Polskie martechy: AdReport

Polskie martechy: AdReport
W dobie powszechnej cyfryzacji i automatyzacji procesów marketingowych i sprzedażowych na rynku powstaje coraz więcej rozwiązań skierowanych do marketerów. Postanowiliśmy przyjrzeć się polskim martechom, które ułatwiają im pracę i codzienne obowiązki.
O autorze
3 min czytania 2020-08-28

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

O rozwiązaniu AdReport i możliwościach, jakie oferuje, opowiada Marcin Popiel, business development manager, AdReport.

Co umożliwia Wasze rozwiązanie?

AdReport to system monitoringu reklamy display w polskim Internecie. Nasze badanie obejmuje wszystkie znane formy reklamy display, mobile, wideo i mailing wyświetlane na ponad 5 000 największych i najważniejszych polskich witryn i portali internetowych. Od początku 2020 roku monitorujemy również działania content marketingowe oraz widoczność (viewability) kampanii. Rejestrujemy codziennie ponad sto nowych kampanii reklamowych, a ponieważ działamy już na rynku od ponad 15 lat, posiadamy w bazie ponad 300 000 kampanii – kreacji reklamowych oraz dokumentujących emisję zrzutów ekranu. To prawdziwa kopalnia wiedzy nt. historycznych i aktualnych działań reklamowych, budżetów, wykorzystywanych haseł, która ułatwia pracę naszym klientom – domom mediowym, agencjom reklamowym, wydawcom oraz klientom bezpośrednim. Dzięki AdReportowi mogą oni na bieżąco monitorować rynek, zwłaszcza w odniesieniu do działań swojej konkurencji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na przykład dyrektor marketingu z branży samochodowej może łatwo i szybko dowiedzieć się, ile w ciągu ostatniego miesiąca wydała na reklamę online cała branża oraz poszczególni gracze i dostosować do tego swoje działania. Widzi też, jakie to były kreacje i na których stronach były wyświetlane. Mając tę wiedzę, może poznać strategię komunikacji swojej konkurencji. Agencja reklamowa, przygotowując się do przetargu, może sprawdzić, jak wyglądały kreacje wykorzystywane dotychczas i na tej podstawie zarekomendować swoje rozwiązania dopasowane do strategii komunikacji danego klienta. Najnowsza funkcjonalność – Mediaplany – pozwala pobrać gotowy mediaplan stworzony na podstawie faktycznie zarejestrowanych emisji reklamowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kto odpowiada za stworzenie rozwiązania?

Początki AdReporta sięgają 2004 roku. Obecnie AdReport jest częścią Grupy Ströer, firmy znanej w Polsce z działalności w branży outdoorowej, ale za granicą bardzo aktywnej również w branży digital. Nasz zespół składa się z grupy programistów oraz specjalistów z zakresu reklamy internetowej, którzy są odpowiedzialni za rozwijanie narzędzia i implementację nowych funkcji, które mogą być atrakcyjne dla naszych klientów. Po analizie oraz konsultacji z naszymi partnerami podejmowane są decyzje o wprowadzeniu dodatkowych modułów. W skład naszego teamu wchodzą również osoby zajmujące się klasyfikacją i moderacją kampanii oraz przygotowywaniem raportów na zamówienie. Kolejne osoby zajmują się sprzedażą dostępu do narzędzia oraz opieką nad obecnymi klientami.

Jakie są formy abonamentu z korzystania z usługi?

Działamy głównie w modelu abonamentowym, w ramach którego oferujemy 3 pakiety dostępu. Różnią się poziomami dostępu do funkcjonalności, liczbą obsługiwanych stanowisk i zakresem monitoringu. Przygotowujemy również raporty jednorazowe – na indywidualne zamówienie opracowujemy raport zgodnie z wytycznymi i dostarczamy wraz z pełnymi danymi dotyczącymi poszczególnych kampanii.

Jakie są plany dalszego rozwoju?

Cały czas pracujemy nad rozwojem narzędzia zarówno od strony frontendu (prezentacja danych, poprawienie user experience), jak również od strony backendowej (dodatkowe dane, nowe wskaźniki, systemy zbierania i kategoryzacji reklam). Niedawno wprowadziliśmy kolejne zmiany, pozwalające na jeszcze dokładniejsze monitorowanie działań konkurencji. Mowa tutaj o mediaplanach oraz funkcji porównywania ze sobą kilku konkretnych kampanii. Teraz z poziomu AdReporta można porównać do trzech wybranych kampanii oraz mediaplanów.

Jaką macie przewagę nad konkurencją?

Cały czas staramy się szukać nowych rozwiązań, które mogą być naszą przewagą. Na tą chwilę możemy pochwalić się modułem estymującym wydatki reklamowe w internecie. Moduł ten pozwala użytkownikowi sprawdzić, jak wyglądał rozkład wydatków w danej branży lub w podziale na konkretnych reklamodawców.

Drugim wyróżnikiem jest monitoring akcji content marketingowych – w poszukiwaniu takich działań monitorujemy kilkadziesiąt witryn, w tym największych graczy na rynku (m.in. wp.pl, onet.pl, interia.pl czy gazeta.pl). Dzięki temu dajemy możliwość śledzenia, jak klienci wykorzystują content do działań reklamowych. Większość podobnych narzędzi umożliwia śledzenie takich działań w mediach społecznościowych. My wyszukujemy artykuły sponsorowane, materiały partnerskie i sekcje specjalne przygotowywane zgodnie z potrzebami reklamodawcy. AdReport umożliwia sprawdzenie, jak taka aktywność wyglądała, jakie zawierała treści oraz jaki był ogólny wydźwięk działania.

Co sprawiło najwięcej trudności w budowie Waszego rozwiązania?

Jednym z największych wyzwań była budowa i aktualizacja systemu botów tak, by jak najlepiej odwzorowywały naturalne zachowanie internautów. Boty to serce naszego projektu – sprawdzają każdą stronę i skanują jej powierzchnię według ustalonego algorytmu, wyszukując kreacje reklamowe. Automatycznie też dokonują ich archiwizacji ze względu na formę (np. preroll, skyscraper, billboard). Co ciekawe, każdy z nich ma swój unikalny „profil osobowościowy”. Niektóre posiadają profil użytkownika, który wchodzi po raz pierwszy do internetu, a inne mają historię sporządzoną, np. pod profil „aspirującej businesswoman”, „młodego taty” albo „aktywnego seniora”. Dzięki temu monitorujemy też sieć pod kątem reklamy behawioralnej, bez której obraz reklamy internetowej nie byłby pełny.

Obecnie wyzwaniem jest dla nas przebudowanie i zaktualizowanie algorytmu estymacji wydatków, tak by był jeszcze bardziej precyzyjny. Wymaga to sformułowania hipotez odnośnie metod estymacji, stworzenia mechanizmów uczących i autokalibrujących. W ramach prac analitycznych opracowane zostały algorytmy machine learningu szacujące wartości poszczególnych kampanii reklamowych, wydatki w kategoriach produktowych oraz ich strukturę. W tworzeniu algorytmów wykorzystujemy zaawansowane metody regresji, klasyfikacji oraz segmentacji danych. Efekty obliczeń weryfikujemy z wybranymi klientami, a pierwsze rezultaty nowego podejścia wyglądają bardzo obiecująco.