Polski raper z pierwszą w historii komercyjną emisją muzyki na blockchain

Coraz częściej można usłyszeć o możliwościach wykorzystania tokenów NFT w branży gamingowej, jednak dystrybucja muzyki w takiej formie to nowość, o której dopiero zrobi się głośno. Do grona twórców, którzy zainteresowali się tym tematem, dołączył również raper Rafał Poniedzielski, znany jako Pono.
O autorze
2 min czytania 2021-08-26

NFT, czyli Non-Fungible Token to podpisany cyfrowo plik, którego nie da się podrobić ani skopiować. Już na pierwszy rzut oka można dostrzec ogromny potencjał jego zastosowania nie tylko w świecie gier i sztuki cyfrowej. Rozwój technologii wskazuje zupełnie nową drogę dystrybucji dla artystów chcących dzielić się swoją twórczością bezpośrednio z odbiorcami.

Współzałożyciel Zip Składu i warszawskiej grupy TPWC jest pierwszym na świecie artystą, który dystrybuuje muzykę bezpośrednio na łańcuchu bloków. Rafał Poniedzielski w czerwcu 2021 roku jako SynAlkaPono wydał – w powstałej z jego inicjatywy niezależnej wytwórni ESAPE – swój 5 solowy album. Wszyscy, którzy zakupili wydawnictwo w preorderze, uczestniczyli w historycznym wydarzeniu. Otrzymali oni od artysty wyjątkowy prezent – singiel promujący najnowszy krążek „PONDEMIA” w formie tokenów, które są obecnie najnowocześniejszym, zabezpieczonym kryptograficznie nośnikiem danych i własności na świecie. Jest to pierwsza w historii szeroko zakrojona komercyjna emisja muzyki oparta o protokół bitcoina.

Warto wspomnieć, że liczba przekazanych przez artystę tokenów była ograniczona; wyemitowano limitowaną liczbę tokenów: 2021. Wytwórnia ESAPE jako jedyna w Europie ma receptę na skalowalną dystrybucję treści w postaci tokenów NFT, które kosztowo mogą konkurować z dowolnym nośnikiem danych znanym muzyce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W przeszłości po podobne rozwiązania sięgali m.in. Kings of Leon i Ten Typ Mes, jednak w przypadku NFT od SynAlkaPono, zarówno sam token, jak i pliki muzyczne oraz grafika zapisane są bezpośrednio na łańcuchu bloków. Jest to technologia wykorzystywana do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w sieci gwarantująca bezpieczeństwo i niezmienność danych. Każdy plik może być poświadczony unikalnym ID transakcji i jest zapisany w blokach trwale i na zawsze. Tokeny wydawane do tej pory przez innych artystów nie zawierały w sobie muzyki zapisanej on-chain, a jedynie odnośniki do systemu IPFS. Oznacza to, że sam token był pusty i zawierał w sobie jedynie linki do zewnętrznego serwera. SynAlkaPono jest pierwszym profesjonalnym artystą (w Polsce i na świecie), który dystrybuuje muzykę zapisaną w 100% na blockchainie.

Świadomość społeczeństwa na temat tokenów NFT stopniowo wrasta. Ogrom możliwości związanych z wykorzystaniem tokenów w działaniach promocyjnych i marketingowych sprawia, że tematem coraz częściej interesują się duże marki na całym świecie, również w Polsce.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Fakt, że token, tak jak fizyczny przedmiot można sprzedać lub oddać wzbudza zainteresowanie coraz większej liczby osób. Handlowanie zasobami cyfrowymi takimi jak np. limitowane i kolekcjonerskie przedmioty gamingowe w formie tokenów NFT staje się coraz bardziej popularne wśród graczy na całym świecie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dystrybucja muzyki w formie tokenów to przyszłość. NFT jako nośnik muzycznych danych jest jak płyta z autografem lub dzieło sztuki – nie do podrobienia. Można go przesłać jedynie w całości, nie da się go skopiować ani pobrać, a jego autentyczność może być zweryfikowana w dowolnym momencie. NFT z muzyką umożliwiają bezpośrednią sprzedaż twórczości drogą cyfrową, a nie jedynie odsłuch udostępnionego materiału.

Prawdopodobnie na pełną świadomość społeczną na temat tokenów trzeba będzie jeszcze poczekać, jednak świat, zmierzając w kierunku tej technologii, coraz bardziej się na nią otwiera. Z czasem tokeny NFT przestaną się ludziom kojarzyć jedynie z kryptowalutami, a założenie portfela nie będzie dla nich czarną magią. Nadal jednak można się spotkać z pewną dozą niepewności i podejrzliwości ze strony społeczeństwa wynikającą z braku wiedzy i zrozumienia działania NFT i ich licznych zastosowań. Odbiorcy stopniowo zaczną poznawać korzyści i możliwości, jakie dają tokeny dzięki markom i twórcom, którzy będą przyzwyczajać ich do dystrybucji dóbr cyfrowych w takiej formie. Można wskazać wiele technologicznych rozwiązań, do których ludzie w przeszłości podchodzili sceptycznie i z nieufnością, a które stały się naszą codziennością. Artyści, którzy tak jak SynAlkaPono sięgają po nieoczywiste rozwiązania i nie boją się iść pod prąd, tworzą nową rzeczywistość. Patrzą w przyszłość, która jest bliżej, niż mogłoby się wydawać. Wytwórnia ESAPE skupiona jest na tym, żeby niedługo dystrybucja muzyki w formie tokenów NFT nie zadziwiała nikogo bardziej niż zakup fizycznego krążka w sklepie.