Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Chcesz dowiedzieć się, co działa w wideo marketingu? Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę na IAB HowTo: Highway to Sound & Vision.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Polska w TOP 3 wśród największych eksporterów czekolady na świecie

Polska w TOP 3 wśród największych eksporterów czekolady na świecie
Walentynki to dla wielu Polaków okazja, by sprawić prezent swoim bliskim. Wśród najchętniej wybieranych upominków na tę okazję od lat królują czekoladki. Mało kto wie, że Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady – jesteśmy jej trzecim największym eksporterem na świecie.
O autorze
2 min czytania 2025-02-12

Z analizy Akcenty wynika, że w 2023 roku wartość polskiego eksportu czekoladowych wyrobów wyniosła niemal 2,5 mld EUR, co plasuje nas tuż za Niemcami i Belgią. Zapotrzebowanie na polskie czekoladki rośnie – od 2019 roku eksport tych wyrobów wzrósł o 52 proc. Eksperci prognozują, że jeszcze lepszy będzie 2024 rok, bo wartość eksportu czekolady od stycznia do listopada ub. r. już okazała się wyższa niż w całym 2023.

– Polska zajmuje wysokie trzecie miejsce w globalnym eksporcie czekolady, ustępując jedynie Niemcom i Belgii – krajowi, który uchodzi za synonim czekoladowego rzemiosła. Eksport polskiej czekolady rośnie z roku na rok i świetnie wpisuje się w globalny trend rosnącego popytu na produkty czekoladowe. Od 2019 do 2023 roku nasza sprzedaż zagraniczna wzrosła aż o 52 proc., co pokazuje, że nasze czekolady skutecznie podbijają zagraniczne rynki. Według prognoz Euromonitora w ciągu kolejnych pięciu lat, do 2029 r., wartość rynku słodyczy czekoladowych ma przekroczyć 189 miliardów USD, a to oznacza jeszcze większe możliwości dla polskich producentów. Dodatkowym impulsem dla sprzedaży są okazjonalne wzrosty konsumpcji, takie jak Walentynki, Święta Wielkanocne czy Boże Narodzenie, kiedy popyt na czekoladki i słodkie upominki znacząco rośnie – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.

Polska w czekoladowej czołówce

Polska czekolada zdobywa uznanie na świecie dzięki wysokiej jakości, różnorodnej ofercie i konkurencyjnej cenie. To przekłada się na rosnący eksport, który umacnia naszą pozycję w globalnym handlu słodyczami. Całkowita wartość światowego eksportu czekolady i innych wyrobów zawierających kakao wyniosła w 2023 roku 35 mld EUR – wynika z danych International Trade Center. Polska miała w tym 7 proc. udział, eksportując produkty o łącznej wartości niemal 2,5 mld EUR. Dzięki temu zajmujemy wysokie trzecie miejsce na świecie, tuż za Niemcami i Belgią.

Największym odbiorcą polskich wyrobów czekoladowych są Niemcy, gdzie w 2023 roku trafił co piąty nasz produkt (wartość eksportu wyniosła 588 mln EUR). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (332 mln EUR), na trzecim Francja (158 mln EUR). TOP 5 eksportowych kierunków zamykają Belgia (135 mln EUR) i Holandia (132 mln EUR). Warto zwrócić uwagę, że nasze czekoladowe produkty znajdują także uznanie na innych kontynentach, m.in. w Stanach Zjednoczonych (118 mln EUR), Australii (17 mln EUR) czy Kanadzie (15 mln EUR).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niemcy, Francuzi i Belgowie kupują więcej polskiej czekolady

Z roku na rok rośnie zainteresowanie polskimi wyrobami z czekolady, a nasi główni partnerzy handlowi zwiększają swoje zakupy w Polsce. Biorąc pod uwagę okres pięciu lat (2019-2023) eksport tych wyrobów wzrósł aż o 52 proc. Eksperci Akcenty zwracają uwagę także na dodatnie saldo handlowe. Eksport polskiej czekolady w 2023 roku osiągnął wartość 2,5 mld EUR, podczas gdy import wyniósł 1,1 mld EUR, co dało dodatnie saldo handlowe na poziomie 1,4 mld EUR. To pokazuje, jak silną pozycję zdobywa Polska na globalnym rynku czekolady.

Polskie wyroby czekoladowe z roku na rok cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród zagranicznych konsumentów. W 2023 roku Niemcy zwiększyły import naszych produktów czekoladowych o 9 proc. w ujęciu rocznym, Wielka Brytania o 14 proc., a Francja o 11 proc. Co ciekawe, Belgia, która słynie ze swojej czekolady, również zaczęła kupować od nas coraz więcej – import wzrósł o 32 proc. w porównaniu do roku 2022.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Słodki rodzimy kapitał

Polski rynek czekolady to dynamiczna mieszanka globalnych gigantów i lokalnych producentów. Większość wytwarzanej w Polsce czekolady pochodzi od firm z zagranicznym kapitałem, takich jak Lotte Wedel, Ferrero czy Mondelez, których produkty dominują na półkach sklepowych. Jednak na rynku wciąż obecne są marki o w pełni polskim kapitale, takie jak Goplana, Mieszko czy Terravita, a także mniejsze firmy specjalizujące się np. w czekoladzie wegańskiej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródła danych:
W powyższym materiale dane pochodzą z Głównego Urzędu Statystycznego i International Trade Cener za lata 2019,2020, 2021, 2022, 2023, 2024 według kategorii 1806 – Chocolate and other food preparations containing cocoa.

Zdjęcie główne: Freepik