Narodowy przewoźnik pierwszy tego typu dokument podpisał w 2015 roku. W 2025 roku odświeża deklarację dla standardów tzw. Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej, opracowanej w Dialogu Branżowym przez reprezentantów agencji, marketingu i zakupów, która opisuje praktyki prowadzące do efektywności współpracy poprzez profesjonalne procesy i partnerstwo.
Złożenie deklaracji to nie tylko jasne stanowisko dla przyjętych wartości, ale także praktyczny wyraz podejścia, które zyskuje dziś coraz większe znaczenie w oczach klientów, partnerów biznesowych, a także pracowników.
Zobacz również
Polskie Linie Lotnicze LOT przypieczętowały swoje zaangażowanie w troskę o etyczny biznes. Podpisanie deklaracji to odpowiedź na wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna branża marketingowa – w tym presję ekonomiczną, konieczność adaptacji do zmian technologicznych oraz rosnące oczekiwania społeczne i środowiskowe. W takim otoczeniu klarowne i odpowiedzialne procesy przetargowe stają się podstawą zasad uczciwej konkurencji.
– W Polskich Liniach Lotniczych LOT wierzymy, że transparentność i wzajemny szacunek są fundamentem trwałych relacji biznesowych. Mają one bezpośredni wpływ nie tylko na jakość realizowanych projektów, lecz także na zaufanie, które budujemy z naszymi klientami. Podpisując odświeżenie deklaracji, dajemy jasny sygnał, że chcemy współtworzyć rynek oparty na jasnych zasadach i profesjonalizmie. Jako duża spółka mamy świadomość naszej roli i wpływu na kształtowanie standardów rynkowych. Dlatego nie tylko konsekwentnie działamy w oparciu o przyjęte zasady, ale również aktywnie wspieramy naszych partnerów z branży reklamowej oraz staramy się inspirować innych do wdrażania podobnych praktyk w swojej działalności – mówi Ewa Lampart, Dyrektor Biura Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.
Stosowanie wspólnych standardów nie tylko usprawnia same procesy przetargowe i ogranicza ich koszty, ale również zwiększa efektywność komunikacji marketingowej, pozwalając na lepsze wykorzystanie budżetów, czasu i zasobów. Co istotne, deklaracja zawiera również zasady sprzyjające odpowiedzialnemu podejściu do marketingu – promując uczciwą komunikację oraz przeciwdziałając niewłaściwym praktykom, które wciąż pojawiają się w przestrzeni reklamowej.
Playbook #3: OOH [PREMIERA]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na zdjęciu Ewa Lampart, Dyrektor Biura Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej oraz Łukasz Caliński, Dyrektor Biura Zakupów PGL
– Skuteczne praktyki przetargowe i partnerska współpraca to nie tylko sposób na większą efektywność działań marketingowych. To także realna szansa na zdrowe tempo pracy i bardziej zaangażowane zespoły. Nawet jedna trzecia budżetów może być tracona przez nieskuteczne procesy – dlatego tworzymy i pilnujemy standardów, które naprawdę działają. Bo tam, gdzie są jasne zasady i dobre procesy, łatwiej przyciągnąć i rozwijać ludzi z pasją i talentem – tłumaczy Marcin Gaworski, Prezes Zarządu SAR (Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR).
– Współpraca oparta na jasnych zasadach gwarantuje większą efektywność i jakość działań. Standardy branży marketingowej to partnerstwo, otwarta komunikacja, wymiana wiedzy oraz gotowość do szukania rozwiązań w sytuacji trudności. Ale przede wszystkim te standardy to większa skuteczność. Efektywność w relacjach z partnerami to podstawa siły i przewagi biznesu – dodaje Darek Maciołek, Prezes POR (Polskiej Organizacji Reklamodawców POR).
– W życiu codziennym, w relacjach międzyludzkich wszystko, co trwałe i bezpieczne opiera się na fundamencie zaufania. Nie inaczej jest w biznesie, gdzie przewidywalność i transparentność przekłada się wprost na stabilność i możliwości sprawnego planowania rozwoju. Tym bardziej że relacje pomiędzy różnorodnymi partnerami bywają liczne i skomplikowane. W dobie dynamicznych i wciąż przyspieszających zmian w geopolityce, makroekonomii, czy wreszcie technologii, skala zagrożeń, ale również i pojawiających się szans rośnie lawinowo. To wszystko powoduje brak stabilności i komplikuje zarządzanie. Dlatego też oparcie relacji biznesowej na klarownych, uczciwych standardach, zdecydowanie może pomóc w skutecznym nawigowaniu w tym trudnym otoczeniu, a co za tym idzie dotarciu do wyznaczonego celu, jeszcze przed naszą konkurencją – mówi Marcin Wocial, Członek Zarządu i przedstawiciel PSML (Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów).
– IAA Polska to organizacja, którą tworzą marketerzy, agencje i media, czyli podmioty, których interesy zazwyczaj bywają rozbieżne. Dlatego w naszej „Misji” znalazły się dwa następujące zdania: „Kluczowe wartości dla IAA Polska to transparencja, inkluzywność i współpraca. A przede wszystkim dialog: z partnerami zewnętrznymi, ale też wewnątrz branży”. Założenia sformułowane w „Misji” staramy się realizować w praktyce. Stąd nasze zaangażowanie w opracowanie oraz promocję standardów opisanych w Białej Księdze Branży Komunikacji Marketingowej. Deklaracja stosowania tych standardów przez PLL LOT to wartościowy sygnał dla całego rynku komunikacji marketingowej w Polsce – gratulujemy! – opowiada Jerzy Minorczyk, Dyrektor Generalny IAA Polska.
Zdjęcia: mat. pras.