– Trudna sytuacja związana z epidemią i problemy, jakie z niej wyniknęły, są okazją do pozytywnych zmian i konstruktywnych decyzji również w obszarze zarządzania finansami. Nowymi trendami okazuje się między innymi świadomy konsumpcjonizm i bardziej zrównoważone podejście do gospodarowania pieniędzmi. To najlepsza i najbardziej konstytutywna odpowiedź na lęk związany z sytuacją finansową. Jeden z najważniejszych wniosków wynikających z badania to taki, że emocje, które odczuwaliśmy w ostatnim czasie, zmobilizowały nas i pomogły w efektywniejszym zarządzaniu budżetem – mówi Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka i trenerka biznesu.
Aby lepiej zrozumieć zmieniające się tendencje w zakresie zarządzania finansami w dobie koronawirusa, ING wspólnie z firmą GFK przeprowadziło w maju tego roku badanie nastrojów społecznych. Wynika z niego, że Polacy nie będą tracić pieniędzy na zbędne produkty i zamierzają kupować w sposób bardziej przemyślany.
Zobacz również
Robimy swoje, tylko inaczej
Chociaż nastroje konsumenckie w maju tego roku były dużo gorsze niż w czasie światowego kryzysu gospodarczego, sytuacja stopniowo się poprawia. Badanie pokazuje, że już pod koniec kwietnia indeks wzrósł tutaj o 5 punktów, a na początku maja podniósł się o kolejne 9 p.p. Podczas gdy w kwietniu znacznego wzrostu cen obawiało się 64% badanych, w maju było ich już 47%. Wraz z uwalnianiem gospodarki i luzowaniem zakazów, jesteśmy coraz lepszej myśli, a przede wszystkim chcemy działać.
– Polacy zaczynają z optymizmem patrzeć na przyszłość swoich finansów. Tak się dzieje, ponieważ coraz lepiej dostosowujemy się do nowej i zmiennej rzeczywistości, uruchamiając coraz bardziej pomocne i konstruktywne strategie działania. Dzięki temu możemy odzyskać poczucie bezpieczeństwa i wpływu na sytuację finansową oraz zacząć stosować narzędzia, które pomogą nam w racjonalnym gospodarowaniu własnym budżetem. Jest szansa, że zaczniemy rezygnować z tych wydatków, które nie są niezbędne, a zaczniemy oszczędzać i inwestować, jednocześnie uważniej i ostrożniej wydając pieniądze – mówi Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka i trenerka biznesu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co będziemy kupować, a z czego zrezygnujemy?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejszym kryterium przy decyzjach zakupowych stała się niezbędność i to właśnie ona u 72% badanych będzie decydowała o tym, czy zapłacą za dane produkty i usługi czy też nie. Również 72% planuje ograniczyć wydatki na produkty spożywcze, a 54% zamierza przy ich wyborze zwracać większą uwagę na polskie lub lokalne pochodzenie. Oszczędności podczas zakupów dóbr trwałych deklaruje mniej, bo 66% badanych. Wielu z nas, pomimo sezonu letniego, zrezygnuje z wyjazdów wakacyjnych oraz urlopów i tu spadek wciąż pozostaje największy.
Wśród najczęściej wymienianych produktów, na które będziemy wydawać pieniądze, znalazły się smartfony, sprzęt komputerowy i telewizory. Kupować planujemy również wyposażenie warsztatu i sprzęt AGD. Ponadto Polacy coraz częściej rozważają nabycie nieruchomości, przy czym wciąż rośnie liczba tych, którzy wcześniej takich planów nie mieli. Podobnie rzecz się ma z kredytami i inwestycjami.
– Planowanie inwestycji z jednoczesnym uważniejszym i lepiej przemyślanym podejściem do finansów to najlepszy przykład pozytywnej odpowiedzi na wyzwania ostatnich miesięcy. To dowód na to, że trudne okoliczności pomogły nam wrócić do sprawdzonych strategii zarządzania finansami, również takich jak zapisywanie i kontrolowanie wydatków, wyznaczanie limitów, bardziej przemyślane planowanie wydatków. Jest szansa, że zaczniemy rezygnować z tych wydatków, które nie są niezbędne, a zaczniemy oszczędzać i inwestować, jednocześnie uważniej i ostrożniej wydając pieniądze. To ważna i pozytywna zmiana, która na przykład ograniczy marnowanie jedzenia i pozwoli na efektywniejsze zarządzanie domowym budżetem. Cały czas realizując cele, rozwijając się i ciesząc życiem, będziemy uważniejsi i bardziej świadomi codziennych wyborów – powiedziała Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka i trenerka biznesu.
Jak zmieniły się nasze oczekiwania?
Zmieniające się podejście do kwestii finansów to również wyzwanie dla banków, które powinny dostosować dostępne dla klientów narzędzia do aktualnych potrzeb i oczekiwań konsumentów, przyczyniając się tym samym do redukowania stresu wywołanego niepewną sytuacją gospodarczą.
– Konsumenci będą wydawali pieniądze z większą uważnością, dlatego potrzebują rozwiązań, które będą wspierały ich aktywność w nowej sytuacji, ułatwią ogarnianie finansów i zaproponują im spersonalizowane rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest aplikacja Moje ING. Z banku w telefonie staje się ona narzędziem, które aktywnie podpowiada, przypomina, proponuje spersonalizowane rozwiązania. Dzięki wysyłanym w aplikacji powiadomieniom typu push, klienci wiedzą jaki jest poziom wykorzystania zaplanowanego miesięcznego budżetu, mają informację co dzieje się na kontach ich dzieci czy ile mają pieniędzy na kontach w innych bankach – mówi Barbara Pasterczyk, dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.
Badanie Corona Mood GFK zostało zrealizowane w maju 2020 roku, jego wyniki dotyczą więc nastrojów społecznych, jakie panowały w trakcie wychodzenia z najtrudniejszej fazy pandemii w Polsce. Jak wynika z komentarza Marii Rotkiel widoczne już wówczas pozytywne trendy nasilały się w kolejnych miesiącach po wybuchu pandemii.
Raport dostępny jest tutaj.