przed zakupem oraz odwiedzić strony www sklepów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Fakt 5: Najpierw oglądamy, później kupujemy… i odwrotnie

Niektóre produkty wolimy najpierw zobaczyć wirtualnie, a później kupić je w sklepie stacjonarnym. Aż 54% osób kupuje tak materiały budowlane, 45% sprzęt AGD i RTV i 44% odzież, akcesoria i dodatki. Odwrotne działanie obserwujemy w przypadku kosmetyków i perfum (37%) oraz obuwia 34%. Tych produktów najpierw szukamy w sklepach stacjonarnych, a dopiero później kupujemy w sieci.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Fakt 6: Kobiety kupują odzież, a mężczyźni sprzęt elektroniczny i…

W sklepach internetowych kobiety najczęściej kupują odzież i dodatki (aż 82%). Zamawiają również kosmetyki, multimedia i artykuły dziecięce. Aż 64% mężczyzn kupuje online sprzęt elektroniczny. Co ciekawe, panowie kupują równie często bilety do kina i teatru i podróże.

Fakt 7: Mężczyźni wydają miesięcznie więcej niż kobiety

Na odzież i dodatki kobiety wydają co miesiąc średnio 89 złotych. Co ciekawe, mężczyźni wydają w skali miesiąca więcej niż kobiety. Na zakup elektronicznych gadżetów panowie przeznaczają około 100 złotych.

Fakt 8: Kosmetyczka i biżuteria – ile wydajemy?

25% wydatków miesięcznych w przypadku kobiet stanowią zabiegi kosmetyczne. Ciekawszy jest jednak fakt, że to 22% miesięcznych wydatków mężczyzn. Tylko 16% wydatków w obydwu przypadkach to kwoty przeznaczone na biżuterię.

Fakt 9: Coraz bardziej doceniamy rękodzieło i żywność eko

Polacy stają się bardziej eko, inwestują w domowe produkty i polskie wyroby. Wśród najważniejszych zakupowych trendów znalazły się: domowe przetwórstwo, żywność organiczna oraz polskie produkty robione ręcznie. Co ważne, Polacy coraz chętniej wspierają akcje charytatywne i crowdfunding.

Więcej ciekawostek o tym, jak kupujemy znajduje się w przygotowanej przez HRS infografice „Jak kupują Polacy, czyli zachowania zakupowe w sieci i w sklepach stacjonarnych”.

Więcej na stronie