Polski rynek mobile jest młody, wciąż niszowy i dopiero się krystalizuje. Na rynku dzieje się dużo, a będzie dziać jeszcze więcej. Dlatego już teraz warto się jemu przyjrzeć. Pierwszą próbą kategoryzacji rynku mobilnego jest infografika, którą przygotowałam pod patronatem mojego bloga.
Infografika przedstawia polskie firmy mobile, widoczne i wyróżniające się obecnie na rynku. Ważnym kryterium jest wyłączność lub przynajmniej duże skupienie na segmencie mobile (na infografice nie znalazły się firmy, które nie traktują usług mobilnych jako głównej części swojej oferty).
Zobacz również
Infografikę należy traktować jako swoistą podpowiedź dla branży. Użytek z niej zrobią przede wszystkim marketerzy, dla których firmy znajdujące się na infografice mogą być atrakcyjną alternatywą dla agencji reklamowych i interaktywnych, u których obecnie kupują produkty i usługi mobilne. Infografika będzie również ściągawką dla samych agencji, które jeszcze nie posiadając kompetencji w tym obszarze, mogą chcieć nawiązać współpracę w celu poszerzenia swojej dotychczasowej oferty.
Firmy znajdujące się na infografice zostały podzielone na kilka kategorii. Największą z nich są dev house’y, których siłą są kompetencje programistyczne. W tym segmencie rynkowym łatwo wyróżnić dodatkowe podkategorie – istnieją firmy, które pozycjonują się jeszcze bardziej precyzyjnie. I tak wyróżniłam podkategorie dla firm:
- specjalizujących się w produkcji gier na urządzenia mobilne,
- koncentrujących się na rozwiązaniach mobilnych związanych z geolokalizacją, nawigacją, wykorzystywanych szczególnie w branżach powiązanych z turystyką
- specjalizujących się tylko i wyłącznie w Augumented Reality
- realizujących własne produkcje (różnego typu), zarabiające głównie w marketach
- łączących produkcje aplikacji mobilnych i webowych.
Kolejną kategorią są agencje marketingu mobilnego, których działalność ma charakter przede wszystkim strategiczny i konsultingowy. Niektóre z agencji, które znalazły się na rynku skupiają w sobie kompetencje z pozostałych kategorii, czasem posiadają własne produkty, dlatego warto przyjrzeć się każdej z nich z osobna.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Następna kategoria to sieci reklamy mobilnej, które oferują obsługę kampanii reklamowych i łączą interesy wydawców i reklamodawców. Należy zauważyć, że niektóre z przedstawionych tutaj firm są tylko wydawcami reklam. Warto wiedzieć, że w tym segmencie bardzo silne są firmy zagraniczne, których oferta jest bogatsza niż polskich reprezentantów, ale które nie mogły zostać tutaj zaklasyfikowane ze względu na brak polskich oddziałów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przy nich – w osobnej kategorii – działają firmy technologiczne, oferujące infrastrukturę (adserwery) do zarządzania kampaniami reklamowymi.
Następnymi kategoriami są firmy oferujące płatności mobilne oraz kampanie SMS, MMS, VMS, usługi IVR, itd.
Ostatnią kategorię stanowią firmy „warte uwagi”. Ze względu na ich specyfikę nie dały się zakwalifikować do żadnej z wcześniej opisanych kategorii, nie mają też wyraźnych konkurentów, by tworzyć dla nich osobną kategorię, ale są na tyle istotne na rynku, że nie można ich pominąć.
Dzisiejszy polski rynek mobilny jest rozdrobniony. Na infografice znalazły się firmy różniące się stażem na rynku i zasobnością portfolio. Nie można nie docenić nowych firm, a tych w 2012 roku powstało sporo. Do takich należą np. dev house’y Kodd, Geek N Roll, sieć reklamy mobilnej mobi.ad, agencje marketingu mobilnego mobee dick, Mobilizer, Mobberry, Love Mobile, itd. Dlatego niektórzy parafrazują zdanie zawarte we wstępie tego tekstu i mówią, że rok 2012 to rok firm mobile. Naszym rynkiem interesują się również zagraniczne firmy, otwierając tutaj lokalne oddziały (np. Mobext, Playsoft Agency, NetAffiliation). Z kolei polskie firmy, działające na nim już kilka lat umacniają swoją pozycję i odczuwają wzrost zainteresowania swoją ofertą. Nowe firmy mają trudniej, ale wciąż jest miejsce dla każdego, kto zaoferuje klientom dobrą, wyróżniającą się ofertę.
Kolejne miesiące i lata będą bardzo ciekawe i pokażą, kto urósł, kto pozostał na rynku, kto się z kim połączył, kto został przejęty przez inną firmę, np. agencję interaktywną czy reklamową. Warto zatem dzisiaj przyjrzeć się tej infografice, gdyż jest to baza wyjściowa dla zmian, które będziemy obserwować w najbliższej przyszłości.
Kliknij na poniższy obrazek, aby go powiększyć.
Jeśli chcesz pobrać infografikę w większej rozdzielczości, kliknij tutaj, by pobrać wersję polskojęzyczną lub tutaj, jeśli interesuje Cię wersja anglojęzyczna.
Monika Mikowska, autorka bloga jestem.mobi