Polski rynek mobilny poniżej średniej w regionie

Telefony komórkowe i tablety sukcesywnie podbijają przestrzeń wirtualną, a ich udział w internetowym ruchu z roku na rok rośnie. Najwyższy odsetek odsłon mobilnych odnotowano w Danii, ale to rynek słowacki rośnie najszybciej – wynika z badań Gemiusa. Polska poniżej średniej w regionie.
O autorze
1 min czytania 2013-06-05

Analizą objęto kraje z Europy Środkowo-Wschodniej, w których Gemius prowadzi pomiar ruchu na stronach internetowych, tj. Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Słowenię, Słowację, Ukrainę i Węgry. W zestawieniu uwzględniono także Danię. Dane pochodzą z kwietnia 2012 i 2013 roku.

Okazuje się, że choć Dania jest najbardziej rozwiniętym mobilnie rynkiem (ponad 31 proc. całego ruchu w internecie pochodzi z urządzeń przenośnych, wzrost o 86 proc. w porównaniu do kwietnia 2012 roku), to największy wzrost w liczbie odsłon dokonywanych za pośrednictwem telefonów oraz tabletów nastąpił na Słowacji i w Czechach (o ponad 200 proc.). 

Na tle regionu najniższy przyrost udziału odsłon mobilnych w ruchu internetowym odnotowano na Białorusi (34 proc.), na Litwie (81 proc.) oraz w Polsce (wzrost o 87 proc.). Na pozostałych rynkach wzrost liczby odsłon dokonywanych za pośrednictwem urządzeń przenośnych wyniósł między 100 a 200 proc. 

Krzysztof Rosiński, ekspert Gemiusa w obszarze mobile, zwraca uwagę, że mimo widocznego w Europie Środkowej i Wschodniej trendu wzrostowego, tylko cztery kraje mogą się pochwalić liczbą odsłon mobilnych powyżej średniej regionalnej. – Słowacja, Węgry, Chorwacja i Litwa. To wpływ funkcjonowania na tych rynkach silnych lokalnych marek, które wysoką popularność wśród użytkowników urządzeń przenośnych zdobyły dzięki swoimi mobilnym serwisom www – uważa. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdaniem Rosińskiego, fakt, że takie kraje, jak Czechy czy Polska plasują się poniżej średniej regionu może wskazywać na to, że część wydawców, oprócz mobilnych wersji swoich serwisów internetowych, posiada w portfolio także wersje działające w formie aplikacji mobilnych przeznaczonych na smartfony i tablety. 

 – Przedstawione dane pozwalają przypuszczać, że na każdym z analizowanych rynków jest jeszcze duża przestrzeń do rozwoju mobilnych usług – podsumowuje Rosiński.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się