#PolecajkiNM cz. 33: raport Future of Jobs Report 2025, Uważnik PTBRiO, lekcja myślenia krytycznego

#PolecajkiNM cz. 33: raport Future of Jobs Report 2025, Uważnik PTBRiO, lekcja myślenia krytycznego
W 33. odsłonie cyklu #PolecajkiNM przeczytasz m.in. o zawodach przyszłości, zmianach w trendach konsumenckich oraz marketingu polskich firm SaaS. W podcaście NM Monika Borycka podpowiada, jak rozwijać intuicję, a w Herra On Air Marcin Ilski uczy zdrowego krytycyzmu.
O autorze
3 min czytania 2025-01-10

Sprawdź #PolecajkiNM z ubiegłych tygodni >>

#warte lektury

Badania i raporty

  • Zmiany technologiczne, fragmentacja geoekonomiczna, niepewność gospodarcza, zmiany demograficzne i zielona transformacja należą do głównych czynników, które mają kształtować i przekształcać globalny rynek pracy do 2030 r.

    Raport Future of Jobs Report 2025 opracowany przez World Economic Forum gromadzi perspektywę ponad 1000 wiodących globalnych pracodawców i pokazuje, w jaki sposób te makrotrendy wpływają na miejsca pracy i umiejętności.

Publikację poleca m.in. Jowita Michalska:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

  • 39% badanych Polaków nie rozwiązało prostych zadań mierzących rozumienie tekstu. 38% badanych nie rozwiązało zadań dotyczących umiejętności matematycznych. 48% badanych nie rozwiązało zadań z zakresu rozwiązywania problemów. 10 grudnia 2024 roku opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC, koordynowanego przez OECD. Badanie zrealizowano w latach 2022-23. Objęło ono 31 krajów. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych średnich wraz z Włochami, Portugalią, Litwą i Chile. W czołówce rankingu znalazły się kraje skandynawskie oraz Japonia.
  • Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja żywności wpływa na zmianę klimatu, ale zdecydowana większość podczas zakupów kieruje się ceną. Takie wyniki można znaleźć w raporcie „Polacy wobec zmian klimatu”.
  • Połowa ruchu (50%) na stronach firm SaaS pochodzi z kanałów bezpośrednich, a ruch organiczny odpowiada za kolejne 34,6%. Tylko 2,8% ruchu na stronach polskich firm SaaS pochodzi z płatnych wyników wyszukiwania. Analiza „Źródła ruchu na stronach polskich firm SaaS” przeprowadzona przez Elephate obejmuje 371 stron internetowych polskich firm SaaS z 40 różnych branż. Dane, zebrane za pomocą narzędzi Similarweb i Ahrefs, pozwalają wyciągnąć cenne wnioski na temat skuteczności różnych kanałów ruchu. Poznaj główne wnioski z badania >>>
  • 71% konsumentów i konsumentek chce korzystać z Gen AI podczas zakupów, a 25% ufa rekomendacjom influencerów AI. 67% ankietowanych zwraca uwagę na reklamy wyświetlane na stronach internetowych i w aplikacjach sklepów podczas wyszukiwania produktów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy reklamy online wpłynęły na niemal jedną trzecią zakupów dokonywanych w sieci. Osoby kupujące są teraz gotowe płacić 9% wartości zamówienia za dostawę w ciągu 2 godzin. Sprawdź wnioski z raportu Capgemini „What Matters to Today’s Consumer” >>>

#warte śledzenia

  • Jeden dzień – jeden trend. Na kontach Busola Trends na Instagramie i LinkedInie można śledzić kierunki, które warto obserwować w 2025 r.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

#warte posłuchania

  • Czy istnieje tylko jedna przyszłość? Czy w świecie, który tak naprawdę zmienia się z dnia na dzień, trendy nadal są nam potrzebne? Jak rozwijać intuicję? Odpowiedziami w najnowszym odcinku NowyMarketing Podcast podzieliła się Monika Borycka, trendresercherka, założycielka TrendRadar.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Jaką rolę odgrywają piosenki w reklamach? Czy muzyka wpływa na efektywność przekazu? Na jakim etapie procesu tworzenia kampanii powinniśmy rozpocząć poszukiwania muzyki i jak wygląda uzyskiwanie praw do wykorzystywania znanych utworów? O tym rozmawiają Anna Błażejewska i Krzysztof Łazowski z GPD:
  • AI Act – za i przeciw. W podcaście 99 twarzy AI Dota Szymborska i Konrad Banachewicz dyskutują o tym, czy i w jaki sposób będą ustanowione nowe granice w cyfrowym świecie Europy, i czy te granice uchronią nas przed chaosem, czy zahamują rozwój:
  • Re-commerce w praktyce. W najnowszym odcinku podcastu Z Buta w Marketing Oskar Lipiński gości Mikołaja Nowaka, współtwórcę marki analogi.pl, która specjalizuje się w sprzedaży używanych aparatów i kamer analogowych. Dowiesz się, jak analogi.pl wykorzystują marketing wizualny, współpracują z influencerami i jak zwiększają konwersję dzięki takim rozwiązaniom jak Manychat czy e-mail marketing.

  • Marcin Ilski, antropolog i badacz zachowań społecznych, prezes fundacji „Polska Myśląca” i Wojciech Herra dzielą się lekcją myślenia krytycznego:

#warte udziału

  • Rusza pierwsza edycja Friends&Design ‘25 – wydarzenia skierowanego do projektantów graficznych, ilustratorów, kreatywnych twórców z Łodzi i każdego kto ma ochotę zobaczyć, co w branży kreatywnej w Łodzi się dzieje. Pierwsze spotkanie już 18 stycznia. Wśród prelegentów Łukasz Zbieranowski ze studia Fajne Chłopaki, Krzysztof Ostrowski czy Hakobo. Wstęp jest bezpłatny. Sprawdź szczegóły >>>
  • 23 stycznia w Poznaniu odbędzie się pierwsze w 2025 roku spotkanie z cyklu #CzwartkiSocialMedia. Jedną z prelegentek będzie Joanna Stefaniak. Sprawdź szczegóły >>>

PS Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.